Raakamateriaali ry:n oikaisuvaatimus koskien kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 22.5.2025, § 14
Raakamateriaali ry:n oikaisuvaatimus koskien kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 22.5.2025, § 14
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hylätä Raakamateriaali ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 22.5.2025, § 14: Projektiavustukset vuodelle 2025, kulttuuri- ja kirjastojaoston 4. jako, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen oikaisuun.
Käsittely
Esteelliset: Hilkka Ahde
Esteellisyyden syy: yhteisöjäävi (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimus
Raakamateriaali ry on tehnyt kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 22.5.2025, § 14: Projektiavustukset vuodelle 2025, kulttuuri- ja kirjastojaoston 4. jako.
Kuntalain 134 §:n 1 ja 2 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.
Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.
Oikaisuvaatimuksen saa 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä pöytäkirjanotteen postittamisesta.
Pöytäkirjanote on lähetetty postitse 28.5.2025 ja oikaisuvaatimus on saapunut 22.5.2025. Oikaisuvaatimus on osoitettu oikealle viranomaiselle ja se on saapunut säädetyssä määräajassa.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteet
Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää oikaisupyynnön kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen olla myöntämättä projektiavustusta Raakamateriaali ry:lle Ratsumies-tuotantoa varten ja pyytää asian uudelleen käsittelyä. Hankkeelle haettiin avustusta 25 000 euroa.
Oikaisuvaatimuksen tekijä pyytää asian uudelleen arviointia, koska Ratsumies-tuotannon tanssijoiden työnantajana toimii Raakamateriaali ry eikä Suomen kansallisooppera ja -baletti sr ja Raakamateriaali ry kantaa täyden tuotanto- ja työnantajavastuun. Oikaisuvaatimuksen mukaan yhteistyö suurten instituutioiden kanssa edellyttää ulkopuolista tuotantotukea. Oikaisuvaatimuksen perusteissa sanotaan, että kaupungin Suomen Kansallisooppera ja -baletti sr:lle myöntämä tuki ei ulotu tai kohdistu Raakamateriaali ry:lle, eikä se voi näin ollen toimia perusteena projektiavustuksen epäämiselle.
Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää lisäksi, että tehty hylkäävä päätös ei ole linjassa aiempia päätöksiä koskevan linjauksen kanssa, koska yhdistyksen toiminta-avustushakemus vuodelle 2025 hylättiin ja hylkäysperusteessa kerrottiin, että toimija voi hakea taide- ja kulttuuriavustusten projektiavustuksia.
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös
Raakamateriaali ry haki avustusta Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:n ja Raakamateriaali ry:n yhteistuotantoon Ratsumies, johon Suomen kansallisooppera ja -baletti sr tilasi tanssijat Raakamateriaali ry:n kautta. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti avustushakemuksen hylkäämisestä 22.5.2025, § 14. Päätöksessä hakijan kohdalla eritelty ensisijainen peruste oli, että hakemusten välisessä vertailussa hanke ei valikoidu avustettavaksi. Lisäksi hylkäysperusteessa todetaan, että Ratsumies on osa Suomen Kansallisoopperan ohjelmistoa ja että Suomen Kansallisoopperaa tuetaan jo kaupungin toimesta.
Hakemusten keskinäisessä vertailussa arvioidaan taiteellisten lähtökohtien ja sisältöjen lisäksi toiminnallisia lähtökohtia ja toteutusta sekä hankkeen monimuotoisuutta, saavutettavuutta ja osallisuutta. Edellisten perusteiden lisäksi hankkeita arvioidessa huomioidaan muun muassa Helsingin kaupungin tuen taso ja muu rahoitus. Lisäksi huomioidaan käytettävissä oleva kulttuurin avustusten määräraha. Hakemusten keskinäisessä vertailussa Ratsumies-hanke ei valikoitunut avustettavaksi. Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Toiminta-avustushakemuksen päätöksen yhteydessä kirjattu lause ” Toimija voi hakea Helsingissä tapahtuville yleisölle avoimille taide- ja kulttuurihankkeilleen projektiavustuksia” ei velvoita myöntämään avustusta, vaan ilmaisee yksinomaan hakemukselle arvioidun oikean avustusmuodon.
Toisena ja täydentävänä avustuksen hylkäysperusteena on todettu, että Ratsumies on osa Suomen kansallisoopperan ohjelmistoa, jota tuetaan jo kaupungin toimesta. Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaan avustuksia ei myönnetä samaan käyttötarkoitukseen kahdesta tai useammasta avustuksiin varatusta määrärahasta. Avustusta voidaan harkinnan mukaan myöntää tapauksissa, joissa kaupunki itse tai sen avustuksilla tukema toimija on yksi toimintaa järjestävistä yhteistyötahoista, jos toiminnalle on perusteltua myöntää lisätukea ja toiminta on esitetty julkisesti ja avustushaun yhteydessä selkeästi yhteistuotantona. Taide- ja kulttuuriavustuksia myönnetään Helsingissä tapahtuvaan, yleisölle avoimeen taide- ja kulttuuritoimintaan. Osana arviointia on katsottu, että Ratsumies-tuotannon yleisölle avointa toimintaa eli esityksiä on jo tuettu osana Suomen Kansallisooppera ja -baletin ohjelmistoa ja tukea. Suomen kansallisooppera ja -baletti sr on hakemustietojen perusteella Ratsumies-tuotannon pääasiallinen järjestäjä, joten teoksen katsotaan olevan Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:n ohjelmistoa.
Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo niiden käyttöä. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on hyväksynyt tarkemmat avustuslajit ja arviointiperusteet 17.5.2022, § 16.
Oikaisuvaatimuksen tekijän esittämät perustelut eivät anna aihetta muuttaa tehtyä päätöstä.
Toimivalta
Kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen osalta päätösvalta on kuntalain nojalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalla.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 22.05.2025 § 14
Detta beslut publicerades 19.06.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Inka Kunnala, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 33169