Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, lisätila, Olkilyhteentie 17, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2025-001987
Ärendet har nyare handläggningar
§ 8

Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, lisätila, Olkilyhteentie 17, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Lokalchef

Päätös

Tilapäällikkö päätti jatkovuokrata 29.1.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Olkilyhteentie 17 sijaitsevan, yhteensä 1044 htm² laajuisen paviljongin Parmaco Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lisätilaksi 15.2.2025 alkaen toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 30.6.2031 ja irtisanomisajan ollessa 6 kk siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra 82,5 kuukauden ajalta on yhteensä enintään 881 000 euroa.

Lisäksi tilapäällikkö oikeutti kaupunkiympäristön toimialan kasvatuksen ja koulutuksen tilat - yksikön päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa liitteen 3 mukaisen jatkovuokrasopimuksen sekä tekemään jatkovuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätöksen perustelut

Tarve

Osoitteessa Olkilyhteentie 17 sijaitseva päiväkotipaviljonki on ollut kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lisätilakäytössä vuodesta 2019.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tarvekuvauksen mukaan paviljonki tarvitaan edelleen vuoden 2031 loppuun, kunnes pysyvät päiväkotitilat valmistuvat Töyrynummentie 8:aan.

Vuokrattavat tilat

Tarkoitus on jatkovuokrata osoitteessa Olkilyhteentie 17 sijaitseva, tilaelementeistä koostuva, 1044 htm2 laajuinen päiväkotipaviljonki Parmaco Oy:lta.

Paviljongin nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 14.2.2025. Sitä on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 30.6.2031. Irtisanomisaika on 6 kk.

Paviljongille on haettu jatkorakennuslupaa kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Jatkovuokrasopimuksen ehtona on, että tiloille saadaan jatkorakennuslupa.

Vuokrakustannukset

Tilojen nykyinen tilavuokra on 20,60 euroa/htm2/kk.

Uusi tilavuokra on 17,14 euroa/htm2 (1044 m2). Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuujakotaulukon mukaisesti. Tilavuokraa korotetaan 2 prosenttia vuodessa.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.

Kun paviljongin tilavuokrasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra 8,41 euroa/htm2/kk, josta on vähennetty kaupunkiympäristön toimialan ylläpidon osuus 1,49 euroa/htm2/kk), on pääomavuokran laskennallinen osuus 10,22 euroa/htm2/kk.

Näin ollen päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra 82,5 kuukauden ajalta on yhteensä 881 000 euroa pääomavuokran ollessa 10,22 euroa ja laajuuden ollessa 1044 m2.

Mikäli paviljonkiin joudutaan vuokra-aikana tekemään käyttäjän toiminnallisista tarpeista aiheutuvia muutostöitä, nämä toteutetaan muutoshankkeina, joista päätetään erikseen.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan paviljonkitoimittajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta, yleiskustannuksesta sekä lisävuokrasta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 35,48 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 20,69 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 6,91 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön yleiskulu 0,67 euroa/htm2/kk sekä lisävuokra (mm. perustamiskustannuksista) 7,30 euroa/m2/kk.

Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 26,60 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 17,14 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,49 euroa/htm2/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk ja lisävuokra 7,30 euroa/m2/kk. Lisävuokraa peritään 31.12.2029 asti.

Tilavuokraa korotetaan 2 prosenttia vuodessa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan lisätilojen jatkovuokrauspäätökseen ei tarvita kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tila on ollut päiväkotikäytössä vuodesta 2019.

Rahoitus ja toteutus

Paviljongin omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

Detta beslut publicerades 05.02.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Beslutsfattare

Sari Hilden
tilapäällikkö

Bilagor

2. Hankesuunnitelman liitteet
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Jatkovuokrasopimusluonnos ja vastuunjakotaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.