Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinta sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin, avoimen järjestelyn 2. avaus

HEL 2025-005072
§ 22

Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinta sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin, avoimen järjestelyn 2. avaus

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnan avoimeen järjestelyyn seuraavat palveluntuottajat:

Osa-alue 1. Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin, lääketieteen lisensiaatti/Suomessa laillistettu lääkäri:

1. Pihlajalinna Terveys Oy
2. Välitysklinikka Oy
3. Lääkärisi Palvelut Oy

Osa-alue 3: Lääkärityövoiman vuokraaminen geriatrian poliklinikalle, erikoislääkäri:

1. Medvision Oy
2. Välitysklinikka Oy
3. Coronaria Oy

Osa-alue 4: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit -yksikköön, lääketieteen lisensiaatti/Suomessa laillistettu lääkäri:

1. Pihlajalinna Terveys Oy
2. Välitysklinikka Oy
3. Medizone Oy

Osa-alue 5: Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin, erikoislääkäri:

1. Medvision Oy
2. Välitysklinikka Oy
3. Saaristokaupungin Lääkärit Oy

Osa-alue 6: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit -yksikköön, erikoislääkäri:

1. Medvision Oy
2. Välitysklinikka Oy
3. Saaristokaupungin Lääkärit Oy

Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hylätä A.A.A Oy:n, Doctors by Eezy Oy:n ja Hoiwa Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.

Avoimen järjestelyn hankintojen ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokaudelle 1.7.2025−30.6.2027 on noin 5 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Valitut palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen hankinnan perustamisvaiheessa ja 1. avauksessa valitut palveluntuottajat ja sopimuskaudella tehdyt hinnankorotukset huomioiden. Etusijajärjestys on kuvattu liitteessä 2.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hyväksyi lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnan HEL 2021−000423 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 40, 2.3.2021, ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Lääkärityövoiman vuokraamisen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella menettelyllä keväällä 2021. Tarjouskilpailulla perustettiin avoin järjestely, johon sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja valitsi palveluntuottajat päätöksellään § 55, 20.5.2023. Avoimessa järjestelyssä oli perustamisvaiheessa neljä osa-aluetta. Osa-alueen 2 sopimukset irtisanottiin päättymään 30.9.2023 sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksellä § 24, 5.4.2023.

Avoin järjestely avattiin ensimmäisen kerran suunnitellusti keväällä 2023. Avauksessa järjestelyyn valittiin jokaiseen osa-alueeseen enintään kolme uutta palveluntuottajaa. Avauksen yhteydessä järjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat voivat alentaa aiemmin tarjoamaansa hintaa. Avauksen yhteydessä etusijajärjestys muodostettiin uudelleen uusien palveluntuottajien ja aiemmin valittujen palveluntuottajien kesken.

Avauksen yhteydessä perustettiin kaksi uutta osa-aluetta: osa-alue 5, lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin (erikoislääkäri) ja osa-alue 6, lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit -yksikköön (erikoislääkäri). Perustetuille osa-alueille valittiin kumpaankin kymmenen soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Valitut palveluntuottajat asetettiin etusijajärjestykseen hinnan mukaan.

Uusien palveluntuottajien valinnat ja uusi etusijajärjestys tehtiin sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksellä § 41, 2.6.2023.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on lääkärityövoiman vuokraaminen tilapäiseen sijaistarpeeseen potilastyöhön Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle.

Hankinnan osa-alueet ovat:

- Osa-alue 1: Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin, lääketieteen lisensiaatti/Suomessa laillistettu lääkäri
- Osa-alue 3: Lääkärityövoiman vuokraaminen geriatrian poliklinikalle, erikoislääkäri
- Osa-alue 4: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit -yksikköön, lääketieteen lisensiaatti/Suomessa laillistettu lääkäri
- Osa-alue 5: Lääkärityövoiman vuokraaminen vuodeosastoille ja kotisairaaloihin, erikoislääkäri
- Osa-alue 6: Lääkärityövoiman vuokraaminen kotihoidon lääkärit -yksikköön, erikoislääkäri

Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa.

Hankintamenettely

Lääkärityövoiman vuokraamisen avoin järjestely avattiin suunnitellusti uusille tarjouksille keväällä 2025. Kyseessä on tilaajan itsensä suunnitteleman lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaisen menettelyn 2. avaaminen.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 28.3.2025 julkaistulla tarjouspyynnöllä.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouksen pystyi jättämään tarjoaja, joka ei ole vielä mukana avoimessa järjestelyssä tai jo mukana oleva palveluntuottaja, joka halusi alentaa aiemmin tarjoamaansa hintaa. Valituksi saattoi tulla yhteen tai useampaan osa-alueeseen.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 4.4.2025 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 19 kysymystä tai kysymyskokonaisuutta. Kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa viimeistään 8.4.2025.

Hankintayksikön saamien lisätietokysymysten perusteella tarjouspyyntöä päätettiin korjata. Hankinnan korjausilmoitus julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 8.4.2025. Tarjouspyyntöä korjattiin siten, että palvelusta vastaavan lääkärin vähimmäisvaatimuksia koskenut ristiriitaisuus poistettiin ja siten, että tarjoaja pystyi antamaan sitoumuksensa vähimmäisvaatimukset täyttävän palvelusta vastaavan lääkärin palkkaamisesta joko vastaamalla ”kyllä” ja/tai lataamalla kirjallisen sitoumuksen tarjouspyynnölle.

Tarjoukset tuli jättää 16.4.2025 klo 14.00 mennessä.

Tarjouksia saatiin osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 20 tarjousta

Osa-alue 3: 17 tarjousta

Osa-alue 4: 19 tarjousta

Osa-alue 5: 19 tarjousta

Osa-alue 6: 19 tarjousta

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Osa-alue 1:
- A.A.A Terveys oy
- Coronaria Terveys Oy
- Doctors by Eezy Oy
- Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy
- Hoiwa Oy
- Leluco Oy
- Lääkärisi Palvelut Oy
- Med Group Oy
- Medimanageri Oy
- Medimatkat Oy
- Medivida Oy
- Medizone Oy
- Medvision Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Saaristokaupungin Lääkärit Oy
- Solo Health Oy
- Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy
- Välitysklinikka Oy

Osa-alue 3:
- Coronaria Oy
- Doctors by Eezy Oy
- Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy
- Hoiwa Oy
- Leluco Oy
- Lääkärisi Palvelut Oy
- Med Group Oy
- Medimanageri Oy
- Medimatkat Oy
- Medivida Oy
- Medvision Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Saaristokaupungin Lääkärit Oy
- Solo Health Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy
- Välitysklinikka Oy

Osa-alue 4:
- A.A.A Terveys oy
- Doctors by Eezy Oy
- Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy
- Hoiwa Oy
- Leluco Oy
- Lääkärisi Palvelut Oy
- Med Group Oy
- Medimanageri Oy
- Medimatkat Oy
- Medivida Oy
- Medizone Oy
- Medvision Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Saaristokaupungin Lääkärit Oy
- Solo Health Oy
- Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy
- Välitysklinikka Oy

Osa-alue 5:
- Coronaria Oy
- Coronaria Terveys Oy
- Doctors by Eezy Oy
- Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy
- Hoiwa Oy
- Leluco Oy
- Lääkärisi Palvelut Oy
- Med Group oy
- Medimanageri Oy
- Medimatkat Oy
- Medivida Oy
- Medvision Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Saaristokaupungin Lääkärit Oy
- Solo Health Oy
- Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy
- Välitysklinikka Oy

Osa-alue 6:
- Coronaria Oy
- Coronaria Terveys Oy
- Doctors by Eezy Oy
- Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy
- Hoiwa Oy
- Leluco Oy
- Lääkärisi Palvelut Oy
- Med Group Oy
- Medimanageri Oy
- Medimatkat Oy
- Medivida Oy
- Medvision Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Saaristokaupungin Lääkärit Oy
- Solo Health Oy
- Suomen Kotilääkäripalvelu Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
- Terveytesi Palvelut Oy
- Välitysklinikka Oy

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 16.4.2025 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Osa esitetyistä tarjouksista ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joten nämä tarjoukset hylättiin tarjouskilpailusta alla mainituin perustein.

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjoajan palvelusta vastaavan lääkärin tulee olla Suomessa laillistettu erikoislääkäri tai laillistettu lääkäri, jolla on vähintään kahden (2) vuoden kliininen kokemus lääkärin työstä. Lisäksi palvelusta vastaavalla lääkärillä tulee olla palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavista vuokrauspalvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidetään vähintään kahden (2) vuoden kokemusta itsenäisenä lääkärien vuokraukseen erikoistuneena palveluntuottajana tai vuokrauspalveluista vastaavana johtajana toisen palveluntuottajan palveluksessa viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana.

Tiedot palvelusta vastaavasta lääkäristä pystyi ilmoittamaan joko tarjouksessa tai tarjoaja pystyi antamaan tarjouksessaan sitoumuksen, jolla se sitoutuu palkkaamaan vähimmäisvaatimukset täyttävän henkilön ennen sopimusten solmimista. Tämä päätös on ehdollinen, kunnes vaatimusten täyttyminen on osoitettu. Mikäli palvelusta vastaavan lääkärin tiedot oli ilmoitettu tarjouksessa, tarkastettiin vähimmäisvaatimusten täyttyminen ennen tarjousvertailun tekemistä.

Doctors by Eezy Oy:n tarjouksessaan esittämä palvelusta vastaava lääkäri ei täyttänyt asetettuja kokemusvaatimuksia, joten Doctors by Eezy Oy:n tarjous hylättiin.

A.A.A Oy ei toimittanut tarjouksessa esittämänsä palvelusta vastaavan lääkärin CV:tä määräaikaan mennessä, joten A.A.A Oy:n tarjous hylättiin.

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti palveluntuottaja, joka on jo mukana avoimessa järjestelyssä perustamisvaiheen valinnan perusteella, ei voi jättää tarjousta, ellei halua alentaa uudella tarjouksella aiemmin tarjoamaansa hintaa.

Hoiwa Oy oli jättänyt tarjouksensa osa-alueisiin 1 ja 3−6, vaikka palveluntuottaja oli jo valittu avoimen järjestelyn kyseisiin osa-alueisiin aiemmin. Kyseessä ei ollut tarjous hinnan alentamiseksi, joten Hoiwa Oy:n tarjous hylättiin.

Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia on kohdeltu hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittu suhteellisuuden vaatimuksen huomioon ottaen.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa korkeissa vähimmäisvaatimuksissa.

Järjestelyn avauksessa jokaiselle osa-alueelle valittiin kolme (3) edullisinta soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää tarjoajaa. Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 1).

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimukset ajalle 1.7.2025−30.6.2027.

Osapuolia sitova sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimukset. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen

tiedoksi.

Hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen tehtävien tarkoituksenmukaiseksi

hoitamiseksi lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 12 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa hankkiessaan kyseessä olevia palveluja.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on myös ottanut huomioon tässä sote-palveluhankinnassa ja hankintasopimuksessa järjestämislain 15 §:n asettamat velvoitteet.

Detta beslut publicerades 26.05.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Elina Takamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937

elina.takamaki@hel.fi

Beslutsfattare

Pia Nurme
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja