Aloituspaikat ja toimipaikat, ruotsinkielinen esikouluopetus, lukuvuosi 2025-2026

Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Fastställandet av verksamhetsställe för sjukhusundervisning för förskoleundervisningens del från och med 1.8.2025

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Beslutsförslag

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar att foga in ett tillägg till fostran- och utbildningsnämndens beslut om verksamhetsställen för svenskspråkig förskoleundervisning 2025–2026 (1/2025, ärende 4, 21.1.2025).

Från och med 1.8.2025 ansvarar Zacharias Topeliusskola för anordnandet av förskoleundervisning i form av sjukhusundervisning.

Föredragandens motiveringar

Enligt kapitel 15, § 2, moment 1, punkt 1, i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad är det den svenska sektionen som för de svenska förskolornas del fastställer de verksamhetsställen i vilka förskoleundervisning ges i daghem och skolor.

Enligt lagen om grundläggande utbildning 4 a § krävs särskilt övervägande om ett barn har en allvarlig sjukdom eller svår livssituation när förskoleundervisningen ordnas, och det behövliga stödet planeras. Den kommun där sjukhusets verksamhetsenhet finns är skyldig att för ett barn som är patient på sjukhuset ordna undervisning i den omfattning detta är möjligt med hänsyn till barnets hälsa, pedagogiska specialbehov och vårdmässiga samt rehabiliterande åtgärder inom den specialiserade sjukvården.

Från och med 1.8.2025 ansvarar Zacharias Topeliusskola för anordnandet av förskoleundervisning i enlighet med 4 a § i lagen om grundläggande utbildning (1090/2024) inom HUS verksamhetsområde för elever som är patienter inom den specialiserade sjukvården i Helsingfors. För anordnandet av förskoleundervisning i form av sjukhusundervisning är Zacharias Topeliusskolans elevupptagningsområde hela Helsingfors.

Bedömning av konsekvenserna för barn

För varje barn i Helsingfors anordnas förskoleundervisning ett år innan läroplikten börjar. Förskoleundervisningen har stor betydelse för barnets självförtroende och hens sociala, matematiska och språkliga färdigheter. I samband med förskoleundervisningen får barnet erfarenhet av att höra till en grupp och av att bilda betydelsefulla kamratrelationer. Noggrann planering av verksamheten inom sjukhusundervisning säkerställer att förskoleundervisningen möter barnets behov, vilket i sin tur främjar en god grund för barnens framtida lärande och utveckling och stöder barnets enhetliga lärstig. Sjukhusundervisning ska ordnas, om förskoleundervisningen inte kan ordnas på något annat sätt med hänsyn till barnets bästa.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Niclas Rönnholm, chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 09 310 86219

niclas.ronnholm@hel.fi

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 09 310 81193

barbro.bjork-sinisalo@hel.fi