Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta määräajaksi

Det här är en motion

Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta määräajaksi

Nämnden för fostran och utbildning

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää kuntalain 134 §:n nojalla hylätä Nuorliberaalit – Ungliberalerna ry:n tekemän oikaisuvaatimuksen, jonka yhdistys on tehnyt Stadin ammattiopiston koulutuspäällikön 21.2.2025 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

********** on Nuorliberaalit – Ungliberalerna ry:n puolesta yhdistyksen puheenjohtajana tehnyt 10.3.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Stadin ammattiopiston koulutuspäällikön (kampus 1) 21.2.2025 tekemästä päätöksestä, jolla koulutuspäällikkö on ottanut kasvatus- ja ohjausalan tuntiopettajan määräaikaiseen virkasuhteiseen tehtävään ajalle 1.3.-31.12.2025 kasvatustieteen maisteri **********

Stadin ammattiopiston koulutuspäällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoinneista 4.12.2024 tekemään päätökseen (104 §) perustuen Stadin ammattiopiston koulutuspäällikkö ottaa tuntiopettajan määräaikaiseen virkasuhteeseen.

Rekrytointiprosessista

Stadin ammattiopiston kasvatus- ja ohjausalan tuntiopettajan määräaikainen virkasuhteinen tehtävä on ollut julkisesti haettavana ajalla 23.1.-6.2.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.

Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Stadin ammattiopiston kampus 1.

Tehtävän kelpoisuusvaatimuksena on ammatillisen koulutuksen kasvatus- ja ohjausalan opettajan kelpoisuus (asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (14.12.1998/986) 13 § ja 17 §).

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi työpaikkailmoituksen mukaan työ edellyttää mahdollisuutta työskennellä vaihtuvissa oppimisympäristöissä, työpaikoilla ja työelämän verkostoissa. Lisäksi edellytettiin laaja-alaista ja tuoretta työkokemusta varhaiskasvatuksessa tai vastaavissa soveltuvissa yhteyksissä tehdyistä kasvatusalan työtehtävistä. Eduksi luettiin hyvät vuorovaikutus- ja ohjaustaidot, kokemus opiskelijoiden ohjauksesta erilaisissa oppimisympäristöissä sekä näytöt monipuolisten digitaitojen käytöstä työtehtävissä.

Koulutuspäällikön päätöksen mukaan määräajassa hakemuksen jätti 68 hakijaa, joista muodollinen kelpoisuus oli hakemusten perusteella 25 hakijalla. Hakemuksissa esiin tulleiden seikkojen, soveltuvuuden, koulutuksen ja työkokemuksen perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 25 hakijaa. Videohaastatteluun osallistui 24 hakijaa. Videohaastattelussa esiin tulleen ammatillisen osaamisen, näkemyksellisyyden ja innostuneisuuden perusteella ryhmähaastatteluun kutsuttiin 15 hakijaa. Ryhmähaastattelut suorittivat ajalla 13.-14.2.2025 kaksi koulutuspäällikköä.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että lautakunta keskeyttää päätöksen täytäntöönpanon, kieltää täytäntöönpanon ja kumoaa päätöksen. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on vastoin tarkoituksenmukaisuutta, syntynyt virheellisessä järjestyksessä sekä lainvastainen. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksen tekijä on ylittänyt toimivaltansa. Oikaisuvaatimuksen perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 13 §:ssä säädetään ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta.

Ammatillisten tutkinnon osien opetusta on kelpoinen antamaan henkilö:
1) joka on suorittanut koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän kannalta soveltuvan korkeakoulututkinnon;
2) joka on suorittanut vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot;
3) jolla on vähintään kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä; sekä
4) jolla on pätevyys- tai lupakirja, jos alan tehtävissä toimiminen edellyttää pätevyys- tai lupakirjaa.

Edellä 1 momentin 1 kohdassa säädetystä soveltuvaa korkeakoulututkintoa koskevasta vaatimuksesta voidaan poiketa, jos korkeakoulututkintojen järjestelmässä ei ole koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän edellyttämää soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai jos koulutuksen järjestäjän päättämä opetustehtävä edellyttää erityisen vahvaa tai erikoistunutta käytännön ammattitaitoa. Opettajalla on tällöin oltava koulutuksen järjestäjän päättämään opetustehtävään soveltuva erikoisammattitutkinto tai, jollei tutkintorakenteessa ole soveltuvaa erikoisammattitutkintoa, muu soveltuva tutkinto tai koulutus, 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut opettajan pedagogiset opinnot sekä vähintään viiden vuoden pituinen käytännön työkokemus koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä.

Saman asetuksen 17 §:n mukaan ammatillisessa koulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Asian arviointi

Koulutuspäällikön lausunnon sekä päätöksen mukaan tehtävään valitulla on koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän kannalta soveltuva korkeakoulututkinto sekä vähintään kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavista tehtävistä. Valitulla on myös laaja-alaista ja tuoretta työkokemusta varhaiskasvatuksessa tehdyistä työtehtävistä sekä rekrytoinnin aikana todennettua osaamista ja ominaisuuksia, jotka luettiin eduksi tehtävissä.

Tehtävään valittu on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri. Hän on lisäksi suorittanut opettajan pedagogiset opinnot sekä erityisopettajan opinnot. Hänellä on työkokemusta perusopetuksen erityisopetuksen tehtävistä vuodesta 2023 alkaen sekä varhaiskasvatuksen opettajan ja erityisopettajan tehtävistä vuosina 2018-2023 yhteensä yli neljän vuoden ajalta.

Koulutuspäällikön päätöksen mukaan tehtävään valitulla on monipuolista kokemusta opetustehtävistä, monikielisessä työympäristössä toimimisesta sekä opiskelijoiden yksilöllisten polkujen ja tuen suunnittelusta. Tehtävään valitulla on hyvät vuorovaikutus- ja tiimityötaidot sekä hyvä digitaalisten oppimisympäristöjen hallinta.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Koulutuspäällikön päätös on perustunut kokonaisharkintaan siitä, kenellä hakijoista on arvioitu olevan parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen. Valintapäätös on tehty työpaikkailmoituksessa ilmoitettujen edellytysten ja arvostettavien asioiden perusteella. Päätöstä tehdessä on hakijoiden koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi huomioitu rekrytointiprosessin aikana esille tulleet seikat. Tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään valitulla on edellä mainittu kokonaisharkinta huomioiden katsottu olevan hakijoista parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että koulutuspäällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Koulutuspäällikön päätös on tarkoituksenmukainen. Koulutuspäällikön päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Koulutuspäällikkö on ollut toimivaltainen ottamaan tuntiopettajan määräaikaiseen virkasuhteiseen tehtävään.

Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä ja täytäntöönpanon keskeyttämistä. Asiassa ei ole kysymys sellaisesta kuntalain 143 §:n mukaisesta päätöksestä, jonka täytäntöönpanoon ei saisi ryhtyä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Koulutuspäällikkö on harkintansa mukaan voinut valita koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella soveltuvimmaksi arvioimansa hakijan tuntiopettajan määräaikaiseen virkasuhteiseen tehtävään. Esittelijä esittää edellä lausuttuun, koulutuspäällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Föredragande

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Mer information fås av

Jenna Hellgren, hr-asiantuntija, puhelin: 09 310 39862

jenna.hellgren@hel.fi