Hankinta, taksiliikennöitsijät, Helsingin päärautatieasema, Asema-aukio, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-010751
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 17. / 12 §

Hankinta, Helsingin päärautatieaseman Asema-aukion taksiliikennöitsijät

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Taksi Helsinki Oy:n ja Mankkaan Taksi Oy:n tarjoukset kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja oikeutti tapahtumat ja maavuokraus -tiimipäällikön tekemään Helsingin päärautatieaseman Asema-aukion taksiaseman taksiliikennöitsijät -hankinnan käyttöoikeussopimukset sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Hankinnan sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy lisäksi kaksi (2) yhden (1) vuoden mittaista optiokautta.

Taksi Helsinki Oy maksaa kaupunkiympäristön toimialalle käyttökorvausta käyttöoikeussopimuksen mukaisesti aikana optiokaudet mukaan lukien 1 205 904 euroa (alv 0 %).

Mankkaan Taksi Oy maksaa kaupunkiympäristön toimialalle käyttökorvausta käyttöoikeussopimuksen mukaisesti optiokaudet mukaan lukien 864 000 euroa (alv 0 %).

Käyttöoikeussopimukset eivät synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun tilaaja ja palveluntuottajat ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevat käyttöoikeussopimukset. Käyttöoikeussopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Käyttöoikeussopimusta ei voida tehdä ennen kuin valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajia jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Heikki Palomäki. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti käsitellä esittelijän esityksen nro 17 kokouksen kolmantena asiana.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Asema-aukion taksiaseman hankintaa on valmisteltu kaupunkiympäristölautakunnan linjausten mukaisesti (Kylk 11.6.2024 337 §). Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 19.11.2024 päivättyyn hankintailmoitukseen HEL 2024-010751 / Helsingin päärautatieaseman Asema-aukion taksiliikennöitsijät (liite 1 Hankintailmoitus).

Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä käyttöoikeussopimus.

Markkinakuulemisia järjestettiin 6.5.2024 sekä 19.8.2024. Markkinaehtoisesta vuokran tasosta (käyttökorvaus) hankittiin ulkopuolisen ja puolueettoman arvioijan arviokirja huhtikuussa 2023.

Kaupungin ja kummankin palveluntuottajan välille erikseen muodostetaan hankintalain mukainen käyttöoikeussopimus. Taksiliikennöinnin käyttöoikeussopimukset ovat liitännäisiä samaan aikaan kilpailutetun ohjausoperaattoripalvelun kanssa. Taksiliikennöinnin käyttöoikeussopimukset ja ohjausoperaattoripalvelun palvelusopimus astuvat voimaan samanaikaisesti.

Palveluntuottaja maksaa kaupunkiympäristön toimialalle kiinteää kuukausihintaa oikeudesta tuottaa palvelua. Toiminnallinen riski palvelun tuottamisesta on palveluntuottajalla ja lopulliset tilausmäärät riippuvat taksipalveluita käyttävien asiakkaiden halusta käyttää palvelua.

Hankintayksikkö arvioi sopimuksensaajien sopimusten voimassaoloaikana tuottaman liikevaihdon olevan vähintään kolminkertainen suhteessa tarjottuihin käyttökorvauksiin. Hankintayksiköllä ei ole tietoa keskimääräisestä taksimatkan hinnasta Asema-aukion taksiasemalta alkavissa ajoissa.

Saadut tarjoukset, tarjousten vertailu ja valinta

Määräaikaan 8.1.2025 klo 15.00 mennessä tarjouksen jätti neljä (4) tarjoajaa:

- Lähi-Taksi Oy

- Mankkaan Taksi Oy

- Menevä Oy

- Taksi Helsinki Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen, jossa hinnan painoarvo on 30 % ja tarjouspyynnössä (liite 2 Tarjouspyyntö) määriteltyjen laatutekijöitten vastaavasti 70 %. Vertailukriteereinä painotettiin etenkin laatua ja turvallisuutta, kuten taksien määrää, vähäpäästöisten tai sähköautojen korkeaa osuutta sekä kuljettajien koulutusta ja asiakaspalvelun laatua (liite 3 Vertailuperusteet). Kaikissa tarjouksissa vähäpäästöisten ajoneuvojen osuus oli vähintään 80 % kalustosta.

Tarjouspyynnön mukaisesti ne kaksi tarjoajaa, joiden tarjousten yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet olivat kaksi korkeinta, valittiin tarjouskilpailussa voittajiksi. Vertailutaulukon mukaisesti palveluntuottajiksi valittiin kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjouksen jättäneet tarjoajat Taksi Helsinki Oy ja Mankkaan Taksi Oy.

Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailutaulukko (liite 4 Vertailutaulukko).

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 milj. euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Stäng

Detta beslut publicerades 12.02.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Heikki Palomäki, Yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37658

heikki.palomaki@hel.fi

Minna Pesu, Projektinjohtaja, puhelin: 09 310 52247

minna.pesu@hel.fi

Bilagor

1. Hankintailmoitus
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tarjouspyyntö
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Vertailuperusteet
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.