Valtuustoaloite, Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantaminen

HEL 2024-015926
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 37. / 160 §

Ledamoten Otso Kivekäs motion om att förbättra trafiksäkerheten vid Taivallahden peruskoulu

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.

Dessutom godkände stadsfullmäktige följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige förutsätter att staden tillsammans med polisen utreder möjligheterna att bättre övervaka hastighetsbegränsningar i närheten av skolor. (Sari Helin)

Behandling

Ledamoten Sari Helin understödd av ledamoten Otso Kivekäs föreslog följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige förutsätter att staden tillsammans med polisen utreder möjligheterna att bättre övervaka hastighetsbegränsningar i närheten av skolor.

Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.

3 omröstningen

Ledamoten Sari Helins förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Ledamoten Sari Helins förslag till hemställningskläm
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 78
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Amanda Alvesalo, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Harry Bogomoloff, Maaret Castrén, Fatim Diarra, Veli-Pekka Dufva, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Sandra Hagman, Tiina Halttunen, Atte Harjanne, Ahmad Hassan, Eveliina Heinäluoma, Sari Helin, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Ville Jalovaara, Atte Kaleva, Natalia Kallio, Maija Karhunen, Emma Kari, Jenny Kasongo, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Eija-Riitta Korhola, Minja Koskela, Tuuli Kousa, Miapetra Kumpula-Natri, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Pirjo Lonka, Teija Makkonen, Mika Merano, Ville Merinen, Silvia Modig, Seija Muurinen, Björn Månsson, Riku Nieminen, Martin Paasi, Silja Paavola, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Suvi Pulkkinen, Abdifatah Qaaje, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Janne Rauramo, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Krishna Regmi, Minna Salminen, Sari Sarkomaa, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Seida Sohrabi, Petri Suhonen, Nina Suomalainen, Ilkka Taipale, Minni Takala, Iida Tani, Alma Tuuva, Reetta Vanhanen, Maarit Vierunen

Blanka: 1
Otto Meri

Frånvarande: 6
Alviina Alametsä, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Juha Hakola, Harry Harkimo, Wille Rydman, Erkki Tuomioja

Stadsfullmäktige godkände ledamoten Sari Helins förslag till hemställningskläm.

Se röstningsresultatet i tabellform

Omröstning 1

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahde, Hilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Alanko-Kahiluoto, Outi Vihreä valtuustoryhmä
Alvesalo, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Austero, Nita Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Castren, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Diarra, Fatim Vihreä valtuustoryhmä
Dufva, Veli-Pekka Kokoomuksen valtuustoryhmä
Gebhard, Elisa Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Grotenfelt, Nora Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Haatainen, Tuula Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Halttunen, Tiina Keskustan valtuustoryhmä
Harjanne, Atte Vihreä valtuustoryhmä
Hassan, Ahmad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Helin, Sari Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Hiltunen, Titta Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hjelt, Jenni Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Huff, Shawn Vihreä valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kallio, Natalia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhunen, Maija Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kasongo, Jenny Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kauppila, Elina Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Korhola, Eija-Riitta Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kousa, Tuuli Vihreä valtuustoryhmä
Kumpula-Natri, Miapetra Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Laisaari, Johanna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Lonka, Pirjo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Makkonen, Teija Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Merano, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Merinen, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Modig, Silvia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Nieminen, Riku Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Paasi, Martin Kokoomuksen valtuustoryhmä
Paavola, Silja Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Pelkonen, Jaana Kokoomuksen valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Pulkkinen, Suvi Vihreä valtuustoryhmä
Qaaje, Abdifatah Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rauramo, Janne Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Regmi, Krishna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Salminen, Minna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Sarkomaa, Sari Kokoomuksen valtuustoryhmä
Saxberg, Mirita Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Sohrabi, Seida Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suhonen, Petri Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suomalainen, Nina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Taipale, Ilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Takala, Minni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Tani, Iida Vihreä valtuustoryhmä
Tuuva, Alma Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
0 Nej
Medlem Fullmäktigegrupp
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Medlem Fullmäktigegrupp
Alametsä, Alviina Vihreä valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Harkimo, Harry Liike Nyt
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Tuomioja, Erkki Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 20 0 0 1
Kokoomuksen valtuustoryhmä 19 0 1 1
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 15 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 15 0 0 1
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 3 0 0 1
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 3 0 0 1
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 1 0 0 0
Liike Nyt 0 0 0 1

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Ledamoten Otso Kivekäs och 28 andra ledamöter föreslår i sin motion att man bedömer de i motionen beskrivna och eventuella andra säkerhetsåtgärder för grundskolan Taivallahden peruskoulus del, och snabbt genomför dem som kan genomföras snabbt och dessutom förbereder mer tidskrävande ändringar.

Stadsmiljönämnden beslutade 20.5.2025 sänka hastighetsbegränsningen med 10 kilometer i timmen på avgränsade gatuavsnitt i närheten av övergångsställen som är centrala med tanke på skolvägen vid låg- eller högstadieskolor om den nuvarande hastighetsbegränsningen är 40–50 kilometer i timmen. Principen gäller de närgator till skolor där hastighetsbegränsningen i närheten av skolan ännu inte har sänkts till en lägre nivå än på övriga delar av gatan. Principen gäller för Mechelingatan vid Taivallahden peruskoulu.

Syftet med principerna är att förbättra trafiksäkerheten och den upplevda tryggheten under skolvägen genom att sänka hastighetsbegränsningen på de viktigaste skolrutterna i närheten av skolorna. Hastighetsbegränsningen sänks med 10 kilometer i timmen på skolornas närgator vid och kring de övergångsställen som är viktigast på elevernas skolvägar. Hastighetsbegränsningen sänks på ett begränsat gatuavsnitt nära skolan om den nuvarande hastighetsbegränsningen på gatan är 40–50 kilometer i timmen och en punktmässig sänkning av hastighetsbegränsningen ännu inte har gjorts i skolans omgivning.

Mechelingatan är en livligt trafikerad huvudgata och en central förbindelse i innerstaden i nord-sydlig riktning. Gatan har två körfält åt vartdera hållet och fält för cykeltrafik. Hastighetsbegränsningen på gatan är 40 kilometer i timmen, vilket överensstämmer med stadens principer för hastighetsbegränsningar. Mechelingatan har två kontrollpunkter för automatisk trafikövervakning i korsningen av Södra Hesperiagatan. Med kamerorna övervakas körhastigheterna och iakttagandet av trafikljusen i båda körriktningarna på Mechelingatan. Övervakningskamerorna ligger i grundskolan Taivallahden peruskoulus omedelbara närhet, och genom övervakningen har man strävat efter att i synnerhet förbättra barnens säkerhet på skolvägen. Den första övervakningskameran sattes upp i korsningen år 2012. Medelhastigheterna i närheten av övervakningskameran sjönk med cirka 2 kilometer i timmen från 33 till 31 kilometer i timmen enligt mätningar under 2013–2014. I närheten av korsningen har medelhastigheterna därmed varit på en klart lägre nivå än vad hastighetsbegränsningen förutsätter. Korsningsområdets andra övervakningskamera har satts upp senare.

Man undviker vanligtvis att anlägga strukturella farthinder på huvudgator för att det ska gå smidigt att ta sig fram på dem, i synnerhet för busstrafikens stomlinjer och räddningsfordon. Fartguppar lämpar sig i regel inte för korsningar med trafikljus, där man vid grönt ljus normalt ska kunna köra med ett motorfordon enligt hastighetsbegränsningen eller med nästan motsvarande hastighet. I korsningen mellan Mechelingatan och Caloniusgatan utreds dock ännu möjligheten att göra en förhöjning vid övergångsstället över Caloniusgatan, vilket skulle förbättra säkerheten för fotgängare och cyklister när de kommer till korsningen från Mechelingatan i söder och svänger till höger in på Caloniusgatan.

I motionen föreslogs att hastighetsbegränsningar och vägmarkeringar som informerar om att skolan finns där ska placeras i närheten av skolan. Vägtrafiklagen gör det möjligt att framhäva ett vägmärke med en vägmärkesmarkering, men tills vidare används inte denna möjlighet i Helsingfors gatunät. I stället för vägmarkeringar kommer placeringen och antalet vägmärken som varnar för barn på gatan att omvärderas för att säkerställa att trafikmärkena är ändamålsenligt placerade med tanke på skolvägarna. Vägmärkena placeras om möjligt på samma ställe som en eventuell ändring av hastighetsbegränsningen eller annars närmare skolan. Bilister informeras om att barn rör sig i området med vägmärket för barn. Helsingfors använder denna markering i närheten av skolor och daghem.

Utöver de åtgärder som gäller Taivallahden peruskoulu föreslås i motionen en förbättring av korsningen mellan Mechelingatan och Norra Järnvägsgatan. En gatuplan för utvecklingen av den aktuella korsningen har färdigställts. Enligt planen blir cykeltrafiken enkelriktad. Samtidigt justeras korsningens geometri för att bättre än nu främja säkra körhastigheter. Gatuplanerna 31431/1 ja 31432/1 godkändes i stadsmiljönämnden 22.3.2022 (§ 176). Dessutom har det beslutats att det nordligare övergångsstället vid Maria spårvagnshållplats i närheten av korsningen ska ändras till en plats där körbanan kan korsas, eftersom det nuvarande övergångsstället inte är säkert och inte heller har kunnat göras säkrare. På huvudgatan kan inte antalet körfält minskas eller fartguppar anläggas just där, och i anslutningen kan inte heller trafikljus placeras eftersom förgreningen i sidriktning byggs som ett förhöjt övergångsställe och cykelbana.

I korsningarna vid Norra Hesperiagatan, Södra Hesperiagatan, Museigatan och Caloniusgatan har man till följd av motionen gjort små regleringar i styrningen av trafikljusen. Fotgängare har förgrönt, vilket innebär att det gröna ljuset tänds några sekunder innan svängande fordon får grönt ljus. På detta sätt hinner den svängande bilisten bättre uppfatta fotgängaren. Funktionen förgrönt gäller i och med de gjorda regleringarna längre än tidigare.

I motionen föreslogs också att antalet körfält på Mechelingatan i närheten av skolan ska minskas. Vid Taivallahden peruskoulu är mängden biltrafik cirka 18 000 fordon per dygn. Trafikmängden är mindre vid skolan än i gatans södra del. Mängden är dock så stor att en minskning av antal körfält skulle försämra trafikens smidighet och styra biltrafiken till lokalgator, vilket inte är önskvärt med tanke på trafiksäkerheten.

Stadsstyrelsen betonar att man måste kunna vidta åtgärder för att förbättra barnens säkerhet också när dessa åtgärder försämrar trafikens smidighet. På Mechelingatan och andra gator där hastighetsbegränsningen sänks vid skolor utreds inverkan på körhastigheterna, särskilt för de bilar som kör snabbast, och utifrån resultaten bedöms behovet av strukturella åtgärder.

Stadsmiljönämnden har gett ett utlåtande i ärendet. Förslaget stämmer överens med utlåtandet och har kompletterats utifrån stadsmiljönämndens beslut 20.5.2025 om principerna för att fastställa hastighetsbegränsningar för skolors närgator.

Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige behandla svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.

Kaupunginhallitus 26.05.2025 § 381

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 11.02.2025 § 77

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä Mechelininkadulle. Aloite koskee erityisesti Taivallahden peruskoulun ympäristöä Mechelininkadun ja Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä sekä Mechelininkatua Eteläisestä Hesperiankadusta etelän suuntaan. Asukkaiden keskuudessa on herännyt huoli erityisesti lasten turvallisesta liikkumisesta alueella. Onnettomuus- ja ajonopeustietojen perusteella Mechelininkadulla erityisesti Taivallahden peruskoulun ympäristössä ei ole tunnistettavissa selkeitä liikenneturvallisuuden ongelmakohtia, joten laajoille rakenteellisille toimenpiteille liikenne- ja katuympäristön muuttamiseksi ei arvioida olevan perusteita. Koetun turvallisuuden ja erityisesti lasten koulumatkojen liikenneturvallisuuden parantamiseksi kaupunki tulee arvioimaan Mechelininkadun nopeusrajoituksen laskemista 30 kilometriin tunnissa Taivallahden peruskoulun ympäristössä. Arviointia tehdään myös muilla pääverkon kaduilla, joiden läheisyydessä on peruskoulun toimipisteitä. Lisäksi Mechelininkadulla on säädetty liikennevalojen vaiheistusta siten, että kadun ylittävien jalankulkijoiden ennakkovihreä on pidemmän aikaa ennen kuin oikealle kääntyvä autoliikenne saa vihreän vaiheen.

Mechelininkatu on vilkasliikenteinen pääkatu, joka on keskeinen etelä-pohjoissuuntainen reitti kantakaupungin alueella. Kadulla on kaksi ajokaistaa suuntaansa ja pyöräkaistat. Kadun nopeusrajoitus on 40 km/h, joka on kaupungin nopeusrajoitusperiaatteiden mukainen. Mechelininkadulla on kaksi automaattisen liikennevalvonnan valvontapistettä Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä. Kameroilla valvotaan ajonopeuksia ja liikennevalo-opasteen noudattamista molemmissa Mechelininkadun ajosuunnissa. Kameravalvontapisteet sijaitsevat Taivallahden peruskoulun välittömässä läheisyydessä, joten valvonnalla on tavoiteltu parannettavan erityisesti lasten liikkumisen turvallisuutta koulumatkoilla. Risteyksen ensimmäinen kameravalvontapiste rakennettiin vuonna 2012, jonka jälkeen vuosina 2013–2014 tehtyjen mittausten mukaan keskinopeudet valvontapisteen läheisyydessä laskivat noin 2 km/h tasolta 33 km/h tasolle 31 km/h. Keskinopeudet ovat olleet siten selvästi nopeusrajoitusta alemmalla tasolla risteyksen läheisyydessä. Risteysalueella sijaitseva toinen kameravalvontakohde on toteutettu myöhemmin.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana (vuodet 2014–2023) Mechelininkadun ja Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä on tilastoitu kaksi polkupyöräonnettomuutta. Kaupungilla ei ole näiltä vuosilta tiedossa yhtään jalankulkijaonnettomuutta kyseiseltä risteysalueelta. Nopeusmittausten mukaan ajonopeudet Mechelininkadulla Eteläisen Hesperiankadun risteyksen läheisyydessä ovat nopeusrajoituksen mukaiset erityisesti kameravalvontakohteiden läheisyydessä, kuten edellä esitetty tutkimustuloskin osoittaa. Keskimääräiset ajonopeudet koulun läheisyydessä ovat paikoin nopeusrajoitusta huomattavasti alemmalla tasolla, minkä arvioidaan johtuvan automaattisen liikennevalvonnan lisäksi liikennevalo-ohjauksen aiheuttamasta viivytyksestä tai muusta jonoutumisesta.

Yleisesti Mechelininkadulla välillä Pohjoinen Rautatiekatu ja Pohjoinen Hesperiankatu keskinopeudet ovat nopeusrajoituksen mukaiset tai sitä alemmalla tasolla, mutta yksittäisten ajoneuvojen nopeudet voivat kuitenkin olla nopeusrajoitusta korkeammalla tasolla. Mechelininkadulla välillä Pohjoinen Rautatiekatu ja Pohjoinen Hesperiankatu on tilastoitu kaikkiaan yhdeksän polkupyöräonnettomuutta ja kuusi jalankulkijaonnettomuutta vuosina 2014–2023. Näistä yksi johti kuolemaan ja 10 muunlaiseen henkilövahinkoon. Tapausten määrä on samaa suuruusluokkaa muihin pääkatuihin verrattuna. Kuolemaan ja muihin henkilövahinkoihin johtaneiden liikenneonnettomuuksien kehitys on ollut vähenevä Helsingissä.

Onnettomuus- ja ajonopeustietojen perusteella Mechelininkadulla erityisesti Taivallahden peruskoulun ympäristössä ei ole tunnistettavissa selkeitä liikenneturvallisuuden ongelmakohtia, joten laajoille rakenteellisille toimenpiteille liikenne- ja katuympäristön muuttamiseksi ei arvioida olevan perusteita. Koulun ympäristön liikenneturvallisuudesta on oltu yhteydessä koululaisten huoltajiin. Asukkaiden kokemukset kadun liikenneturvallisuudesta ovat myös tärkeä tarkasteltava tekijä toimenpiteitä arvioitaessa, vaikka kohde ei nousisi muuten liikenneturvallisuuden näkökulmasta esille. Osa asukkaista on kokenut aloitteen ja muiden saatujen palautteiden mukaan turvattomuuden tunnetta Mechelininkadulla erityisesti jalankulkijana liikkuessaan.

Koetun turvallisuuden ja erityisesti lasten koulumatkojen liikenneturvallisuuden parantamiseksi kaupunki arvioi Mechelininkadun nopeusrajoituksen laskemista 30 kilometriin tunnissa Taivallahden peruskoulun ympäristössä. Arviointia tehdään myös muilla pääverkon kaduilla, joiden läheisyydessä on peruskoulun toimipisteitä. Mahdollinen Mechelininkadun nopeusrajoitusmuutos suunnitellaan ja toteutetaan samassa yhteydessä muiden vastaavien kohteiden kanssa. Toimenpiteellä tuettaisiin jalankulkijoiden ja autoilijoiden sekä pyöräilijöiden ja autoilijoiden turvallisia kohtaamisia koulun ympäristön suojateillä ja risteysalueilla. Toimenpide voisi myös pienentää peräänajo- ja risteysonnettomuuksien riskiä moottoriajoneuvojen välillä sekä parantavaa pyöräilijöiden turvallisuuden tunnetta Mechelininkadun pyöräkaistoilla.

Pääkaduilla tyypillisesti vältetään rakenteellisten hidasteiden käyttöä, jotta pääkaduilla kulkeminen olisi sujuvaa erityisesti bussiliikenteen runkolinjoille ja pelastusajoneuvoille. Töyssyt eivät myöskään lähtökohtaisesti sovi liikennevaloliittymiin, joissa vihreän valon palaessa moottoriajoneuvolla tulisi normaalisti voida edetä nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella tai lähes sitä vastaavalla nopeudella. Mechelininkadun ja Caloniuksenkadun risteyksessä kuitenkin vielä selvitetään mahdollisuutta tehdä korotus Caloniuksenkadun ylittävän suojatien kohdalle, mikä parantaisi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta, kun risteykseen saavutaan Mechelininkatua etelästä ja käännytään oikealle Caloniuksenkadulle.

Aloitteessa ehdotettiin koulusta ja nopeusrajoituksesta ilmoittavien tiemerkintöjen lisäämistä koulun lähelle. Tieliikennelaki mahdollistaa liikennemerkin tehostamisen liikennemerkkimerkinnällä, mutta toistaiseksi Helsingin katuverkolla ei käytetä tätä mahdollisuutta. Katumerkinnän sijaan kadulla nykyisin olevien lapset-liikennemerkkien sijaintia ja määrää arvioidaan uudelleen, jotta varmistetaan liikennemerkkien sijoittuminen tarkoituksenmukaisella tavalla koulumatkojen näkökulmasta. Liikennemerkit sijoitetaan mahdollisuuksien mukaan samaan kohtaan mahdollisen nopeusrajoitusmuutoksen kanssa tai muuten lähemmäksi koulua. Lapset-liikennemerkeillä osoitetaan autoilijoille, että alueella liikkuu lapsia. Helsinki käyttää tätä merkintää koulujen ja päiväkotien läheisyydessä.

Taivallahden koulun lisäksi aloitteessa ehdotetaan myös Mechelininkadun ja Pohjoisen Rautatiekadun risteyksen parantamista. Kyseisen risteyksen kehittämisestä on valmistunut katusuunnitelma, jossa pyöräliikenteen järjestelyt muuttuvat yksisuuntaisiksi. Samalla risteyksen geometriaa muutetaan tukemaan nykyistä paremmin turvallisia ajonopeuksia. Katusuunnitelmat 31431/1 ja 31432/1 hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa 22.3.2022. Lisäksi risteyksen läheisyydessä Marian raitiopysäkin pohjoisempi suojatie on päätetty muuttaa kadunylityspaikaksi, sillä nykyinen suojatie ei ole turvallinen eikä sitä ollut mahdollista kehittää turvallisemmaksi. Pääkadulla tuolla kohdin ei voi vähentää ajokaistoja tai rakentaa hidastetöyssyjä eikä liittymään voi laittaa liikennevaloja, kun sivusuunnan haara rakennetaan ylijatketuksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi.

Pohjoisen Hesperiankadun, Eteläisen Hesperiankadun, Museokadun ja Caloniuksenkadun risteyksissä on aloitteen myötä tehty pieniä säätöjä liikennevalo-ohjelmiin. Jalankulkijoille annetaan ennakkovihreä, jolloin heidän vihreä valonsa syttyy muutama sekunti ennen kääntyvän autoilijan vihreää. Tällä tavalla kääntyvä autoilija ehtii paremmin havaita jalankulkijan. Ennakkovihreätoiminto on tehtyjen säätöjen myötä voimassa aiempaa pidempään.

Aloitteessa ehdotettiin myös Mechelininkadun ajokaistojen vähentämistä koulun ympäristössä. Taivallahden peruskoulun kohdalla kadun autoliikennemäärä on noin 18 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärä on pienempi koulun kohdalla kuin kadun eteläosassa. Määrä on kuitenkin niin suuri, että kaistamäärän vähentämisen arvioitaisiin heikentävän autoliikenteen sujuvuutta ja ohjaavan autoliikenteen paikalliskaduille, mikä ei ole toivottavaa liikenneturvallisuuden kannalta.

Kaupunkiympäristölautakunta korosti, että lasten turvallisuutta parantavia toimia on voitava tehdä myös silloin kun ne heikentävät autoliikenteen sujuvuutta. Mechelininkadulla ja muilla kaduilla joilla alennetaan nopeusrajoitusta koulujen edessä selvitetään vaikutus toteutuviin ajonopeuksiin kiinnittäen erityisesti huomiota nopeimmin ajaviin autoihin ja arvioidaan tulosten pohjalta tarve rakenteellisille toimenpiteille.

Käsittely

Vastaehdotus:
Sameli Sivonen: Lisätään lausuntoehdotuksen loppuun: "Kaupunkiympäristölautakunta korostaa, että lasten turvallisuutta parantavia toimia on voitava tehdä myös silloin kun ne heikentävät autoliikenteen sujuvuutta. Mechelininkadulla ja muilla kaduilla joilla alennetaan nopeusrajoitusta koulujen edessä selvitetään vaikutus toteutuviin ajonopeuksiin kiinnittäen erityisesti huomiota nopeimmin ajaviin autoihin ja arvioidaan tulosten pohjalta tarve rakenteellisille toimenpiteille."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Sameli Sivosen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

04.02.2025 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Elina Rundell, liikenneinsinööri: 09 310 52955

elina.rundell@hel.fi

Detta beslut publicerades 24.06.2025

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi