Hankinta, minikilpailutus, yleisten alueiden toimintavälineet Ilveskorvenpuistoon, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2025-002976
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 21 §

Hankintaoikaisu Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan päätöksestä 11.3.2025 § 13

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikaista Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan hankintapäätöksen 11.3.2025 § 13 hankintalain 132 §:n mukaisesti siten, että päätös toimintaväline hankinnasta kumotaan Puuha Group Oy:n osalta. Samalla hankinnan kokonaisarvo laskee 181 312,78 eurosta 169 267,78 euroon (alv 0%). Muilta osin hankintapäätös jää ennalleen.

Johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Taustaa

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtaja päätti 11.3.2025 § 13 Ilveskorvenpuiston toimintavälineiden hankinnassa "Yleisten alueiden toimintavälineiden puitesopimuksessa" tehdyn minikilpailutuksen tuloksista.

Päätöksessä on valittu viisi (5) toimittajaa 13 erilaiselle toimintavälineelle, yhteensä toimintavälineitä hankitaan puistoon 24 kappaletta. Valintaperusteena on ollut välineen soveltuvuus ja hinta.

Hankintayksikkö oli tulkinnut vertailutaulukkoa virheellisesti ja kirjannut päätösesitykseen Street Workout -telineelle kaksi toimittajaa, sekä LeikkiSet Oy:n että Puuha Group Oy:n. Telineitä tulee asennettavaksi vain yksi, minikilpailutuksen ehtojen mukaisesti valitaan edullisempi toimittaja, joka on LeikkiSet Oy.

Hankintayksikkö antoi hankintapäätöksen tiedoksi tarjoajille 12.3.2025.

Hankintaoikaisun tekeminen ja vireilletulo

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintayksikkö huomasi virheen päätöksessä 12.3.2025 heti tiedoksiannon jälkeen.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintayksikkö päätti omasta aloitteestaan tehdä itseoikaisun hankintapäätökseen. Molemmat telinettä tarjonneet ja toimittajaksi virheellisessä päätöksessä valitut toimittajat on tavoitettu 12.3.2025. Heille on ilmoitettu hankintaoikaisun vireilletulosta.

Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Hankintayksikkö otti asian korjattavakseen seuraavana päivänä kun päätös oli tehty.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta. Johtokunta on toimivaltainen käsittelemään myös hankintapäätöksen itseoikaisun.

Hankintayksikkö valmisteli hankintaoikaisun rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan käsiteltäväksi.

Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Kaupunkitekniikan rakentaminen Yksikönjohtaja 11.03.2025 § 13

Päätös

Yksikönjohtaja päätti valita minikilpailutuksen perusteella Ilveskorven toimintavälineiden toimittajiksi:

Kompan Suomi Oy
 
- Ryhmäkeinu, 5 erilaista istuinta
1 kpl
- Pyörivä kiipeilyteline
1 kpl
Yhteensä
17 480,00 euroa (alv 0 %)
Lappset Group Oy
 
- Korkea monitoimileikkiväline
1 kpl
- Jousikeinu, ilves
2 kpl
- Jousikeinu, jääkarhu
1 kpl
- Jousikeinu, pesukarhu
1 kpl
- Liukumäki
1 kpl
Yhteensä
89 755,00 euroa (alv 0 %)
LeikkiSet Oy
 
- Pingispöytä
2 kpl
- Polkulaite pyörä
4 kpl
- Street Workout -teline
1 kpl
Yhteensä
21 831,80 euroa (alv 0 %)
Oy J-Trading Ab
 
Maatrampoliini 1,5m x 1,5m
2 kpl
Juoksuesteaita
3 kpl
Maatrampoliiniryhmä 1,5m x 1,5m
4 kpl
Yhteensä
24 813,00 euroa (alv 0 %)
Puuha Group Oy
 
Street Workout -teline
1 kpl
Yhteensä
10 950,00 euroa (alv 0 %)

Samalla yksikönjohtaja päätti hylätä tarjotuista tuotteista epäsopivina LeikkiSet Oy:n tarjoamat "Maatrampoliini 1,5m x 1,5m" ja "Maatrampoliiniryhmä 1,5m x 1,5m", sekä valita "Maatrampoliini 1,5m x 1,5m" toimittajaksi kahdesta soveltuvasta tuotteesta edullisemman tarjouksen antaneen J-Trading Oy:n.

Edelleen yksikönjohtaja päätti oikeuttaa rakennusyksikön tilaamaan toimintavälineet edellä olevan päätöksen mukaisesti.

Hankinnan enimmäisarvo on 181 312,78 euroa (alv 0 %) jäljempänä esitetyin perusteluin.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja tuotteet on tilattu toimittajalta.

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella, ja rahoittamana, vuosittain useita katu- ja viherrakentamiskohteita. Hankkeet toteutetaan omajohteisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja.

Kaupunkiympäristön toimiala / Stara -hankintarenkaan "Yleisten alueiden toimintavälineiden puitesopimus" on tälläinen tyypillinen useamman toimialan kattava alihankintasopimus jolla taataan kaupunkikuvallisesti ja laadullisesti hyväksyttyjen tuotteiden saatavuus rakennuskohteisiin.

Yleisten alueiden toimintavälineiden puitesopimuksen hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Kyseessä on ollut EU-kynnysarvon ylittävä materiaalihankinta joka on kilpailutettu alkuvuodesta 2024. Puitesopimuksesta on tehty Starassa rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan hankintapäätös HEL 2024-006216 / 16.5.2024 / § 58. Puitesopimukseen valittiin viisi toimittajaa: Kompan Suomi Oy, Lappset Group Oy, LeikkiSet Oy, Oy J-Trading Ab ja Puuha Group Oy. Sopimuksen mukaisesti toimittaja valitaan kuhunkin toimeksiantoon minikilpailutuksella.

Tämän minikilpailutuksen kohteena olivat Ilveskorvenpuiston toimintavälineet. Hankittavia välineitä oli 13 erilaista mallia yhteensä 24 kappaletta. Kaupunkiympäristön toimialan toimittamien suunnitelmapiirustusten ja kalusteluettelon perusteella tarjoukset pyydettiin kaikilta viideltä puitesopimuskumppanilta.

Kaikki viisi puitesopimuskumppania jättivät tarjouksen joistakin tarjouspyynnön toimintavälineistä. Tarjoajat ovat Staran sopimuskumppaneina tilaajavastuulain (1233/2006) mukaisessa seurannassa Vastuu Group -palvelussa ja soveltuvuus siten jatkuvassa tarkkailussa. Hankinnassa ei ollut tarpeellista tarkastaa erikseen tarjoajan soveltuvuutta.

Toimintavälineiden hankintakokonaisuuden tarjousten yhteenlaskettu hinta on 164 829,80 euroa (alv 0 %). Saatuja tarjouksia voidaan pitää hyväksyttävinä sekä hinnoiltaan että toimitusehdoiltaan. Hankinnan enimmäisarvossa on huomioitu materiaalihankintojen 10 % lisähankintamahdollisuus. Hankinnan enimmäisarvo on näin ollen 181 312,78 euroa (alv 0 %). Lisähankintamahdollisuutta voidaan käyttää vähäisissä suunnitelmamuutoksissa esim. tuotteiden määrässä, laadussa tai asennustavoissa. Tarjouksen mukaiset tuotteet tulee toimittaa tarjotuilla hinnoilla. Tarjouspyynnöstä poikkeavan tuotteen käyttö tulee perustella Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston teknisen tuen yksikölle, joka valvoo hankinnan toteutumista päätöksen mukaisena.

Päätöksen mukaiset Ilveskorvenpuiston toimintaväline tilaukset lisätään Staran SAP-taloushallintajärjestelmään "Yleisten alueiden toimintavälineet" puitteille: Kompan Suomi Oy 4700003185, Lappset Group Oy 4700003187, LeikkiSet Oy 4700003189, Oy J-Trading Ab 4700003186 ja Puuha Group Oy 4700003186.

Lisätiedot

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Detta beslut publicerades 21.03.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Upplysningar

Rainer Sirén, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833

rainer.siren@hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi