Rakentamislain mukaisen toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolta rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille

HEL 2025-007808
Ärende 4. / 100 §

Rakentamislain mukaisen toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolta rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltaansa rakennusvalvontapalveluiden viranhaltijoille seuraavasti:

Rakentamis- ja sijoittamisluvat

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto tekee päätökset seuraavista rakentamislain 42 §:n mukaista rakentamislupahakemuksista ja 43 §:n mukaisista sijoittamislupahakemuksista:

1 rakennus on julkinen palvelurakennus

2 rakennuksessa on yli 16 kerrosta

3 rakennuksessa on yli 100 asuntoa

4 rakennuskohteet, jotka vaativat luparatkaisun osalta merkittävää tai erityistä harkintaa, kuten alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa, uuden alueen aloituskohde

5 ostoskeskukset ja urheiluhallit

6 julkisten palvelurakennusten ja muiden merkittävien rakennusten laajamittaiset perusparannukset, laajennukset ja käyttötarkoituksen muutokset.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää rakentamislain 42 ja 43 §:n mukaisen toimivaltansa tehdä päätökset muista kuin edellä mainituista rakentamis- ja sijoittamislupahakemuksista seuraavasti:

Itäisen lupayksikön päällikkö tekee päätökset yli 5000 kerrosneliömetrin suuruisista uudisrakennusten rakentamis- ja sijoittamislupahakemuksista, mikäli ne eivät kuulu ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi.

Lupatiimien tiimipäälliköt tekevät päätökset seuraavista rakentamis- ja sijoittamislupahakemuksista:

1 1200 - 5000 kerrosneliömetrin suuruiset uudisrakennusten
rakentamis- ja sijoittamislupahakemukset

2 rakennuksen ulkonäköä olennaisesti muuttavien energiakorjausten rakentamisluvat, mikäli ne eivät kuulu ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi.

Rakenneyksikön viranhaltijat päättävät rakenneteknisten muutosten lupahakemuksista.

Talotekniikkayksikön viranhaltijat päättävät energiakaivojen, kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien, linjasaneerausten ja taloteknisten muutosten rakentamislupahakemuksista sekä rakennuksen teknisiin järjestelmiin kohdistuvasta korjaus- ja muutostyön rakentamislupahakemuksesta, jolla voidaan vaikuttaa merkittävästi rakennuksen energiatehokkuuteen.

Lupatiimin viranhaltijat tekevät päätökset muista rakentamis- ja sijoittamislupahakemuksista.

Lupatiimin viranhaltijat päättävät luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä työn aloittamista varten rakentamislain 77 § 2 momentin mukaisesti.

Rakenne- ja talotekniikkayksikön viranhaltijat päättävät määräajan pidentämisestä työn loppuunsaattamista varten rakentamislain 77 § 2 momentin mukaisesti.

Lupatiimin sekä rakenne- ja talotekniikkayksikön viranhaltijat päättävät aloittamisoikeuden myöntämisestä rakentamislain 78 §:n mukaisesti. Päätökset tehdään samassa yksikössä kuin missä lupapäätös on tehty.

Rakennusten purkamisluvat

Ympäristö- ja lupajaosto tekee päätökset niistä rakentamislain 55 §:n mukaisista merkittävien rakennusten purkamislupahakemuksista, joissa päätöstoimivalta on rakentamislain 56 §:n ja Helsingin hallintosäännön nojalla rakennusvalvontaviranomaisella.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa tehdä päätökset suojeltujen rakennusten purkamislupahakemuksista läntisen lupayksikön päällikölle, mikäli ne eivät kuulu ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi. Selkeyden vuoksi todetaan, että rakentamislain 56 § 4 momentin mukainen kunnan toimivalta myöntää lupa eräiden suojeltujen rakennusten purkamiseen on Helsingin hallintosäännön 16 luvun 1 §:ssä siirretty kaupunkiympäristölautakunnalle eikä tämä päätös koske näitä purkamislupia.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa tehdä päätökset rakentamislain 55 §:n mukaisista muista kuin edellä mainituista rakennusten purkamisluvista itäisen ja läntisen lupayksikön viranhaltijoille.

Väliaikaisten rakennusten rakentamisluvat

Ympäristö- ja lupajaosto tekee rakentamislain 42 ja 43 §:n mukaiset päätökset koulujen ja päiväkotien rakentamis- ja sijoittamisluvista silloin, kun kyse on rakentamislain 10 §:n mukaisesta väliaikaisesta rakennuksesta.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa tehdä rakentamislain 42 ja 43 §:n mukaiset päätökset muista kuin kouluja ja päiväkoteja koskevista väliaikaisten rakennusten rakentamis- ja sijoittamisluvista rakennusvalvontapalvelujen läntisen lupayksikön päällikölle.

Suunnittelijoita ja työnjohtajia koskevat päätökset

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa tehdä rakentamislain 85 §:n nojalla erillinen päätös pääsuunnittelijan ja rakennussuunnittelijan kelpoisuudesta itäisen ja läntisen lupayksikön päälliköille sekä erityisalojen suunnittelijoiden kelpoisuudesta rakenneyksikön ja talotekniikkayksikön päälliköille.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa tehdä rakentamislain 89 §:n nojalla erillinen päätös vastaavan työnjohtajan ja erityisalan työnjohtajan kelpoisuudesta rakenneyksikön ja talotekniikkayksikön päälliköille.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa määrätä rakentamislain 97 § 1 momentin mukaisesta erityisalan työnjohtajan asettamisesta rakenneyksikön sekä talotekniikkayksikön päälliköille.

Rakennusrasitteet ja kiinteistöjen yhteisjärjestelyt

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa päättää rakentamislain mukaisten rakennusrasitteiden, kiinteistöjen yhteisjärjestelyjen ja kolmiulotteisen kiinteistön vuoksi tarpeellisen yhteisjärjestelyn sopimukseen perustuvasta perustamisesta, muuttamisesta ja poistamisesta rakennetun ympäristön valvontayksikön päällikölle sekä rakennusjuristeille.

Muut päätökset, määräykset ja ilmoitukset

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa suorittaa rakentamislain 148 §:n mukaisia rakennuskohteen tarkastuksia ja tutkimuksia rakennusvalvontapalvelujen kaikkien yksiköiden viranhaltijoille.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa tehdä rakentamislain 153 §:n mukainen ilmoitus poliisille esitutkintaa varten rakennetun ympäristön valvontayksikön viranhaltijoille.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa päättää rakennuksen kuntotutkimusmääräyksestä rakennetun ympäristön valvontayksikön päällikölle.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa ottaa vastaan rakentamislain 55 § 3 momentin mukainen rakennuksen purkamisilmoitus ja edellyttää ilmoituksen johdosta purkamislupaa lupatiimien viranhaltijoille.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa päättää rakentamislain mukaisesti kokoontumistiloissa ja vastaavissa samanaikaisesti sallittujen henkilöiden enimmäismäärästä lupatiimien viranhaltijoille.

Toimivallan siirtäminen jaoston kesätaukojen ajaksi

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa tehdä päätökset uudisrakennusten rakentamis- ja sijoittamislupahakemuksista jaoston kunkin vuoden kevätkauden viimeisen kokouksen ja syyskauden ensimmäisen kokouksen väliseksi ajaksi itäisen lupayksikön päällikölle.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää toimivaltansa tehdä päätökset muista rakentamis- ja sijoittamislupahakemuksista ja rakennusten purkamislupahakemuksista jaoston kunkin vuoden kevätkauden viimeisen kokouksen ja syyskauden ensimmäisen kokouksen väliseksi ajaksi läntisen lupayksikön päällikölle.

Toimivallan siirtämistä koskevat määräykset

Kun viranhaltijalla on tämän päätöksen mukaan toimivalta lupapäätöksen tekemiseen, hänellä on lisäksi toimivalta päättää näiden lupien määräyksistä sekä myöntää rakentamis- ja sijoittamislupapäätöksen yhteydessä rakentamislain 59 §:n mukainen oikeus poiketa vähäisessä määrin rakentamista koskevasta määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta. Selkeyden vuoksi todetaan, että tällä päätöksellä ei siirretä viranhaltijoille toimivaltaa myöntää lupaa vähäiseen poikkeamiseen loppukatselmuksen yhteydessä.

Mikäli rakentamis- tai sijoittamislupahakemus tai rakennuksen purkamislupahakemus tulisi hylätä, niin päätöksen tekee viranhaltijan sijasta ympäristö- ja lupajaosto. Samoin jos on naapureiden huomautusten tai muun vastaavan syyn perusteella ilmeistä, että viranhaltijan lupapäätökseen tullaan hakemaan oikaisua ympäristö- ja lupajaostolta, niin viranhaltijan sijasta päätöksen asiassa tekee ympäristö- ja lupajaosto.

Rakennusvalvontapalvelujen uusilla viranhaltijoilla on toimivalta tehdä päätöksiä valmistelemistaan asioista, kun he ovat hoitaneet virkaansa kuuluvia tehtäviä kuusi kuukautta. Tänä kuuden kuukauden aikana uuden viranhaltijan valmistelemat päätökset tekee lähiesihenkilö. Rakennusvalvontapäällikkö voi perustellusta syystä päättää, että uudella viranhaltijalla on toimivalta tehdä päätöksiä jo kuutta kuukautta lyhemmän ajan jälkeen. Esihenkilöillä on kuitenkin toimivalta tehdä päätöksiä heti, kun he ovat ottaneet virkansa vastaan.

Mikäli jaoston myöntämään rakentamis- tai sijoittamislupaan tai purkamislupaan haetaan muutoslupaa, niin päätöksen tekee valmistelija. Mikäli kyse on merkittävästä muutoksesta myönnettyyn rakentamis- tai sijoittamislupaan tai purkamislupaan, niin päätöksen tekee jaosto.

Rakennusvalvontapäällikkö, yksiköiden päälliköt ja tiimipäälliköt seuraavat viranhaltijoiden päätöksentekoa. Päätökset tulee tehdä noudattaen rakennusvalvontapäällikön määräyksiä lupakäsittelymenettelystä.

Ympäristö- ja lupajaostolle on toimitettava raportti kunkin kalenterivuoden aikana viranhaltijoiden myöntämistä rakentamisluvista ja purkamisluvista seuraavan vuoden alkupuolella.

Voimaantulo

Päätös tulee voimaan 1.6.2025.

Tällä päätöksellä kumotaan 1.6.2025 alkaen ympäristö- ja lupajaoston 16.1.2025 § 3 tekemä päätös, jolla jaosto siirsi rakentamislain nojalla tehtävien lupapäätösten toimivaltaa rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille.

Maankäyttö- ja rakennuslain nojalla tehtävien päätösten toimivaltaan sovelletaan edelleen ympäristö- ja lupajaoston päätöstä 27.5.2021 § 120.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi päätöksellään 11.12.2024 § 274 hallintosäännön muutokset, jotka muun ohella liittyivät uuden rakentamislain (751/2023) voimaantuloon. Rakentamislaki tuli voimaan 1.1.2025 ja tämän johdosta hallintosääntöön tehtiin useita tarkistuksia, jotka tulivat voimaan saman-aikaisesti uuden lain kanssa. Ympäristö- ja lupajaosto päätti 1.1.2025 voimaan tulleen hallintosäännön nojalla päätöksellään 16.1.2025 § 3 rakentamislain mukaisen lupapäätöksiä koskevan toimivallan siirtämisestä rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille.

Jo ennen rakentamislain voimaantuloa eduskunta hyväksyi loppuvuodesta 2024 lain rakentamislain muuttamisesta (897/2024, ns. korjaussarja). Muutokset tulivat voimaan saman aikaisesti uuden rakentamislain kanssa 1.1.2025. 1.1.2025 voimaan tulleessa hallintosäännössä ei ole huomioitu korjaussarjasta aiheutuvia muutoksia toimivaltuuksiin, ja tämän johdosta hallintosääntöä muutetaan kaupunginvaltuuston 21.5.2025 tekemällä päätöksellä vastaamaan muuttunutta sääntelyä 1.6.2025 alkaen. Nyt tehtävällä toimivallan siirtämistä koskevalla päätöksellä siirretään ympäristö- ja lupajaoston toimivaltaa rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille 1.6.2025 voimaan tulevan hallintosäännön mukaisesti.

Lupa-asioissa toimivalta säilyy pääasiassa saman sisältöisenä kuin 16.1.2025 tehdyssä päätöksessä. Energiakaivojen ja kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien rakentamislupien on voitu 16.1.2025 tehdyn päätöksen nojalla tulkita kuuluvan lupatiimien viranhaltijoiden toimivaltaan, mutta päätösten luonteen vuoksi on perusteltua tarkentaa niiden kuuluvan talotekniikkayksikön toimivaltaan.

Muut muutokset liittyvät siihen että aiemmin maankäyttö- ja rakennuslain 21 § 4 momenttia on Helsingin hallintosäännössä tulkittu siten, että rakennusvalvontaviranomaisen toimivaltaa on voitu siirtää hallintosäännön 16 luvun 9 § 1 momentissa suoraan rakennusvalvontapäällikölle. Myös rakentamislain mukaista rakennusvalvontaviranomaisen toimivaltaa on siirretty 1.1.2025 voimaan tulleessa hallintosäännössä rakennusvalvonta-päällikölle. Rakentamislain 99 §:ää kuitenkin muutettiin lailla 897/2024, ja tämän muutoksen osalta eduskunnan ympäristövaliokunnan mietinnössä YmVM 15/2024 todetaan seuraavaa:

”Rakentamislain 99 §:n mukaan toimivalta rakennusvalvonnan viranomaistehtävien hoitamiseen kuuluu kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle. Pykälä ei sisällä säännöstä, jonka mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi siirtää sille laissa säädettyä toimivaltaa viranhaltijalle tai muulle taholle. Rakentamislaki ei myöskään sisällä säännöstä, joka oikeuttaisi valtuuston siirtämään rakennusvalvontaviranomaiselle lain mukaan kuuluvaa toimivaltaa viranhaltijalle.”

Näin ollen Helsingin hallintosääntöä muutetaan 1.6.2025 alkaen siten, että se noudattaa muutettuna 1.1.2025 voimaan tullutta rakentamislakia ja eduskunnan ympäristövaliokunnan tulkintaa toimivallan siirtämisestä. 1.1.2025 voimaan tulleen hallintosäännön 16 luvun 9 § 2 momentin kohdat 3, 7, 8, 10 ja 11 sekä pääosin kohta 9 koskevat rakennusvalvontaviranomaisen toimivaltaa, joten siirretään rakennusvalvontapäällikön toimivallasta 16 luvun 2 § 2 momenttiin uusiksi kohdiksi 12-17.

Ympäristö- ja lupajaostolla on hallintosäännön mukaan toimivalta päättää itse tai siirtää viranhaltijan ratkaistavaksi 16 luvun 2 § 2 momentin mukaiset asiat. Ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää 2 momentin 12-17 kohtien mukaisen toimivallan rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille vastaavalla tavalla kuin se on siirretty rakennusvalvontapäälliköltä rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Toimivallan jako on todettu toimivaksi rakennusvalvonnan päivittäisessä työssä. Rakentamislain 153 §:n mukainen ilmoitus poliisille esitutkintaa varten on aiemmin tehty käytännössä vasta jaoston tekemän velvoitepäätöksen yhteydessä eikä rakennusvalvontapäällikkö ole delegoinut tätä toimivaltaa viranhaltijoille. Jotta ilmoitus olisi mahdollista tehdä jo siinä vaiheessa, kun rakennusvalvonta toteaa lainvastaisen tilanteen, on toimivalta perusteltua siirtää rakennetun ympäristön valvontayksikön viranhaltijoille, joiden päivittäiseen työhön kuuluu muun muassa luvattoman ja säännösten vastaisen rakentamisen valvonta.

1.6.2025 voimaan tuleva hallintosääntö sisältää edelleen maankäyttö- ja rakennuslain mukaiseen päätöstoimivaltaan liittyvät määräykset. Ympäristö- ja lupa-jaoston 27.5.2021 § 120 tekemä päätös toimivallan siirtämisestä pysyy näiden päätösten osalta voimassa.

Rakentamislain 43 a §:n mukaiset puhtaan siirtymän sijoittamisluvat sekä rakentamislain 56 § 4 momentin mukaiset, eräitä suojeltuja rakennuksia koskevat purkamisluvat eivät ole hallintosäännön 16 luvun 2 § 2 momentin mukaan ympäristö- ja lupajaoston toimivallassa eikä tämä päätös näin ollen koske näitä lupia.

Sovellettavat oikeusohjeet

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentti

Valtuuston hyväksymä 21.5.2025

Voimaan 1.6.2025

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto

päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,

8) maankäyttö- ja rakennuslain mukaisista rakennusluvista ja purkamisluvista sekä rakentamislain mukaisista rakentamisluvista, muista sijoittamisluvista kuin puhtaan siirtymän sijoittamisluvista ja muista kuin rakentamislain 56 § 4 momentin mukaisista purkamisluvista sekä näiden lupien lupamääräyksistä

11) oikeuden myöntämisestä poiketa rakentamislain 59 §:n nojalla vähäisessä määrin rakentamista koskevasta määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

12) rakentamislain 77 §:n mukaisesta luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja rakentamislain 78 §:n mukaisesta erillisestä aloittamisoikeudesta

13) rakentamislain mukaisesti suunnittelijan, vastaavan työnjohtajan ja erityisalan työnjohtajan kelpoisuudesta sekä määräyksestä erityisalan työnjohtajan asettamiseksi

14) rakentamislain mukaisten rakennusrasitteiden, kiinteistöjen yhteisjärjestely-jen ja kolmiulotteisen kiinteistön vuoksi tarpeellisen yhteisjärjestelyn sopimukseen perustuvasta perustamisesta, muuttamisesta ja poistamisesta

15) rakentamislain mukaisesti rakennuskohteen tarkastuksesta ja tutkimuksesta, rakennuksen kuntotutkimusmääräyksestä ja poliisille tehtävästä ilmoituksesta esitutkintaa varten

16) rakentamislain mukaisesti rakennuksen purkamisilmoituksen vastaanottaminen ja ilmoituksen johdosta purkamisluvan edellyttäminen

17) rakentamislain mukaisesti kokoontumistiloissa ja vastaavissa samanaikaisesti sallittujen henkilöiden enimmäismäärästä

Rakentamislaki 42 §

Rakentamislupa

Uuden rakennuskohteen rakentaminen edellyttää rakentamislupaa, jos kohde on:

1) asuinrakennus;

2) kooltaan vähintään 30 neliömetriä tai 120 kuutiometriä oleva rakennus;

3) kooltaan vähintään 50 neliömetriä oleva katos;

4) yleisörakennelma, jota voi käyttää yhtä aikaa vähintään viisi luonnollista henkilöä lukuun ottamatta enintään kolme kuukautta paikallaan pidettävää tapahtumarakennetta;

5) vähintään 30 metriä korkea masto tai piippu;

6) vähintään 2 neliömetrin suuruinen valaistu mainoslaite;

7) energiakaivo;

8) erityistä toimintaa varten rakennettava alue, josta aiheutuu vaikutuksia sitä ympäröivien alueiden käytölle.

Uuden rakennuskohteen rakentaminen edellyttää rakentamislupaa myös, jos rakentamisella on vähäistä merkittävämpää vaikutusta alueiden käyttöön, kaupunkikuvaan, maisemaan, kulttuuriperintöön tai ympäristönäkökohtiin, rakentaminen edellyttää viranomaisvalvontaa olennaisten teknisten vaatimusten toteutumisen varmistamiseksi tai rakennusvalvonnan on tarpeen valvoa rakennuskohteen rakentamista yleisen edun kannalta. Rakentamislupa ei kuitenkaan ole tarpeen, jos toimenpide perustuu alueidenkäyttölain mukaiseen katusuunnitelmaan, liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukaiseen hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan tai ratalain (110/2007) mukaiseen hyväksyttyyn ratasuunnitelmaan. Kunta voi rakennusjärjestyksessä kuitenkin määrätä, että rakentamislupaa ei kunnassa tai sen osassa tarvita Tässä momentissa tarkoitettuun rakentamishankkeeseen, jos rakentamishanketta voidaan pitää vähäisenä.

Rakentamislupa tarvitaan myös sellaiseen korjaus- ja muutostyöhön, joka on verrattavissa rakennuksen rakentamiseen, sekä rakennuksen laajentamiseen tai sen kerrosalaan laskettavan tilan lisäämiseen. Rakennuskohdetta korjattaessa rakentamislupa tarvitaan, jos korjaus kohdistuu vähäistä merkittävämmässä määrin toimenpidealueessa todetun terveyshaitan poistamiseen, toimenpidealueen kantava rakenne on vaurioitunut tai korjaustoimenpiteet voivat vaarantaa rakennuskohteen terveellisyyden ja turvallisuuden taikka korjaamisella on merkittävää vaikutusta kaupunkikuvaan, maisemaan tai kulttuuriperintöön. Rakentamislupa tarvitaan myös korjaamiseen, joka kohdistuu rakennus-kohteen olennaisiin ominaispiirteisiin. Rakentamislupa tarvitaan aina, jos:

1) korjataan tai muutetaan kaavan tai lain nojalla suojeltua taikka historiallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokasta rakennusta tavalla, jolla on merkittävää vaikutusta rakennuksen suojeltavalle tai rakennustaiteelliselle arvolle;

2) rakennuksen vaippaan tai teknisiin järjestelmiin liittyvällä korjaus- tai muutos-työllä voidaan vaikuttaa merkittävästi rakennuksen energiatehokkuuteen taikka energia- ja ympäristövaikutuksiin rakennuksen koko elinkaaren aikana;

3) muutetaan rakennuksen tai sen osan käyttötarkoitusta olennaisesti.

Rakentamislaki 43 §

Rakentamisluvan myöntäminen

Rakentamislupa koostuu alueidenkäytöllisten edellytysten (sijoittamisen edellytykset) tarkastelusta ja olennaisten teknisten vaatimusten (toteuttamisen edellytykset) tarkastelusta. Rakentamisluvan myöntää kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Luvan hakijan niin pyytäessä kunta voi ratkaista sijoittamisen edellytysten olemassaolon erillisellä päätöksellä (sijoittamislupa).

Rakennusvalvontaviranomainen myöntää rakentamisluvan ilman sijoittamisen edellytysten arviointia pelkästään toteuttamisen edellytysten perusteella, jos kysymyksessä on korjaus- ja muutostyö, jolla ei ole vaikutusta sijoittamisen edellytysten täyttymiseen.

Rakentamislaki 55 §

Rakennuksen purkamislupa

Rakennusta tai sen osaa ei saa ilman lupaa purkaa asemakaava-alueella tai alueella, jolla yleiskaavassa niin määrätään, eikä alueella, jolla on voimassa alueidenkäyttölain 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi.

Lupaa ei tarvita, jos voimassa oleva rakentamislupa, alueidenkäyttölain mukainen katusuunnitelma, liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukainen hyväksytty tiesuunnitelma tai ratalain mukainen hyväksytty ratasuunnitelma edellyttävät rakennuksen purkamista. Lupaa ei myöskään tarvita talousrakennuksen ja muun siihen verrattavan vähäisen rakennuksen purkamiseen, ellei rakennusta ole pidettävä historiallisesti merkittävänä tai rakennustaiteellisesti arvokkaana tai tällaisen kokonaisuuden osana.

Jollei purkamiseen tarvita lupaa, rakentamishankkeeseen ryhtyvän on kirjallisesti ilmoitettava kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle rakennuksen tai sen osan purkamisesta 30 päivää ennen purkamistyöhön ryhtymistä (purkamisilmoitus). Rakennusvalvontaviranomainen voi mainitun ajan kuluessa perustellusta syystä vaatia luvan hakemista.

Rakentamislaki 56 §

Purkamisluvan edellytykset

Rakennusvalvontaviranomainen voi myöntää luvan rakennuksen purkamiseen.

Rakennuksen saa purkaa, jos asema-, yleis- tai maakuntakaavassa, joka on alle 13 vuotta vanha, sallitaan purkaminen eikä rakennusta ole suojeltu lain nojalla. Alueella, jolla ei ole asema-, yleis- tai maakuntakaavaa tai kaava on vanhempi kuin 13 vuotta, rakennuksen purkaminen ei saa aiheuttaa haittaa tulevalle kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Tilanteessa, jossa purkaminen johtaa purkumateriaalin uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen, muun kuin suojellun rakennuksen saa purkaa aina, jos:

1) rakennus sijaitsee kunnassa, jossa rakennukset ovat menettäneet suurimman osan arvostaan;

2) rakennukselle ei ole enää osoitettavissa käyttötarkoitusta; ja

3) rakennuksen kunto ja korjausmahdollisuudet ovat huonot.

Kunta voi myöntää luvan asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen, jos:

1) rakennus on ollut kunnan tai kuntaomisteisen yhtiön omistuksessa vähintään kymmenen vuotta;

2) rakennus ei ole teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti korjattavissa;

3) purkaminen johtaa purkumateriaalin uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen; ja

4) rakennus ei ole valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä.

Luvan hakijan on selvitettävä purkamistyön järjestäminen ja edellytykset huo-lehtia syntyvän rakennusjätteen käsittelystä sekä käyttökelpoisten rakennus-osien uudelleen käyttämisestä.

Rakentamislaki 59 §

Lupa vähäiseen poikkeamiseen rakentamisluvan ja loppukatselmuksen yhteydessä.

Kunta voi noudattaen, mitä 57 §:ssä poikkeamisesta säädetään, myöntää oikeuden poiketa vähäisessä määrin rakentamista koskevasta määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta. Rakennuksen teknisiä ja niitä vastaavia omi-naisuuksia koskevan vähäisen poikkeamisen edellytyksenä on lisäksi, ettei poikkeaminen vaaranna rakentamiselle asetettujen keskeisten vaatimusten täyttymistä.

Rakentamislaki 10 §

Väliaikainen rakennus

Rakennus on väliaikainen, jos se sen rakenne, arvo ja käyttötarkoitus huomioon ottaen on tarkoitettu pysytettäväksi paikallaan enintään 10 vuotta.

Väliaikaisen rakennuksen rakentaminen voi poiketa tässä laissa ja sen nojalla annetuissa asetuksissa säädetystä. Väliaikaisen rakennuksen sallittavuuden harkintaan vaikuttavat kaavoituksen ja luonnonsuojelun tavoitteet, rakennuksen tarkoitus sekä lujuuden, terveellisyyden, liikenteen, paloturvallisuuden ja ympäristöön sopeutuvuuden vaatimukset. Väliaikainen rakennus ei saa johtaa merkittävään rakentamiseen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Detta beslut publicerades 27.05.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

rakennusvalvontapäällikkö
Leena Immonen

Mer information fås av

Ulpu Juvalainen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi