Määräraha vuodelle 2025, vammaisneuvosto

HEL 2025-001872
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Määrärahan myöntäminen Helsingin vammaisneuvostolle 2025

Päätös

Hallintojohtaja päätti myöntää vuoden 2025 talousarvion käyttötalousosan kohdalta 1 50 01, Toimielinten toimintakustannukset, kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuusyksikön käytettäväksi 12 000 euroa vammaisneuvoston toimintaan (projektinumero 10500100010303). Lisäksi hallintojohtaja päätti, että määrärahan käytöstä on tehtävä selvitys 28.02.2026 mennessä.

Päätöksen perustelut

Vammaisneuvosto on Helsingin kaupungin ja sen alueella toimivien vammais- ja pitkäaikaissairausyhdistysten ja -yhteisöjen lakisääteinen vaikuttamistoimielin.

Vammaisneuvosto antaa lausuntoja ja kannanottoja kaupungin toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan liittyvissä asioissa, joilla on merkitystä vammaisten henkilöiden hyvinvoinnin, terveyden, osallisuuden, elinympäristön, asumisen, liikkumisen ja päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen ja palvelujen kannalta. Neuvostossa eri vamma- ja pitkäaikaissairausryhmiä edustavat yhdistysedustajat, kaupungin eri toimialojen asiantuntijat ja luottamushenkilöt pohtivat vammaisia kuntalaisia koskevia asioita ja etsivät yhdessä toimivia ratkaisuja esteettömään, saavutettavaan sekä nykyistä yhdenvertaisempaan yhteiskuntaan.

Kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuusyksikkö vastaa vammaisneuvoston esittely- ja sihteeritehtävistä, muistion pitämisestä kokouksista sekä vammaisneuvoston toiminnan kannalta tarpeellisista järjestelyistä jäsenten erityistarpeet huomioiden.

Vammaisneuvosto hakee toimintaansa määrärahaa 12 000 euroa vuodelle 2025. Määrärahalla katetaan vammaisneuvoston viestinnästä, kokouksista, seminaareista, tapahtumista, asiantuntijapalkkioista, vierailuista ja muistamisista sekä tilaisuuksien tulkkauksista, yleisavustajasta, videoinneista ja tallenteiden tekstityksistä aiheutuvia kuluja. Tämän lisäksi määrärahalla toteutetaan Helsingin vammaisneuvoston yhteistyötä pitkäaikaissairaus- ja vammaisyhdistysten, kaupungin toisten vaikuttamistoimielinten, kaupungin toimialojen sekä pääkaupunkiseudun kuntien ja hyvinvointialueiden vammaisneuvostojen kanssa.

Vuonna 2025 vammaisneuvosto seuraa mm. uuden vammaispalvelulain toimeenpanoa ja soveltamista sekä vammaisten ihmisten tarvitsemien sosiaali-, terveys-, kuntoutuspalvelujen toteutumista ja edistää heidän yhdenvertaista osallisuuttansa työllistymisessä, esteettömässä asumisessa ja liikkumisessa. Vammaisneuvosto seuraa ja edistää fyysisen ympäristön esteettömyyttä sekä digipalvelujen ja viestinnän saavutettavuutta. Vammaisten kaupunkilaisten asiakasosallisuutta ja kokemusosaamisen hyödyntämistä pyritään vahvistamaan kaupungin eri toimialojen palvelujen suunnittelussa, järjestämisessä, hankinnoissa ja kilpailutuksissa.

Vuonna 2024 määrärahaa oli myönnetty 12 000 euroa, josta käytettiin yhteensä 9.672,72 euroa. Kansliapäällikkö päätti 16.12.2024 § 146 vahvistaa vuoden 2025 talousarvion kaupunginkanslian käytettäväksi osoitetut määrärahat osastoittain. Osastojen päälliköt vastaavat määrärahan käytöstä kaupunginkanslian toimintasäännön määräyksiä noudattaen.

Detta beslut publicerades 01.03.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Tiina Lappalainen, asiantuntija, (vammaisten helsinkiläisten osallisuus), puhelin: 09 31060699

tiina.lappalainen@hel.fi

Beslutsfattare

Kirsi Remes
hallintojohtaja
Liisa Kivelä
viestintäjohtaja

Bilagor

1. Selvitys vammaisneuvoston määrärahan käytöstä 2024
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.