Hankesuunnitelma, Puustellintie 6 ja Vellikellonpolku 11, koulun ja kirjaston perusparannus ja laajennus, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2025-006095
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

Hyrning av lokaler för fostrans- och utbildningssektorn (Boställsvägen 6, Södra Kårböle)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar att hyra lokaler på cirka 8 696 m² bruttoyta av Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors i enlighet med den projektplan, daterad 24.4.2025, som finns som bilaga 1 så att hyreskostnaderna beräknade för en period på 30 år uppgår till högst 57 520 000 euro exklusive mervärdesskatt.

Föredragandens motiveringar

Projektets bakgrund och avtal om fortsatta förhandlingar

Som samarbete mellan sektorer har staden berett projektet Malmgårds hjärta, i vilket allaktivitetshuset Puustelli som nu används av skolan Malminkartanon ala-aste och biblioteket i Malmgård byggs om och ut endast för undervisningsbruk. I den byggnad som byggs ut placeras även de nya undervisningslokaler som överlåts för den privata samskolan Apollon yhteiskoulu. Som en del av projektet Malmgårds hjärta byggs en nybyggnad bredvid skolcampuset med separata lokaler för biblioteket. Beslutet om nybyggnaden fattas separat.

I enlighet med förhandlingar mellan stadsmiljösektorn och Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors kommer Apollon yhteiskoulus nya lokaler att byggas på adressen Boställsvägen 6 i Malmgård som en del av den kommande fastighetsinvesteringen för Malmgårds hjärta. För investeringen i skolfastigheten bildas ett separat aktiebolag (nedan skolhusbolaget) som hör till stadskoncernen som ett dotterbolag till Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors.

Projektets behövlighet

Malmgård–Gamlas är ett av stadens fyra stadsförnyelseområden, vars utveckling staden vill satsa på med övergripande åtgärder. Staden strävar efter att förebygga segregation mellan bostadsområden bland annat med hjälp av planläggning, bostadspolitik och tjänster. I projektet byggs byggnaden för allaktivitetshuset Puustelli om och ut helt för skolbruk. För projektet behöver staden slå ihop två tomter och utarbeta en detaljplaneändring. Projektet genomförs i samarbete med avtalsskolan Apollo samt stadens skola Malminkartanon ala-asteen koulu och förskoleundervisningen i daghemmet Lasten Kartano på adressen Boställsvägen 6. Att daghemmet, grundskolan och gymnasiet placeras i samma fastighet förstärker lärostigens enhetlighet.

Samskolan Apollon yhteiskoulus före detta huvudbyggnad på Arrendestigen 1 var i dåligt skick och revs 2024. För tillfället fungerar skolan i tillfälliga lokaler i IBMs före detta kontorslokaler i Munksnäs. Apollon yhteiskoulu är stadens avtalsskola. För att skolan kan återvända till Malmgård behöver den nya lokaler där. Genom att slå samman lokalerna för gymnasiet och årsklasserna 7–9 med lokalerna för årsklasserna 1–6 för Malminkartanon ala-aste gör det möjligt för Apollon yhteiskoulu att återvända till Malmgård som en närskola, men även att genomföra en enhetlig lärostig och använda lokalerna gemensamt. Gemensamma lokaler för skolan och daghemmet är till exempel matsalen, lokalerna för slöjd och gymnastiksalen.

I enlighet med riktlinjerna i en granskning av servicenätet av fostrans- och utbildningssektorn byggs det en enhetlig skolbyggnad med lokaler för en förskola, en grundskola och ett gymnasium som betjänar både 250 elever i årsklasser 1–6 och 500 elever och studerande i avtalsskolan Apollos årsklasser 7–9 och gymnasium. I samband med skolan byggs dessutom lokaler för förskoleundervisning med platser för 42 barn.

Projektet svarar mot det lokalbehov som fostrans- och utbildningssektorn har fastställt, planeringsprinciperna och de nuvarande kraven för skol- och daghemsverksamheten.

Behovet av fostrans- och utbildningstjänster och platsernas tillräcklighet följs regelbundet upp på både områdes- och stadsnivå. I planeringen av servicenätet har man beaktat sådan lokalkapacitet som är under byggnad och den befintliga lokalkapaciteten. I planeringen av verksamhetsställets omfattning har hela serviceområdets långsiktiga utveckling beaktats: befolkningsprognos, byggande av bostäder och affärslokaler samt trafikarrangemang.

Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 26.11.2024 (§ 332) behovsutredningen för ombyggnaden och utbyggnaden för skolan Malminkartanon ala-aste, förskoleundervisningen i daghemmet Lasten Kartano och samskolan Apollon yhteiskoulu, daterad 29.10.2024.

Enligt genomförande- och besittningsmodellen för avtalsskolor föreläggs avtalsskolors behovsutredningar inte separat fostrans- och utbildningsnämnden för beslut.

Skolhusbolaget som bildas och besittningsmodell

Samskolan Apollon yhteiskoulu är en privat avtalsskola som upprätthålls av föreningen Apollon Yhteiskoulun Kannatusyhdistys ry och är utbildningsanordnare för gymnasium och årsklasserna 7–9 i Malmgård. För den grundläggande utbildningen har skolan ett avtal med staden och skolan är en av områdets närskolor. Staten finansierar verksamheten.

Utgångspunkten för projektets fortsatta beredning är att ett separat aktiebolag, skolhusbolaget, bildas för en investering i skolfastigheten. Skolhusbolaget ska ingå i stadskoncernen som ett dotterbolag till Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors.

Ett mål med besittningsmodellen är att skolhusbolagets aktieägare, Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors och den privata utbildningsanordnaren, tillsammans ska sörja för att projektet genomförs samt för att skolhuset underhålls väl och ägarvärdet bevaras under husets livscykel. Avsikten är att genomföra investeringarna så att den tillhörande mervärdesskatten fås tillbaka som återbetalning, på samma sätt som i övriga skolprojekt i stadens regi, utan att skatten ingår i de slutgiltiga kostnaderna för investeringen. Ett annat mål med besittningsmodellen är att den del av utbildningsanordnarens statliga finansiering som är avsedd för underhåll också i fortsättningen ska kunna användas för underhåll av skolhuset.

Skolans nya lokaler kommer att ägas av skolhusbolaget. Till en början kommer Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors att teckna alla aktier i bolaget.

Skolhusbolaget hyr ut byggnaden med helhetsansvar till Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors enligt principerna för kapitalhyrning. Efter det hyr Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors ut lokalerna i andra hand, inklusive mervärdesskatt, till staden så att Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors sköter fastighetsförvaltningen och samordnar underhållet av skollokalerna. Efter att ha hyrt skolhuset upplåter staden vederlagsfritt nyttjanderätten till Apollon yhteiskoulu för ordnande av utbildning för den tid som behövs samt för andra ändamål och annan verksamhet med direkt anknytning till ordnandet av utbildning. Med hänsyn till detta har staden rätt att använda lokalerna för undervisning och andra behov samt besittningsrätten till skolbyggnaden.

Byggprojektet finansieras av det nya skolhusbolaget. Bolaget ansöker om stadens borgen för lånen. Avsikten är att det nya skolhusbolaget tar över ägandet av den nuvarande, stadsägda byggnaden, som ska byggas om, genom att staden gör en investering i bolagets fond för fritt eget kapital. Parterna ingår ett avtal om investeringen, enligt vilket investeraren återfår medlen om medel som kommer från denna vederlagsfria kapitalinvestering delas ut ur fonden för fritt eget kapital. I en sådan situation fördelas medlen alltså inte mellan aktieägarna enligt ägarandel.

Lokaler till skolan

Syftet är att skolans lokaler organiseras på adressen Boställsvägen 6 genom att bygga om och ut det nuvarande allaktivitetshuset Puustelli. Allaktivitetshusets utbyggnadsdel är planerad att esätta den rivna samskolan Apollo yhteiskoulu. I det skol- och bibliotekscampus som byggs, Malmgårds hjärta, placeras undervisningslokaler för grundskolan, gymnasiet och förskolan samt på tomten bredvid lokaler för biblioteket. Beslutet om bibliotekslokalerna fattas separat.

Utbyggnaden av allaktivitetshuset Puustelli förutsätter en detaljplaneändring. I den nya detaljplanen skyddas allaktivitetshuset Puustellis yttre arkitektur och gatulikt utformade interiör med beteckningen sr-2. I kvarteret 33232 görs en ny tomtindelning så att tomterna för allaktivitetshuset och samskolan slås ihop.

Lokaldimensioneringen i den planerade byggnaden följer lokaldimensioneringsprinciperna i stadens egna skolprojekt. Enligt referensplanerna uppgår den funktionella effektiva ytan till 5 394 m², lägenhetsytan till 6 165 m² och bruttoytan till 8 696 m², varav 3 916 m² hör till den del som ska byggas om och 4 780 m² till utbyggnadsdelen.

Utöver undervisningen ska även elevvård, läroanstaltens förvaltning, idrottslokaler, matsalstjänster och övriga tjänster som stöder fastigheten få plats i byggnaden. Lokalerna dimensioneras för 792 elever. På samma sätt som i stadens övriga skolprojekt ska kommuninvånarna få tillgång till en del rum när de inte används för undervisning.

Allaktivitetshuset har inte genomgått en heltäckande ombyggnad under sin historia och många ytor och konstruktionsdelar är fortfarande ursprungliga. I den nuvarande skolbyggnaden görs en omfattande ombyggnad av hustekniken och byggnadsdelar där riskkonstruktioner och skador avlägsnas. Stommen och de bärande konstruktionerna bevaras och fönstren renoveras. Yttertaket, stuprännorna och fasadbeklädnaden samt värmeisoleringen förnyas och energieffektiviteten förbättras med beaktande av fasadens dimensioner och byggnadens skyddsvärden. Dräneringssystemet renoveras för att garantera sunda och trygga lokaler.

Ombyggnadsdelen och utbyggnaden planeras och byggs i överensstämmelse med en normal kvalitetsnivå och i enlighet med de gällande byggbestämmelserna och stadens egna planeringsanvisningar. Lokaleffektiviteten förbättras samt den fasta inredningen och utrustningen moderniseras. Fler toaletter ska byggas motsvarande ökningen av elev- och personalantalet. Även de tillgängliga toaletterna ska bli fler. Byggnadens tillgänglighet ska utvecklas och brandsäkerheten förbättras. De nuvarande bibliotekslokalerna blir skolans matsal så att förskolan får ett eget lugnt område nära matlinjen. Nära matsalen byggs ett modernt kök.

I utbyggnadsdelen byggs lokaler för ämnesundervisningen för gymnasiet och årsklasserna 7–9 och nya lokaler för idrott och musikundervisning med scen och lokaler för bandverksamhet. I utbyggnadsdelen placeras dessutom lokaler för förskolan och elevvården. Förvaltningens lokaler placeras centralt i närheten av skolans nya huvudentré.

Idrottshallen i skolcampusets utbyggnadsdel är mycket större än den nuvarande och kan användas även som lokaler för eftermiddagsverksamhet för skolelever och idrottstjänster samt kan hyras ut.

Skolans gårdar planeras att vara upplevelserika och gröna och främja motion. Gårdarna utrustas med beaktande av behoven av olika åldersgrupper. Förskolans gård omgärdas inte utan avgränsas genom att utforma terrängen och med hjälp av växtligheten. Gårds- och parkeringsarrangemangen på tomten samt arrangemangen för service- och angöringstrafik planeras med hänsyn till funktionalitet och säkerhet.

För projektet har utarbetats en projektplan, daterad den 24 april 2025, i samarbete mellan Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors, stadsmiljösektorn, fostrans- och utbildningssektorn och kultur- och fritidssektorn samt samskolan Apollon yhteiskoulu. Under planeringen av projektet har representanter från planläggningen, byggnadstillsynstjänsterna, miljötjänsterna, stadsmuseet och räddningsverket, samarbetspersonalen vid fostrans- och utbildningssektorns arbetarskydd och tillgänglighetsombudet hörts som experter.

Projektplanen finns som bilaga 1.

Personalen och eleverna engageras

Planerna för lokalprojektet har efter behovsutredningsfasen utvecklats i samarbete med användarna. Företrädare för och personalen i skolorna och förskolan har deltagit i beredningen och planeringen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna. Ingångsarrangemang, lärmiljöer, paus- och arbetsrum och byggnadens inre logistik har granskats i samarbete för att se om de fungerar. Särskild vikt har lagts vid ett tillräckligt antal lugna verksamhetslokaler och en fungerande akustik i byggnaden. Eleverna kommer att delta i planeringen av gården och möblerna när planeringen fortskrider. Personalen engageras i den fortsatta utvecklingen av planerna med hjälp av användarmöten.

Kostnader för det nya skolhusbolaget

De projektkostnader som ska finansieras av det nya skolhusbolaget utgörs av projektkostnader i enlighet med projektplanen. Dessutom måste bolaget täcka arrendet, räntorna, fastighetsskatten och förvaltningen under byggandet samt överlåtelseskatten på överföringen av den gamla byggnaden till skolhusbolagets balansräkning.

Enligt projektplanen uppgår projektets byggnadskostnader till högst cirka 42 500 000 euro (4 888 euro/m² bruttoyta) i kostnadsnivån för mars 2025.

Amorteringen av byggnadslånen beräknas ta 35 år. Lånefinansieringen är planerad så att cirka 70 procent av kapitalet betalas tillbaka med årliga, jämnstora amorteringar på 25 år och resten därefter på tio år. Den genomsnittliga årsräntan beräknas bli 2,5 procent. Enligt dessa principer och antaganden kommer kapitalhyran så småningom att sjunka.

Hyrning av lokaler av Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors

Staden hyr lokalerna av Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors med ett tidsbundet hyresavtal på 30 år, varefter avtalet fortsätter att gälla tills vidare. Uppsägningstiden för avtalet är sex månader.

Staden ska betala kapitalhyran, som består av amorteringarna av de ovannämnda lån som bolaget lyfter för att täcka projektkostnaderna, räntorna på lånen och övriga finansiella kostnader. Staden ska också betala en förvaltningsersättning som täcker de kostnader för skolhusbolagets verksamhet som kapitalhyran inte täcker. Till dem hör bland annat arrendet, som ska betalas av skolhusbolaget, fastighetsskatten, kostnaderna för skolhusbolagets förvaltning och Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors kostnader för fastighetsförvaltning och samordning av underhållet.

Utgående från lägenhetsytan på 6 089 m² uppgår den uppskattade kapitalhyran i början av hyresförhållandet till 34,34 euro/m² ly, dvs. totalt cirka 209 126 euro/m² ly per månad och totalt cirka 2 509 507 euro per år. I och med den årliga minskningen av kapitalet och minskningen av räntekostnaderna uppgår den uppskattade kapitalhyran i 30 år totalt högst till 57 520 000 euro.

Utgående från den kalkylmässiga totala lägenhetsytan på 6 089 m² uppgår de kostnader som täckas med förvaltningsersättning i början av hyresförhållandet till cirka 4,38 euro/m² ly per månad, dvs. totalt cirka 320 000 euro per år och inom 30 år till cirka 9 600 000 euro exklusive indexjustering.

Utkast till hyresavtalen utgör bilagorna 2 och 3. En tabell över ansvarsfördelningen finns i bilagematerialet.

Lokalkostnader för fostrans- och utbildningssektorn

Utifrån kostnadskalkylen för projektet beräknas kapitalhyran exklusive mervärdesskatt för fostrans- och utbildningssektorn uppgå i början av hyresförhållandet till cirka 34,34 euro/m² ly i månaden, dvs. totalt cirka 209 126 euro i månaden och 2 509 507 euro om året. Den kalkylmässiga hyresytan är 6 089 m² lägenhetsyta.

Den uppskattade lokalkostnaden för fostrans- och utbildningssektorn består av lokalhyran på 28,55 euro/m² ly/mån., förvaltningsersättningen till Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors på cirka 4,88 euro/m² ly/mån., som omfattar kostnader för bolagets förvaltning och för fastighetsförvaltning och samordning av underhållet, och en administrativ kostnad på 0,67 euro/m²/mån. och en kostnad för användartjänst på 0,24 euro/m² ly/mån. som stadsmiljösektorn tar ut.

Den slutliga kapitalhyran fastställs enligt de faktiska kostnaderna.

Den nuvarande hyran för fostrans- och utbildningssektorn för skolan Malminkartanon ala-aste (3 122 m² ly) uppgår till 20,55 euro/m² ly/mån., dvs. totalt cirka 66 148 euro i månaden och totalt cirka 768 785 euro om året.

Kostnader för samskolan Apollon yhteiskoulu

Den privata utbildningsanordnaren svarar för sin del för kostnaderna för utbildningsverksamheten och fastighetens drifts- och underhållskostnader samt vanliga löpande reparationskostnader som orsakas av verksamheten.

Tidsplan för att börja använda lokalerna

Enligt den preliminära tidsplanen ska lokalerna planeras och byggas så att byggnaderna står klara i maj 2029 och skolan inleder sin verksamhet i augusti 2029.

Finansiering

Projektet planeras bli genomfört utanför stadens eget investeringsprogram. Hyrningen av lokalerna ingår i programmet för planerade nybyggnads- och ombyggnadsprojekt för hyres- och aktieobjekt, som utgör bilaga till 2025 års budget, så att objektets hyrestid är 2029–2059.

Hyran finansieras med anslag för stadsmiljösektorns driftsekonomi på budgetmomentet 31002 Lokaler och byggherreverksamhet.

Avsikten är att det skolhusbolag som bildas finansierar projektet främst med ett långfristigt lån, för vilket bolaget kommer att ansöka om stadens borgen. Projektkostnader kan dessutom täckas tillfälligt med en koncernkontolimit som staden beviljar och som ersätts med långfristiga byggnadslån som bolaget lyfter.

Ett separat beslut ska beredas om överföringen av den stadsägda byggnaden i det nya skolhusbolagets ägo genom en investering i bolagets fond för fritt eget kapital. Hänsyn till den tekniska reserveringen av anslag för detta ska tas i beredningen av 2026 års budget.

Tillfälliga lokaler

Tillfälliga lokaler behövs tills ombyggnads- och utbyggnadsprojektet är slutfört.

Skolan Malminkartanon ala-aste får tillfälliga lokaler i en paviljongsbyggnad i Malmgård på adressen Arrendestigen 1. De tillfälliga lokalerna valdes i samarbete mellan stadsmiljösektorn, fostrans- och utbildningssektorn och dem som ska använda lokalerna.

Den beräknade hyran för de tillfälliga lokalerna uppgår till 31,00 euro/m² i månaden, alltså cirka 1 400 000 euro om året. Tillfälliga lokaler behövs tills ombyggnads- och utbyggnadsprojektet är slutfört.

Bedömning av konsekvenserna för barn

Fostrans- och utbildningssektorn har utarbetat en bedömning av konsekvenserna för barn som styr planeringen och genomförandet av projektet. I och med projektet fås nya platser inom förskoleundervisningen i samma byggnad med skolan Malminkartanon ala-aste och samskolan Apollon yhteiskoulu i Malmgård. Detta bidrar till att barnen i området får en enhetlig lärstig.

Genom byggandet av lokalerna och gården säkerställs en säker och sund verksamhetsmiljö för barnen. Genom lokalplaneringen främjas alla barns möjligheter till en lugn och trygg lär- och uppväxtmiljö. Lokalerna erbjuder möjligheter att såväl dra sig tillbaka och lugna ner sig som lära sig tillsammans. Övergången från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen underlättas genom att olika funktioner placeras under samma tak. Samtidigt blir det möjligt för barnen/de unga att arbeta långsiktigt med bekanta vuxna och barn. Lösningen främjar en enhetlig lärstig för barnen.

I planeringen av byggnaden och gårdsområdena säkerställs barnens och ungdomarnas lek- och motionsmöjligheter på gården och i närparker. Hänsyn tas till att de tryggt ska kunna ta sig till rekreations-, motions- och kulturtjänster i närområdet. Barnen/ungdomarna erbjuds möjligheter att påverka planeringen av möblerna och gårdarna. Detta sker i samarbete med anställda som är bekanta för barnen.

Statsstödsbedömning

I hyresbeloppet kan det ingå stöd, och därför har en bedömning av hur hyresförhållandet förhåller sig till Europeiska unionens regelverk för statsstöd gjorts i samband med beredningen av ärendet.

Följande anges i artikel 107 punkt 1 i EUF-fördraget: ”Om inte annat föreskrivs i fördragen, är stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, oförenligt med den inre marknaden i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna.”

Reglerna om statligt stöd gäller endast om stödmottagaren är ett företag. Med företag avses en enhet som bedriver ekonomisk verksamhet, oavsett enhetens rättsliga form och hur den finansieras (kommissionens tillkännagivande om begreppet statligt stöd 2016/C 262/01, punkterna 5–10). All verksamhet som går ut på att erbjuda varor och tjänster på en marknad utgör ekonomisk verksamhet (punkterna 12–14 i tillkännagivandet). I statsstödsbedömningen har man därför utrett huruvida Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors bedriver ekonomisk verksamhet.

Enligt EU-domstolens etablerade rättspraxis betraktas bland annat utövande av offentlig makt, offentligt finansierad och övervakad utbildning och hälso- och sjukvård som grundar sig på solidaritetsprincipen som icke-ekonomisk verksamhet. Inte heller verksamhet med nära anknytning till icke-ekonomisk myndighetsverksamhet av den typ som beskrivs ovan är ekonomisk verksamhet, även om den utifrån en självständig bedömning skulle kunna vara av ekonomisk natur (punkterna 18 och 207 i tillkännagivandet).

Som anknuten enhet till staden har Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors till uppgift att underhålla de lokaler som Helsingfors stad använder i sin serviceproduktion, som skolor och hälsostationer. Bolaget har hand om förvaltningen av stadskoncernens lokalförmögenhet och stärker stadskoncernens kompetens i fråga om lokaler. Bolagets syfte är inte att sträva efter vinst, och det bedriver verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden endast marginellt inom de gränser för försäljning till utomstående som anges i lagstiftningen om anknutna enheter. Då ska Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors prissätta sin verksamhet marknadsmässigt och föra bok över verksamheten separat.

På dessa grunder kan Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors verksamhet anses ha nära anknytning till skötseln av stadens lagstadgade myndighetsuppgifter och dess verksamhet inte anses utgöra ekonomisk verksamhet på den öppna marknaden. Därmed finns inga hinder med anknytning till statsstöd för att hyra lokaler för Apollon yhteiskoulu på det sätt som beskrivs i beslutsförslaget.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden har 2.9.2025 (§ 330) tillstyrkt projektplanen för Malmgårds hjärta, dvs. ombyggnaden och utbyggnaden för skolan Malminkartanon ala-aste, förskoleundervisningen i daghemmet Lasten Kartano och samskolan Apollon yhteiskoulu på adressen Boställsvägen 6.

Projektplanen motsvarar verksamhetsmålen i behovsutredningen och inom fostrans- och utbildningssektorn. Gården uppnår dimensionerings- och verksamhetsmålen i sektorns planeringsanvisningar. Lokalerna och gården ska också i fortsättningen planeras och genomföras i samarbete med användarsektorn. Vid planeringen av lokalerna ska man fästa särskild uppmärksamhet vid ljudisolering, ljuddämpning och belysning. Lokalerna och ytstrukturerna måste planeras så att det är enkelt att städa, underhålla och reparera dem.

Fostrans- och utbildningsnämnden betonar att det är viktigt att följa upp projektets kostnader och övervaka kvaliteten under hela processen.

Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.

Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden

Stadsmiljösektorn har preciserat projektets hyreskostnader (57 520 000 euro) efter att stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden gav 15.5.2025 (§ 56) sitt förslag. Beslutsförslaget har uppdaterats i enlighet med de preciserade hyreskostnaderna.

Befogenheter och verkställighet

I enlighet med 7 kap. 1 § 1 mom. 9 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om förhyrning av affärslokaler då totalvärdet på avtalet beräknas överstiga 10 miljoner euro.

Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget har stadsstyrelsen för avsikt att i sitt verkställighetsbeslut bemyndiga

- chefen för stadsmiljösektorns enhet lokaler för fostrans- och utbildningssektorn att underteckna ett hyresavtal med Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors och att vid behov göra smärre ändringar i detta.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Susanna Hyvärinen, stadssekreterare, telefon: 09 310 60716

susanna.hyvarinen@hel.fi