Avustuksen myöntäminen, iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistäminen 2025, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, liikuntapalvelukokonaisuus
De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf:s rättelseyrkande gällande kultur- och fritidsnämndens idrottssektions beslut 10.4.2025, § 10
Beslut
Kultur- och fritidsnämnden beslutade att avslå De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf:s rättelseyrkande gällande kultur- och fritidsnämndens idrottssektions beslut 10.4.2025, § 10 om understöd för främjande av fysisk aktivitet bland äldre år 2025.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf, begär omprövning av kultur- och fritidsnämndens idrottssektions beslut 10.4.2025, § 10 om understöd för främjande av fysisk aktivitet bland äldre år 2025 genom ett rättelseyrkande som inkommit 7.5.2025. Sökanden beviljades inte understöd med avslagsgrunden ”projektet valdes inte som understödsmottagare i en inbördes jämförelse”.
I sitt rättelseyrkande anser De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf att den ansökan om understöd som de lämnat in uppfyller grunderna för beviljande av den aktuella formen av projektunderstöd och kräver att beslutet om avslag ska ändras. Sökanden anser i sitt rättelseyrkande att beredningsprocessen för ansökningar var endast på finska och anser sig därför som sökande organisation som lämnat in ansökan på svenska ha försatts i en sämre ställning i jämförelse med övriga sökande. I rättelseyrkandet hänvisar sökanden till det meddelande om en personuppgiftsincident som staden skickade 14.2.2025, genom vilket sökande som ansökt om understöd för främjande av fysisk aktivitet bland äldre informerades om att data från ansökningar matats in i AI-applikationen Microsoft M365 Copilot på ett sätt som kränkt de sökandes dataskydd.
Sökanden spekulerar i sitt rättelseyrkande om att artificiell intelligens enligt meddelandet sannolikt kan ha använts antingen för att översätta ansökningar från svenska till finska eller alternativt till att faktiskt jämföra ansökningar. I det första fallet anser sökanden att det med tanke på de språkliga rättigheterna är problematiskt att eventuella språkliga nyanser kan ha försvunnit i AI-översättningen. I det senare fallet anser sökanden att om artificiell intelligens har använts i jämförelsen, borde man ha informerat de sökande om detta i förväg, angett ordentliga motiveringar till användningen av artificiell intelligens och meddelat hur artificiell intelligens använts och vem som ansvarar för de slutgiltiga understödsbesluten. I båda fallen anser sökanden att beslutet om understöd antingen helt eller delvis har delegerats till artificiell intelligens, vilket enligt sökandens uppfattning inte uppfyller kraven på god förvaltningssed. Sökanden anser i vilket fall som helst att användningen av artificiell intelligens är ett tecken på att den som berett understödsbeslutet hade otillräckliga kunskaper i svenska och att beredningsprocessen därmed endast gick på finska.
Alla ansökningar om understöd för främjande av fysisk aktivitet bland äldre behandlades på originalspråket. Personuppgiftsincidenten i AI-applikationen Microsoft M365 Copilot handlade om att beredaren behövde ändra en kalkylfil med ansökningsuppgifter som laddats ner från handläggningssystemet för understöd till textbehandlingsfiler som innehöll uppgifter om enskilda projektansökningar. Applikationen Copilot användes alltså inte till att översätta svenskspråkiga ansökningar till finska. Det antagande om beredarens otillräckliga språkkunskaper som sökanden för fram i sitt rättelseyrkande baserar sig alltså inte på fakta, och spekulationerna om att artificiell intelligens använts för att jämföra ansökningar och bereda förslag om understöd stämmer inte. I rättelseyrkandet presenteras inga sådana grunder som innebär att de beslut i vilka rättelse yrkas borde hävas. Rättelseyrkandet måste därför avvisas.
Ett rättelseyrkande skall framställas inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Om beslutet har delgivits per post anses parten ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. Den berörda parten (De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf) har 22.4.2025 fått ett protokollsutdrag med besvärsanvisning per brev. Rättelseyrkandet lämnades in till kultur- och fritidsnämnden inom utsatt tid. Rättelseyrkandet och en kopia av det meddelande om en personuppgiftsincident som staden skickade ut 14.2.2025, som sökanden bifogat till rättelseyrkandet, har bifogats till beslutet.
Behörighet och beslut om understödsverksamhet
I understödsberedningen har beaktats och understödsmottagarna är bundna av ansökningsanvisningarna för understöd för idrott (kultur- och fritidsnämndens idrottssektions 7.11.2024, § 21) och även kultur- och fritidssektorns gemensamma understödsprinciper (kultur- och fritidsnämnden 12.12.2023, § 178) samt Helsingfors stads allmänna anvisningar om understöd och etiska partnerskapsprinciper för understödsverksamhet (stadsstyrelsen 7.4.2025, § 222).
Enligt kultur- och fritidsnämndens beslut 15.3.2022, § 47 beviljas understöd inte till aktörer som är föremål för sanktioner som är bindande för Helsingfors stad. En understödsmottagare får inte heller göra understödsmedel tillgängliga för aktörer som är föremål för sanktioner som är bindande för understödsmottagaren eller Helsingfors stad, eller ge en sådan aktör möjlighet att använda sig av understöd.
Enligt Helsingfors stads förvaltningsstadga (17 kap. 1 §) fattar kultur- och fritidsnämnden beslut om principerna för fördelning av sektorns understödsanslag och övervakar uppfyllelsen av understödsprinciperna på sektornivån. Kultur- och fritidsnämndens idrottssektion ansvarar för att besluta om fördelning av understödsanslag som står till sektionens disposition, godkänna grunder och gränser inom vilka en tjänsteinnehavare fattar beslut om fördelning av understödsanslag samt övervaka användningen av anslag (förvaltningsstadgan 17 kap. 3 §).
I enlighet med kommunallagen har kultur- och fritidsnämnden beslutanderätten över rättelseyrkanden som gäller idrottsektionens beslut.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 10.04.2025 § 10
03.12.2024 Ehdotuksen mukaan
Detta beslut publicerades 19.06.2025
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas genom kommunalbesvär endast av den som har framställt begäran om omprövning av det ursprungliga beslutet.
Om det ursprungliga beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också.
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postadress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Janne Rissanen, specialplanerare, telefon: 09 310 50719