Vuokraus, tilat, Asiakkaankatu 3, Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt, kaupunginkanslia

HEL 2024-013759
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Vuokraus, tilat, Asiakkaankatu 3, Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, työllisyyspalvelut

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti vuokrata osoitteessa Asiakkaankatu 3 Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt omistamasta kiinteistöstä toimitilaa yhteensä 2014 m², ajalle 1.3.2025 – 28.2.2026 Helsingin kaupungin kanslian elinkeino-osaston käyttöön siten, että pääomavuokra on 14,00 euroa/m² ja ylläpitovuokra on 6,50 euroa/m². Vuokra-aika alkaa 01.3.2025 päättyen 28.2.2026 liitteenä olevassa tarjouksessa esitetyin ehdoin.

Kokonaisvuokra kuukaudessa on 41 287 euroa ja vuodessa 495 444 euroa.

Pääomitetun vuokran suuruus on 322 240 euroa

Vuokrasopimus on määräaikainen, yksi (1) vuotta. Sopimus laaditaan alkamaan 01.3.2025 ja määräaikainen vuokrasopimus päättyy 28.2.2026.

Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt vastaa kiinteistön ylläpidosta. Kiinteistön ylläpitovuokraan kuuluvat, lämmitys-, vesi- ja jäähdytyskustannukset sekä jätehuolto.

Vuokralainen tekee oman sähkösopimuksen sähköyhtiön kanssa.

Pääomavuokraan, ylläpitovuokraan ja muihin maksuihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero.

Päätöksen perustelut

Tilavaihtoehtoja on tarkasteltu kaupunkiympäristön toimitilavuokrausyksikön toimesta yhteistyössä kaupunginkanslian kanssa. Tavoitteena uusille tiloille on ollut saavutettavuus julkisilla kulkuvälineillä sekä tilojen hyvä peruskunto ja muuton nopea aikataulu. Kaupungin omistamia tavoitteen mukaisia Työllisyyden kuntakokeilun palveluihin soveltuvia asiakaspalvelu- ja monitilatoimistoja ei ole vapaana.

Yhteisen näkemyksen mukaan tavoitteet saavutetaan parhaiten sijoittamalla toiminnot Asiakkaankatu 3 kiinteistöön. Työllisyyspalvelut tarvitsevat väistötilan yhdeksi vuodeksi (1) kunnes Työllisyyspalveluiden tilat valmistuvat Itäkeskuksen kauppakeskukseen (Itis) 2026 aikana.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 22.8.2024, 96 § siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat palvelun kanslian, kulttuurin ja vapaa-ajan tilat -yksikön päällikölle siten, että kanslian, kulttuurin ja vapaa-ajan tilat -yksikön päällikkö päättää vastuualueensa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 500 000 euroa tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin

Detta beslut publicerades 21.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Markku Liukkonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 38577

markku.liukkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Jouko Snellman
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Helsingin Kaupunki- te-palvelut- vuokrasopimuksen luonnos
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.