Hankinta, asunnottomien asumispalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-001721
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

A-klinikka Oy:n hankintaoikaisuvaatimus terveys- ja päihdepalvelujen johtajan hankintapäätökseen 26.9.2025 § 92 ja hankinnan keskeyttäminen koskien asunnottomien asumispalvelujen hankinnan osa-aluetta 2: tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa

Päätösehdotus

A
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää keskeyttää asunnottomien asumispalveluiden osa-alueen 2: tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa hankinnan sekä kumota terveys- ja päihdepalvelujen johtajan 26.9.2025 tekemän hankintapäätöksen § 92 kyseisen osa-alueen osalta.

B
Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää, että hankintapäätökseen kohdistuvan A-klinikka Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn keskeyttämisen vuoksi.

Esittelijän perustelut

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 22.4.2025 § 67 asunnottomien asumispalvelujen hankinnasta.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokausi mukaan lukien oli 61 600 000 euroa.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti terveys- ja päihdepalvelujen johtajan allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (29.12.2016/1397), myöhemmin hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 29.4.2025.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu.fi-portaalissa 29.8.2025 klo 12.00 mennessä. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 16.5.2025 mennessä Tarjouspalvelu.fi-portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 29 kysymystä, joihin vastattiin 28.5.2025.

Hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen:

Osa-alue 1: Tuettu asuminen asumisyksikössä

Osa-alue 2: Tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa

Asunnottomien asumispalvelujen osa-alueeseen 2: Tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa valittiin halvimman hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä 13 palveluntuottajaa:

  1. Alva Asumispalvelut Oy
  2. Sininauha Oy / Kotiin vietävät palvelut
  3. Humanan Kallio Oy / Alppikylä
  4. Suur-Helsingin Valkonauha ry / Liisankoti ja Liisan asunnot
  5. Rinnekodit Oy
  6. Luona Oy
  7. Hoivatie Oy
  8. NAL Palvelut Oy
  9. Suomen Pelastusarmeijan säätiö rf / Pitäjänmäki ja PATAS Helsinki
  10. Rikoksettoman elämän tukisäätiö
  11. A-klinikka Oy
  12. Mielenterveysyhdistys Etappi ry
  13. Tulevaan Oy.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja hyväksyi päätöksellään 26.9.2025 § 92 asunnottomien asumispalveluiden osa-alueen 2: Tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa palveluntuottajiksi kaikki tarjoajat. Tavoiteltu sopimuskausi päätöksenteon hetkellä oli 1.1.2026–31.12.2027 ja hankintaan sisältyi mahdollisuus tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimuksia kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankintapäätös annettiin tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 29.9.2025. Hankintapäätökseen saapui oikaisuvaatimus. Tarjoaja saattoi asian myös markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintaoikaisun vireille tulosta on ilmoitettu tarjoajille.

Hankintaoikaisuvaatimus

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 132 §:n 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Kilpailutukseen osallistunut A-klinikka Oy on tehnyt asunnottomien asumispalvelujen hankintapäätökseen oikaisuvaatimuksen, joka on saapunut määräajassa Helsingin kaupungin kirjaamoon. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

A-klinikka Oy vaatii hankintayksikköä korjaamaan virheellisen menettelynsä osa-alueessa 2: Tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa keskeyttämällä hankintamenettelyn ja järjestämällä osa-alueesta 2. kokonaan uuden tarjouskilpailun.

Vaatimusten oikeudellisena perusteena A-klinikka Oy esittää, että tarjouspyyntö ei johtanut yhteismitallisiin ja vertailukelpoisiin tarjouksiin, ja että hankintayksikkö on menetellyt hankinnassaan julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti.

A-klinikka Oy tuo hankintaoikaisuvaatimuksensa perusteena esiin, että tarjouspyynnössä tai sen liitteissä ei ollut määritelty palvelun määrällistä tarvetta. Tarjouspyynnön liitteenä 1 oli palvelukuvaus vähimmäisvaatimuksineen ja liitteenä 1.1 vastuunjakotaulukko, mutta näissä ei ollut esitetty arviota tuotettavien palvelujen määrästä. Tarjoajien oli siten tullut antaa kuukausihinta ilman tietoa siitä, kuinka paljon palvelua olisi tuotettava. A-klinikka Oy katsoo, että tarjouspyyntö oli siinä määrin epäselvä, etteivät tarjoajat ole sen perusteella voineet antaa yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia. A-klinikka Oy tuo oikaisussaan esiin, että tarjouspyyntöön esitettyjen lisätietokysymysten sekä vertailutaulukossa esitettyjen kuukausihintojen perusteella on todettavissa, että hinnoittelu / tarjouspyyntö on tältä osin epäselvä useille tarjoajille. A-klinikka Oy katsoo, että vertailuhinnoissa on niin merkittäviä eroja, etteivät tarjoukset ole voineet olla keskenään vertailukelpoisia. Halvimman ja kalleimman tarjouksen välinen hintaero on yli 100 %.

A-klinikka Oy:n esittää, että tarjouskilpailuun osallistuvien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankinnan kohde ja tarjousten valintaan vaikuttavat seikat tulee kuvata tarjouspyynnössä sellaisella tarkkuudella, että tarjouspyyntö tuottaa yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia. A-klinikka Oy:n näkemyksen mukaan on selvää, että tarjouspyyntö ei ole johtanut yhteismitallisiin ja vertailukelpoisiin tarjouksiin, koska tarjouksissa annetut hinnat ovat perustuneet kunkin tarjoajan omaan tulkintaan, arvioon ja oletuksiin tarvittavien palvelujen määrästä. Tämä on johtanut siihen, että hinnoittelu ei ole heijastanut yhtenäisiä perusteita, vaan on ollut riippuvainen tarjoajien yksilöllisistä näkemyksistä.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 67 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö on laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintalain 68 § edellyttää, että tarjouspyynnössä, hankintailmoituksessa, ehdokkaille osoitetussa kutsussa tai niiden liitteissä on esitettävä muun muassa hankinnan kohteen määrittely ja siihen liittyvät laatuvaatimukset, tarjousten vertailuperusteet sekä niiden painotukset tai tärkeysjärjestys, keskeiset sopimusehdot sekä muut hankintamenettelyn ja tarjousten tekemisen kannalta olennaiset tiedot.

Hankintalain 125 § mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankinnan keskeyttäminen

Hankintapäätöksen tekemisen ja tarjoajan valituksen sekä oikaisuvaatimuksen käsittelyn jälkeen hankintayksikkö totesi menetelleensä virheellisesti tarjouspyynnön laatimisvaiheessa.

Koska tarjouspyyntöasiakirjoista ei ilmene riittävän tarkkoja tietoja palvelun laajuudesta, kuten arvioita työmääristä tai muista palvelun määrällisistä perusteista, on tarjouspyyntö tältä osin ollut epäselvä. Näiden puutteiden ja tulkinnanvaraisuuksien vuoksi hankintayksikkö ei voi varmistua siitä, että tarjoajat ovat voineet tarjouspyynnön perusteella arvioida annettavan tuen määrää ja hinnoitella tarjouksensa yhtenäisillä perusteilla. Tarjouspyyntöä ei ole laadittu hankintalain 113 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla siten, että sen perusteella olisi voitu antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Koska virhe on ollut tarjouspyynnössä, se on tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi mahdollista korjata vain keskeyttämällä hankinta.

Tarjouspyynnön virheellisyys on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävä syy keskeyttää hankinta. Hankintayksiköllä on siten todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiseen, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Hankintayksikkö kilpailuttaa asunnottomien asumispalvelujen tuetun asumisen hajasijoitetussa asunnossa uudelleen omana erillisenä hankintana.

Hankintaoikaisuvaatimuksen raukeaminen hankinnan keskeyttämisen johdosta

Hankinnan keskeyttämisen johdosta hankintapäätöksestä 26.9.2025 § 92 tehdylle oikaisuvaatimuksen käsittelylle ei ole enää perustetta. Asunnottomien asumispalveluiden hankinnan osa-alueen 2: tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa hankintaa ei toteuteta hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevan 26.9.2025 § 92 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Näin ollen myös päätöksestä tehdyn hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Föredragande

Namn
Juha Jolkkonen

Titel
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Upplysningar