Lasten liikennekaupungin tarveselvityksen hyväksyminen ja lausunto hankesuunnitelmasta
Lasten liikennekaupungin tarveselvityksen hyväksyminen ja lausunto hankesuunnitelmasta
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti:
A hyväksyä 12.4.2023 laaditun Lasten uuden liikennekaupungin tarveselvityksen (liite 1).
B antaa puoltavan lausunnon kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelulle Lasten uuden liikennekaupungin 5.6.2025 päivätystä hankesuunnitelmasta (liite 2).
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli tilapalvelupäällikkö Matti Kuusela.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelu on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa 5.6.2025 päivätystä, Rastilan leirintäalueelle osoitteeseen Karavaanikatu 4 toteutettavan Lasten uuden liikennekaupungin hankesuunnitelmasta.
Laaksossa sijaitseva Lasten liikennekaupunki suljettiin tilapäisesti viereisen Laakson yhteissairaalan työmaan aiheuttamien häiriöiden ja turvallisuusriskien vuoksi syksyllä 2024. Se on pois käytöstä työmaan valmistumiseen eli arviolta vuoteen 2028 asti.
Liikennekaupungin väliaikaisesta toimipaikasta käynnistettiin vuonna 2023 väistötilahanke. Koska kysyntää lasten liikennekaupungin tarjoamalle toiminnalle on ollut enemmän kuin Laakson liikennekaupungissa on mahdollista tarjota, eivätkä yhden liikennekaupungin resurssit riitä palvelemaan kaikkia esikouluikäisiä ja 1.–3.-luokkalaisia, muutettiin väistötilahanke keväällä 2024 hankkeeksi, jossa etsittiin pysyvää sijaintia uudelle lasten liikennekaupungille ja jonka myötä Helsingissä tulee myöhemmin olemaan kaksi liikennekaupunkia.
Helsingin itäisillä, koillisilla ja kaakkoisilla alueille asuu noin puolet kaupungin esikoululaisista, mikä puoltaa toisen liikennekaupungin perustamista Itä-Helsinkiin. Myös Oma Stadin osallistuvassa budjetoinnissa on ehdotettu vuosina 2021 ja 2024 uuden lasten liikennekaupungin perustamista Itä-Helsinkiin.
Kun Laakson liikennekaupunki otetaan jälleen yhteissairaalan työmaan valmistuttua käyttöön, on kaupungissa kaksi toimivaa liikennekaupunkia ja helsinkiläisten lasten liikennekasvatus vahvistuu merkittävästi.
Hankkeen laajuus, kustannukset ja aikataulu
Liikennekaupunki toimii helsinkiläisten lasten liikenneturvallisuuden oppimisympäristönä. Kävijämäärä on ollut Laakson liikennekaupungissa noin 30 000 kävijää vuodessa. Ohjattua toimintaa järjestetään esikoulu- ja alakouluikäisille lapsille ympäri vuoden arkisin klo 9–16. Lapsiryhmien koko on noin 25 lasta.
Sisätilat ovat mitoitettu 25 lapsen ryhmäkoon mukaan. Sisätiloihin kuuluvat eteinen, wc-tilat, opetustila, monitoimitila, toimisto ja henkilöstötilat. Lisäksi rakennukseen sisältyy myös puolilämmin varasto, jossa säilytetään ja huolletaan polkuautoja ja -pyöriä.
Liikennekaupungin aukioloaikojen ulkopuolella ulkotilat ovat lähialueen lapsiperheiden, leirintäalueen asiakkaiden ja muiden käytettävissä. Liikennekaupungin ulko- ja sisätiloja voi myös vuokrata esimerkiksi pieniä tapahtumia varten aukioloaikojen ulkopuolella. Kesäisin liikennekaupungin monitoimitilaan sijoittuu myös pieni kioski.
Liikennekaupunkiin tulevan rakennuksen laajuus on 294 brm² ja piha-alueen koko noin 3 200 m². Rakentamiskustannukset ovat 3/2025 tasossa arvonlisäverottomana arviolta yhteensä 1 280 000 euroa. Piha-alueen osalta rakentamiskustannukset ovat arvonlisäverottomana noin 440 000–470 000 euroa.
Vuokran maksun perusteena oleva huoneistoala on 233 htm². Tuleva kokonaisvuokra on arviolta 87 019 euroa vuodessa (31,12 €/htm²/kk). Vuokra muodostuu pääomavuokran investointivastikkeesta (12,39 €/htm²/kk) ja tuottovaatimuksesta (11,44 €/htm²/kk) sekä maanvuokrasta (0,68 €/htm²/kk), ylläpitovuokrasta (5,94 €/htm²/kk) ja yleiskustannuksesta (0,67 €/htm²/kk).
Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan urakkavaiheen kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi. Piha-alueen kustannuksilla ei ole vuokravaikutusta.
Toiminnan käynnistämiskustannuksiin eli laite- ja irtokalustehankintoihin on varattu 140 000 euroa (alv 0 %).
Rakentaminen toteutetaan vuonna 2026 siten, että rakennuksen on suunniteltu valmistuvan toukokuussa, minkä jälkeen rakennetaan ulkotilat. Liikennekaupungin suunniteltu käyttöönotto on lokakuussa 2026.
Väistötiloja ei tarvita
Väistötilatarvetta ei ole. Rastilan liikennekaupungin valmistumiseen asti korvaavaa lasten liikennekasvatusta järjestetään esikouluissa, kouluissa ja leikkipuistoissa.
Lapsivaikutusten arviointi
Rastilaan suunniteltu uusi liikennekaupunki vahvistaa jatkossa lasten liikennekasvatuksen tarpeisiin vastaamista tarjoamalle laadukasta ja saavutettavaa liikennekasvatusta entistä laajemmalle määrälle helsinkiläisiä lapsia ja heidän perheitään - asuinpaikkansa, esikoulunsa tai koulunsa sijainnista riippumatta. Lasten liikennekaupungissa toteutetaan liikennekasvatusta ja neljää hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa toimintoa: esikouluryhmien liikennekoulut, koululaisten (1.–3.-luokkalaiset) liikennekoulut, loma-aikoihin ajoittuvan toiminnan lapsille sekä lapsiperheille ja liikennekaupungin muun käytön.
Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma 2022–2026 yhtenä väestöryhmäkohtaisena tavoitteena on, että lasten ja nuorten onnettomuuksien määrä vähenee ja että lapset ja nuoret kokevat liikkumisen nykyistä turvallisemmaksi. Lasten ja nuorten liikenneturvallisuus edistyy mm. tarjoamalla mahdollisuuksia ymmärtää, harjoitella ja oppia liikennekäyttäytymistä. Toiminta lisää lasten kykyä havainnoida liikennettä ja toimia siinä ennakoivasti. Toiminta rohkaisee liikkeelle lähtöön kävellen ja pyöräillen - sääntöjä omalta osaltaan noudattaen. Perhetoiminta mahdollistaa mielekkään vapaa-ajan toiminnan lisäksi yhteisen tavan ottaa liikennesäännöt haltuun ja vahvistaa myös vanhempien kykyä luoda luottamusta ja turvallisuuden tunnetta liikenteessä. Liikkumattomuudella ja liikkeellä lähtemättömyydellä on negatiivisia vaikutuksia niin fyysisesti kuin kaupungin kokemiseen laajemmin omana toimintaympäristönä.
Helsingin itäisillä, koillisilla ja kaakkoisilla alueilla asuu noin puolet koko kaupungin esikoululaisista. Liikennekaupungin tulisi sijaita paikassa, johon olisi hyvät kulkuyhteydet itäisestä, koillisesta ja kaakkoisesta Helsingistä. Uuden liikennekaupungin sijoittuminen Itä-Helsinkiin on näin ollen perusteltua. Myös vuosina 2021 ja 2023 kahdessa valtuustoaloitteessa on esitetty liikennekasvatuksen laajentamista toisella liikennekaupungin rakentamisella.
Sijainnin määrittelyn kriteerinä olivat hyvät kulkuyhteydet, jotka määriteltiin niin, että liikennekaupungin kävelyetäisyydellä on oltava metron, raitiovaunun tai poikittaisliikenteen bussin pysäkki lapsiryhmille soveltuvan kävelymatkan päässä. Uuteen liikennekaupunkiin Rastilan leirintäalueelle on erinomaiset kulkuyhteydet eri puolilta Helsinkiä johtuen metropysäkin välittömästä läheisyydestä. Joukkoliikenne mahdollistaa toimintaan osallistumisen eri puolilta kaupunkia.
Suunniteltu Rastilan lasten liikennekaupunki liittyy myös nykyisen lasten liikennekaupungin tilapäiseen sulkeutumiseen elokuussa 2024 sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevan Laakson yhteissairaalan rakennustyömaan takia. Uuden liikennekaupungin valmistumisen ja Laakson liikennekaupungin uudelleen avaamisen jälkeen Helsingissä olisi yhden sijaan kaksi liikennekaupunkia, niin kantakaupungissa kuin Itä-Helsingissä omansa, laajasti kaupunkilaisia palvellen.
Nuorisopalveluiden on tarkoitus jatkaa liikennekaupungin toimintaa Laaksossa alueen rakennustöiden valmistuttua 2028. Tämän jälkeen Helsingissä olisi kaksi toimivaa liikennekaupunkia eli helsinkiläisten lasten liikennekasvatus vahvistuu selkeästi. Kahden liikennekaupungin yhteenlaskettu arvioitu kävijämäärä tulisi kattamaan koko esikouluikäluokan liikennekasvatuksen vuosittain sekä mahdollistaa kaksinkertaisen 1.–3.-luokkalaisten saaman liikennekasvatuksen määrän.
Osallisuus ja yhteisvalmistelu
Hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristön sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialojen yhteistyönä. Hankkeen suunnittelun yhteydessä on kuultu asiantuntijana kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöä.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää tilahankkeesta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.
Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaisesti tilojen käyttäjä sitoutuu tilahankkeeseen tarvepäätöksen jälkeen antamalla puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.
Detta beslut publicerades 19.06.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 80, 81, 82, 86, 92, 93, 94, 95, 96 (A), 98, 99, 101 ja 102 (A) §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 83, 84, 85, 90, 91, 96 (B), 97, 100, 102 (B), 103 ja 104 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87783
Ilmo Jokinen, aluepäällikkö (pohjoinen nuorisotyö), puhelin: 09 310 50956
Kirsikka Linna, yksikön päällikkö ts., puhelin: 09 310 71656
Matti Saarto, tiimiesihenkilö, puhelin: 09 310 20881
Sini Perho, suunnittelija, puhelin: 09 310 71596