Hermanninrannan/Kalasataman nuorisotilan tarveselvityksen hyväksyminen
Hermanninrannan/Kalasataman nuorisotilan tarveselvityksen hyväksyminen
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hyväksyä Hermanninrannan/Kalasataman nuorisotilan tarveselvityksen (liite 1). Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilökunnan sekä sidosryhmien näkemykset tilojen kehittämisessä.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat tilapalvelupäällikkö Matti Kuusela ja arkkitehti Hanna Achren. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kalasataman alueelle on toivottu pitkään nuorisotilaa. Hermanninranta on osa Kalasataman projektialuetta. Hermanninranta sijaitsee Kalasataman pohjoisosassa, Kyläsaaren ja Verkkosaaren välissä. Alueen nuorisotilat ovat suunnitteilla yhdessä Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan koulun ja päiväkodin tilojen kanssa samassa hankkeessa.
Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin
Kaupunkiympäristön toimialan arvioima tuleva kokonaisvuokra on noin 34,41 euroa/m²/kk eli noin 266 355 euroa/vuosi. Vuokrattavan alan ollessa 645 m².
Tulevat henkilöstökulut tulevat olemaan arviolta 240 000 euroa .Tarve on 4 nuoriso-ohjaajalle
Ensikertaiseen kalustaminen ja varustamiseen varataan noin 200 000 euroa, joka ei sisällä tieto- ja viestintäteknologian kustannuksia.
Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu
Nuorisolain 24 §. mukaan kunnan ja valtion viranomaisen tulee tarjota ja järjestää nuorille mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa paikallista, alueellista ja valtakunnallista nuorisotyötä ja -politiikkaa koskevien asioiden käsittelyyn tai heitä tulee muutoin kuulla mainituissa asioissa. Lisäksi nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa.
Hankkeen suunnittelijoiden vuoropuhelu nuorten kanssa on tärkeää, jotta ymmärretään nuorten näkökulma. Vuoropuhelu lisää myös nuorten ymmärrystä, mitkä asiat ovat käytännössä mahdollista toteuttaa. Osallistamisen menetelmät toteutuvat hankekohtaisesti Kuvan toimialalla sovitun vastuuhenkilön toimesta.
Nuorisopalveluissa työskennellään nuorten kanssa monipuolisesti. Nuorisotyötä ohjaa periaatteet kuten yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien toteutuminen, kestävän kehityksen edistäminen, nuorten osallisuus, vertaisuus, vapaaehtoisuus sekä toiminnallisuus. Nuorilla on oikeus päättää omasta tilastaan ja miten siellä toimitaan. Nuorisotiloilla on paljon avointa toimintaa, jolloin tila tarjoaa nuorille mahdollisuuden paikkaan, jossa voi viettää vapaa-aikaa ja tutustua toisiin nuoriin, vaikuttaa ja tehdä mieleisiään asioita. Nuorisotilalla nuori voi kokea osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä saada vertaistukea muilta nuorilta.
Nuorille tarjotaan mahdollisuus osallistua hankkeen suunnitteluun. Nuorisopalvelut tukevat ja edistävät nuorten ryhmien ja järjestöjen toimintaa. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa on nuorisopalveluille tärkeää.
Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteistyönä. Koska kyseessä on uudiskohde uudella rakentuvalla alueella, nuorisotilalla ei ole vielä henkilöstöä.
Lapsivaikutusten arviointi
Tilojen rakentamisella Hermanninrannan/Kalasataman alueella voidaan varmistaa kasvavan alueen lapsille ja nuorille mielekkäät ja yhdenvertaiset vapaa-ajantoiminnan mahdollisuudet. Tämä edesauttaa alueella asuvien lasten ja nuorten kiinnittymistä vertaisryhmiin, harrastusmahdollisuuksien tuomaa osallisuutta ja toiminnoissa kasvamista. Tilojen toteutuksella varmistetaan lapsille ja nuorille turvallinen ja terveellinen toimintaympäristö. Tilasuunnittelulla edistetään jokaisen lapsen ja nuoren mahdollisuutta kasvaa ja viettää mielekästä vapaa-aikaa rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä. Tilat tarjoavat mahdollisuuksia sekä vetäytymiseen ja rauhoittumiseen että yhdessä tekemiseen. Nuorisotila mahdollistaa yhteyden nuorisotyötekijöihin ja muihin ammattilaisiin.
Rakennuksen ja piha-alueiden suunnittelussa varmistetaan lasten ja nuorten mahdollisuus liikkumiseen pihalla ja lähipuistoissa sekä huomioidaan turvallinen siirtyminen lähialueen virkistys-, liikunta- ja kulttuuripalveluihin. Nuorisotilan suunnittelun lähtökohtana on, että sen tarjoamat toimintamahdollisuudet vahvistaa nuorten luottamusta itseensä ja tulevaisuuteen. Yhdessä nuorten kanssa teemme kestävämpää, turvallisempaa ja toimivampaa Helsinkiä. Lapsille ja nuorille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa tilojen suunnitteluun irtokalustuksen osalta. Lasten ja nuorten osallistaminen toteutetaan yhteistyössä lapselle tutun henkilökunnan kanssa. Nuorten toiminnalliset tarpeet on otettu huomioon toiminta- ja tilasuunnittelussa.
Hermanninranta, Hermanninmäki, Kalasatama, Sompasaari, Linjat, Torkkelinmäki, Vilhovuori ja Siltasaari ovat alueita, joita Hermanninrannan nuorisotila tulee ensisijaisesti palvelemaan. Helsingin kaupungin kaupunkitietopalvelujen kokoamasta aluesarja-aineiston väestöennusteen vuoden 2024 lopun tilanteen mukaan alueen nuorisotiloja mahdollisesti käyttävien nuorten määrät vuosina 2025-2038
2025 7–29-vuotiaita 16535, joista 9–17-vuotiaita 21872030 7–29-vuotiaita 16986, joista 9–17-vuotiaita 27122038 7–29-vuotiaita 16389, joista 9–17-vuotiaita 2874
Arvioinnin toteutustapa: Nuorten budjetin tiedonkeruu 2025. Nuorten budjetissa nuoret ideoivat, äänestävät ja neuvottelevat vuosittain millaista toimintaa ja palveluja nuorille tarvitaan ja miten Helsingin nuorisopalveluiden budjettia käytetään. Nuorten budjetista vastaajat ovat saaneet tietoa koulusta ennen kyselyyn vastaamista. Vastaajille on kerrottu, miten vastauksia hyödynnetään alueellisessa päätöksenteossa. Nuorten budjetin vuoden 2025 kyselyyn vastasi 9445 13–17-vuotiasta nuorta
Hermanninrannan/Kalasataman nuorisotilan lapsivaikutusten arvioinnissa käytettiin Kalasataman- ja Aleksis-Kiven peruskoulun oppilaiden vastauksia, joita on 174.
Kalasataman alueelle on toivottu pitkään nuorisotilaa. Nuorisotilan toivotaan sijaitsevan lähellä kotia ja liian pitkä matka on monelle esteenä osallistua toimintaan. Kalasataman ja AK:n vastaajista 24 % on valinnut monivalintakysymyksessä "En käy nuorisotalolla koska..." vastaukseksi "En käy nuorisotalolla, koska se on liian kaukana kotoa". koko kaupungin nuorista 10 % on vastannut, että ei käy nuorisotilalla, koska se on liian kaukana kotoa. Kysymykseen millaista toimintaa toivoisit nuorisotalolle, molempien koulujen vastauksissa toistui ”asuinalueellani ei ole nuorisotaloa”.
Väistötilat
Varsinaisesti väistötiloille ei ole tarvetta. Väliaikaisia tiloja nuorille tullaan toteuttamaan vuoden 2026 budjettiin lisättävän rahoituksen ja osallistuvan budjetoinnin kautta.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää tilahankkeesta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.
Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaisesti tilojen käyttäjä sitoutuu tilahankkeeseen tarvepäätöksen jälkeen antamalla puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.
Detta beslut publicerades 19.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87783
Mia Kuokkanen, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 35824
Ilmo Jokinen, aluepäällikkö (pohjoinen nuorisotyö), puhelin: 09 310 50956
Pirjo Huuhtiainen, toiminnanjohtaja, puhelin: 09 310 64876