Rakennusten haitta-ainetutkimukset ja asiantuntijapalvelut puitejärjestely sopimuskaudelle 2026-2027 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

HEL 2025-004639

Rakennusten haitta-ainetutkimukset ja asiantuntijapalvelut puitejärjestely sopimuskaudelle 2026-2027 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

Ärende 9. / 146 §

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään puitesopimukset rakennusten haitta-ainetutkimuksista ja asiantuntijapalveluista sopimuskaudelle 2026-2027 seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1 Tavanomaiset haitta-ainetutkimukset

1. Contro Oy

2. Sitowise Oy

3. AFRY Buildings Finland Oy

4. Ramboll Finland OY

Osa-alue 2 Vaativat haitta-ainetutkimukset

1. AFRY Buildings Finland Oy

2. Sitowise Oy

3. A-Insinöörit suunnittelu Oy

Osa-alue 3 Erittäin vaativat haitta-ainetutkimukset

1. AFRY Buildings Finland Oy

2. Sweco Finland Oy

Osa-alue 4 Asiantuntijatehtävät

1. AFRY Buildings Finland Oy

2. Sirate Group Oy

3. Sweco Finland Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Ramboll Finland Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 2, koska Ramboll Finland Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Sirate Group Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueilta 1, 2 ja 3, koska Sirate Group Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Sweco Finland Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 2, koska Sweco Finland Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Sitowise Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 4, koska Sitowise Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Plastiment Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueelta 1, koska Plastiment Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia. Lisäksi Plastiment Oy:n tarjous ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 1 900 000 euroa (enimmäisarvo 4 300 000 euroa) jakautuen osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 900 000 euroa (enimmäisarvo 2 000 000 euroa).

Osa-alue 2: 400 000 euroa (enimmäisarvo 1 000 000 euroa).

Osa-alue 3: 400 000 euroa (enimmäisarvo 800 000 euroa).

Osa-alue 4: 200 000 euroa (enimmäisarvo 500 000 euroa).

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.1.2026. Sopimus päättyy 31.12.2027. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan rakennuksiin ja tiloihin haitta-ainetutkimuksia ja asiantuntijapalveluja. Tutkimusten tarkoituksena on selvittää, missä rakennuksen tai tilojen rakennusosissa ja teknisissä järjestelmissä esiintyy haitallisia aineita ja selvittää niiden määrät. Haitta-ainetutkimuksissa tutkitaan pintamateriaalien lisäksi rakenteiden sisäiset haitalliset aineet ja rakenteisiin mahdollisesti imeytyneet muut haitalliset aineet. Rakenteiden selvittämistä ja näytteidenottoa varten tehdään rakenneavauksia.

Haitta-ainetutkimuksen tehtävä voi olla joku seuraavista:

  • Koko tai osan rakennuksesta kattava haitta-ainetutkimus
  • Käyttöä ja huoltoa palveleva suppeampi pintakartoitus
  • Ennen purkutöitä tai rakenneavauksia tehtävä paikallinen tutkimus
  • Vanhojen tutkimusten päivittäminen
  • Asbestin tai muun haitta-aineen mittaukset sisäilmasta tai pölyistä
  • Purkujätteen kaatopaikkakelpoisuus- ja uudelleenkäyttötutkimukset.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2027 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu neljään (4) osa-alueeseen seuraavasti:

1. Tavanomaiset haitta-ainetutkimukset

2. Vaativat haitta-ainetutkimukset

3. Erittäin vaativat haitta-ainetutkimukset

4. Asiantuntijatehtävät

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista. Puitejä-jestelyn osa-alueelle 1 valitaan 4-5, osa-alueille 2 ja 4 valitaan 3-4 ja osa-alueelle 3 valitaan 2-3 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 8.9.2025 päivättyyn ja 3.10.2025 korjattuun tarjouspyyntöön HEL 2025-004639. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeus-sopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 9.9.2025 julkaistu EU-hankintailmoitus ja 5.10.2025 korjausilmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst) . Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Hankintailmoituksesta julkaistiin korjausilmoitus, jossa korjattiin tarjous-pyynnön pdf-liitettä 8 sekä Excel-liitteitä 10a-d ja 11. Liitteestä 8 korjattiin kirjoitusvirheitä. Liitteistä 10a-d ja 11 korjattiin kirjoitusvirheitä sekä mahdollistettiin lomakkeiden oikeanlainen täyttö. Muutoksilla ei ollut vaikutusta hankinnan soveltuvuus- tai vähimmäisvaatimuksiin. Lisäksi tarjousten jättämisen määräaikaa jatkettiin.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 15.10.2025 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 11 tarjoajaa (suluissa tarjotut osa-alueet):

  • AFRY Finland Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • A-Insinöörit suunnittelu Oy (1 ja 2)
  • Contro Oy (1)
  • Ideastructura Oy (1)
  • Lotus Demolition Oy (1)
  • Plastiment Oy (1)
  • Ramboll Finland Oy (1 ja 2)
  • Sirate Group Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Sitowise Oy (1, 2 ja 4)
  • Sustera Oy (1)
  • Sweco Finland Oy (1, 2, 3 ja 4)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Soveltuvuusvaatimuksena tarjoajan tuli mm. osa-alueella 3 esittää referensseinä kymmenen (10) toimeksiantoa, joissa yritys on vastannut kohteen erittäin vaativista ja vaativista haitta-ainetutkimuksista. Toimeksiantoja koskevista referensseitä vähintään viiden (5) referenssin tuli olla erittäin vaativia haitta-ainetutkimuksia ja muiden referenssien tuli olla vähintään vaativia haitta-ainetutkimuksia.

Soveltuvuusvaatimuksena tarjoajan tuli mm. osa-alueella 1 liittää tarjouksensa liitteeksi raportti toteutuneesta tavanomaisesta haitta-ainetutkimuksesta, osa-alueella 2 toteutuneesta vähintään vaativasta haitta-ainetutkimuksesta ja osa-alueella 3 toteutuneesta erittäin vaati-vasta haitta-ainetutkimuksesta. Tarjouspyynnön ESPD-lomakkeella (liite 11) oli esitetty mitä katsotaan tavanomaiseksi, vaativaksi ja erittäin vaativaksi haitta-ainetutkimukseksi. Raportin sisällölle asetutut vaatimukset oli esitetty osa-aluekohtaisesti tarjouspyyntöasiakirjassa (liite 10, kohta Muut ehdot).

Lisäksi soveltuvuusvaatimuksena tarjoajan tuli mm. osa-alueilla 1-3 liittää tarjouksensa liitteeksi kuvaus haitta-ainetutkimusten laadunvarmistusmenettelystä ja osa-alueella 4 AHA-asiantuntijatehtävien laadunvarmistusmenettelystä. Osa-alueita 1-3 koskeva kuvaus voi olla sama eli ei tarvinnut liittää jokaisesta osa-alueesta omaa kuvausta, mutta osa-alueesta 4 oli liitettävä oma erillinen kuvauksensa.

Tarjouspyynnössä esitettiin myös tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä (liite 10) oli osa-alueella 1 esitetty mm. vähimmäisvaatimuksena, että tarjoajan tulee nimetä vähintään kaksi (2) haitta-ainetutkijaa.

A-insinöörit Suunnittelu Oy:ltä, Contro Oy:ltä, Ideastructura Oy:ltä, Lo-tus Demolition Oy:ltä, Ramboll Finland Oy:ltä, Sitowise Oy:ltä, Sustera Oy:ltä, Sirate Group Oy:ltä sekä Sweco Finland Oy:ltä pyydettiin täsmentämään antamiaan tarjouksia. Tarjousten täsmennyspyynnöt koskivat tarjoajille asetettujen soveltuvuusvaatimusten ja tarjouksille asetettujen laatuvaatimusten täyttymistä sekä laatupisteytykseen vaikuttavia tietoja.

Kaikki tarjoajat toimittivat pyydetyt täsmennykset annettuun määräaikaan mennessä ja ne huomioitiin arvioinneissa.

Ramboll Finland Oy oli liittänyt tarjouksensa liitteeksi osa-alueelle 2 ra-portin toteutuneesta haitta-ainetutkimuksesta. Sen osalta oli epäselvää, oliko raportti vähintään vaativasta haitta-ainetutkimuksesta. Ramboll Finland Oy:tä pyydettiin täsmentämään, millä perusteella raportti täyttää vaatimuksen vähintään vaativasta haitta-ainetutkimuksesta. Tarkastusvaiheessa ja saatujen lisäselvitysten perusteella todettiin, että Ramboll Finland Oy ei täytä osa-alueelle 2 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska tarjouksen liitteenä toimitettu toteutuneen haitta-ainetutkimuksen raportti ei täyttänyt vähintään vaativan haitta-ainetutkimuksen vaatimuksia. Raportti ei ole toteutuneesta teollisuus ja energiantuotantorakennuksen tai entisen sellaisen kattavasta haitta-ainetutkimuksesta. Ramboll Finland Oy on toimittanut vastauksena täsmennyspyyntöön vaihto-ehtoisia raportteja. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määrä-aikaan mennessä eikä hankintayksikkö voi vastaanottaa uutta raporttia tarjouspyynnölle asetetun määräajan jälkeen.

Näin ollen Ramboll Finland Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 2 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Sirate Group Oy ei täytä osa-alueelle 1, 2 ja 3 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska se oli liittänyt tarjouksensa liitteeksi osa-alueille 1, 2 ja 3 raportit toteutuneista haitta-ainetutkimuksista, jotka eivät täyttäneet raportin sisällölle asetettua vaatimusta jäteluokkien ilmoittamisesta. Jäteluokan määrittely haitta-ainetutkimuksessa on tärkeää, sillä se vaikuttaa työmaan jätehuoltoon ja kustannuksiin sekä osaltaan varmistaa ympäristösuojelun ja -velvoitteiden toteutumista ja antaa yhtenevän käsityksen purkujätteen käsittelytavasta. Lisäksi osa-alueelle 3 yrityksen referensseiksi ilmoitetuista kohteista numerot 4 ja 5 eivät olleet vaadittuja vähintään vaativia tai erittäin vaativia haitta-ainetutkimuksia vaan kosteus ja sisäilmateknisiä tutkimuksia.

Näin ollen Sirate Group Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueilta 1, 2 ja 3 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Sweco Finland Oy oli liittänyt tarjouksensa liitteeksi osa-alueelle 2 raportin toteutuneesta haitta-ainetutkimuksesta. Sen osalta oli epäselvää, oliko raportti vähintään vaativasta haitta-ainetutkimuksesta. Sweco Finland Oy:tä pyydettiin täsmentämään, millä perusteella raportti täyttää vaatimuksen vähintään vaativasta haitta-ainetutkimuksesta. Tarkastus-vaiheessa ja saatujen lisäselvitysten perusteella todettiin, että Sweco Finland Oy ei täytä osa-alueelle 2 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska tarjouksen liitteenä toimitettu toteutuneen haitta-ainetutkimuksen raportti asbestikartoituksesta ei ole vähintään vaativa haitta-ainetutkimus. Raportin perusteella tehty haitta-ainetutkimus on tavanomainen, eikä siinä mainita levinnyttä asbestia tai asbestipölyä taikka muita seikkoja, jotka tekisivät kyseisestä toimitetusta raportista vaativan haitta-ainetutkimuksen. Betoniin imeytyneitä öljyjä käsitellään vain hyötykäytön kannalta tavanomaiselle haitta-ainetutkimukselle tyypillisellä tasolla. Sweco Finland Oy on vastauksena täsmennyspyyntöön tarjoutunut toimittamaan vaihtoehtoisen raportin. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä eikä hankintayksikkö voi vastaanottaa uutta raporttia tarjouspyynnölle asetetun määräajan jälkeen.

Näin ollen Sweco Finland Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Sitowise Oy ei täytä osa-alueelle 4 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska se ei ollut liittänyt tarjouksensa liitteeksi kuvausta AHA-asiantuntijatehtävien laadunvarmistusmenettelystä.

Näin ollen Sitowise Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueelta 4 tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Plastiment Oy ei täytä osa-alueelle 1 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska tarjouksen liitteenä esitetty materiaali ei täyttänyt raportin sisällölle asetettuja vaatimuksia. Esitetystä materiaalista ei ilmene mm. onko muovin pehmittimiä tutkittu, tutkimuksen pinta-ala (laajuus) eikä haitta-aineiden määräluettelo. Lisäksi Plastiment Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska se oli nimennyt osa-alueelle 1 vain yhden (1) haitta-ainetutkijan.

Näin ollen Plastiment Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset. Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde osa-alueittain seuraavasti:

  • osa-alueella 1 hinnan osuus on 40 % ja laadun 60 %
  • osa-alueella 2 ja 4 hinnan osuus on 35 % ja laadun 65 %
  • osa-alueella 3 hinnan osuus on 30 % ja laadun 70 %

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevista vertailu- ja laadunarviointitaulukoista sekä pisteytyskriteerit ja vähimmäisvaatimukset liitteestä.

Tarjoushinnat annettiin osa-alueittain kiinteinä tuntihintoina. Tarjouksen osa-aluekohtainen vertailuhinta muodostuu hankittavalla määrällään kerrottujen tuntihintojen summasta.

Laatutekijät oli esitetty osa-alueittain tarjouspyynnön liitteinä olevilla täydennettävillä Laadunarviointikaavakkeilla ja Pisteytyskriteerit ja vähimmäisvaatimukset liitteessä. Täytetyt laadunarviointikaavakkeet tuli ladata tarjouksen liitteeksi.

Tarjousten vertailussa käytettävät osa-aluekohtaiset hintavertailupisteet muodostuvat siten, että osa-alueella 1 halvin tarjous (a) saa 40 hintavertailupistettä, osa-alueilla 2 ja 4 halvin tarjous (a) saa 35 hintavertailupistettä ja osa-alueella 3 halvin tarjous (a) saa 30 hintavertailupistettä. Muiden tarjousten hintavertailupisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*osa-alueen max. hintavertailupisteet.

Tarjousten vertailussa käytettävät osa-aluekohtaiset laatuvertailupisteet muodostuvat tarjousten laatupisteistä siten, että osa-alueella 1 laadultaan paras tarjous (c) saa 60 laatuvertailupistettä, osa-alueilla 2 ja 4 laadultaan paras tarjous (c) saa 65 laatuvertailupistettä ja osa-alueella 3 laadultaan paras tarjous (c) saa 70 laatuvertailupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatuvertailupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*osa-alueen max. laatuvertailupisteet.

Tarjousten kokonaisvertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten vertailussa käytettävien hintavertailupisteiden ja laatuvertailupisteiden summasta.

Puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimuskumppanit osa-alueittain yhteispistemäärän mukaisesti korkeimmasta pistemäärästä alaspäin. Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1 Tavanomaiset haitta-ainetutkimukset

  1. Contro Oy
  2. Sitowise Oy
  3. AFRY Buildings Finland Oy
  4. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 2 Vaativat haitta-ainetutkimukset

  1. AFRY Buildings Finland Oy
  2. Sitowise Oy
  3. A-Insinöörit suunnittelu Oy

Osa-alue 3 Erittäin vaativat haitta-ainetutkimukset

  1. AFRY Buildings Finland Oy
  2. Sweco Finland Oy

Osa-alue 4 Asiantuntijatehtävät

  1. AFRY Buildings Finland Oy
  2. Sirate Group Oy
  3. Sweco Finland Oy

Sopimuskumppaniksi hyväksyttyjen osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen prosenttijakauman perusteella. Prosenttijakauma muodostuu osa-aluekohtaisesti seuraavasti: tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %.

Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.

Prosenttijakaumat osa-alueittain löytyvät liitteinä olevista vertailutaulukoista. Prosenttijakauman mukaisesta toimeksiantojen tilaamisesta voidaan poiketa sopimusehdoissa mainituilla perusteilla.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 15.12.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

Namn
Kari Pudas

Titel
Tekninen johtaja

Upplysningar

Bilagor

1. Laadunarviontitaulukko, osa-alue 1
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Vertailutaulukko, osa-alue 1
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Laadunarviontitaulukko, osa-alue 2
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Vertailutaulukko, osa-alue 2
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Laadunarviontitaulukko, osa-alue 3
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Vertailutaulukko, osa-alue 3
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Laadunarviontitaulukko, osa-alue 4
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Vertailutaulukko, osa-alue 4
Bilagan publiceras inte på internet.
9. Pisteytyskriteerit ja vähimmäisvaatimukset
Bilagan publiceras inte på internet.
10. Tarjouspyyntö
Bilagan publiceras inte på internet.
11. Tarjouspyynnön ESPD-lomake
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.