Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi

HEL 2025-001074
Ärende 19. / 218 §

Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt rehtorin 2.4.2025 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

********** on tehnyt 16.4.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Helsingin luonnontiedelukion rehtorin 2.4.2025 tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on ottanut historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virkaan filosofian maisteri **********

Rehtori on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoinneista 4.12.2024 tekemään päätökseen (104 §) perustuen lehtorin ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää rehtori.

Hakuprosessista

Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virka oli julkisesti haettavana ajalla 7.1.2025– 28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin luonnontiedelukio. Viranhaltijan tehtävänä ovat historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävät.

Tehtävän kelpoisuusvaatimus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) mukaan.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa luettiin eduksi lukiokokemus, vahva digitaalinen osaaminen, kokemus kansainvälisistä projekteista sekä näytöt erilaisten verkostojen ja yhteistyökumppanien hyödyntämisestä opetustehtävässä. Lisäksi hakuilmoituksessa ilmoitettiin arvostettavan kehittämismyönteistä, innostuvaa ja innostavaa opettajaa sekä toivottavan kykyä yhteistyöhön muiden oppiaineiden kanssa ja kykyä kantaa vastuuta sekä omassa aineryhmässä että koko työyhteisöä koskevissa asioissa.

Rehtorin valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana 83 henkilöä, joista 70 täytti tehtävän muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Rehtorin valintapäätöksen mukaan hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 12 hakijaa, joilla oli ajantasaista lukiokokemusta. Videohaastattelussa annetun tehtävän palautti 11 hakijaa. Videotehtävän perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin neljä hakijaa, joista yksi jättäytyi pois hakuprosessista. Rehtorin päätöksen mukaan haastatteluun kutsuttujen valinta perustui kokonaisarvion lisäksi hakijan kykyyn esitellä selkeästi, kuinka on opetuksessaan edesauttanut opiskelijoiden yhteiskunnallista osaamista ja demokratiataitoja sekä tuonut esiin uusia näkökulmia ja tuoreita keinoja. Jälkimmäisen kysymyksen tarkastelussa oli erityisenä fokuksena se, miten hakijan työyhteisötaidot välittyivät vastauksesta. Rehtori ja apulaisrehtori suorittivat haastattelut 3.3.2025 ja 7.3.2025.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa päätös vaaditaan kumottavaksi ja määrättäväksi täytäntöönpanokieltoon sekä keskeyttämään päätöksen täytäntöönpano. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa sekä päätös on lainvastainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo olevansa virkaan ansioituneempi kuin siihen valittu, ja että ansioituneisuuden vertailu puuttuu eikä vertailua ole asianmukaisesti tehty. Oikaisuvaatimuksen mukaan valittu ei ole kelpoinen opettamaan yhteiskuntaoppia. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo tulleensa syrjityksi sukupuolensa perusteella.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päätymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 10 §:n mukaan aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut:

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Sen estämättä, mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, aineenopettajan kelpoisuuden tuottavat yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 55 opintoviikkoa, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 35 opintoviikkoa.

Saman asetuksen 12 §:n mukaan lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta annetun lain 8 §:ssä säädetään syrjinnästä työelämässä: työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantajan menettely ole johtunut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta taikka jollei menettelyyn ole työn tai tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä.

Asian arviointi

Rehtorin lausunnon mukaan kaikkien virkaa hakeneiden hakemukset on käyty huolellisesti läpi suhteessa työpaikkailmoituksessa kuvattuun tehtävänkuvaan. Rekrytointiprosessiin kuului kaksi haastattelukierrosta. Lisäksi videohaastattelussa annettiin tehtävä, jossa esitettiin kaksi kysymystä.

Tehtävään valittu täyttää muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Hän on koulutukseltaan filosofian maisteri ja hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot, 164 opintopisteen laajuiset opetettavan aineen opinnot historiasta ja 60 opintopisteen laajuiset opinnot yhteiskuntaopista. Hän on työskennellyt historian ja yhteiskuntaopin opettajana vuoden lukiossa ja kaksi kuukautta yläkoulussa.

Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on tehtävään ansioituneempi. Oikaisuvaatimuksen tekijän työhakemuksen mukaan sen tekijällä on muodollinen kelpoisuus historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävään. Työhakemuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijällä on työkokemusta lukion historian ja yhteiskuntaopin lukiokurssin opettamisesta kahden kuukauden ajalta.

Rehtorin päätöksen mukaan tehtävään valitun valintaa puoltaa vankka ammattitaito ja suunnitelmallinen halu kehittää ammatillista osaamistaan. Haastattelussa välittyi valitun vahvat yhteistyötaidot myös oppiainerajojen ylittävästi sekä monipuolisten työtapojen käyttö niin tuntityöskentelyssä kuin oppituntien ulkopuolisissa projekteissa. Rehtorin lausunnon mukaan läpileikkaavana lähtökohtana oli opiskelijalähtöisyys kaikessa työskentelyssä.

Oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden välinen ansioituneisuuden vertailu puuttuu ja hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Hakijoiden ansiovertailu on toteutunut rekrytointiprosessissa nimitysperusteiden, tehtävän kelpoisuuden ja hakuilmoituksessa eduksi luettavien seikkojen pohjalta. Hakijoiden soveltuvuutta haettavana olleeseen tehtävään on lisäksi arvioitu video ja yksilöhaastattelussa. Yksityiskohtainen ansiovertailu voidaan useiden hakijoiden joukosta rajata sellaisiin hakijoihin, joita pidetään varteenotettavimpina. Kärkihakijoiden ansiot on esitelty valintapäätöksessä samalla tarkkuudella, ja päätöksessä on perusteltu valinta. Esittelijä katsoo, että hakijoiden ansiovertailu on toteutunut asianmukaisesti.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita tehtävään kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Rehtorin päätös on perustunut kokonaisharkintaan siitä, kenellä hakijoista on arvioitu olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen. Kokonaisharkinnassa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, koulutus sekä haastatteluissa ja rekrytointiprosessin aikana esiin tulleet seikat. Lehtorin virkaan valitulla on edellä mainittu kokonaisharkinta huomioiden katsottu olevan hakijoista parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.

Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijää on rekrytointiprosessissa syrjitty sukupuolen perusteella. Hakijoiden ansioita vertailtaessa sukupuoli ei ollut arvioitavana seikkana. Videohaastatteluissa ja yksilöhaastatteluissa oli mukana erilaisia hakijoita molempien sukupuolten edustajista ja kaikille haastateltaville on esitetty haastatteluissa samat kysymykset. Hakijat rekrytoinnin eri vaiheisiin ja tehtävään valittiin osaamisen, koulutuksen ja muun haastatteluissa esiin tuodun perusteella eikä sukupuoli ollut valintaan vaikuttava tekijä.

Oikaisuvaatimuksen mukaan rehtorilla ei ole ollut toimivaltaa ottaa lehtori toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen. Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan vakinaiseen palvelussuhteeseen otetaan yksi yli -periaatteella siten, että kukaan ei ota vakinaiseen palvelussuhteeseen omia suoria alaisiaan. Helsingin luonnontiedelukio on kahden alayksikön lukio, jossa henkilöstön lähiesihenkilöinä toimivat apulaisrehtorit. Täten rehtori on ollut toimivaltainen ottamaan lehtorin toistaiseksi voimassa olevaan virkaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Rehtorin päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä ja täytäntöönpanon keskeyttämistä. Asiassa ei ole kysymys sellaisesta kuntalain 143 §:n mukaisesta päätöksestä, jonka täytäntöönpanoon ei saisi ryhtyä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja rehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Lukiokoulutus Helsingin luonnontiedelukio Rehtori 02.04.2025 § 5

Päätös

Lukion rehtori päätti valita historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virkaan **********

Virantoimitus alkaa 1.8.2025 lukien.

Rikosrekisteriotetta ei tarvitse esittää.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virka ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1.2025– 28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin luonnontiedelukio.

Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan opettajan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää lukion rehtori.

Viranhaltijan tehtävänä ovat historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävät Helsingin luonnontiedelukiossa.

Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin viran kelpoisuusvaatimuksena on opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukainen kelpoisuus.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa luettiin eduksi lukiokokemus, vahva digitaalinen osaaminen, kokemus kansainvälisistä projekteista sekä näytöt erilaisten verkostojen ja yhteistyökumppanien hyödyntämisestä opetustehtävässä.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten ja eduksi luettavien seikkojen lisäksi hakuilmoituksessa ilmoitettiin arvostettavan kehittämismyönteistä, innostuvaa ja innostavaa opettajaa sekä toivottavan historian ja yhteiskuntaopin opettajalta erityisesti kykyä yhteistyöhön muiden oppiaineiden kanssa sekä kykyä kantaa vastuuta sekä omassa aineryhmässä että koko työyhteisöä koskevissa asioissa.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Määräajassa hakemuksen jätti 83 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus molemmista opetettavista oppiaineista oli hakemusten perusteella 70 hakijalla.

Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 12 hakijaa, joilla oli ajantasaista lukiokokemusta. Videohaastattelussa annetun tehtävän palautti 11 hakijaa.

Videotehtävässä hakijoille esitettiin kaksi kysymystä: Laaja-alaiseen osaamiseen lukion opetussuunnitelmassa kuuluu yhteiskunnallinen osaaminen ja demokratiataidot. Millaisin toimin olet lisännyt opiskelijoiden kiinnostusta yhteiskunnallisiin asioihin koulussasi? Määrittele lyhyesti, millainen on sinusta hyvä työyhteisö. Mitä itse olet tuonut niihin työyhteisöihin, joissa olet työskennellyt?

Videotehtävän perusteella kutsuttiin yksilöhaastatteluun neljä hakijaa, joista yksi perui haastattelun ja ilmoitti jättäytyvänsä pois hakuprosessista. Haastatteluun osallistuivat **********

Haastatteluun kutsuttujen valinta perustui kokonaisarvion lisäksi hakijan kykyyn esitellä selkeästi, kuinka on opetuksessaan edesauttanut opiskelijoiden yhteiskunnallista osaamista ja demokratiataitoja mutta myös tuoda esiin uusia näkökulmia ja tuoreita keinoja. Jälkimmäisen kysymyksen tarkastelussa oli erityisenä fokuksena se, miten hakijan työyhteisötaidot välittyivät vastauksesta.

Rehtori ja apulaisrehtori suorittivat haastattelut 3.3.2025 ja 7.3.2025.

**********

**********

**********

**********

Helsingin luonnontiedelukiossa historian ja yhteiskuntaopin opetustehtävässä korostuvat aineopetuksen lisäksi muut lukio-opettajalle kuuluvat tehtävät. Valmiudet yhteisölliseen työhön, oppiainerajat ylittävään yhteistyöhön sekä opiskelijoiden lukio-opintojen ohjaukseen ovat edellytyksenä tehtävässä onnistumiseen. Tehtävä edellyttää myös kykyä ja halukkuutta kehittää sekä kansainvälisyysopetusta että yliopistoyhteistyötä. Lukion historian ja yhteiskuntaopin tehtävään valittavalla tulee olla ajantasaista opetuskokemusta.

Lukion rehtori katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on ********** Hänen valintaansa puoltavat vankka ammattitaito ja suunnitelmallinen halu kehittää ammatillista osaamistaan. ********** haastatteluista välittyivät vahvat yhteistyötaidot myös oppiainerajoja ylittävästi sekä monipuolisten työtapojen käyttö niin tuntityöskentelyssä kuin oppituntien ulkopuolisissa projekteissa. Läpileikkaavana lähtökohtana oli opiskelijalähtöisyys kaikessa työskentelyssä.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Lisätiedot

Juha Salo, Apulaisrehtori, puhelin: 09 310 72081

juha.salo@hel.fi

Detta beslut publicerades 05.06.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Föredragande

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Mer information fås av

Milla Marttila, HR-juristi, puhelin: 09 310 53620

milla.marttila2@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Rehtorin lausunto
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Hakuilmoitus
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Tehtävään valitun hakemus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.