Virkasuhteen täyttäminen, Ressun lukio, IB World School, teacher, Theory of Knowledge, Economics and History, KASKO-03-171-24

HEL 2024-015572
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 17. / 62 §

Oikaisuvaatimus sivutoimisen tuntiopettajan ottamisesta määräajaksi

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen, joka on tehty Ressun lukion apulaisrehtorin 21.11.2024 tekemästä valintapäätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

********** on tehnyt 9.12.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Ressun lukion apulaisrehtorin tekemästä valintapäätöksestä, jolla apulaisrehtori on ottanut Ressun lukion sivutoimisen tuntiopettajan virkasuhteeseen määräajaksi 27.11.2024 – 30.5.2025 **********

********** on täydentänyt oikaisuvaatimustaan 10.12.2024 saapuneella täydennyksellä.

Apulaisrehtori on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen tuntiopettajan ottaa määräaikaiseen virkasuhteeseen apulaisrehtori.

Rekrytointiprosessista

Teacher (part time): Theory of Knowledge, Economics and History (IB DP) virkasuhde on ollut julkisesti haettavana ajalla 4.10.2024-18.10.2024. Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Ressun lukio IB World School. Viranhaltijan tehtävänä on Teacher (part time): Theory of Knowledge (TOK), Economics and History (IB DP) -tehtävät Ressun lukiossa IB World School.

Tehtävän kelpoisuusvaatimuksena oli lukion aineenopettajan kelpoisuus (asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (14.12.1998/986) 10 § ja 10 a §). Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin opetuskokemusta IB:n diplomaopetusohjelmasta (International baccalaureate diploma programme).

Apulaisrehtorin valintapäätöksen mukaan hakuaikana hakemuksen jätti 24 hakijaa. Kukaan hakijoista ei saavuttanut muodollista kelpoisuutta hakuajan päättymiseen mennessä (18.10.2024).

Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 4 hakijaa mukaan lukien oikaisuvaatimuksen tekijä. Videohaastatteluun kutsuttiin hakijat, joilla on hakemusten perusteella työpaikkailmoituksessa edellytettyä opetuskokemusta IB:n diplomaopetusohjelmasta. Videohaastattelun sekä hakemuksen perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa mukaan lukien oikaisuvaatimuksen tekijä. Haastattelun suorittivat ajalla 6.11.2024 sekä 15.11.2024 apulaisrehtori, HR-asiantuntija sekä IB DP -koordinaattori.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että lautakunta kumoaa Ressun lukion apulaisrehtorin antaman valintapäätöksen, määrää valintapäätöksen täytäntöönpanokieltoon ja keskeyttää valintapäätöksen täytäntöönpanon.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan tehtävään valitulla ei ole virkasuhteessa vaadittavaa aineenopettajan kelpoisuutta tai kelpoisuusasetuksen 23 §:n säännöksen mukaista riittävää koulutusta ja tehtävän edellyttämää taitoa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hänellä on ollut tehtävään vaadittava kelpoisuus ennen määräyksen antamista. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan päätös on lainvastainen, sillä tehtävään on valittu kelpoisuutta vailla oleva hakija kelpoisen hakijan ollessa saatavilla. Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että valintapäätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, valittua hakijaa on suosittu ja muita hakijoita on syrjitty. Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain mukaan (304/2003) 5 §:n 1 momentin mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset. Hakemukseen on liitettävä selvitys hakijan kelpoisuudesta.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (14.12.1998/986) 10 §:ssä säädetään lukion aineenopettajan kelpoisuudesta.

Lukion aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 10 a §:ssä säädetään aineenopettajan kelpoisuudesta siinä tapauksessa, kun opetusta annetaan lukiokoulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman mukaisesti oppiaineessa, jota ei mainita lukiokoulutuksesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (810/2018). Tällöin aineenopettajaksi on 10 §:n 1 momentin 2 kohdan estämättä kelpoinen henkilö, joka on suorittanut yhteensä vähintään 120 opintopistettä tai vähintään 55 opintoviikkoa opetussuunnitelmassa mainitun oppiaineen sisältöön soveltuvia opintoja yliopistossa, jos tämä oppiaine on ainoa hänen lukiossa opettamansa aine, sekä henkilö, joka on suorittanut yhteensä vähintään 60 opintopistettä tai vähintään 35 opintoviikkoa oppiaineen sisältöön soveltuvia opintoja, jos hän opettaa lukiossa muuta ainetta, jossa hän on suorittanut 10 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut 120 opintopisteen tai 55 opintoviikon laajuiset opinnot.

Asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (14.12.1998/986) 12 §:ssä säädetään lukion opettajan kielitaidosta. Lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.

Asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (14.12.1998/986) 23 §:ssä säädetään väliaikaisesti opetusta antavan henkilön kelpoisuudesta. Opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Asian arviointi

Apulaisrehtorin päätöksen mukaan kukaan hakijoista ei saavuttanut muodollista kelpoisuutta hakuajan päättymiseen mennessä (18.10.2024). Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain mukaan (304/2003) 5 §:n 1 momentin mukaan kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä silloin kun virkasuhde on ollut julkisesti haettavana.

Apulaisrehtori on lausunnon mukaan katsonut, että sivutoimisen tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään valitulla on tehtävään riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tehtävään valittu on koulutukseltaan Master of science in educational leadership. Hän on lisäksi opiskellut matematiikkaa. Tehtävään valittu on työskennellyt IB DP -opettajana vuosina 1991-2024 noin 29 vuoden ajan. Hän on opettanut erillisiä TOK-, Economics ja pre-historia-kursseja. Lisäksi hän on toiminut IB -organisaation työtehtävissä (mm. workshop leader, examiner). Tehtävään valittu on osallistunut useisiin IB:n opetusohjelman koulutuksiin ja työpajoihin. Apulaisrehtorin päätöksen ja lausunnon mukaan valintaa puoltaa valitun IB:n diplomaopetusohjelman tuntemus. Tehtävään valittu tuntee IB:n diplomaopetusohjelman hallinnon, organisaation sekä opetuksen. Hänellä on haastattelun perusteella valmiudet kehittää opetussuunnitelmaa ja jakaa osaamista työyhteisölle. Theory of knowledge (TOK) -opettajan tehtävään liittyy muiden aineenopettajien auttaminen integroimaan IBO:n vaatimusten mukaisesti TOK omaan aineenopetukseensa. Tehtävään valitun vuorovaikutus englannin kielellä on erinomaisen sujuvaa ja selkeää. Yksilöhaastatteluissa korostui tehtävään valitun huolellinen opetuksen suunnittelu ja toteutus yhdessä opiskelijoiden kanssa, opiskelijoita motivoiden ja heidän omaan oivaltamiseensa tukeutuen. Tehtävään valittu on toiminut Ressun lukiossa samassa tehtävässä 1.8.2024 alkaen ja hänen opiskelijoiltaan saama palaute on ollut erinomaista.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on koulutukseltaan filosofian maisteri sekä diplomi-insinööri. Hän on työskennellyt IB DP -opettajana vuosina 1996-1997 noin yhden vuoden ajan. Lisäksi hän on toiminut lukion opettajana vuonna 1994-1995 sekä 2024. Hän on osallistunut IB:n opetusohjelman didaktiikan koulutukseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 6.11.2024. Apulaisrehtorin päätöksen ja lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole viimeaikaista kokemusta tai koulutusta IB-opetuksesta. Apulaisrehtorin lausunnon mukaan hänellä ei ole video- ja henkilökohtaisen haastattelun perusteella ajantasaista kuvaa IB-ohjelman muutoksista ja niiden vaikutuksesta opetukseen. Hän ei myöskään tuonut esille konkreettisia esimerkkejä TOK -opintojen integroimisesta muiden aineryhmien opetukseen. Apulaisrehtorin tarkemmat perustelut on nähtävissä apulaisrehtorin lausunnosta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hänen suorittamaansa diplomi-insinöörin tutkintoa ei ole huomioitu valintaa tehdessä. Kaikki tehtävää hakeneiden hakemuksessa ilmoitetut tutkinnot ja tiedot on huomioitu valintaa tehdessä. Haastatelluilta hakijoilta on lisäksi pyydetty lisätietoja suoritetuista tutkinnoista sekä työkokemuksesta. Valintapäätöksen ansiovertailuun on kirjattu hakijoiden ylin ja tuorein tutkinto.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hän on täyttänyt tehtävän kelpoisuusvaatimuksen 6.11.2024. Hakuaika tehtävään päättyi 18.10.2024 eli kelpoisuus on saavutettu vasta hakuajan päättymisen jälkeen. Virkasuhteiseen tehtävään valitulla tai oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole ollut liitteenä olevien asiakirjojen perusteella virassa vaadittavaa muodollista kelpoisuutta hakuajan puitteissa. Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain mukaan (304/2003) 5 §:n 1 momentin mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Oikaisuvaatimuksessa on esitetty, että valittua hakijaa olisi suosittu ja muita hakijoita olisi syrjitty. Oikaisuvaatimuksessa ei ole kuitenkaan tarkemmin todettu asiasta. Esittelijä toteaa, että virantäyttöprosessin eri vaiheissa ei ole tullut esiin mitään sellaista, että hakijoita ei olisi kohdeltu tasapuolisesti tai yhdenmukaisin perustein ottaen huomioon virkanimitysperusteet, esimerkiksi haastatteluihin kutsuttaviin on sovellettu samoja valintakriteereitä. Hakijat ei ole siten joutunut epäedullisempaan asemaan virantäytössä, eikä asiassa ole ilmennyt muutakaan syrjintää. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole myöskään esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että apulaisrehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Apulaisrehtorin päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Ressun lukion apulaisrehtori on, ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet, voinut koulutuksen, työkokemuksen, haastatteluiden ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella valita vailla muodollista kelpoisuutta olevista hakijoista kyseiseen sivutoimisen tuntiopettajan määräaikaiseen virkasuhteeseen tehtävään valitun, koska hänellä on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Apulaisrehtori on valinnut tehtävään ansioituneimman hakijan, jolla on parhaimmat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja rehtorin lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Lukiokoulutus Ressun lukio Apulaisrehtori 21.11.2024 § 8

Päätös

Lukion apulaisrehtori päätti valita teacher (part time): Theory of Knowledge, Economics and History (IB DP) määräaikaiseen virkasuhteeseen **********

Virantoimitus alkaa 27.11.2024 ja päättyy 31.5.2025.

Määräaikaiseen virkasuhteeseen valitulle ei aseteta koeaikaa.

Rikosrekisterinotetta ei tarvitse esittää.

Päätöksen perustelut

Teacher (part time): Theory of Knowledge, Economics and History (IB DP) virkasuhde on ollut julkisesti haettavana ajalla 4.10.2024-18.10.2024. Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Ressun lukio IB World School.

Toimialajohtajan delegointipäätöksen (5.3.2024, § 27) mukaan opettajan ottamisesta määräaikaiseen virkasuhteeseen päättää apulaisrehtori.

Viranhaltijan tehtävänä on Teacher (part time): Theory of Knowledge, Economics and History (IB DP) -tehtävät Ressun lukiossa IB World School.

Teacher (part time): Theory of Knowledge, Economics and History (IB DP) -tehtävän kelpoisuusvaatimuksena on opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 10 § ja 10 a § mukainen kelpoisuus.

Lukion aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Lisäksi kun opetusta annetaan lukiokoulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman mukaisesti oppiaineessa, jota ei mainita lukiokoulutuksesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (810/2018), aineenopettajaksi on 10 §:n 1 momentin 2 kohdan estämättä kelpoinen henkilö, joka on suorittanut yhteensä vähintään 120 opintopistettä tai vähintään 55 opintoviikkoa opetussuunnitelmassa mainitun oppiaineen sisältöön soveltuvia opintoja yliopistossa, jos tämä oppiaine on ainoa hänen lukiossa opettamansa aine, sekä henkilö, joka on suorittanut yhteensä vähintään 60 opintopistettä tai vähintään 35 opintoviikkoa oppiaineen sisältöön soveltuvia opintoja, jos hän opettaa lukiossa muuta ainetta, jossa hän on suorittanut 10 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut 120 opintopisteen tai 55 opintoviikon laajuiset opinnot. Jos opinnot eivät sisälly tutkintoon, ne on osoitettava yliopiston antamalla erillisellä todistuksella.

Määräaikaisissa tehtävissä kelpoisuusvaatimukset täyttävien hakijoiden puuttuessa myös vaadittavaa kelpoisuutta vailla olevat hakijat otetaan huomioon.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin opetuskokemusta IB:n diplomaopetusohjelmasta (International baccalaureate diploma programme).

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Määräajassa hakemuksen jätti 24 hakijaa. Kukaan hakijoista ei saavuttanut muodollista kelpoisuutta hakuajan päättymiseen mennessä (18.10.2024).

Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 4 hakijaa. Videohaastatteluun kutsuttiin hakijat, joilla on hakemusten perusteella työpaikkailmoituksessa edellytettyä opetuskokemusta IB:n diplomaopetusohjelmasta.

Videohaastattelun sekä hakemuksen perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa: ********** Haastattelun suorittivat ajalla 6.11.2024 sekä 15.11.2024 apulaisrehtori, HR-asiantuntija sekä IB DP -koordinaattori.

**********

**********

**********

**********

Tehtävänimikkeen tehtävässä korostuu IB:n diplomaopetusohjelman opetuskokemuksen lisäksi yhteistyötaidot eri aineryhmien kanssa.

Apulaisrehtori katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on ********** Hänen valintaansa puoltaa IB:n diplomaopetusohjelman tuntemus. ********** tuntee IB:n diplomaopetusohjelman hallinnon, organisaation sekä opetuksen. Hänellä on haastattelun perusteella valmiudet kehittää opetussuunnitelmaa ja jakaa osaamista työyhteisölle. Theory of knowledge (TOK) -opettajan tehtävään liittyy muiden aineenopettajien auttaminen integroimaan IBO:n vaatimusten mukaisesti TOK omaan aineenopetukseensa. Lisäksi ********** vuorovaikutus englannin kielellä on erinomaisen sujuvaa ja selkeää. Yksilöhaastatteluissa korostui ********** huolellinen opetuksen suunnittelu ja toteutus yhdessä opiskelijoiden kanssa, opiskelijoita motivoiden ja heidän omaan oivaltamiseensa tukeutuen.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Lisätiedot

Pia-Helena Bär, Apulaisrehtori, puhelin: 09 310 32437

pia-helena.bar@hel.fi

Detta beslut publicerades 04.03.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Föredragande

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Upplysningar

Jenna Hellgren, hr-asiantuntija, puhelin: 09 310 39862

jenna.hellgren@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus, täydennys
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Työpaikkailmoitus
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Valitun hakemus
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Lausunto
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Valintapäätös
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.