Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, toimialan tehtäväkuvaus ja toimialajohtajan erityinen toimivalta
Ändring av förvaltningsstadgan, uppgiftsbeskrivning för social-, hälsovårds- och räddningssektorn och sektorchefens befogenheter
Beslut
Stadsfullmäktige godkände förvaltningsstadgan för Helsingfors stad i enlighet med bilaga 1 från och med den 1 mars 2025.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden föreslår ändringar i stadens förvaltningsstadga. De ändringar som föreslås i förvaltningsstadgan beskrivs i bilaga 2.
Ändringarna i förvaltningsstadgan gäller främst de sista stegen i verkställandet av social- och hälsovårdsreformen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn. Den första föreslagna ändringen i förvaltningsstadgan gäller social-, hälsovårds- och räddningssektorns uppgifter (4 kap. 8 §). I sektorns nuvarande uppgiftsbeskrivning i förvaltningsstadgan hänvisas till lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021), lagen om ordnande av räddningsväsendet (613/2021), hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) och räddningslagen (379/2011). Om social- och hälsovårdens och räddningsväsendets uppgifter föreskrivs dock i ett flertal lagar. Därför behöver den nuvarande bestämmelsen i förvaltningsstadgan preciseras med hänvisningar till andra lagar än de som nämns i den nuvarande bestämmelsen.
Därmed föreslås att 4 kap. 8 § 1 mom. i förvaltningsstadgan ändras så att social-, hälsovårds- och räddningssektorn enligt den nya beskrivningen svarar för de uppgifter som föreskrivs för välfärdsområden i lagen om ordnande av social- och hälsovård, lagen om ordnande av räddningsväsendet, hälso- och sjukvårdslagen, socialvårdslagen och annan lagstiftning samt för räddningsväsendets uppgifter enligt räddningslagen. Dessutom föreslås att 2 momentet i uppgiftsbeskrivningen förkortas så att sektorn enligt den nya beskrivningen med hjälp av social- och hälsovårdstjänster skapar förutsättningar för att upprätthålla och främja hälsan och välbefinnandet, främjar egen aktivitet och gemensamt ansvar och förebygger och minskar sociala problem och hälsoproblem samt bieffekterna av sådana.
Dessutom föreslås att social-, hälsovårds- och räddningssektorns uppgiftsbeskrivning i förvaltningsstadgan kompletteras så att även sektorns verksamhetsenheter föreskrivs i förvaltningsstadgan. Enligt 4 § 3 mom. i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) får patient- och kunduppgifter behandlas vid verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården respektive socialvården trots sekretessbestämmelserna. Därför är det motiverat att fastställa sektorns verksamhetsenheter. Enligt det föreslagna 4 kap. 8 § 5 mom. har social-, hälsovårds- och räddningssektorn verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård, socialvård och räddningsväsende. Ändamålet med behandlingen av de personuppgifter som uppstår i social-, hälsovårds- och räddningssektorns verksamhet fastställs skilt för varje verksamhetsenhet.
I 57 § i hälso- och sjukvårdslagen föreskrivs särskilt att det vid varje verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården ska finnas en ansvarig läkare. Den ansvariga läkaren ska leda och övervaka hälsovården och sjukvården vid verksamhetsenheten. I den nuvarande bestämmelsen om de särskilda befogenheterna för sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn föreslås en ändring som gäller den ansvariga läkaren så att sektorchefen efter ändringen enligt 18 kap. 3 § 2 mom. 1 punkten i förvaltningsstadgan förordnar en ansvarig läkare vid en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården. Enligt 57 § i hälso- och sjukvårdslagen hör det till befogenheterna för en ansvarig läkare vid en verksamhetsenhet att förordna ansvariga läkare vid andra enheter. Därför stryks följande del i 18 kap. 3 § 2 mom. 1 punkten i förvaltningsstadgan: till ansvarig läkare vid en hälsovårdscentral.
Med anknytning till detta föreslås även att förvaltningsstadgans bestämmelser om befogenheterna för en ansvarig läkare vid en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården i fortsättningen ska finnas i en ny 18 kap. 3a §, enligt vilken en ansvarig läkare inom hälso- och sjukvården förordnar ansvariga läkare vid andra enheter inom hälso- och sjukvården och ger direktiv till andra ansvariga läkare inom hälsovården och sjukvården.
Enligt 10 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska välfärdsområdet säkerställa att andra tjänsteproducenter som producerar tjänster som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar har tillräckliga professionella, verksamhetsmässiga och ekonomiska förutsättningar för att sörja för produktionen av tjänsterna. Välfärdsområdet ska se till att dess förvaltningsstadga och avtalen med privata tjänsteproducenter innehåller de bestämmelser som behövs för att välfärdsområdets organiseringsansvar ska bli uppfyllt.
I 18 kap. 3 § i förvaltningsstadgan, som handlar om de särskilda befogenheterna för sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn, föreslås därför ett nytt moment, som gäller de avtalsklausuler som tillämpas i sektorns serviceproduktion och gäller det som föreskrivs om organiseringsansvaret i 2 kap. i lagen om ordnande av social- och hälsovård och om anskaffning av tjänster från privata tjänsteproducenter i 3 kap. i samma lag samt det som föreskrivs i lagen om ordnande av räddningsväsendet. Enligt det föreslagna nya 3 momentet godkänner sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn riktlinjer för verksamheten för att uppfylla organiseringsansvaret i social-, hälsovårds- och räddningssektorns egen serviceproduktion och motsvarande avtalsklausuler i serviceavtal som anskaffas av privata serviceproducenter.
De föreslagna ändringarna i förvaltningsstadgan har behandlats i stadens stadgearbetsgrupp den 28 oktober 2024 och den 11 november 2024. Enligt stadgearbetsgruppen är de föreslagna ändringarna stadgetekniskt oproblematiska.
Kaupunginhallitus 20.01.2025 § 31
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti voimaan 1.2.2025 lukien.
13.01.2025 Pöydälle
10.12.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 17.12.2024 § 282
Esitys
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että Helsingin kaupungin hallintosääntöä muutetaan liitteen 1 mukaisesti.
Käsittely
Esittelijä muutti esitystään siten, että liitteeseen korjataan kohta 18 luku 3 § 3 momentti seuraavasti: Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja hyväksyy toiminnalliset linjaukset järjestämisvastuun toteuttamiseksi sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan omassa tuotannossa ja niitä vastaavat sopimusmääräykset yksityisiltä palveluntuottajilta hankituissa palveluissa.
Asiassa tehtiin seuraava ehdotus:
Palautusehdotus:
Jäsen Pentti Arajärvi:
Ehdotus hallintosäännön 4:8.5 momentiksi hämärtää toimintayksikön käsitettä. Terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain mukaan toimintayksikkö on palveluja tuottava yksikkö, joita Helsingissä on runsaasti. Jos koko toimiala jaetaan kolmeen toimintayksikköön, syntyy epäselvyys niin terveydenhuollossa kuin sosiaalitoimessa siitä, koskevatko esimerkiksi potilasasiamiehen ja sosiaalihuollon asiamiehen toimet ja toimivalta ehdotetun määräyksen mukaista toimintayksikköä vai terveydenhuoltolain, potilaslain, sosiaalihuoltolain ja sosiaalihuollon asiakaslain mukaista toimintayksikköä. Perusteluissa viitataan terveydenhuoltolain 57 §:n mukaiseen toimintayksikköön, mutta ehdotuksella syntyvä toimintayksikkö ei vastaa potilaslain 2 §:n 4 kohdan mukaista määritelmää, jonka mukaan tarkoitetaan "terveydenhuollon toimintayksiköllä hyvinvointialueen terveydenhuollon toimintayksiköitä, jotka hoitavat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) mukaisia terveydenhuollon tehtäviä" puhumattakaan terveydenhuoltolain mukaisesta palveluja tuottavasta toimintayksiköstä. Sama ongelma toistuu sosiaalihuollossa.
Kannattaja: Jäsen Sinikka Vepsä
Puheenjohtaja Daniel Sazonov teki seuraavan äänestysehdotuksen:
JAA-ehdotus: Asian käsittelyn jatkaminen.
EI-ehdotus: Jäsen Pentti Arajärven palautusehdotuksen mukaan.
Jaa-äänet: 9
Samuel Adouchief, Maaret Castrén, Laura Korpinen, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Mikko Paunio, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen
Ei-äänet: 2
Pentti Arajärvi, Sinikka Vepsä
Tyhjä: 2
Kati Juva, Björn Månsson
Poissa: 0
Jäsen Pentti Arajärven palautusehdotus hävisi äänestyksen ja asian käsittelyä jatkettiin.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esityksen esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
10.12.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Johanna Sorvettula, laki- ja hallintoasioiden päällikkö, puhelin: 09 310 21801
Soili Korhonen, johtava hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 28743
Detta beslut publicerades 12.02.2025
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Jan Ihatsu, stadssekreterare, telefon: 09 310 36276