Valtuustoaloite, liikunnanopetuksen ryhmäkokoihin yläraja

HEL 2025-004475
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

Ledamoten Veli-Pekka Dufvas motion om en övre gräns för gruppstorleken i gymnastikundervisningen

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.

Föredragandens motiveringar

Ledamoten Veli-Pekka Dufva och 32 andra ledamöter föreslår i sin motion att fostrans- och utbildningssektorn vidtar åtgärder för att sätta en övre gräns för gruppstorleken i gymnastikundervisningen i alla stadens grundskolor. Motionen finns som bilaga 1.

I skolorna har rektorn helhetsansvaret för hur undervisningen organiseras. Rektorn ansvarar för bildandet av undervisningsgrupper, gruppernas storlek samt för tillräckliga stödåtgärder för undervisningsgrupper i olika läroämnen. Antalet gymnastiklärare per skola styr bildandet av grupper. För gymnastikundervisningen i årskurserna 1–6 svarar i regel klassläraren och i årsklasserna 7–9 en ämneslärare. Bildandet av grupper styrs också av den skolvisa budget som är tillgänglig för skolan, som fastställer de ändamålsenliga storlekarna på olika undervisningsgrupper.

Hela staden är en lärmiljö, vilket betyder att stadens olika idrottslokaler utomhus och inomhus samt skolornas egna gymnastiksalar används som undervisningslokaler och -platser för gymnastikundervisningen. Bildandet av grupper påverkas också av vilka idrottslokaler skolan har tillgång till. Mängden idrottslokaler som står till skolornas disposition möjliggör för närvarande inte att mindre undervisningsgrupper bildas i staden. Storleken på skolornas gymnastiksalar begränsar storleken på de undervisningsgrupper som samtidigt kan röra på sig på ett ändamålsenligt sätt. I de flesta idrotts- och allaktivitetssalar kan ett stort utrymme delas upp mellan flera undervisningsgrupper.

Fostrans- och utbildningsnämnden konstaterar i sitt utlåtande att skolorna ska kunna reservera stadens allmänna idrottslokaler för undervisningsbruk om skolans egna lokaler inte är lämpliga för att bilda gymnastikgrupper som är trygga och pedagogiskt ändamålsenliga. Enligt information från kultur- och fritidssektorn kan grupper inom småbarnspedagogiken och skolklasser använda alla utomhusidrottsplatser och inomhusidrottslokaler kostnadsfritt dagtid (med undantag av simhallar). I idrottslokaler och på planer kan det då också finnas annan verksamhet. Om skolan använder lokalerna regelbundet för undervisning (till exempel varje vecka) kan de reserveras av kultur- och fritidssektorn. Då tas en lokalhyra ut för lokalerna och de används endast av eleverna.

Från och med 2023 dimensioneras gymnastiksalarna i samarbete med kultur- och fritidssektorn. Vid dimensioneringen beaktas en mångsidig användning av lokalerna och invånaranvändningens behov i området, vilket kan innebära att gymnastiksalarna blir större i framtiden.

Undervisningen kan utifrån innehåll och funktioner ordnas i undervisningsgrupper av olika storlek. Då undervisningens innehåll fastställs ska elevernas säkerhet och lärarens arbetssäkerhet beaktas. I staden kan till exempel högst 50 skolelever delta i de centralt ordnade simlektionerna. Simundervisningen utvecklas i samarbete med kultur- och fritidssektorn och organisationer. Undervisnings- och kulturministeriet kommer att inleda en utredning för att stärka simundervisningen under den grundläggande utbildningens idrottslektioner. Resultatet av en utredning om simkunnighet publiceras vintern 2026. Utifrån utredningen utarbetas en noggrannare åtgärdsplan för att stärka simkunnigheten som en del av den grundläggande utbildningen. För att förbättra simundervisningen öppnar undervisnings- och kulturministeriet på hösten en ansökan om statsunderstöd på cirka 3,5 miljoner euro för utbildningsanordnare för utveckling av undervisningen i simkunnighet i den grundläggande utbildning.

I undervisningen kan olika metoder såsom samundervisning användas. Samundervisning möjliggör mångsidiga sätt att undervisa i gymnastik och bildande av grupper på ett flexibelt och ändamålsenligt sätt. Inom ramen för de resurser som rektorn ger planerar läraren undervisningen så att det är säkert att ordna verksamheten enligt läroplanens mål för undervisningen i de lokaler som står till förfogande. För att trygga elevernas säkerhet konstaterar stadsstyrelsen att undervisningsgruppen ska vara sådan att läraren kan observera och förutse säkerhetsrisker som beror på elevers agerande. Stadsstyrelsen konstaterar att det i grenar där säkerhetsaspekten framhävs, såsom simning, kan det vara nödvändigt att utreda vilken gruppstorlek som bör rekommenderas för skolorna för att gymnastikundervisningen ska vara säker och vilka resurser den kräver. På så sätt kan man bättre säkerställa att läraren har möjlighet att observera och förutse farliga situationer som beror på elevers agerande.

Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige behandla svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Katja Rimpilä, stadssekreterare, telefon: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi