Avustuksen myöntäminen, iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistäminen 2025, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, liikuntapalvelukokonaisuus
De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf:s rättelseyrkande gällande kultur- och fritidsnämndens idrottssektions beslut 10.4.2025, § 10
Beslutsförslag
Kultur- och fritidsnämnden beslutar att avslå De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf:s rättelseyrkande gällande kultur- och fritidsnämndens idrottssektions beslut 10.4.2025, § 10 om understöd för främjande av fysisk aktivitet bland äldre år 2025.
Föredragandens motiveringar
De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf, begär omprövning av kultur- och fritidsnämndens idrottssektions beslut 10.4.2025, § 10 om understöd för främjande av fysisk aktivitet bland äldre år 2025 genom ett rättelseyrkande som inkommit 7.5.2025. Sökanden beviljades inte understöd med avslagsgrunden ”projektet valdes inte som understödsmottagare i en inbördes jämförelse”.
I sitt rättelseyrkande anser De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf att den ansökan om understöd som de lämnat in uppfyller grunderna för beviljande av den aktuella formen av projektunderstöd och kräver att beslutet om avslag ska ändras. Sökanden anser i sitt rättelseyrkande att beredningsprocessen för ansökningar var endast på finska och anser sig därför som sökande organisation som lämnat in ansökan på svenska ha försatts i en sämre ställning i jämförelse med övriga sökande. I rättelseyrkandet hänvisar sökanden till det meddelande om en personuppgiftsincident som staden skickade 14.2.2025, genom vilket sökande som ansökt om understöd för främjande av fysisk aktivitet bland äldre informerades om att data från ansökningar matats in i AI-applikationen Microsoft M365 Copilot på ett sätt som kränkt de sökandes dataskydd.
Sökanden spekulerar i sitt rättelseyrkande om att artificiell intelligens enligt meddelandet sannolikt kan ha använts antingen för att översätta ansökningar från svenska till finska eller alternativt till att faktiskt jämföra ansökningar. I det första fallet anser sökanden att det med tanke på de språkliga rättigheterna är problematiskt att eventuella språkliga nyanser kan ha försvunnit i AI-översättningen. I det senare fallet anser sökanden att om artificiell intelligens har använts i jämförelsen, borde man ha informerat de sökande om detta i förväg, angett ordentliga motiveringar till användningen av artificiell intelligens och meddelat hur artificiell intelligens använts och vem som ansvarar för de slutgiltiga understödsbesluten. I båda fallen anser sökanden att beslutet om understöd antingen helt eller delvis har delegerats till artificiell intelligens, vilket enligt sökandens uppfattning inte uppfyller kraven på god förvaltningssed. Sökanden anser i vilket fall som helst att användningen av artificiell intelligens är ett tecken på att den som berett understödsbeslutet hade otillräckliga kunskaper i svenska och att beredningsprocessen därmed endast gick på finska.
Alla ansökningar om understöd för främjande av fysisk aktivitet bland äldre behandlades på originalspråket. Personuppgiftsincidenten i AI-applikationen Microsoft M365 Copilot handlade om att beredaren behövde ändra en kalkylfil med ansökningsuppgifter som laddats ner från handläggningssystemet för understöd till textbehandlingsfiler som innehöll uppgifter om enskilda projektansökningar. Applikationen Copilot användes alltså inte till att översätta svenskspråkiga ansökningar till finska. Det antagande om beredarens otillräckliga språkkunskaper som sökanden för fram i sitt rättelseyrkande baserar sig alltså inte på fakta, och spekulationerna om att artificiell intelligens använts för att jämföra ansökningar och bereda förslag om understöd stämmer inte. I rättelseyrkandet presenteras inga sådana grunder som innebär att de beslut i vilka rättelse yrkas borde hävas. Rättelseyrkandet måste därför avvisas.
Ett rättelseyrkande skall framställas inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Om beslutet har delgivits per post anses parten ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. Den berörda parten (De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf) har 22.4.2025 fått ett protokollsutdrag med besvärsanvisning per brev. Rättelseyrkandet lämnades in till kultur- och fritidsnämnden inom utsatt tid. Rättelseyrkandet och en kopia av det meddelande om en personuppgiftsincident som staden skickade ut 14.2.2025, som sökanden bifogat till rättelseyrkandet, har bifogats till beslutet.
Behörighet och beslut om understödsverksamhet
I understödsberedningen har beaktats och understödsmottagarna är bundna av ansökningsanvisningarna för understöd för idrott (kultur- och fritidsnämndens idrottssektions 7.11.2024, § 21) och även kultur- och fritidssektorns gemensamma understödsprinciper (kultur- och fritidsnämnden 12.12.2023, § 178) samt Helsingfors stads allmänna anvisningar om understöd och etiska partnerskapsprinciper för understödsverksamhet (stadsstyrelsen 7.4.2025, § 222).
Enligt kultur- och fritidsnämndens beslut 15.3.2022, § 47 beviljas understöd inte till aktörer som är föremål för sanktioner som är bindande för Helsingfors stad. En understödsmottagare får inte heller göra understödsmedel tillgängliga för aktörer som är föremål för sanktioner som är bindande för understödsmottagaren eller Helsingfors stad, eller ge en sådan aktör möjlighet att använda sig av understöd.
Enligt Helsingfors stads förvaltningsstadga (17 kap. 1 §) fattar kultur- och fritidsnämnden beslut om principerna för fördelning av sektorns understödsanslag och övervakar uppfyllelsen av understödsprinciperna på sektornivån. Kultur- och fritidsnämndens idrottssektion ansvarar för att besluta om fördelning av understödsanslag som står till sektionens disposition, godkänna grunder och gränser inom vilka en tjänsteinnehavare fattar beslut om fördelning av understödsanslag samt övervaka användningen av anslag (förvaltningsstadgan 17 kap. 3 §).
I enlighet med kommunallagen har kultur- och fritidsnämnden beslutanderätten över rättelseyrkanden som gäller idrottsektionens beslut.
Föredragande
Mer information fås av
Janne Rissanen, specialplanerare, telefon: 09 310 50719