Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Katri Penttinen ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee Koivusaaren asemakaavan uudelleen arviointia
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Katri Penttinen ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee Koivusaaren asemakaavan uudelleen arviointia
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Käsittely
Palautusehdotus:
Katri Penttinen: Palautetaan lausunto uudelleen valmisteluun ja valmistellaan aloitteen mukaisesti.
Kannattaja: Otso Kivekäs
Katri Penttisen palautusehdotusta ei käsitelty asian käsittelyn keskeyttämisen vuoksi.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian
viikoksi pöydälle Olli-Pekka Koljosen ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Koivusaaren asemakaavaa on arvioitava uudelleen ja otettava uuteen käsittelyyn siten, että arvioinnissa selvitetään vaihtoehdot meritäyttöjen vähentämiseksi, otetaan huomioon suuren väestömäärän terveyteen ja viihtyvyyteen kohdistuvat ympäristövaikutukset ja että Länsiväylää koskeva ristiriita ratkaistaan.
Koivusaaren asemakaava on saanut lainvoiman 22.5.2023. Koivusaaren asemakaavaa on valmisteltu niin ikään lainvoimaisen osayleiskaavan (24.3.2017) mukaisesti.
Vaasan hallinto-oikeus on kumonnut Etelä-Suomen aluehallintoviranomaisen myöntämät Koivusaaren edustan rakentamiseen ja ruoppaukseen liittyvät lupapäätökset. Päätöksessä on edellytetty YVA-menettelyä. Helsingin kaupunki on valittanut Vaasan hallinto-oikeuden päätöksestä.
Koivusaaren rakentaminen lainvoimaisen asemakaavan mahdollistamalla tavalla on yhteiskunnallisesti ja asuntorakentamisen kannalta tärkeä hanke. Asemakaava mahdollistaa noin 5 000 asukkaan ja noin 3 300–4 000 työpaikan lisäyksen alueella, jolla on metroasema ja monipuoliset kulkuyhteydet. Asemakaava-alueen pinta-ala on noin 85,6 hehtaaria ja uutta kerrosalaa on noin 287 000 kerrosneliömetriä, josta noin 194 500 kerrosneliömetriä on asuntorakentamista.
Kaupungin tavoite Koivusaaren rakentamisesta merelliseksi jo rakennettuun metroasemaan tukeutuvaksi asuin- ja työpaikka-alueeksi ei ole muuttunut. Koivusaari on kaupunkirakenteen kehittymisen, asuntotuotannon ja myös työpaikkarakentamisen tärkeä ja kaupunkistrategiaa toteuttava 2030-luvun merellinen uusi asuin- ja työpaikka-alue. Koivusaaren asuntojen ja työpaikkojen rakentaminen kokonaisuudessaan kävelyetäisyydelle metroasemasta on mm. ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulmasta perusteltua. Koivusaaren rakentaminen on Helsingin seudun kuntien ja valtion välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksessa esitettyjen tavoitteiden mukainen ja auttaa niiden saavuttamisessa.
Koivusaaren rakentaminen on kaupungin mittakaavassa suuri hanke, jonka toteuttamisen ajoituksen siirtyminen pitkän lupa- ja oikeuskäsittelyjen johdosta on jo vaikuttanut koko kaupungin mittakaavassa eri hankkeiden rakentamisen investointien suunnitteluun. Päätösten viipymisen seurauksena kaupungin investointisuunnitelmia on jouduttu useaan otteeseen muuttamaan. Koivusaaren meritäytöt pyritään koordinoimaan pääkaupunkiseudun kalliorakennushankkeiden kanssa, sillä koordinointi on tärkeää kiertotalouden edistämiseksi ja haitallisten ympäristövaikutusten, kuten kuljetusten ja neitseellisten luonnonvarojen käytön minimoimiseksi. Koivusaaren metroaseman investointi ei tällä hetkellä vastaa kaupungin ja HSL:n tavoitteita käyttäjämäärien osalta. Aseman käyttäjien osuus oli vuonna 2023 vain noin 10 % verrattuna Helsingin muiden asemien keskiarvoon.
Koivusaaren rakentaminen ei ole poikkeuksellinen hanke, vaan rantarakentamisesta ja myös täytöille rakentamisesta on Helsingissä pitkä kokemus. Vesitalousluvassa on tarkkaan esitetty millä tavalla työ on suoritettava. Kaupunkiympäristön toimialalla on arvioitu, ettei aikaisemmissa arvioinneissa ole jäänyt mitään ympäristövaikutusten kannalta keskeistä asiaa huomioimatta. On selvää, että asemakaavaa ja esirakentamisen rakennussuunnitelmaa laadittaessa ovat jotkin seikat tarkentuneet. Tämä ei kuitenkaan edellytä lain mukaista ympäristövaikutusten arviointia, vaan rakentamisessa on noudatettava sekä asemakaavaa että vesitalouslupaa. Koivusaaren asemakaavaa varten tehdyt selvitykset ruoppausten ja täyttöjen osalta sekä tehdyt luontoselvitykset on todettu riittäviksi asemakaavan valmistelun yhteydessä.
Koivusaaren nykyisestä maapinta-alasta vain pieni osa mahdollistaa Länsiväylän ympäristöhäiriöiden (melu, päästöt) takia asuntojen rakentamisen. Suhteellisen maltillisilla meritäytöillä mahdollistetaan Koivusaaressa mittakaavaltaan inhimillinen, turvallinen ja terveellinen asuinympäristö riittävällä etäisyydellä Länsiväylästä. Täyttöalueiden sijoittumisella asemakaavan mukaisesti mahdollistetaan myös Koivusaaren nykyisten luonnonmukaisten rantaviivojen säilyminen suurelta osin. Rakentaminen sijoittuu kokonaisuudessaan alle 600 m kävelyetäisyydelle metroasemasta. Koivusaaren rakentaminen muuttuu taloudellisesti kannattamattomaksi, jos asuin- ja virkistysalueiden rakentamisen vaatimista meritäytöstä karsitaan.
Valmisteilla olevassa Länsiväylän ympäristön osayleiskaavassa on tavoitteena vähentää liikenneympäristön haittavaikutuksia ja tutkia mahdollisuuksia uudelle kaupunkiympäristölle. Suunnitteluperiaatteiden mukaan osayleiskaavan valmistelu perustuu ensi sijassa katumaiseen vaihtoehtoon, mutta Länsiväylän muuttaminen kaduksi ei tässä vaiheessa vaikuta liikenteellisesti parhaalta ratkaisulta. Koivusaaren asemakaavaratkaisu ja Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteet eivät ole keskenään ristiriitaisia eikä Länsiväylän ympäristön osayleiskaavalla ole tarkoitus muuttaa Koivusaaren asemakaavaratkaisua.
Koivusaaren lainvoimainen asemakaava on ajantasainen ja sen toteuttaminen odottaa vesi- ja ympäristöluvasta saatavaa korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä. Asemakaavaa ei ole tarkoituksenmukaista avata eikä kaavoitusta ole tarpeellista käynnistää uudelleen. Suunnitelmaa täsmentäviä asemakaavan muutoksia (esim. Koivusaaren keskusta-alue) on tarpeen mukaan mahdollista tehdä osa-alueille.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Katri Penttinen ja 26 muuta valtuutettua ovat tehneet 11.12.2024 seuraavan valtuustoaloitteen:
”Koivusaaren asemakaava arvioitava uudestaan
Koivusaaren asemakaavan mukainen rakentaminen perustuu laajoihin meritäyttöihin. Uutta asuinaluetta varten tarvitaan 27 hehtaarin ruoppaukset ja 18 hehtaarin laajuiset meritäytöt, lähimmillään noin sadan metrin päässä nykyisestä asutuksesta.
Vaasan hallinto-oikeus kumosi Etelä-Suomen aluehallintoviraston Helsingin kaupungille antamat vesi- ja ympäristölupapäätökset koskien edellä mainittuja Koivusaaren edustan merialueen ruoppauksia ja täyttöä sekä Koivusaaren kierrätyskenttää ja palautti asian uudelleen aluehallintoviraston käsiteltäväksi. Palautuksen merkittävin syy oli vaikutusten puutteellinen arviointi, koska hanke hallinto-oikeuden perustelujen mukaan poikkeaa tavanomaisesta rakentamistoiminnasta. Mikäli Vaasan hallinto-oikeuden päätös tulee lainvoimaiseksi Helsingin hakemien lupien myöntäminen edellyttää vaikutusten arvioimista ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisesti, mikäli kaupunki haluaa jatkaa hanketta.
Asemakaavan pohjautuu 2010-luvalla alkaneeseen osayleiskaavaan valmisteluun, jolloin vaikutusten arviointi vaatimukset olivat erilaiset kuin nykyisin. Nyt Koivusaaren asemakaavan alueella on vireillä myös Länsiväylän varren osayleiskaava. Viereisen Lauttasaaren asukkaita kiinnostaa laajojen meritäyttöjen vaikutusten vähentämisen lisäksi se, millaiseksi Länsiväylä jatkossa kaavoitetaan osayleiskaavassa. Asemakaavassa se on moottoritie ja osayleiskaavan suunnitteluperiaatteissa se linjattiin katumaiseksi ratkaisuksi.
Edellä olevan perusteella me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Koivusaaren asemakaava otetaan uuteen käsittelyyn siten, että arvioinnissa selvitetään vaihtoehdot meritäyttöjen vähentämiseksi, otetaan huomioon suuren väestömäärän terveyteen ja viihtyvyyteen kohdistuvat ympäristövaikutukset ja että Länsiväylää koskeva ristiriita ratkaistaan."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 16.4.2025 mennessä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.
Detta beslut publicerades 15.04.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Mikko Reinikainen, tiimipäällikkö: 09 310 37206