Kaupunkipyöräpalvelun uudistamisen periaatteet, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-011866
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 509 §

Kaupunkipyöräpalvelun uudistamisen periaatteet

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä seuraavat periaatteet kaupunkipyöräpalvelun uudistamisen lähtökohdiksi seuraavalle sopimuskaudelle:

  • Kaupunkipyörät toimivat seudullisesti niissä kunnissa, jotka tekevät hankintapäätökset. Sopimuskauden pituus on yhteensä kymmenen vuotta sisältäen mahdolliset optiovuodet.
  • Kaupunkipyörien palvelutasoa Helsingissä parannetaan täydentämällä asemaverkostoa ja lisäämällä pyörien määrää. Pyörät ovat mekaanisia ilman avustavaa sähkömoottoria, ja niillä on kiinteät asemapaikat. Kilpailutuskriteereillä huolehditaan kaupunkipyöräjärjestelmän palvelutasosta, kuten pyörien saatavuudesta eri asemilla.
  • Seudullisen kaupunkipyöräjärjestelmän kausi on huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Neuvottelumenettelyssä selvitetään kauden pidentämisen vaihtoehtoja, huomioiden seudulliset linjaukset asiasta.
  • Kaupunkipyöräjärjestelmän hankintamallina käytetään puitesopimusjärjestelyä, joka mahdollistaa järjestelmän kehittämisen muun muassa optioiden avulla.
  • Tavoitteena on, ettei Helsingin nettokustannustaso kasva merkittävästi nykyisestä pyöräkohtaisesta vuosikustannuksesta (noin 1 000 euroa). Kokonaisuudessa huomioidaan nykyjärjestelmään sisältyvä, kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajalle kohdistuva mainos- ja sponsoritulojen osuus.
  • Nykyisten Helsingin kaupunkipyöräasemiin liittyvien mainoslaitepaikkojen (66 kpl) sijainteja ei arvioida uudelleen. Nämä mainospaikat voidaan kilpailuttaa osana kaupunkipyöräjärjestelmää, tai ottaa yleisen Ulkomainossopimuksen (Helsingin kaupungin ulkomainonnan järjestämistä koskeva yhteistyösopimus 2024-2035) piiriin.
  • Hankinnan edetessä näitä periaatteita voidaan tarkentaa kaupunkiympäristön toimialan virkatyönä, yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa.

Puitesopimus laaditaan niin, että sen puitteissa Helsingin on mahdollista toteuttaa seuraavat valinnat joko heti tai myöhemmässä vaiheessa
- kauden pidentäminen sekä alusta että lopusta
- ympärivuotinen käyttö
- sähköpyörien hankinta osaksi järjestelmää, esimerkiksi 30% tai 50% pyöristä.

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan esityksen nro 5 kokouksen asiana nro 11.

Asian aikana kuultavana oli liikenneinsinööri Ilari Heiska. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Otso Kivekäs: Lisätään päätösehdotuksen loppuun uusi periaate: "Puitesopimus laaditaan niin, että sen puitteissa Helsingin on mahdollista toteuttaa seuraavat valinnat joko heti tai myöhemmässä vaiheessa
- kauden pidentäminen sekä alusta että lopusta
- ympärivuotinen käyttö
- sähköpyörien hankinta osaksi järjestelmää, esimerkiksi 30% tai 50% pyöristä."

Kannattaja: Mia Haglund

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Otso Kivekkään vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 3
Otto Meri, Mika Raatikainen, Risto Rautava

Ei-äänet: 8
Silja Borgarsdottir Sandelin, Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Saana Rossi, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 2
Sami Kuusela, Katri Penttinen

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 3–8 (2 tyhjää).

Se röstningsresultatet i tabellform

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Ilari Heiska, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37220

ilari.heiska@hel.fi