Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen liittyvien yleisten alueiden rakentamisen rahoitus
Sidosyksikköhankinta Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen liittyvien yleisten alueiden rakentamisesta
Päätös
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:n mukaisesti hankkia sidosyksikköhankintana Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen välittömässä läheisyydessä olevien yleisten alueiden rakentamisen vuosina 2025 – 2027 KOy Helsingin Toimitiloilta.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 936 176,68 euroa.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti kaupunkiympäristön toimialan infrapäällikön allekirjoittamaan Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen yleisten alueiden rakentamista koskevan hankintasopimuksen KOY Helsingin Toimitilat kanssa.
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.
Käsittely
Esteelliset: Sari Hildén (hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohta)
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Juha Leoni. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tausta
Helsingin kaupunginvaltuusto on tehnyt 16.06.2021 §191 päätöksen Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Kaupunkiympäristön Tilat-palvelun hankeyksikön 1 tiimi 3 tiimipäällikkö on allekirjoittanut 02.09.2022 YIT Suomi Oy:n kanssa kehitysvaiheen sopimuksen 28.02.2023 saakka sekä jatkosopimukset 16.02.2023 ja 14.12.2023.
Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen toteutusvaiheen urakkasopimus on tehty KOy Helsingin Toimitilat nimiin ja allekirjoitettu 22.12.2023. Urakoitsijana toimii YIT Business Premises Oy:n ja YIT Infra Oy:n muodostama ryhmittymä. Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen sekä sen välittömään vaikutuspiiriin kuuluvat yleiset alueet on tarkoituksenmukaista toteuttaa yhden urakoitsijan toimesta. Yhden urakoitsijan käyttö tuo synergiaetuina mm pienemmät käyttö- ja yhteiskustannukset sekä helpottaa kummankin projektien aikataulujen yhteensovittamista ahtaassa ympäristössä ja rakentamisen vaiheistuksissa. Yleisten alueiden rakentamistarve liittyy olennaisesti terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamiseen.
Hankinta rahoitetaan Helsingin kaupungin talousarvion 2025 ja talous-suunnitelman 2025–2027 mukaisesti talousarviokohdan 08 03 01 01 Uudisrakentaminen määrärahalla, jossa on varauduttu Kampin terveys- ja hyvinvointikeskuksen ympäristön rakentamiseen vuodesta 2025 alkaen.
KOy Helsingin Toimitilat on tehnyt hankintapäätöksen Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamisesta ja toteuttajaksi on valittu ryhmittymä YIT Business Premises Oy ja YIT Infra Oy . Hankinta on kilpailutettu hankintalain mukaisesti. KOy Helsingin Toimitilat hankkii Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen välittömässä läheisyydessä olevien yleisten alueiden rakentamisen ryhmittymältä YIT Business Premises Oy ja YIT Infra Oy edellä mainittuun hankintaan tehtävänä lisätyönä.
Hankinnan arvo muodostuu Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen projektinjohtourakan (ryhmittymä YIT Business Premises Oy ja YIT Infra Oy) lisätyön arvosta (3 906 176,68 euroa) sekä konsulttien projektinjohtotehtävistä (30 000 euroa).
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Hankinnan kohteena on Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen välittömässä läheisyydessä olevien yleisten alueidenrakentaminen. Urakka kattaa Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tontilla, viereisellä aukiolla, Salomonkadulla, Fredrikinkadulla, Runeberginkadulla sekä Kampinkujalla olevan infrarakentamisen pintarakenteineen.
Työ toteutetaan Keskustan terveys- ja hyvinvointihankkeen kanssa aikataulullisesti yhteensovitettuna vuosina 2025 – 2027. Työ tehdään suunnitelmien mukaiseen valmiiseen käyttökuntoon.
Hankintalakia (1397/2016) ei lain 15 §:n mukaisesti sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee omalta sidosyksiköltään.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätöshistoria
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.06.2021 (§191) Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman.
Päätös 01.07.2022 (§6) projektinjohtourakoitsijan valinnasta koskien rakentamisen päätoteuttajan kehitysvaiheen hankintaa
Päätös tekninen johtaja HEL 2022 T 02 08 03 00, (§23) kehitysvaiheen jatkaminen, 25.01.2023
Päätös tekninen johtaja HEL 2022-002231 T 02 08 03 00, (§178) kehitysvaiheen jatkaminen, 21.11.2023
Päätös 21.03.2024 HEL 2022-002231 T 02 08 03 00, (§31) esirakentaminen
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 27.11.2024 (§248) Helsingin kaupungin talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosiksi 2025 – 2027.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 05.11.2024, (§579) katusuunnitelmat seuraavasti: ”Kaupunkiympäristölautakunta palautti valmisteluun Runeberginkadun katusuunnitelman osalta siten, että Runeberginkadun ja Salomonkadun risteys toteutetaan tavallisena risteyksenä ilman liikenneympyrää. Autojen nopeuksia hillitään korotuksella ja tarvittaessa kavennuksilla ja muilla keinoin. Vapautuva tila käytetään jalankulkuympäristön parantamiseen, jotta Runeberginkadun länsipuoli kytkeytyisi paremmin metroasemalle ja muutoin Kampin vilkkaampaan osaan.
Lisäksi Salomonkadun, Fredrikinkadun ja Kampinkujan suunnitelmat hyväksyttiin. Salomonkadun suunnitelma päivitetään tarvittavin osin Runeberginkadun suunnitelman yhteydessä.”
Detta beslut publicerades 11.03.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Upplysningar
Tuomo Salonpää, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27226