Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan avustusperusteiden mukaisista euromääristä lukuvuodelle 2025–2026
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan avustusperusteiden mukaisista euromääristä lukuvuodelle 2025–2026
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti vahvistaa lukuvuoden 2025–2026 iltapäivätoiminnan avustusperusteiden mukaiset euromäärät seuraavasti:
1. Oppilaskohtainen avustus on 1 268 euroa/oppilas.
2. Järjestämispaikkakohtainen avustus on 1300 euroa/toimintapaikka.
3. Uuden ryhmän perustamisraha ensimmäisenä toimintavuonna on 2000 euroa. Ryhmää ei perusteta, jos toimintaan hakeneita ei ole riittävästi.
4. Harkinnanvarainen avustus
Ryhmäkohtainen lisäresurssi oppilaille, joilla on päätös oppilaskohtaisista tukitoimista
- Siirtymäkauden aikana (1.8.2025-1.8.2026) ryhmäkohtaisessa lisäresurssissa huomioidaan lain tuoma muutos. Päätös oppilaskohtaisista tukitoimista on verrattavissa erityisen tuen päätökseen
- Oppilaiden, joilla on päätös oppilaskohtaisista tukitoimista, ohjaajaresursseihin myönnetään tarpeen mukaan 16 000 euroa/ohjaaja/lukuvuosi. Ohjaajatarve arvioidaan yksilökohtaisesti yhteistyössä palveluntuottajan ja iltapäivätoiminnan erityissuunnittelijan kanssa, koska oppilaiden yksilölliset tarpeet ja ryhmässä toimimisen taidot vaihtelevat. Palveluntuottajat hakevat avustuksen harkinnanvaraisena lisäavustuksena.
Muut harkinnanvaraiset
- Haettuihin todellisiin tilavuokrakustannuksiin, juokseviin kiinteistönhuoltokustannuksiin, kuten vesi- ja sähkökuluihin voidaan myöntää avustusta.
Edellä olevat euromäärät ovat myönnettäviä enimmäismääriä. Avustusta ei myönnetä lasta tai ryhmää kohti haettua enempää.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Lukuvuodelle 2025–2026 oppilaskohtaista avustussummaa on korotettu vuoden 2025 budjetin laadinnassa käytetyllä indeksillä 3,1 %. Avustus kasvaa 38 euroa oppilasta kohden verrattuna lukuvuoteen 2024–2025. Päätöksen kohdat 2-4 laskennalliset avustussummat euromäärien osalta pysyvät lukuvuoden 2024–2025 tasolla.
Perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan avustushakemukset on valmisteltu päätettäväksi vuoden 2025 talousarvioon varattujen määrärahojen puitteissa ja kasvatus- ja koulutuslautakunnan hyväksymiä avustusperusteita noudattaen (liitteenä 2 kasvatus- ja koulutuslauta-kunnan 22.10.2019 hyväksymät avustusperusteet § 336). Kasvatus- ja koulutuslautakunta käsittelee 1.8.2025 voimaan tulevat avustusperus-teet 17.6.2025 pidettävässä kokouksessa.
Vuonna 2025 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talousarvioon on varattu yhteensä 13 875 000 euroa iltapäivätoiminnan avustamiseen.
Valmistelussa on huomioitu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tilaamat ja maksamat välipalat niiden ryhmien osalta, jotka toimivat koulujen tiloissa tai pihapiirissä. Välipalakustannusten toteumat tarkistetaan kaksi kertaa vuodessa, syys- ja kevätlukukauden päätyttyä, ja mahdollinen yli- tai alijäämä otetaan huomioon palveluntuottajan avustuksessa.
Oppilaat sijoitetaan toimintaan kesäkuussa 2025. Päätös oppilaiden valinnasta toimitetaan huoltajille heinäkuun alkuun mennessä.
Iltapäivätoiminnan toimintapaikat päättää perusopetusjohtaja.
Uudet palveluntuottajat valitaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan hyväksymien palveluntuottajakriteereiden mukaisesti (liitteenä 3 kasvatus- ja koulutuslautakunnan 23.3.2021 hyväksymät palveluntuottajakriteerit § 172). Kasvatus- ja koulutuslautakunta käsittelee 1.8.2025 voimaan tulevat palveluntuottajakriteerit 17.6.2025 pidettävässä kokouksessa.
Lukuvuonna 2025–2026 ei aloita uusia palveluntuottajia. Lukuvuonna 2024–2025 toimineista palveluntuottajista avustusta ei enää hakenut Mannerheimin lastensuojeluliiton Laajasalon paikallisyhdistys ry. Muutoin toiminnassa jatkavat samat palveluntuottajat kuin lukuvuonna 2024–2025.
Palveluntuottajien kanssa on tehty sopimukset 1.8.2019 ja ne ovat voimassa toistaiseksi. Sopimus purkautuu automaattisesti, jos kasvatus- ja koulutuslautakunta ei vahvista vuosittaista toiminta-avustusta palveluntuottajalle. Sopimuksen molempia osapuolia koskee kolmen (3) kuukauden irtisanoutumisaika.
Avustusten käsittely
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien avustukset ovat olleet haettavana 2.–31.1.2025 välisenä aikana. Iltapäivätoiminnan avustusten haku on ollut mukana Helsingin kaupungin joulukuun alussa julkaistussa avustusten yhteiskuulutuksessa. Määräajan kuluessa saapui 38 avustushakemusta. Avustusta tullaan esittämään 38 palveluntuottajalle.
Lisätilojen vuokrakustannusten korvaaminen avustuksista perustuu erityiseen tarveharkintaan ja alueen palveluiden tarjonnan määrälliseen tarpeeseen. Jos kaupungin omien tilojen ja yksityisten ja valtion koulujen tilakapasiteetin lisäksi on tarvetta laajemmalle palvelulle, voidaan tarvittaessa vuokrata lisää toimintaan soveltuvia tiloja ulkopuolisilta tahoilta.
Avustusten maksaminen
Kaupunginhallitus on hyväksynyt 7.4.2025 (§ 222) avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet.
Kaupunginhallituksen hyväksymien yleisohjeiden mukaisesti kasvatuksen ja koulutuksen toimiala maksaa iltapäivätoiminnan avustukset seuraavasti:
- Alle 8 000 euron avustukset yhdessä erässä
- 8 000 – 40 000 euron avustukset kahdessa erässä
- yli 40 000 euron avustukset neljässä erässä.
Lisäksi kaupunginhallituksen hyväksymien yleisohjeiden mukaisesti avustusta koskevaa maksumääräystä ei saa antaa, ennen kuin avustuksen saannille asetetut ehdot on täytetty ja avustuksen myöntänyt viranomainen on saanut edellisen vuoden avustuksen käytöstä hyväksyttävän selvityksen. Iltapäivätoiminnan järjestöavustuksia saa käyttää vain avustuspäätöksessä mainittuun tarkoitukseen. Avustusvarat on palautettava vaadittaessa, jos niitä käytetään muuhun kuin anottuun tarkoitukseen tai niiden käytölle asetettuja muita ehtoja ei noudateta tai jos avustuksen saaja on antanut kaupungin viranomaiselle virheellistä tai puutteellista tietoa avustusta koskevissa asioissa.
Yhteisö ei saa käyttää toimintaa varten saamaansa kaupungin avustusta varainhankinnan tai liike- ja sijoitustoiminnan menoihin eikä rahoitus-omaisuutensa tai muiden pitkäaikaisten sijoitustensa lisäämiseen.
Avustuksen myöntämisessä tulee arvioida, aiheutuuko siitä kilpailua ja markkinoiden toimintaa vääristäviä vaikutuksia. Avustusten myöntäminen ei saa myöskään olla vastoin kulloinkin voimassa olevia valtiontukisäännöksiä. Perusopetuslain mukainen iltapäivätoiminta perustuu koulutusta koskevaan lainsäädäntöön, julkiseen rahoitukseen ja valvontaan siitä, että toiminta on perusopetuslain mukaista. Perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan harjoittaminen ei ole voittoa tuottavaa toimintaa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luku § 1 mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat avustusmäärärahojen jakamisesta ja avustusten käytön valvonnasta.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan 23.5.2023 § 100 delegointipäätöksen mukaisesti talous- ja suunnittelujohtaja päättää perusopetuslain mukaisen koululaisten iltapäivätoiminnan palveluntuottajien sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vahvistamien avustusperiaatteiden mukaisesti sekä palveluntuottajakohtaisista avustusten maksatuksista.
Talous- ja suunnittelujohtaja tulee tekemään palveluntuottajakohtaiset avustusten maksatuspäätökset kesäkuussa. Lisäksi palveluntuottajakohtainen avustussumma tarkistetaan 20.9. oppilasmäärän ja järjestämispaikkojen lukumäärän mukaan. Avustukset maksetaan kirjanpidon suoriteperiaatteen mukaisesti syyslukukautena 2025 ja kevätlukukautena 2026 kaupunginhallituksen hyväksymien yleisohjeiden mukaisissa avustuserissä.
Ryhmäkohtainen lisäresurssi oppilaille, joilla on päätös oppilaskohtaisista tukitoimista, palveluntuottajan tarve tarkentuu elokuussa ja avustus myönnetään lisäavustuksena palveluntuottajien lähettämien lisäavustushakemusten perusteella.
Lapsivaikutusten arviointi
Iltapäivätoiminta on tärkeä osa lapsen toiminnallisen koulupäivän kokonaisuutta. Iltapäivätoiminta vähentää lasten yksinoloa sekä lisää lasten turvallisuuden tunnetta. Lapsille järjestetty iltapäivätoiminta tukee omalta osaltaan perheiden arjen ja työelämän yhteensovittamista.
Detta beslut publicerades 23.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Tarja Tapper, vapaa-ajan palveluiden päällikkö, puhelin: 09 310 27288
Elina Kauppinen, erityissuunnittelija, puhelin: 040 7285607
Hanna Keränen, taloussuunnittelija, puhelin: 09 310 86338