Hankinta, sopimusmuutos, pohjatutkimuspalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-014320
Ärendet har nyare handläggningar
§ 103

Hankinta, sopimusmuutos, pohjatutkimuspalvelut maa- ja vesialueilla, rakennusten sisätiloissa sekä vesialueiden pohjatutkimuksia avustavat työlauttapalvelut (pohjatutkimuspalveluiden puitejärjestely)

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti korottaa pohjatutkimuspalvelut maa- ja vesialueilla, rakennusten sisätiloissa sekä vesialueiden pohjatutkimuksia avustavien työlauttapalveluiden puitejärjestelyn osa-alueiden 1 ja 7 arvioituja arvoja seuraavasti:

Osa-alueen 1 Pohjatutkimuspalvelut raskaalla/keskiraskaalla kalustolla alkuperäistä arvioitua arvoa 7 600 000 euroa korotetaan enintään 759 000 eurolla (alv 0 %) 8 359 000 euroon (alv 0 %).

Osa-alueen 7 Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen raskaalla pohjatutkimuskalustolla alkuperäistä arvioitua arvoa 3 000 000 euroa korotetaan enintään 299 000 eurolla (alv 0 %) 3 299 000 euroon (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Puitejärjestelyllä hankitaan, sen ehtojen mukaisesti, yksilöimättömiä pohjatutkimuspalveluita.

Puitejärjestely ja puitejärjestelysopimukset perustuvat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 23.2.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-012974, kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 20.5.2021 § 52 sekä maankäyttöjohtajan optiopäätökseen 9.6.2023 § 69.

Tarjouspyynnössä 23.2.2021 todetaan mm., että puitejärjestelyn osa-alueen 1 arvonlisäveroton arvo koko sopimuskaudelle optiokausi mukaan lukien on 7 600 000 euroa. Osa-alueen 7 arvonlisäveroton arvo koko sopimuskaudelle optiokausi mukaan lukien on 3 000 000 euroa. Osa-alueiden tai puitejärjestelyn enimmäisarvoa ei ole määritelty, vain ennakoidut arvot.

Hankinta oli jaettu yhdeksään (9) eri osa-alueeseen seuraavasti:

1. Pohjatutkimuspalvelut raskaalla/keskiraskaalla kalustolla
2. Pohjatutkimuspalvelut kevyellä kalustolla
3. Vesistöalueen pohjatutkimuspalvelut työlautalta raskaalla/keskiraskaalla kalustolla
4. Vesistöalueen pohjatutkimuspalvelut työlautalta kevyellä kalustolla
5. Kalliotutkimuspalvelut
6. Kalliotutkimuspalvelut maanalaisista tiloista
7. Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen raskaalla pohjatutkimuskalustolla
8. Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen kevyellä pohjatutkimuskalustolla
9. Pohjatutkimuspalvelut rakennusten sisätiloissa

Valituksi tulleiden sopimuskonsulttien kanssa on tehty puitejärjestelyä koskevat sopimukset 31.8.2025 saakka. Uuden puitejärjestelyn kilpailutus on aloitettu aikataulussaan.

Puitejärjestelyllä hankittavien arvioitujen töiden määrä on lisääntynyt odotettua enemmän. Em. ennakoidut sopimusarvot ylittyvät ennen sopimuskauden päättymistä. Ennen uuden kilpailutuksen valmistumista sopimusten mukaisia töitä on jatkettava.

Hankintalain (1397/2016) 136 § 1 momentin mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa palveluhankinnoissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman hankintalain mukaista uutta hankintamenettelyä. Puitejärjestelysopimusta ja siihen liittyvää arvoa voidaan muuttaa hankintalain 43 § 5 momentin ja 136 §:n perusteella. (C 23/20 kohta 70).

Hankintalain mukaan olennaisena pidetään ainakin muutosta, joka laajentaa sopimuksen tai puitejärjestelyn soveltamisalaa huomattavasti. Laissa ei ole määritelty millainen puitejärjestelyn arvon ylittäminen em. kohdan perusteella on olennaista ja laajentaa soveltamisalaa huomattavasti. Lain esitöissä todetaan, että sellainen sopimusmuutos, joka sen arvosta riippumatta ei täyttäisi 1 momentissa tarkoitettuja olennaisuuden tunnusmerkkejä, ei johtaisi uuden hankintamenettelyn toteuttamisvelvollisuuteen.

Uudelleenkilpailuttaminen on tehtävä, mikäli kyseessä on sellainen 1 momentissa tarkoitettu olennainen sopimusmuutos, johon ei myöskään voida soveltaa mitään 2 momentissa tarkoitettua poikkeussäännöstä. Ensin on siten arvioitava, onko kysymys ollut 136 §:n 1 momentin mukaisesta olennaisesta sopimusmuutoksesta, ja tämän jälkeen on tarvittaessa arvioitava, onko sopimusmuutokseen kuitenkin sovellettava jotakin mainitun pykälän 2 momentin poikkeussäännöstä. (esim. MAO:65/19)

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Tällöin muutoksen arvo voi olla enintään 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Hankintalain 136 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos kyse on sellaisesta vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, joka alittaa liitteessä E tarkoitettuja palveluja koskevissa hankinnoissa sekä käyttöoikeussopimuksissa kansalliset kynnysarvot tai muissa hankinnoissa EU-kynnysarvot eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Lisäksi 136 §:n 4 momentin mukaan edellytetään, että 2 momentin 5 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo tulee olla pienempi kuin 10 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Puitejärjestelyn osa-alueiden 1 ja 7 arvojen korotukset alittavat osa-aluekohtaisesti 10 prosenttia osa-alueiden alkuperäisistä arvioiduista arvoista. Sopimusehtoihin ei tehdä muutosta, eivätkä puitejärjestelyjen mukaiset toimittajat vaihdu. Sopimuksista ei myöskään tule taloudellisesti edullisempi kenellekään sopimuskumppanille sellaisella tavalla, jota alkuperäisessä hankintasopimuksessa tai puitejärjestelyssä ei ollut määritetty. Ehdot pysyvät kaikkineen ennallaan. Muutoksen johdosta kilpailu tai sen tulos ei olisi myöskään toteutunut erilaisena, kuin millaisena se toteutui 2021.

Hankintayksikkö katsoo, että muutoksella ei voida katsoa olevan vaikutusta puitejärjestelyn yleiseen luonteeseen eikä se laajenna sopimuksen tai puitejärjestelyn soveltamisalaa huomattavasti. Kyseessä ei näin ollen ole hankintalain 136 § 1 momentin mukainen olennainen sopimusmuutos.

Muutoksen arvioimisen tueksi on tarkasteltu hankintalaissa, esitöissä ja oikeuskäytännössä mainittuja arvoja sekä hankintalain sääntelyn taustalla oleva hankintadirektiiviä. Hankintadirektiivin kohdan (107) mukaan:

”Hankintasopimuksen muutokset, joista seuraa hankintasopimuksen arvon vähäinen muutos, olisi tiettyyn arvoon asti voitava aina toteuttaa tarvitsematta turvautua uuteen hankintamenettelyyn. Sen vuoksi ja oikeusvarmuuden varmistamiseksi tässä direktiivissä olisi säädettävä vähimmäiskynnysarvoista, joiden alittuessa uusi hankintamenettely ei ole tarpeen. Hankintasopimuksia olisi voitava muuttaa näiden kynnysarvojen ylittyessä ilman uutta hankintamenettelyä, sikäli kuin muutokset noudattavat tässä direktiivissä säädettyjä asiaan liittyviä ehtoja.”

Edellä mainituin perustein kyse on siis hankintalain 136.1 §:n mukaisesta sopimusmuutoksesta, joka ei ole olennainen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä). Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään sopimusmuutoksesta.

Upplysningar

Mirva Koskinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37821

mirva.koskinen@hel.fi

Pertti Keränen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 31852

pertti.keranen@hel.fi

Tuija Linden, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37405

tuija.linden@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja