Hankinta, metrosillan uusiminen, Junatie, liikenneliikelaitos

HEL 2025-006804
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 75 §

Junatien metrosillan uusimiseen liittyvän projektinjohtourakan hankinta

Päätös

Johtokunta valitsi Junatien metrosillan uusimisen projektinjohtourakan toteuttajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Kreate Oy:n.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n projektipäällikkö Jussi Hietala.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan kohteena on Junatien metrosillan uusiminen projektinjohtourakkana tarjouspyynnön 38H25 mukaisesti.

Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten metroasemien välillä uusitaan vuosina 2026–2027. Uuden sillan toteuttaminen tarkoittaa keskustan ja Itä-Helsingin välisen metroliikenteen keskeyttämistä vähintään kuuden kuukauden ajaksi vuonna 2027. Metrosillan uusimisen ja metroliikenteen katkon vaikutukset kaupunkilaisten liikkumiseen tulevat olemaan suuret. Kyseessä on matkustajamääriltään yksi metron keskeisimpiä osuuksia. Helsingin kaupunki pyrkii kaikin keinoin minimoimaan metroliikenteen katkoon tarvittavan ajan ja varmistamaan, että liikennehaitasta syntyvät vaikutukset keskustan ja Itä-Helsingin välillä sekä Kalasatamassa alueellisesti jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Kansliapäällikkö asetti 7.5.2025, 68 §, Junatien metrosillan uudistamishankkeen yhteistyöryhmän, jonka tehtävänä on hankkeen vaikutusten kaupunkitasoinen koordinointi ja osapuolien sitoutumisen vahvistaminen.

Junatien metrosillan uusimisen hankesuunnitelma laaditaan projektinjohtourakan kehitysvaiheessa tarkentuvien tietojen perusteella ja tuodaan kaupungin päätöksentekoon keväällä 2026. Nyt päätettävänä olevan hankinta-asian mukaisesti solmitaan valitun kumppanin kanssa urakan kehitysvaiheen sopimus, joka on voimassa siihen saakka kunnes urakan toteutusvaiheen käynnistämisestä tehdään päätös. Toteutusvaiheelle solmitaan toteutusvaihetta koskeva sopimus.

Hankintamenettely

Hankinta on erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukainen EU-kynnysarvon (5.538.000 euroa) ylittävä rakennusurakka. Hankinnan hankintamenettelynä on erityisalojen hankintalain 39 ja 40 § mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.

Tarjoajien valinta

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL toimeksiannosta tarjouskilpailun kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Osallistumispyyntö julkaistiin tarjouspalvelu.fi -portaalissa 15.5.2025, julkisten hankintojen ilmoituskanavalla Hilmassa 16.5.2023 (2025-024777) ja Euroopan unionin laajuisesti TED-tietokannassa 16.5.2025 (315960-2025). Osallistumishakemusten jättämisen määräaika oli 4.6.2025.

Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti kaksi ehdokasta:

  • Kreate Oy
  • YIT Infra Oy

Osallistumishakemusten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Osallistumishakemusten osallistumispyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Ehdokkaiden valinta tarjoajiksi
Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen

Erityisalojen hankintalain 83 § 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin osallistumishakemuksessa ja sen liitteissä.

Ehdokkaat täyttivät palveluntuottajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Osallistumishakemusten osallistumispyynnön mukaisuuden arviointi

Osallistumishakemusta koskevat vaatimukset määriteltiin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä.

Saadut osallistumishakemukset todettiin osallistumispyynnön mukaisiksi.

Ehdokkaiden valinta tarjoajiksi

Kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat valittiin hankintamenettelyn seuraavaan vaiheeseen tarjoajiksi.

Neuvotteluvaihe

Valituille tarjoajille toimitettiin tarjouspalvelu.fi-palvelun kautta 9.6.2025 alustava tarjouspyyntö ja kutsu osallistua hankintaa koskeviin neuvotteluihin.

Neuvottelut molempien valittujen tarjoajien kanssa järjestettiin 17.-18.6.2025 välisenä aikana. Neuvottelutilaisuudet olivat yhden päivän mittaiset. Neuvottelujen tarkoitus ja tavoite oli seuraava:

  • Muodostaa yhteinen ymmärrys hankkeen sisällöstä ja aikatauluista
  • Kehittää hankkeen kaupallista mallia ja kannustinjärjestelmää
  • Kehittää tarjouspyyntöaineistoa ja varmistua tarjousten jättämisen edellytyksistä
  • Keskustella ehdotetun toteutusratkaisun toteutettavuudesta sekä siihen liittyvistä hyödyistä, haitoista ja mahdollisista esteistä

Neuvotteluvaihetta ei arvioitu osana laadullista arviointia.

Lopullinen tarjouspyyntö

Neuvottelujen jälkeen hankintayksikkö laati lopullisen tarjouspyynnön huomioiden neuvotteluiden tulokset sekä aiemmin hankinnan yhteydessä tunnistetut lopulliseen tarjouspyyntöön tehtävät täsmennys -ja täydennystarpeet. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin tarjoajille 27.6.2025 tarjouspalvelu.fi-palvelun kautta. Tarjousten palauttamisen määräaika oli 17.9.2025.

Kaikki tarjoajat palauttivat lopulliset tarjoukset määräaikaan mennessä. Osana lopullista tarjousta tarjoajien tuli nimetä lopullisen tarjouspyynnön mukaisesti avainhenkilöt ja osoittaa avainhenkilöille asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Lopullisten tarjousten käsittely toteutettiin 6 vaiheessa:

  1. Lopullisten tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
  2. Avainhenkilöiden soveltuvuuden tarkistaminen
  3. Laatutarjouksen pisteytys
  4. Laatuarvioinnin lopputuloksen hyväksyminen
  5. Hintatarjousten avaaminen ja pisteytys
  6. Hinta- ja laatupisteytyksen yhdistäminen ja palveluntuottajan valinta
Lopullisten tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Lopullista tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin lopullisessa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Saadut lopulliset tarjoukset todettiin lopullisen tarjouspyynnön mukaisiksi.

Avainhenkilöiden soveltuvuuden tarkistaminen

Avainhenkilöiden soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin lopullisessa tarjouksessa ja sen liitteissä.

Nimetyt avainhenkilöt täyttivät heille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Laatutarjouksen avaaminen ja pisteytys

Laatutarjoukset avattiin 17.9.2025. Arviointiryhmä arvioi laatutarjouksen osat lopullisessa tarjouspyynnössä esitettyjen arviointikriteerien mukaisesti. Puolueeton tarkkailija osallistui arviointiryhmän laatuarviointia koskevaan työskentelyyn.

Laatuarvioinnin lopputuloksen hyväksyminen

Arviointiryhmä hyväksyi 23.9.2025 laatuarvioinnin lopputuloksen, niihin liittyvät tarjoajakohtaiset laatutarjousten pisteet sekä pisteytystä koskevat perustelut. Laatupisteisiin ei tehty tämän jälkeen muutoksia.

Hintatarjousten avaaminen ja pisteytys

Hintatarjoukset avattiin 23.9.2025 sen jälkeen, kun arviointiryhmä oli hyväksynyt laatuarvioinnin lopputuloksen. Hintatarjoukset pisteytettiin arviointiperusteissa esitetyin perustein.

Hinta- ja laatupisteytyksen yhdistäminen ja palveluntuottajan valinta

Arviointiryhmä muodosti tarjoajakohtaiset kokonaispisteet yhdistämällä ja hinta- ja laatuarvioinnissa muodostetun pisteytyksen. Hinta- ja laatuarvioinnin pisteytys on liitteessä 1. Kokonaispisteet on esitetty alla olevassa taulukossa.

  Kreate Oy YIT Infra Oy
Laatutarjous 17,4 7,4
Avainhenkilöiden soveltuvuus 37,0 37,0
Hintatarjous 37,5 34,5
Yhteensä 91,9 78,9

Lopputulos

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on antanut Kreate Oy valitaan Junatien metrosillan uusimiseen liittyvän projektinjohtourakan palveluntuottajaksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.

Hankinnan arvon ollessa yli 1.000.000 euroa päättää hankinnasta johtokunta.

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 25.04.2025 § 56

Detta beslut publicerades 17.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

Namn
Saara Kanto

Titel
Toimitusjohtaja

Upplysningar

Bilagor

1. Perustelumuistio
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.