Hankesuunnitelma, Töölön ala-asteen perusparannus ja laajennus, Töölönkatu 41-45, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-015762
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 60 §

Projektplan för ombyggnad och tillbyggnad av Töölön ala-aste (Tölögatan 41–45, Tölö)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för ombyggnad och tillbyggnad av lågstadieskolan Töölön ala-aste, daterad den 29 november 2024, enligt vilken projektet omfattar cirka 5 367 m² bruttoyta och byggnadskostnaderna för projektet uppgår till högst 21 660 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för september 2024.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Projektets behövlighet

Töölön ala-astes nuvarande lokaler motsvarar inte till alla delar verksamhetsmålen och behöver en omfattande teknisk ombyggnad.

Enligt fostrans- och utbildningssektorn visar den senaste prognosen att antalet 7–12-åriga barn i Bortre Tölö distrikt med finska eller ett främmande språk som modersmål kommer att förbli konstant, kring 500, till 2029. Under prognosperiodens andra hälft, 2030–2037, förutspås antalet barn öka med cirka 160. Praktiskt taget alla elever i området går i sin närskola. I skolan finns finska och tvåspråkiga (finska och engelska) klasser samt klasser för elever som behöver särskilt stöd. Kring en tredjedel av de elever som deltar i den tvåspråkiga undervisningen bor utanför elevupptagningsområdet. Årligen antas kring 26 elever till den tvåspråkiga undervisningen, och cirka 60 elever som bor utanför elevupptagningsområdet kommer till skolan.

Konditionsundersökningar och utredningar visar att skolhuset och gården behöver en omfattande teknisk och funktionell ombyggnad. Med det nuvarande elevantalet motsvarar lokalerna (antalet toaletter och bespisningslokalerna) inte dagens myndighetskrav. Flera byggnadsdelar och tekniska system i skolhuset närmar sig slutet på sin livscykel. Byggnaden måste göras tillgängligare och gården säkrare och mer fungerande. För närvarande är gården en funktionellt endimensionell lärmiljö med knappt med växtlighet. De två gårdsbyggnaderna från 1950-talet lämpar sig inte för skolverksamhet som följer dagens krav, eftersom deras lokaler är för små för ändamålet och det finns avsevärda brister i deras tillgänglighet.

De ombyggda och utvidgade lokalerna planeras för ungefär 450 lågstadieelever i enlighet med fostrans- och utbildningssektorns uppskattning av behovet. Lokalerna gör det möjligt att ordna verksamheten i enlighet med den nuvarande läroplanen och planen för småbarnspedagogik. I och med ombyggnaden och tillbyggnaden får skolan tidsenliga och trivsamma lokaler där man kan ordna mångsidig verksamhet.

Den 23 april 2024 (§ 86) godkände fostrans- och utbildningsnämnden en behovsutredning, daterad den 11 april 2024. Behovsutredningen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn.

En projektplan, daterad den 29 november 2024, har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under planeringen av projektet har representanter från detaljplanläggningen, stadsmuseet, byggnadstillsynstjänsterna och räddningsverket samt samarbetspersonalen vid fostrans- och utbildningssektorns arbetarskydd och tillgänglighetsombudet hörts som experter.

Projektplanen finns i bilaga 1.

Projektplan

I projektet genomförs en omfattande funktionell och teknisk ombyggnad av Töölön ala-astes skolhus och uppförs en tillbyggnad. De ombyggda och utvidgade lokalerna planeras för cirka 450 lågstadieelever. Lokalerna gör det möjligt att ordna verksamheten i enlighet med den nuvarande läroplanen och planen för småbarnspedagogik. I och med ombyggnaden och tillbyggnaden får skolorna tidsenliga och trivsamma lokaler där man kan ordna grundläggande utbildning och mångsidig verksamhet. I dimensioneringen av lokalerna har man tagit hänsyn till att de ska kunna användas mångsidigt. Gymnastikundervisning kommer att ordnas både i skolan och i Tölö sporthall, precis som nu.

Ombyggnaden innebär att den gamla huvudbyggnaden byggs om och åtgärder utförs på gården. För dessa ansöks om bygglov i enlighet med den nu gällande detaljplanen. I ombyggnaden moderniseras och utvecklas skolans lokaler så att de kan användas mångsidigare. De hustekniska systemen förnyas, energieffektiviteten och tillgängligheten förbättras och konstruktionerna och fasaderna repareras. Fönster och dörrar renoveras eller byts ut. Skadade konstruktioner förnyas och skadliga ämnen avlägsnas. På vindarna byggs maskinrum för ventilationen, och alla yttertaken förnyas.

Målet är att åtgärda alla sundhets- och säkerhetsrisker i huvudbyggnaden samt bristerna i lokalerna, tillgängligheten och toaletterna utgående från det lokalbehov som 450 elevplatser medför. I ombyggnaden får det gamla skolhuset en ny, tillgänglig entrédel. Bland annat köket och matsalen görs om så att de blir rymligare, och byggnaden får en ny hiss. I samarbete med stadsmuseet och HAM Helsingfors konstmuseum har staden bestämt sig för att föreslå att ett procentkonstverk ska placeras på ytterväggen till en utrymningstrappa som ska förnyas.

Gårds- och parkeringsarrangemangen på tomten samt arrangemangen för service- och skjutstrafik förnyas med hänsyn till funktionalitet och säkerhet.

Gårdsområdena planeras och byggs så att så mycket som möjligt av det värdefulla trädbeståndet bevaras. I positioneringen och dimensioneringen av nybyggnaden tas hänsyn till de krav som gårdsområdenas lek- och motionsfunktioner medför, inklusive skilda områden för äldre och yngre barn. Med hänsyn till dessa begränsningar och möjligheter har det varit ett centralt fokus i planeringen att göra tomten grönare såväl på gården som nära gatan. Enligt stadsrums- och landskapsplaneringen i stadsmiljösektorn finns relativt starka grunder för nivån 0,5 på grönkoefficienten för Töölön ala-aste. Det är mindre än den mindre krävande nivån 0,6, som beviljats på grund av den klippiga marken.

Tillbyggnaden innebär att en nybyggnad uppförs på gården och två gårdsbyggnader rivs. Till nybyggnaden förläggs klassrum för textilslöjd och bildkonst, vilket innebär att det blir naturligt att använda byggnaden som en lättillgänglig lokal för konsthobbyer som ordnas som invånar- och kvällsverksamhet.

För närvarande pågår en detaljplaneändring (nr 12913) som är en förutsättning för tillbyggnaden. Detaljplaneändringen innebär att bygglov för de åtgärder som hör till tillbyggnaden ansöks om i enlighet med den nya detaljplanen våren 2025. Det finns beredskap för att genomföra tillbyggnaden senare om den nya detaljplan som detaljplaneändringen resulterar i fastställs senare än tänkt.

Ombyggnaden och tillbyggnaden planeras och genomförs i överensstämmelse med dagens normala kvalitetsnivå och i enlighet med gällande byggbestämmelser och stadens egna planeringsanvisningar. Lokalerna planeras så att de blir sunda, säkra och trivsamma.

Projektet förverkligar mål i Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 genom att erbjuda barnen i området säkra och sunda inlärningsmiljöer och genom att lokalerna planeras så att invånare och lokala sammanslutningar har möjlighet att ordna verksamhet och evenemang i dem.

Fostrans- och utbildningssektorns personal engageras

Personalen har deltagit i beredningen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna och gården. Responsen från de användare som engagerats har beaktats när planerna har utarbetats. Ingångsarrangemang, lärmiljöer, paus- och arbetsrum och byggnadens inre logistik har granskats i samarbete för att se om de fungerar. Särskild vikt har lagts vid ett tillräckligt antal lugna verksamhetslokaler och en fungerande akustik.

Personalen engageras i den fortsatta utvecklingen av planerna med hjälp av användarmöten under projekt-, översikts- och genomförandeplaneringen. Personalen och eleverna får delta i planeringen av gården. Eleverna kommer att delta i planeringen av gården och möblerna när planeringen fortskrider.

Projektets omfattning

Efter ombyggnaden och tillbyggnaden omfattar projektet totalt 5 367 m² bruttoyta: den ombyggda huvudbyggnaden med en bruttoyta på 4 967 m² och tillbyggnaden med en bruttoyta på 399,5 m².

Kostnader

De totala projektkostnaderna beräknas uppgå till högst 21 660 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för september 2024.

Ombyggnaden av huvudbyggnaden (4 967 m² bruttoyta) står för 19 500 000 euro (4 036 euro/m² bruttoyta) och tillbyggnaden (399,5 m² bruttoyta) för 2 150 000 euro (5 382 euro/m² bruttoyta) av byggkostnaderna.

Projektkostnaderna höjs på grund av följande särdrag:

  • Byggnadsskydd: huvudbyggnadens byggnadshistoriska värden har beaktats i planeringen och detaljplaneändringens skyddsbeteckningar i enlighet med de krav som byggnadsskyddsmyndigheten vid stadsmuseet ställt.
  • Särdrag hos huvudbyggnaden, som ska byggas om: det finns nivåskillnader, och de hustekniska systemen måste få rum i de nuvarande konstruktionerna och lokalerna.
  • Stadsbilden: detaljplaneläggnings- och byggnadstillsynsmyndigheternas krav på stadsbilden har beaktats i huvudbyggnadens tak och nybyggnadens fasad och tak.

För att projektet ska kunna genomföras behövs 0,1 miljoner euro för rivningen av de två gårdsbyggnaderna. Denna summa ingår inte i projektkostnaderna och påverkar varken hyran eller användarens lokalkostnader.

Lokalkostnader för fostrans- och utbildningssektorn

Den interna månadshyran beräknas bli ungefär 34,07 euro/m² lägenhetsyta, dvs. sammanlagt cirka 123 223 euro i månaden och cirka 1 478 677 euro om året. Hyran per kvadratmeter grundar sig på en lägenhetsyta på 3 617 m². Den interna månadshyran består av investeringsvederlaget på 12,91 euro/m² lägenhetsyta, avkastningskravet på 14,28 euro/m² lägenhetsyta, arrendet på 1,33 euro/m² lägenhetsyta, underhållshyran på 4,88 euro/m² lägenhetsyta och allmänna kostnader på 0,67 euro/m² lägenhetsyta. Den nuvarande interna månadshyran (fram till juni 2025) är sammanlagt 22,03 euro/m² lägenhetsyta, alltså cirka 877 212 euro om året. Hyreskalkylen anges i en teknisk bilaga till projektplanen.

Den slutliga kapitalhyran justeras efter projektets verkliga kostnader. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.

Projektfinansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2025–2034, som ingår som bilaga i 2025 års budget, har det reserverats sammanlagt 21,22 miljoner euro för att planera och genomföra projektet, utgående från att projektets omfattning är 5 021 m² bruttoyta och att det genomförs under åren 2025–2027.

Projektets omfattning och kostnader har ökat till 5 376 m² bruttoyta respektive 21,66 miljoner euro under projektplaneringen. Orsakerna till att kostnaderna har preciserats är formen på taket i huvudbyggnadens huvudflygel och en ändring i storleken på maskinrummet för ventilation, som ligger direkt under. I ändringen tas hänsyn till byggnadstillsyns-, detaljplaneläggnings- och byggnadsskyddsmyndigheternas krav på stadsbilden. Projektets ökade finansieringsbehov beaktas vid uppdateringen av byggnadsprogrammet.

Den rivning av två gårdsbyggnader som hör till projektet kostar totalt 0,1 miljoner euro. Summan tas från undermomentet 8 01 03 01 Övrig grundberedning, ibruktagande av områden och åtgärder som gör tomter byggbara, till stadsmiljönämndens disposition i budgeten.

Projektets genomförande och tidsplan

Stadsmiljösektorn har ansvar för genomförandet av projektet. Målet är att projektet ska genomföras i form av en projektledningsentreprenad. Avsikten är att byggarbetena inleds i augusti 2025 och blir färdiga i maj 2027. Verksamheten i lokalerna är tänkt att inledas i augusti 2027.

Stadsmiljösektorn äger byggnaden och ansvarar för dess underhåll.

Tillfälliga lokaler

Tillfälliga lokaler behövs tills ombyggnads- och tillbyggnadsprojektet är slutfört.

Staden ordnar med tillfälliga lokaler i Arkadiahuset på adressen Arkadiagatan 24. De tillfälliga lokalerna valdes i samarbete mellan stadsmiljösektorn, fostrans- och utbildningssektorn och dem som ska använda lokalerna.

Den beräknade hyran för de tillfälliga lokalerna uppgår till 26,55 euro/m² i månaden, dvs. cirka 1 869 073 euro om året i prisnivån för mars 2023.

Bedömning av konsekvenserna för barn

I behovsutredningsfasen styr bedömningen av konsekvenserna för barn planeringen och genomförandet av projektet samt utvecklingen av den nya verksamhetskulturen. Genom planeringen främjas välbefinnandet hos barnen, ungdomarna och personalen.

Vid byggandet av lokalerna och gården säkerställs en trygg och sund verksamhetsmiljö för barnen. Med hjälp av trafikplaneringen säkerställs säkra gång- och cykelförbindelser för barnen till byggnaden och dess närområden. Barnens möjligheter att säkert ta sig till rekreations-, idrotts- och kulturtjänsterna i närområdet har beaktats i planeringen.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden tillstyrkte projektplanen för ombyggnaden och tillbyggnaden i sitt utlåtande den 21 januari 2025 (§ 14). Projektplanen stämmer överens med fostrans- och utbildningssektorns verksamhetsmål. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid att lokalerna blir klara enligt den överenskomna tidsplanen, vid vikten av kostnadsuppföljningen och kvalitetskontrollen under hela processen samt vid planeringen av lokalerna.

Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.

Befogenheter

Enligt 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner för projekt i stadens regi då de kalkylerade kostnaderna överstiger 10 miljoner euro.

Kaupunginhallitus 03.03.2025 § 130

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Töölön ala-asteen perusparannuksen ja laajennuksen 29.11.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 5 367 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana on enintään 21 660 000 euroa syyskuun 2024 kustannustasossa.

Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Kirsi Remes
Lisätiedot

Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 607 16

susanna.hyvarinen@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 21.01.2025 § 14

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 29.11.2024 päivätystä Töölön ala-asteen koulun hankesuunnitelmasta (liite 1).

Lautakunta edellytti erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen suunnitellussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausui hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa tarveselvityksen sekä kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa ja kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painotti hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

Esittelijä
vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen
Lisätiedot

Sari Lehtonen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 15124

sari.k.lehtonen@hel.fi

Hanna Välitalo, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83012

hanna.valitalo@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 12.12.2024 § 144

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Taka-Töölössä osoitteeseen Töölönkatu 41-45 toteutettavan hankkeen Töölön ala-asteen perusparannuksen ja laajennuksen 29.11.2024 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäishinta-arvio arvonlisäverottomana on 21 660 000 euroa syyskuu 2024 kustannustasossa (RKI) ja laajuus noin 5367 brm² ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antoi hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Teemu Metsälä. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Teemu Metsälä, projektijohtaja, puhelin: 09 310 24396

teemu.metsala@hel.fi

Detta beslut publicerades 20.03.2025

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Susanna Hyvärinen, stadssekreterare, telefon: 09 310 607 16

susanna.hyvarinen@hel.fi