Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään / hankinnan keskeyttäminen

HEL 2025-004621
§ 44

Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään / hankinnan keskeyttäminen

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja keskeytti järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankintaa metro- ja raitiotiejärjestelmään (104H24) koskevan hankintamenettelyn.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään.

Kilpailutus on jaettu kolmeen osa-alueeseen:

  • Osa-alue 1: Länsimetro (OA1);
  • Osa-alue 2: Kantametro ja Raitioliikenne (OA2); ja
  • Osa-alue 3: Piirivartiointi (OA3).

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta kilpailutuksen avoimena menettelynä. Ennen tarjouskilpailua toteutettiin markkinakartoitus.

Markkinakartoitusta koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 29.11.2024 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 2.12.2024 (735046-2024).

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 7.2.2025 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 11.2.2025 (92407-2025).

Tarjouskilpailun hankintailmoitukselta korjattiin sähköpostiosoite. Ilmoituksen kohdassa "Muut ehdot" alakohdan Salassapitositoumus korjattiin sähköposti-osoite, jonne sitoumus tulee lähettää. Virheellinen osoite oli "hankinnat@kaupunkiliikenne.fi" ja oikea osoite "kilpailutus@kaupunkiliikenne.fi". Korjattu virhe ei ollut olennainen muutos ja näin ollen ei hankinnan luonne ei muuttunut.

Korjattu hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 11.2.2025 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 12.2.2025 (96136-2025).

Tarjoukset tuli jättää 14.3.2025 klo 16.00 mennessä.

Tällä päätöksellä hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn.

Hankintamenettely aloitetaan myöhemmin uudelleen alusta julkaisemalla sitä koskeva uusi hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa ja TED-palvelussa.

Erityisalojen hankintalain (1398/2016) 116 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä ja –kirjallisuudessa todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että tarjouspyynnössä on havaittu olennaisia virheitä, eikä näitä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Hankintayksikkö on havainnut tarjouspyynnössä seuraavan virheen, jota ei voida korjata keskeyttämättä hankintaa ja julkaisematta uutta hankintailmoitusta:

Yritysreferenssilomakkeella on ollut virhe referenssi 2. referenssikohtaisissa vaatimuksissa. Referenssikohtaisena vaatimuksena on ollut, että ”Tarjoajalla on vähintään yksi (1) suoritettu tai suoritettavana oleva järjestyksenvalvonnan referenssi, jossa palvelua on tuotettu LYTP 1085/2015, 3 luvun, 28 §:n perusteella (järjestyksenvalvojan asettaminen poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi) tai palvelua on tuotettu LYTP 1085/2015, 2 luvun mukaisesti (vartiointi) tai näiden yhdistelmänä”. Tehtyjen työtuntien määrään on pyydetty ainoastaan järjestyksenvalvojien tekemien työtuntien toteutunut määrä.

Kohdassa tulisi lukea, että ”Referenssitoimeksiannon järjestyksenvalvojien ja/tai vartijoiden tekemien työtuntien toteutunut määrä on ollut vähintään 20 000 tuntia vuodessa.”

Yhdistettynä muihin referenssin vaatimuksiin, havaittu virhe teki vaatimuksesta liian rajaavan, eikä näin ollen ollut suhteellinen hankinnan kohteeseen nähden. Tarjouspyyntömateriaaleissa Hankintayksikön tarkoitus oli se, että Tarjoaja voi laskea yhteen vartioinnin ja järjestyksenvalvonnan referenssin tuntimäärät. Kohdassa on siis ollut ilmeinen virhe referenssikohtaisten vaatimusten ristiriitaisuuden vuoksi.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainitun perustelun takia todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisun uudesta hankintamenettelystä.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 29.5.2024, 52 §, toimitusjohtajan päättämään hankintojen keskeyttämisestä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 116 § mukaisesti hankinnan arvosta riippumatta ehdolla, että johtokunta ei ole vielä tehnyt kyseiseen hankintamenettelyyn liittyen päätöksiä.

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Kanto
toimitusjohtaja