Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, lisätila, Olkilyhteentie 17, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2025-001987
More recent handlings
§ 8

Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, lisätila, Olkilyhteentie 17, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Tilapäällikkö

Päätös

Tilapäällikkö päätti jatkovuokrata 29.1.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Olkilyhteentie 17 sijaitsevan, yhteensä 1044 htm² laajuisen paviljongin Parmaco Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lisätilaksi 15.2.2025 alkaen toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 30.6.2031 ja irtisanomisajan ollessa 6 kk siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra 82,5 kuukauden ajalta on yhteensä enintään 881 000 euroa.

Lisäksi tilapäällikkö oikeutti kaupunkiympäristön toimialan kasvatuksen ja koulutuksen tilat - yksikön päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa liitteen 3 mukaisen jatkovuokrasopimuksen sekä tekemään jatkovuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätöksen perustelut

Tarve

Osoitteessa Olkilyhteentie 17 sijaitseva päiväkotipaviljonki on ollut kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lisätilakäytössä vuodesta 2019.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tarvekuvauksen mukaan paviljonki tarvitaan edelleen vuoden 2031 loppuun, kunnes pysyvät päiväkotitilat valmistuvat Töyrynummentie 8:aan.

Vuokrattavat tilat

Tarkoitus on jatkovuokrata osoitteessa Olkilyhteentie 17 sijaitseva, tilaelementeistä koostuva, 1044 htm2 laajuinen päiväkotipaviljonki Parmaco Oy:lta.

Paviljongin nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 14.2.2025. Sitä on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 30.6.2031. Irtisanomisaika on 6 kk.

Paviljongille on haettu jatkorakennuslupaa kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Jatkovuokrasopimuksen ehtona on, että tiloille saadaan jatkorakennuslupa.

Vuokrakustannukset

Tilojen nykyinen tilavuokra on 20,60 euroa/htm2/kk.

Uusi tilavuokra on 17,14 euroa/htm2 (1044 m2). Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuujakotaulukon mukaisesti. Tilavuokraa korotetaan 2 prosenttia vuodessa.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.

Kun paviljongin tilavuokrasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra 8,41 euroa/htm2/kk, josta on vähennetty kaupunkiympäristön toimialan ylläpidon osuus 1,49 euroa/htm2/kk), on pääomavuokran laskennallinen osuus 10,22 euroa/htm2/kk.

Näin ollen päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra 82,5 kuukauden ajalta on yhteensä 881 000 euroa pääomavuokran ollessa 10,22 euroa ja laajuuden ollessa 1044 m2.

Mikäli paviljonkiin joudutaan vuokra-aikana tekemään käyttäjän toiminnallisista tarpeista aiheutuvia muutostöitä, nämä toteutetaan muutoshankkeina, joista päätetään erikseen.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan paviljonkitoimittajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta, yleiskustannuksesta sekä lisävuokrasta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 35,48 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 20,69 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 6,91 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön yleiskulu 0,67 euroa/htm2/kk sekä lisävuokra (mm. perustamiskustannuksista) 7,30 euroa/m2/kk.

Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 26,60 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 17,14 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,49 euroa/htm2/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk ja lisävuokra 7,30 euroa/m2/kk. Lisävuokraa peritään 31.12.2029 asti.

Tilavuokraa korotetaan 2 prosenttia vuodessa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan lisätilojen jatkovuokrauspäätökseen ei tarvita kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tila on ollut päiväkotikäytössä vuodesta 2019.

Rahoitus ja toteutus

Paviljongin omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

Ask for more info

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Decisionmaker

Sari Hilden
tilapäällikkö

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet
The attachment will not be published on the internet.
3. Jatkovuokrasopimusluonnos ja vastuunjakotaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.