Ympäristölupa, Pitäjänmäki, Takkapolku 3, Cateva Oy

HEL 2025-000189
Ärendet har nyare handläggningar
§ 80

Cateva Oy:n ympäristöluvan vanhan vakuuden vapauttaminen

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö vapauttaa Kuljetusvisuri Oy:n (nykyään Cateva Oy) osoitteessa Takkapolku 3 tapahtuvalle jätteenkäsittelylle asetetun ympäristöluvan (YMK 2009-1701/817) mukaisen 24.3.2011 asetetun 2 000 euron vakuuden kokonaisuudessaan.

Toimivaltainen viranomainen

Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena toimii kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt 25.9.2025 137 § päätöksellään toimivallan ympäristönsuojelulain mukaisen vakuuden vapauttamisesta edelleen ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikölle.

Asian käsittely

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti 28.8.2025 (129 §) myöntää Cateva Oy:n Takkapolku 3 toimipisteelle ympäristöluvan jätteiden käsittelyyn muutoshakemuksen, sen täydennysten sekä ympäristölupapäätös-asiakirjan mukaisesti ja siinä mainituin määräyksin ja perusteluin. Määräys 9 edellyttää toiminnanharjoittajaa asettamaan Helsingin ympäristönsuojeluviranomaisen eduksi 80 000 euron (sis. alv) jätteen käsittelytoimintaa koskevan vakuuden. Vakuus on asetettava ympäristönsuojelulain 61 §:n edellyttämällä tavalla ja vakuuden on oltava asetettu ennen päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista. Toiminnanharjoittajan on tehtävä vakuuden indeksitarkistus vähintään kymmenen vuoden välein alkaen vuodesta 2035, ellei vakuutta tällä välin muusta syystä ole tarkistettu. Määräyksen mukainen vakuus on asetettu 23.10.2025.

Cateva Oy:llä on ollut ennen lupamuutosta jätteiden käsittelyyn vuonna 2011 asetettu 2000 euron vakuus. Vakuutena toimineen panttaussitoumuksen on antanut Kuljetusvisuri Oy, joka on sulautettu 22.11.2016 osaksi Cateva Oy:tä.

Kuuleminen

Hallintolain (434/2003) 34 §:n toisen momentin 5 kohdan mukaan asian saa ratkaista asianosaista kuulematta, jos hyväksytään vaatimus, joka ei koske toista asianosaista tai kuuleminen on muusta syystä ilmeisen tarpeetonta. Kuuleminen ennen asian ratkaisemista ei ole tarpeen, sillä asia ei koske toista asianosaista.

Päätöksen perustelut

Vanhan ympäristöluvan mukainen 24.3.2011 asetettu panttaus käy tarpeettomaksi 28.8.2025 myönnetyn ympäristöluvan mukaisesti asetetun vakuuden myötä.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 60, 61 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §

Detta beslut publicerades 11.11.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen  
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780 (kirjaamo)
 

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Beslutsfattare

Namn
Jari-Pekka Pääkkönen

Titel
Vs. yksikön päällikkö

Upplysningar