Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelujen hankinta
Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen palveluntuottajiksi osa-alueittain ensisijaisuusjärjestyksessä seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1. Perusterveydenhuollon tasoinen kotisairaanhoito:
1. Tunne Hoiva Oy
2. Viisi Vuodenaikaa Oy
3. Kotipalvelu Mehiläinen Oy
4. Pihlajalinna Terveys Oy
Osa-alue 2. Kotiin vietävä vammaispalvelujen perustason palvelu / hoito:
1.FenixCare Oy
2.Pihlajalinna Terveys Oy
3. Tunne Hoiva Oy
4. SihaCare Oy
5. Kotipalvelu Mehiläinen Oy
Osa-alue 3. Kotiin vietävä vammaispalvelujen vaativa tai erityisen vaativa hoito:
1. Pihlajalinna Terveys Oy
2. Tunne Hoiva Oy
3. Viisi Vuodenaikaa Oy
4. Med Group Oy
5. FenixCare Oy
Osa-alue 4. Lapsiperheiden kotipalvelu:
1. Tunne Hoiva Oy
2. FenixCare Oy
3. Kotipalvelu Mehiläinen Oy
4. SihaCare Oy
5. Humana Avopalvelut Oy
6. Viisi Vuodenaikaa Oy
7. Hoiva ELSI Oy
Osa-alue 5. Kiireellinen lastenhoito:
1. FenixCare Oy
2. Tunne Hoiva Oy
3. SihaCare Oy
4. Sivina Hoivanet Oy
5. Hoiva ELSI Oy
Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä seuraavat tarjoajat tarjouskilpailusta:
Hoiwa Oy, MediCare Oy, Mieliala-keula Oy, Oljenkorret koulutus- ja valmennuspalvelut Oy, Sam’s Care Oy, Sievä tuki Oy ja Tiamas Kotihoito Oy.
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja palveluntuottajien ensisijaisuusjärjestys on tehty tarjousvertailun (liite 1 Vertailutaulukko) mukaisesti.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.9.2025–31.8.2028. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään yhden vuoden mittaisella optiokaudella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 10 800 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista. Lisäksi vastuuhenkilötiedot ja soteri-rekisteröinnin voimassaolo tarkastetaan ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 31, 25.2.2025. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Hankinnassa on noudatettu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia (612/2021), ja lain velvoitteiden täyttyminen on kuvattu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan hankinnan periaatteita koskevassa päätöksessä 25.2.2025 § 31.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on huomioinut hankintalain (1397/2026) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan valmistelussa lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 8 §:ssä säädetyt vastuut ja palvelutoiminnan jatkuvuuden sekä lain 12 §:n edellytykset ja rajoitukset sote-palvelujen hankkimiseen hyvinvointialueella yksityiseltä palveluntuottajalta.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelut.
Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen hankinnan osa-alueet olivat:
1. Perusterveydenhuollon tasoinen kotisairaanhoito
2. Kotiin vietävä vammaispalvelujen perustason palvelu / hoito
3. Kotiin vietävä vammaispalvelujen vaativa tai erityisen vaativa hoito
4. Lapsiperheiden kotipalvelu
5. Kiireellinen lastenhoito
Hankintamenettely
Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelut palveluhankinta on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, luvun 12 tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 25.4.2025 julkaistulla hankintailmoituksella.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.
Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.
Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 12.5.2025 klo 10:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 31 kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 16.5.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta.
Hankintayksikkö päätti perjantaina 23.5.2025 korjausilmoituksella pidentää tarjousaikaa 4.6.2025 asti. Tarjousaikaa jatkettiin yhdeksällä (9) vuorokaudella. Lisätietokysymysten jälkeen Hankintayksikkö täsmensi 27.5.2025 osa-aluekohtaisia palvelun tuottamiseen liittyviä tietoja nykyisten asiakasmäärien osalta.
Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 4.6.2025 klo 10:00 mennessä saapui yhteensä 20 tarjousta. Tarjouksen jättivät osa-alueittain seuraavat tarjoajat:
Hankinnan osa-alue 1:
Hoiwa Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Medicare Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Sam’s Care Oy, Sievä tuki Oy, Tiamas Kotihoito Oy, Tunne Hoiva Oy ja Viisi Vuodenaikaa Oy
Hankinnan osa-alue 2:
9Lives Kotipalvelut Oy, FenixCare Oy, Hoiwa Oy, Hoiva ELSI Oy,
Humana Avopalvelut Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Med Group Oy, Medicare Oy, Palvelukauppa KodinOnni Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Sam’s Care Oy, Sievä Tuki Oy, SihaCare Oy, Sivina Hoivanet Oy, Tiamas Kotihoito Oy, Tunne Hoiva Oy ja Viisi Vuodenaikaa Oy
Hankinnan osa-alue 3:
9Lives Kotipalvelut Oy, FenixCare Oy, Hoiwa Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Med Group Oy, Medicare Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Sam’s Care Oy, Sievä Tuki Oy, SihaCare Oy, Tiamas Kotihoito Oy, Tunne Hoiva Oy ja Viisi Vuodenaikaa Oy
Hankinnan osa-alue 4:
9Lives Kotipalvelut Oy, FenixCare Oy, Hoiwa Oy, Hoiva ELSI Oy, Humana Avopalvelut Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Med Group Oy, Medicare Oy, Mieliala-keula Oy, Oljenkorret koulutus- ja valmennuspalvelut Oy, Palvelukauppa KodinOnni Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Sam’s Care Oy, Sievä Tuki Oy, SihaCare Oy, Sivina Hoivanet Oy, SOS-lapsikyläsäätiö sr, Tiamas Kotihoito Oy, Tunne Hoiva Oy ja Viisi Vuodenaikaa Oy
Hankinnan osa-alue 5:
FenixCare Oy, Hoiwa Oy, Hoiva ELSI Oy, Humana Avopalvelut Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Medicare Oy, Mieliala-keula Oy, Oljenkorret koulutus- ja valmennuspalvelut Oy, Sam’s Care Oy, Sievä Tuki Oy, SihaCare Oy, Sivina Hoivanet Oy, Tiamas Kotihoito Oy ja Tunne Hoiva Oy
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 10.6.2025 klo 10.19 sähköisestä järjestelmästä.
Tarjoajien soveltuvuuden arvioiminen ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tehnyt tarjouksen jättäneiden tarjoajien soveltuvuuden arvioinnin ja tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Tarjouspyynnössä hankintayksikkö edellyttää, että tarjoajayrityksellä on palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon, vaativien kotipalveluiden tuottamisesta ja lapsiperheiden kotipalveluista. Riittävänä kokemuksena pidetään vähintään kahta vastaavaa referenssitoimitusta viimeisen kahden vuoden ajalta sosiaali- ja terveystoimialan organisaatiolle. Referenssit olivat osa-aluekohtaisia vaatimuksia. Tarjoajan tuli liittää tarjoukselleen seuraavat tiedot referenssikohteista:
referenssikohteiden nimet yhteystietoineen sekä y-tunnukset, referenssikohteiden sopimuskaudet ja tuotetun palvelun määrä, jota vaaditaan.
Hankintayksikkö on pyytänyt täsmennykset niiltä tarjoajilta,
joiden referensseistä puuttuivat referenssikohteiden
sopimuskaudet, tuotetun palvelun määrä tai/ja
referenssikohteiden nimet yhteystietoineen. Täsmennyksiä
pyydettiin seuraavilta tarjoajilta:
Hoiwa Oy, Humana Avopalvelut Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Medicare Oy, Mieliala-keula Oy, Oljenkorret koulutus- ja valmennuspalvelut Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Sam’s Care Oy, Sievä Tuki Oy ja Tiamas Kotihoito Oy.
Edellä mainitut tarjoajat täsmensivät referenssejään annetussa määräajassa.
Lisäksi Hankintayksikkö toimitti täsmennyspyynnön poikkeuksellisen alhaisesta hinnasta Tunne Hoiva Oy:lle. Tunne Hoiva Oy:n täsmennyksen perusteella Hankintayksikkö arvioi, että Tunne Hoiva Oy pystyy tuottamaan palvelun laadukkaasti ja asiakasturvallisuutta vaarantamatta antamillaan hinnoilla.
Hankintayksikkö hylkäsi tarjoukset, joiden referenssi ei täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tarjouspyynnön mukaisesti referenssin tuli koskea alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoitoa, vaativien kotipalveluiden tuottamisesta ja lapsiperheiden kotipalveluja.
Soveltuvuusarvioinnin perusteella hankintayksikkö hylkäsi seuraavat tarjoajat seuraavin perustein:
Hoiwa Oy:n referenssi ei täytä asetettua soveltuvuusvaatimusta. Hoiwa Oy:n referenssi koski vain hoitajanvälistystä, eikä vaadittua sopimuskautta esitetty.
MediCare Oy:n referenssi ei täytä asetettua soveltuvuusvaatimusta. Vaadittua toista referenssiä ei ollut osa-alueisiin 1–3. Osa-alueeseen 4 ei ollut vaadittua kokemusta lapsiperheiden kotipalvelusta. Osa-alueen 5 osalta referenssi ei täytä asetettua vaatimusta.
Mieliala-keula Oy:n referenssi ei täytä asetettua vaatimusta riittävästä kokemuksesta lapsiperheiden kotipalveluista ja lastensuojelusta. Referenssi ei täytä asetettua soveltuvuusvaatimusta.
Oljenkorret koulutus- ja valmennuspalvelut Oy:n referenssi ei täytä asetettua vaatimusta riittävästä kokemuksesta lapsiperheiden kotipalveluista ja lastensuojelusta. Referenssi ei täytä asetettua soveltuvuusvaatimusta.
Sam’s Care Oy:n referenssi ei täytä asetettua vaatimusta riittävästä kokemuksesta alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidosta. Referenssi ei täytä asetettua soveltuvuusvaatimusta.
Sievä tuki Oy:n referenssi ei täytä asetettua vaatimusta asiakasmääristä. Referenssi ei täytä asetettua soveltuvuusvaatimusta.
Tiamas Kotihoito Oy:n referenssi ei täytä asetettua soveltuvuusvaatimusta. Tarjouksella ei ole ilmoitettu tarjouspyynnön mukaisia referenssikohteita.
Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisia ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli olla tarjouspyynnön mukaisia ja tarjotun palvelun tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toiminut suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 80 prosenttia ja laadun painoarvo 20 prosenttia.
Hintavertailupisteet muodostuvat tarjotusta tuntihinnasta siten, että hinnaltaan halvin tarjous saa hinnan osalta vertailussa 80 pistettä (hinnan maksimipisteet). Tarjouksen vertailupistemäärä = edullisimman tarjouksen hinta (X) jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla (Y) ja kerrotaan 80 vertailupisteellä. Laskukaava X/Y*80.
Laatuvertailupisteet ovat enintään 20 vertailupistettä. Tarjouksen saamat laatupisteet jakautuvat seuraavasti:
Tarjoaja tarjoaa kolmea (3) tai neljää (4) muuta osa-aluetta, jolloin Tarjoaja saa 20 pistettä. Esimerkiksi Tarjoaja on jättänyt tarjouksensa joko neljään (4) tai viiteen (5) osa-alueeseen
Tarjoaja tarjoaa kahta (2) muuta osa-aluetta, jolloin Tarjoaja saa 10 pistettä. Esimerkiksi Tarjoaja on jättänyt tarjouksensa kolmeen (3) osa-alueeseen.
Tarjousvertailu toteutettiin tarjousten saamien hinta- ja laatupisteiden muodostamien kokonaispisteiden perusteella. Tarjousten valinta tehtiin tarjousten saamien kokonaispisteiden perusteella.
Palveluntuottajat valittiin osa-alueittain puitejärjestelyyn tarjousvertailun mukaisessa ensisijaisuusjärjestyksessä.
Hankintamenettelyllä perustetaan puitejärjestely. Osa-alueisiin 1–3 ja 5 valitaan enintään viisi (5) palveluntuottajaa, jotka täyttävät kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Osa-alueeseen 4 valitaan enintään seitsemän (7) palveluntuottajaa, jotka täyttävät kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimukset. Suunniteltu sopimuskausi on 1.9.2025-31.8.2028.
Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään yhden vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.
Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala on myös ottanut huomioon tässä sote-palveluhankinnassa ja hankintasopimuksessa järjestämislain 15 §:n asettamat velvoitteet.
Detta beslut publicerades 26.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Netta Salonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35795