Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi
Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kuntalain 134 §:n nojalla hylätä Nuorliberaalit – Ungliberalerna ry:n tekemän oikaisuvaatimuksen, jonka yhdistys on tehnyt rehtorin 24.3.2025 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on Nuorliberaalit – Ungliberalerna ry:n puolesta yhdistyksen puheenjohtajana tehnyt 2.4.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen rehtorin 24.3.2025 tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on ottanut matematiikan lehtorin virkaan filosofian maisteri **********
Oikaisuvaatimukseen on saapunut täydennys 5.4.2025.
Rehtori on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.
Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoinneista 4.12.2024 tekemään päätökseen (104 §) perustuen rehtori ottaa lehtorin toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen.
Rekrytointiprosessista
Matematiikan lehtorin toistaiseksi voimassa oleva virkasuhteinen tehtävä on ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1.-28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.
Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin luonnontiedelukio.
Tehtävän kelpoisuusvaatimuksena on lukion aineenopettajan kelpoisuus (asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 10 § ja 12 §).
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi työpaikkailmoituksen mukaan luettiin eduksi kokemus lukiossa opettamisesta, kiinnostus lyhyen matematiikan kehittämiseen sekä innostava suhtautuminen opiskelijoihin ja oppimiseen. Lisäksi työpaikkailmoituksessa mainittiin arvostettavan innostavaa työotetta ja keinoja matematiikka-ahdistuksen vähentämiseksi. Hakijalta toivottiin kiinnostusta opetuksen kehittämiseen ja halua yliopistoyhteistyöhön.
Rehtorin päätöksen mukaan määräajassa hakemuksen jätti 63 hakijaa. Vaadittu muodollinen kelpoisuus oli hakemusten perusteella 47 hakijalla.
Rehtorin päätöksen mukaan videohaastatteluun kutsuttiin 12 hakijaa. Videohaastatteluun kutsutuilla hakijoilla oli ajantasaista ja monipuolista kokemusta lukion matematiikan opetuksesta. Lisäksi arvostettiin hakemuksesta ilmenevaa kiinnostusta matematiikan opetuksen kehittämiseen. Videohaastattelun perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa. Yksilöhaastatteluun kutsumisen kriteerinä olivat hakijoiden näkemykset erityisesti lyhyen matematiikan opetuksesta lukiossa. Haastattelun suorittivat rehtori ja apulaisrehtori.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että lautakunta keskeyttää päätöksen täytäntöönpanon, kieltää täytäntöönpanon ja kumoaa päätöksen. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä sekä lainvastainen. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksen tekijä on ylittänyt toimivaltansa. Oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden välinen ansioituneisuuden vertailu puuttuu ja hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Oikaisuvaatimuksen perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 10 §:ssä säädetään lukion aineenopettajan kelpoisuudesta.
Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut
1) ylemmän korkeakoulututkinnon;
2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;
3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot. (3.11.2005/865)
Sen estämättä, mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, aineenopettajan kelpoisuuden tuottavat yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 55 opintoviikkoa, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 35 opintoviikkoa. (3.11.2005/865)
Saman asetuksen 12 §:n mukaan lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.
Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.
Asian arviointi
Rehtorin lausunnon sekä päätöksen mukaan tehtävään valittu täyttää muodollisen kelpoisuusehdon.
Tehtävään valittu on koulutukseltaan filosofian maisteri. Hän on suorittanut laajuudeltaan vähintään 120 opintopisteen matematiikan opinnot. Lisäksi hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot. Hän on työskennellyt matematiikan sivutoimisena tuntiopettajana lukiokoulutuksessa ja yliopistossa vuosina 2017-2020 yhteensä vajaan vuoden ajan. Vuodesta 2022 eteenpäin hän on työskennellyt matematiikan päätoimisena tuntiopettajana.
Rehtorin päätöksen ja lausunnon mukaan tehtävään valitun valintaa puoltaa hänen hakemuksesta ja haastatteluista välittynyt näkemyksellisyys nimenomaan lyhyen matematiikan opetuksen kehittämisessä ja opiskelijoiden tukemisessa matematiikan oppimisen haasteissa. Valintaprosessissa nousi useaan otteeseen esiin hänen kykynsä kohdata opiskelijat ja rohkaista heitä matematiikan pariin, mitä myös suosittelijat korostivat. Hänen vahvuutenaan ovat myös erityispedagogiikan opinnot sekä meneillään oleva yliopistoyhteistyö, Matikkailo-projekti.
Oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden välinen ansioituneisuuden vertailu puuttuu ja hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Rehtorin lausunnon mukaan hakijoiden ansiovertailu on toteutunut rekrytointiprosessissa sekä tehtävään kelpoisuuden, tehtävässä huomioon otettavien opintojen että hakuilmoituksessa eduksi luettavien seikkojen pohjalta. Hakijoiden soveltuvuutta haettavana olleeseen tehtävään on lisäksi arvioitu sekä videohaastattelussa että yksilöhaastattelussa. Kärkihakijoiden ansiot on esitelty valintapäätöksessä ja päätöksessä on perusteltu valinta. Ennen valintapäätöstä on siis suoritettu ansiovertailu, jossa on huomioitu hakijoiden koulutus, aikaisempi työkokemus ja hakijoiden henkilökohtaiset ominaisuudet, jotka ovat eduksi tehtävien hoitamisessa.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Rehtorin päätös on perustunut kokonaisharkintaan siitä, kenellä hakijoista on arvioitu olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen. Esittelijä katsoo, että hakijoiden ansiovertailu on toteutunut asianmukaisesti. Valintapäätöksessä on huomioitu viran nimitysperusteet kokonaisuutena, viran kelpoisuusvaatimukset sekä työpaikkailmoituksessa kuvatut tehtävät. Lehtorin virkaan valitulla on edellä mainittu kokonaisharkinta huomioiden katsottu olevan hakijoista parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.
Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan rehtorilla ei ole ollut toimivaltaa ottaa lehtori toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen. Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan vakinaiseen palvelussuhteeseen otetaan yksi yli -periaatteella siten, että kukaan ei ota vakinaiseen palvelussuhteeseen omia suoria alaisiaan. Helsingin luonnontiedelukio on kahden alayksikön lukio, jossa henkilöstön lähiesihenkilöinä toimivat apulaisrehtorit. Täten rehtori on ollut toimivaltainen ottamaan lehtorin toistaiseksi voimassa olevaan virkaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Rehtorin päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.
Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä ja täytäntöönpanon keskeyttämistä. Asiassa ei ole kysymys sellaisesta kuntalain 143 §:n mukaisesta päätöksestä, jonka täytäntöönpanoon ei saisi ryhtyä.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Rehtori on harkintansa mukaan voinut valita koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella soveltuvimmaksi arvioimansa hakijan lehtorin toistaiseksi voimassa olevaan virkaan. Esittelijä esittää edellä lausuttuun, rehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Lukiokoulutus Helsingin luonnontiedelukio Rehtori 24.03.2025 § 2
Päätös
Rehtori päätti valita matematiikan lehtorin virkasuhteeseen (vakanssinumero 004157) **********
Virantoimitus alkaa 1.8.2025 lukien.
Tehtävään valitulle ei aseteta koeaikaa.
Päätös on ehdollinen, kunnes tehtävään valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa tehtävään ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien. Rikosrekisteriotetta ei tarvitse esittää.
Päätöksen perustelut
Matematiikan lehtorin tehtävä (vakanssinumero 004157) on ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1. – 28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.
Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan opettajan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää rehtori.
Viranhaltijan tehtävänä ovat matematiikan lehtorin tehtävät kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin luonnontiedelukio.
Matematiikan lehtorin kelpoisuusvaatimuksena on opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukainen kelpoisuus.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa luettiin eduksi kokemus lukiossa opettamisesta, kiinnostus lyhyen matematiikan kehittämiseen sekä innostava suhtautuminen opiskelijoihin ja oppimiseen.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Määräajassa hakemuksen jätti 63 hakijaa. Vaadittu muodollinen kelpoisuus on hakemusten perusteella 47 hakijalla.
Kelpoisista hakijoista videohaastatteluun kutsuttiin 12 hakijaa. Valinnassa painottui ajantasainen, monipuolinen kokemus lukion matematiikan opetuksesta. Ansioksi katsottiin myös mahdollinen hakemuksesta ilmenevä kiinnostus matematiikan opetuksen kehittämiseen.
Videohaastattelun perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa: ********** Valinnan keskeisenä kriteerinä olivat hakijoiden näkemykset erityisesti lyhyen matematiikan opetuksesta lukiossa.
Rehtori ja apulaisrehtori suorittivat haastattelut 18., 25. ja 27.2.2025
**********
**********
**********
**********
Rehtori katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen on ********** Hänen valintaansa puoltaa hakemuksesta ja haastatteluista välittynyt näkemyksellisyys nimenomaan lyhyen matematiikan opetuksen kehittämisessä ja opiskelijoiden tukemisessa matematiikan oppimisen haasteissa. Suosittelijat korostivat erityisesti hänen kykyään kohdata opiskelijat ja rohkaista heitä matematiikan pariin. Hänen vahvuutenaan ovat myös erityispedagogiikan opinnot.
Päätös annetaan tiedoksi tehtävään valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätös annetaan tiedoksi rekrytointijärjestelmän kautta sähköpostitse niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Lisätiedot
Hautaniemi Minna, Apulaisrehtori, puhelin: 040 653 3299
Detta beslut publicerades 20.05.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Jenna Hellgren, hr-asiantuntija, puhelin: 09 310 39862