Päätös White Label Company Oy:n meluilmoituksesta koskien Dose Fest- ja Bassline-tapahtumien ulkoilmakonsertteja osoitteessa Katariinankatu 3, Kruununhaka
Päätös White Label Company Oy:n meluilmoituksesta koskien Dose Fest- ja Bassline-tapahtumien ulkoilmakonsertteja osoitteessa Katariinankatu 3, Kruununhaka
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä White Label Company Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Dose Fest- ja Bassline-tapahtumien ulkoilmakonsertteja 31.5 - 1.6.2025 ja 27.6 - 29.6.2024 tapahtuma-alueen sisäpihoilla osoitteessa Katariinankatu 3 ja Katariinankadulla, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:
- Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkona Katariinankatu 3 sisäpihoilla vain:
- lauantaina 31.5.2025 kello 18.00 - sunnuntaina 1.6.2025 kello 3.30
- perjantaina 27.6.2025 kello 16.00 - lauantaina 28.6.2025 kello 3.30
- lauantaina 28.6.2025 kello 16.00 - sunnuntaina 29.6.2025 kello 3.30
Lisäksi äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkona Katariinankadulla vain:
- perjantaina 27.6.2025 kello 16.00 - 24.00
- lauantaina 28.6.2025 kello 16.00 - 24.00 - Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava alla olevaan karttaan (Kuva 1) merkityn tiedotusalueen kaikkiin rakennuksiin vähintään porraskäytäväkohtaisesti. Tiedote on jaettava viimeistään seitsemän päivää ennen tapahtumaa.
Tiedote on toimitettava myös alueen asukasyhdistykselle Kruununhaan asukasyhdistys ry:lle.
Tiedotteesta on käytävä ilmi tapahtuma-alueen ohjelma siten, että siitä selviää äänentoistolaitteiden käytön aikataulu sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan. - Tapahtuman aiheuttaman meluhaitan riittävästä torjunnasta on sovittava ennakkoon Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kanssa. Melu ei saa häiritä kirkollisia toimituksia.
- Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö mukaan lukien tapahtuma-alueelle johtavat kulkuväylät ja niiden vierustat on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
Kuva 1. Kartta tiedotusalueesta ja meluvyöhykkeestä, jonka sisäpuolella on laskennallisesti yli 65 dB melutaso (LAeq), kun äänentoistolaitteita käytetään Katariinankadulla. Mustat nuolet kuvaavat äänentoistolaitteiden sijaintia ja suuntausta.
Käsittelymaksu
Ilmoituksen käsittelystä peritään 525,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 24.11.2022, 205 §). Käsittelymaksu on taksan 5 §:n mukaisesti määrätty 50 % tavanomaista pienemmäksi johtuen asian käsittelyn vaatimasta merkittävästi keskimääräistä vähäisemmästä työmäärästä. Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Päätöksen perustelut
Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.
Määräysten perustelut
- Äänentoistolaitteiden käyttöajan rajoittaminen on tarpeen silloin, kun siitä voi aiheutua meluhaittaa ympäristön asukkaille. Katariinankatu 3:n ympäristössä ei ole asuinrakennuksia ja tapahtuman aikaista melutasoa rajoitetaan niin, ettei se kuulu korttelin ulkopuolelle, joten äänentoistolaitteiden käyttöaikaa ei ole syytä rajoittaa.
- Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristöön aiheutuvaa meluhaittaa. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta tapahtumasta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa tuomiokirkon toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma-alueen ja sen lähialueen siivoamisesta. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 36 §.
Ilmoituksen tekijä
White Label Company Oy, Sofiankatu 4 C, 00170 Helsinki
Y-tunnus: 2755355-3
Yhteyshenkilö: Alvar Tallskog, puhelin 0504679291, sähköposti alvar@valkoinensali.com
Ilmoituksen sisältö
Ilmoitus koskee White Label Company Oy:n järjestämiä Dose Fest- ja Bassline-ulkoilmatapahtumia osoitteen Katariinankatu 3 sisäpihoilla ja Katariinankadulla.
Äänentoistolaitteita käytetään ulkona sisäpihoilla:
lauantai 31.5.2025 kello 18.00 - sunnuntai 1.6.2025 kello 3.30
perjantai 27.6.2025 kello 16.00 - lauantai 28.6.2025 kello 3.30
lauantai 28.6.2025 kello 16.00 - sunnuntai 29.6.2025 kello 3.30
ja ulkona Katariinankadulla:
perjantai 27.6.2025 kello 16.00 - 24.00
lauantai 28.6.2024 kello 16.00 - 24.00
Ilmoituksen mukaan sisäpihoilla keskiäänitaso (LAeq) 10 metrin etäisyydellä äänilähteistä on 90 dB. Katariinankadulla musiikkia soitetaan hiljempaa, 10 metrin etäisyydellä äänilähteestä melutaso on korkeintaan 80 dB. Musiikin leviämisestä todetaan, että äänentoistolaitteet suunnataan niin, että musiikki jää sisäpihoille ja Katariinankadulle. Äänentoistosta vastaava teknikko seuraa äänentoiston voimakkuutta tapahtuman aikana. Tapahtuma-alueen läheisyydessä on toimistorakennuksia ja liike- ja tavaratalo. Melun leviämistä on arvioitu mittaussuunnitelmassa (Sitowise, 12010209, 5.6.2024), jonka mukaan laskennallinen äänitaso vaimenisi Katariinankadun päistä 70 metrin etäisyydellä 65 dB A-keskiäänitasoon.
Tapahtuman melutasoa on mitattu vuonna 2022. Tällöin mittauspisteissä lähimpien asuinrakennuksien luona noin 150 metrin etäisyydellä tapahtuma-alueesta Ritarihuoneen portailla keskiäänitaso (LAeq,15 min) oli 55 - 61 dB ja Kauppatorin laiturilla keskiäänitaso (LAeq, 5 min) oli 58 dB. Mittauspisteissä tapahtuman aiheuttama ääni ei ollut lainkaan aistinvaraisesti havaittavissa, ja äänitasot aiheutuivat pääasiassa liikenteen ja ohikulkijoiden aiheuttamasta melusta sekä läheisiltä terasseilta kantautuvasta musiikista, jolloin mitattujen äänitasojen on katsottu edustavan vallitsevaa taustaäänitasoa. Tapahtuma-alueella keskiäänitaso (LAeq 5 - 10min) oli 85 - 88 dB (Sitowise, raportti 22287-1, 5.7.2022).
Ilmoituksen mukaan tapahtumasta tiedotetaan edellisten vuoden meluilmoituspäätösten tiedotusalueiden mukaisesti.
Ilmoituksen käsittely
Ilmoitus on jätetty Lupapisteeseen 1.4.2025. Ilmoitusta on täydennetty Lupapisteessä 8.4.2025.
Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön yksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Päätöksen antaminen ja voimassaolo
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.
Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).
Detta beslut publicerades 28.04.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65101 VAASA | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Johanna Pelkonen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 39767