Valtuustoaloite, kävelijöiden turvallisuuden parantaminen maalaamalla suojatiet myös pyöräteiden yli

HEL 2024-014077
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

V 21.5.2025, Valtuutettu Matti Niirasen aloite kävelijöiden liikenneturvallisuuden parantamisesta pyörätien ylittävillä suojateillä

Helsingfors stadsstyrelse

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Matti Niiranen ja 34 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että kaupunkiympäristön toimiala ryhtyy pikaisiin toimiin jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi maalauttamalla kävelijöille suojatiet pyöräteiden, pyöräkaistojen ja -baanojen yli. Lisäksi aloitteessa esitetään, että pyöräteille on asennettava myös suojatien liikennemerkit, ellei sellaisia jo ole riittävän näkyvästi viereisen autotien tai kadun varrella pyörätien vieressä. Aloite on liitteenä 1.

Helsingissä suojatien merkitsemisessä noudatetaan tieliikennelain vaatimuksia sekä Kuntaliiton ohjeita liikennemerkkien ja tiemerkintöjen käytöstä kaduilla. Suojateiden suunnittelussa noudatetaan lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymiä jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteita.

Suojatietä käytetään pyöräkaistan ja pyörätien yli yleensä katuympäristön risteyksissä ja silloin kun moottoriajoneuvoliikenteen ajokaistalla on suojatiemerkintä. Noudatettavien suunnitteluperiaatteiden ja ohjeiden mukaisesti suojatiemerkintä maalataan pyörätien yli ja suojatie merkitään liikennemerkillä.

Puistoalueilla ja aukioilla ei monesti ole tarkoituksenmukaista merkitä suojatietä, sillä suojatiehen liittyy jalankulkijalle käyttövelvoite, eikä jalankulkijaa ole syytä määrätä ylittämään pyörätietä ennalta määritellystä kohdasta. Monella tällaisella reitillä myös pyöräliikenteen määrä on sellainen, ettei merkittävää estevaikutusta pyörätien ylittämiseen synny, eikä suojatielle ole senkään vuoksi tarvetta. Sama periaate on käytössä monilla autoliikenteen tonttikaduilla.

Kaupunkiympäristön toimialalla on käynnissä hankkeita kävelijöiden turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi kaupunkiympäristön toimiala toteuttaa jatkuvasti pieniä jalankulkijoiden turvallisuutta lisääviä kunnossapito- ja parannustoimenpiteitä.

Kaupunkiympäristön toimialalla on käynnistynyt alueellisten liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmien laadinta. Osana tätä suunnittelua tarkastellaan myös jalankulkijoiden ylityspaikkoja ja niille tehdään tarvittavia parannuksia. Parannuksia tehdään tarvittavilta osin sekä suojateille että muille kadunylitysjärjestelyille, myös pyöräväylien ylityspaikoille. Lisäksi laadinnassa on alueellisia liikenneturvallisuusselvityksiä, joissa käydään läpi tarkastelualueen liikenneturvallisuusongelmia ja laaditaan myös jalankulun turvallisuutta lisääviä ehdotuksia.

Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmaan (2022–2026) sisältyy kadunylitysten turvallisuuden parantamiseen keskittyvä toimenpidekokonaisuus. Kadunylityspaikkojen turvallisuutta on ohjelman mukaisesti kartoitettu ja tähän liittyviä toimenpiteitä on tehty. Vuoden 2024 aikana hyväksyttiin liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksellä 16 ylityspaikkoihin liittyvää parannustoimenpidettä.

Liikenneympäristö Helsingissä on muodostunut monen eri vuosikymmenen aikana, ja siksi myös suojatien merkitsemistapa saattaa vaihdella alueelta toiselle. On mahdollista, että suojatiemaalausta ei ole syystä tai toisesta maalattu suunnitelmien mukaisesti tai se on kulunut pois. Tällaisissa tilanteissa kaupunki korjaa merkinnät suunnitelmien mukaisesti, kun kaupungilla on tieto näistä puutteista.

Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020–2022 -raportin mukaan jalankulkijoiden turvallisuus on kehittynyt myönteisesti viime vuosina. Polkupyörällä liikkunut oli vuosina 2013–2022 vastapuolena vain noin 5 %:ssa jalankulkijoiden onnettomuuksista. Turvallisuuden kehittämistyön olisi hyvä jatkossakin suuntautua ensisijaisesti jalankulun ja moottoriajoneuvoliikenteen väliseen turvallisuuden parantamiseen.

Aloitteeseen on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto. Vastaus on lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Lauri Menna, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36012

lauri.menna@hel.fi