Hankinta, rakentamisen sähkötarvikkeet, rakentamispalveluliikelaitos Stara
Rakentamisen sähkötarvikkeiden hankinnan puitejärjestely ajalle 1.4.2025 - 31.3.2027
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään rakentamisen sähkötarvikkeiden hankinnasta puitesopimuksen ajalle 1.4.2025 - 31.3.2027 seuraavien tarjouskilpailuun tarjouksen jättäneiden toimittajien kanssa:
- Onninen Oy
- Sonepar Suomi Oy
- Rexel Finland Oy
Johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan edellä mainituilta puitesopimustoimittajilta rakentamisen sähkötarvikkeita sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Staran hankinnan ennakoitu arvo optiokaudet mukaan lukien on 2 000 000 euroa (alv 0 %).
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan päättämään mahdollisen optiokauden (2 vuotta) käyttöönotosta.
Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, joka määritellään suurimman vertailupistekertymän perusteella. Vertailupistekertymä saadaan laskemalla yhteen hinta sekä laatupisteet.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara pyysi tarjousta rakentamisen sähkötarvikkeista. Hankinta tulee Staran osastojen käyttöön. Hankinnassa on kyse tavara- sekä palveluhankinnasta. Stara ostaa rakentamisen sähkötarvikkeita tuotannon tarpeiden mukaan erillisillä tilauksilla sopimuskauden aikana. Stara voi tilata sopimuskautena lisäksi myös yksittäisiä tilauksia koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 31.3.2027 saakka. Tarjouksen hinnat ovat kiinteät kuusi (6) kuukautta sopimuksen allekirjoituksesta lukien, jonka jälkeen toimittaja voi esittää muutosta hintoihin yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Mahdollinen hinnanmuutosehdotus on tehtävä tilaajalle viimeistään kaksi (2) kuukautta ennen varsinaisen hinnanmuutoksen voimaantuloa. Toimittajan on esitettävä tilaajalle asianmukainen kirjallinen selvitys hinnanmuutoksen perusteista ja kustannusten kehityksestä.
Staran hankinnan yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 2 000 000 euroa (alv 0 %). Edellä mainitussa summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön otettava optiokausi (2 vuotta).
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-hankintailmoitus ”TARJOUSPYYNTÖ HEL 2024-013669 Rakentamisen Sähkötarvikkeiden hankinta” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 20.12.2024.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin Staran käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt VastuuGroup.fi / Luotettava Kumppani –palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassa olevaa toiminnan vastuuvakuutusta, arvoltaan vähintään 500 000 euroa.
Vakavaraisuutta koskevana vaatimuksena tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n rating-luokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 31.1.2025 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti kolme (3) yritystä.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määritellään suurimman vertailupistekertymän perusteella. Vertailupistekertymä saadaan laskemalla yhteen hinta sekä laatupisteet. Hankinnan sisällölliset laatuvaatimukset on määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa.
Tarjouksen vertailupistekertymän laskenta
Vertailupistekertymä laskettiin siten, että hintapisteet lasketaan yhteen laatupisteiden kanssa ja kolme (3) eniten pisteitä saanutta tarjoajaa valitaan toimittajiksi.
Tarjousten vertailupistekertymä taulukko on liitteenä 1.
Toimittajien valinta
Tarjouksen avaamisen jälkeen hankintayksikkö hankintalain 79 §:n mukaisesti vertaili ensin tarjoukset ja tarkisti tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden ja tarjoajaa koskevat soveltuvuusvaatimukset seuraavien tarjouksen jättäneiden yritysten osalta.
- Onninen Oy
- Sonepar Suomi Oy
- Rexel Finland Oy
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että kyseessä on puitejärjestely, johon valitaan kolme (3) puitesopimustoimittajaa, ellei hyväksyttyjä tarjouksia ole vähemmän ja puitesopimustoimittajiksi valitaan kolme(3) eniten pisteitä saanutta tarjoajaa.
Esitetään, että johtokunta valitsee puitejärjestelyn piiriin kolme (3) alla mainittua yritystä toimittajiksi pistekertymäjärjestyksessä:
- Onninen Oy
- Sonepar Suomi Oy
- Rexel Finland Oy
Toimitustilaukset
Stara ostaa tuotteita tuotannon tarpeiden mukaan erillisillä tilauksilla sopimuskauden aikana palvelukuvauksessa määritettyjen perusteiden mukaisesti.
Alle 60 000 euron hankinnat tehdään niin sanotun ranking-mallin mukaisesti eli kulloisenkin tilaustarpeen mukaisesti siltä puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta, jonka yhteishinta on hankintayksikön tarvitsemien ja suunnitelmien mukaisten tuotteiden osalta halvin. Edellä mainitusta ranking-järjestyksestä voidaan kuitenkin poiketa perustellusta syystä, kuten esimerkiksi tuotteiden saatavuuden / toimitusajan vuoksi (esim. halvimman yhteishinnan mukaisen toimittajan toimitusaika tuotteille ei vastaa hankintayksikön tarpeita ja tuotteet ovat saatavilla nopeammin toiselta toimittajalta) tai logistisista / työtehokkuuteen liittyvistä syistä (esim. toisen toimittajan noutopiste sijaitsee asentajan matkan varrella / kohteen läheisyydessä).
Yli 60 000 euron hankintakokonaisuudet toteutetaan minikilpailuttamalla palvelukuvauksessa määriteltyjen perusteiden mukaisesti.
Detta beslut publicerades 21.03.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Upplysningar
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +3589310 39630
Ilkka Hannula, hankintasuunnittelija, puhelin: +3589310 70814