Kuuleminen, taloustietojen toimittamiseen sovellettavat tietosisällöt ja tekniset kuvaukset, tilikausi 2026, valtiovarainministeriö
Lausuntopyyntö valtiovarainministeriön asetuksessa säädettävistä hyvinvointialueen taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2026 sekä valtioneuvoston asetuksesta koskien aikatauluja
Päätös
Helsingin kaupunki antaa asiasta seuraavana lausunnon.
Palveluluokituksissa on useita tekstimuutoksia. Helsingin kaupungin sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan näkemyksen mukaan muutoksilla ei ole suurta sisällöllistä vaikutusta raportointiin, vaan kyse on lähinnä tarkennuksista ja nimikkeiden muutoksista.
Helsingin kaupungin sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan raportoinnissa pystytään erittelemään sosiaalihuollon taloudellisen toimintakyvyn edistämisen palvelut (pois lukien lastensuojeluun liittyvä raha-asioiden hoito) asiakasryhmäkohtaisilta sosiaalityön ja -ohjauksen palveluluokilta erilliselle palveluluokalle, mikäli seurannan tarpeet määritellään tarkemmin. Tietoja pystytään seuraamaan nykyisellä omaan palveluluokitukseen perustuvalla seurannalla, joka on mahdollista kohdistaa Aura-palveluluokitukseen määriteltyyn kohtaan. On mahdollista, että tämä vaatii sisäistä palveluluokituksen päivitystä. Tämän lisäksi on mahdollista seurata toimintaa myös organisaation tasolla, mutta tämä on Aura-raportoinnin perusmallin vastaista, eli toiminnan tuottaminen pitäisi olla organisaatiosta riippumatonta.
Helsingin kaupungin sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan raportoinnissa erotellaan päihdekuntoutujien sosiaalihuollon ja terveydenhuollon laitospalvelu omiksi palvelumuodoikseen. Palveluluokalle 2452 kohdistetaan nykyisellään sosiaalihuollon päihdehuollon laitospalvelu sekä terveyshuollon selviämisvastaanotto. Lähtökohtaisesti käytetään Helsingin sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan omaa palveluluokitusta. Lisäksi toimialan yhteiset kustannukset vyörytetään eri periaatteiden mukaisesti palveluluokkiin.
Helsingin sosiaali- terveys ja pelastustoimiala ei tällä hetkellä pysty erittelemään suun terveydenhuollon edistävän (ennaltaehkäisevän) ja korjaavan työn toteumaa HHYTT-erillistietopyyntöön.
Investointien raportoinnissa esitetään, että investointisuunnitelmassa raportoitaisiin hankkeet riveittäin. Tämä kasvattaa merkittävästi hyvinvointialueiden raportointivaatimuksia sekä siten työmäärää. Aura-ohjeistuksessa on määriteltävä erityisen tarkasti, mitkä ovat merkittäviä ja olennaisia investointihankkeita, jotka hyvinvointialueiden tulee raportoida. Ohjeistuksessa ja raportoinnissa on huomioitava myös tiedon hyödyntäminen ja varmistettava, että kerätty tieto on päätöksenteon pohjana.
Investoinneissa esitetään määriteltäväksi, onko investoinnissa kyse sote- vai pela-investoinnista. Tämä jako on keinotekoinen osassa investointeja, esimerkkeinä tukipalveluja tuottavan yhtiön osakkeet, henkilökunnan virkistyskäyttöön hankitut lomaosakkeet, ict-investoinnit (esim. tietojohtaminen, toimialariippumattomat järjestelmät) tai toimistorakennuksen saneeraus.
Lausunnossa esitetään investointien luokittelua neliportaisella jaolla. Esitetty luokittelu on haasteellinen, koska investoinnit eivät välttämättä suoraan kohdistu mihinkään luokista, vaan voivat kuulua useampaan luokkaan.
Investoinnin jakaminen pääasialliseen palveluryhmään tulisi tehdä Aura-palveluluokituksen investointien palveluryhmäluokittelulla. Erillisen palveluryhmän ylläpito tietojärjestelmissä lisää ulkopuolisen toimittajan ylläpitotyötä ja kustannuksia.
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtion mainonnan raportointi on mahdollista manuaalisella tiedonkeruulla. Mikäli raportointi on mahdollista saada toimittajien y-tunnuksen perusteella, voidaan se toteuttaa tilinpäätöksen jälkeen. Mikäli y-tunnuskohtaista tietoa halutaan seurata vuoden aikana, seuranta tulee vaatimaan järjestelmämuutoksia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pitäisi avata joko tili tai toimintoalue seurantaa varten.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi ei pidä suositeltavana sitä, että vuosittain muutetaan ja erityisesti lisätään raportointivaatimuksia, koska järjestelmämuutokset aiheuttavat aina lisäkustannuksia. Vieläkään ei ole päästy automaattisen talousraportoinnin alkuperäiseen tavoitteeseen vähentää raportoinnin manuaalista työmäärää ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Useimmat viimeaikaisista raportointimuutoksista ovat lisänneet manuaalista tiedonkeruuta.
Päätöksen perustelut
Valtiovarainministeriö on pyytänyt 8.4.2025 lausuntoa kunnan taloustietojen toimittamisesta koskien tilikautta 2026. Lausuntoja pyydetään esitetyistä muutostarpeista ja niiden vaikutuksista hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien raportointijärjestelmiin ja tiedon tuottamiseen. Lausunto annetaan lausuntopalvelussa määräaikaan mennessä 12.5. klo 16.
Detta beslut publicerades 14.05.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Upplysningar
Tarja Fogelholm, Johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 33686