Tutkimuslupa, Kotihoidon lääkehoidon turvaaminen normaaliolojen sähkökatkosten aikana

HEL 2024-012452
Ärendet har nyare handläggningar
§ 17

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Lääkehoidon toteutus normaaliolojen sähkökatkosten aikana kotihoidossa”

Hemvårdschef

Päätös

Kotihoidon johtaja myönsi tutkimusluvan ********** ja ********** tutkimukselle ”Lääkehoidon toteutus normaaliolojen sähkökatkosten aikana kotihoidossa” (AMK). Yhteyshenkilönä toimii turvallisuusasiantuntija ********** ja kotihoitopäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.5.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimuksesta ja siihen osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittava yksikön esihenkilön ja/ tai tutkimuksen yhteyshenkilön kanssa.

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita.

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle, eikä toimiala sitoudu tiloissa tehtävien mahdollisten muutosten kustantamiseen.

Tutkijat sitoutuvat noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkijat saapuvat pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää esihenkilöiden ja työntekijöiden näkemyksiä sähkökatkojen aikaisesta varautumisen nykytilanteesta ja ohjeistuksesta lääkehoidon toteutukseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa hyödynnettäväksi toiminnan ja ohjeistusten kehittämisessä.

Opinnäytetyön toimeksiantajana on toimialan turvallisuus- ja varautumisyksikkö.

Tutkimukseen osallistujiksi rekrytoidaan työntekijöitä ja esihenkilöitä kotihoitoyksiöistä. Rekrytointi tapahtuu yhteyshenkilön kanssa sovitulla tavalla ja/tai hänen avustuksellaan. Osallistuminen tutkimukseen on vapaaehtoista ja perustuu tietoiseen suostumukseen.

Tutkimus on laadulliskvantitatiivinen ja aineistonkeruu toteutetaan kyselytutkimuksena ja yksilöhaastatteluina. Kysely on suunnattu työntekijöille ja haastattelut esihenkilöille. Kysely lähetetään osallistujille linkkinä ja kyselyyn vastaaminen kestää 5-10 minuuttia.

Haastattelut on mahdollista toteuttaa joko paikan päällä tai etänä, haastatteluihin tavoitellaan noin viittä (5) osallistujaa ja haastattelun kesto on noin 60 minuuttia. Haastattelut nauhoitetaan ja litteroidaan.

Haastatteluaineisto analysoidaan teemoittelun avulla ja kyselyiden tulosten analysointiin käytetään määrällisiä analysointimenetelmiä kuten prosenttijakaumia. Tutkimus raportoidaan opinnäytetyönä.

Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta oleelliset henkilöt tutkimustarkoituksessa. Aineisto säilytetään siten, että ulkopuolisilla ei ole siihen pääsyä. Aineisto hävitetään tutkimuksen valmistumisen jälkeen. Tutkimuksen arvioitu päättymisaika on 31.12.2024

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää palvelun päällikkö palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

Detta beslut publicerades 28.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Päivi Portin, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 27042

paivi.portin@hel.fi

Beslutsfattare

Helena Venetvaara
kotihoidon johtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
8. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
9. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.