Valtuustoaloite, rauhankasvatus
Ledamoten Thomas Wallgrens motion om ett informationspaket eller en handbok och utbildning i fredsfostran för anställda inom pedagogiska området och ungdomsområdet
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.
Föredragandens motiveringar
Ledamoten Wallgren och 30 andra ledamöter föreslår i sin motion att Helsingfors stad utarbetar ett informationspaket eller en handbok i fredsfostran för anställda inom pedagogiska området och ungdomsområdet och erbjuder dem utbildning i fredsfostran. De som väckt motionen föreslår att handboken ska innehålla information om centrala avtal, deklarationer och traditioner som rör fredstänkande. Motionen finns som bilaga 1.
I enlighet med förslaget i motionen anser staden fredsfostran vara ett viktigt tema och främjar aktivt frågan inom sektorerna. Fostrans- och utbildningsnämnden och kultur- och fritidsnämnden har gett utlåtande i ärendet.
Fostrans- och utbildningsnämnden anser att det är viktigt att undervisningspersonalen har tillgång till material för fredsfostran och att temat hålls framme i skolor och läroanstalter. I undervisningen sammanlänkas framtidstro och fredsfostran med främjande av delaktighet samt demokratifostran, vilka båda främjas som en del av genomförandet av läroplanen. Fokus för delaktighetsplanen 2023–2025 ligger på att stärka upplevelsen av delaktighet, vilket utgör grunden för viljan att påverka gemensamma frågor och därmed också tron på framtiden. Stödmaterial för hur man upplever delaktighet utarbetas för personalen.
Utöver delaktighet främjas temat fredsfostran inom fostrans- och utbildningssektorn under läsåren 2024–2025 och 2025–2026 med hoppets pedagogik, särskilt på andra stadiet. Kärnan i hoppets pedagogik är ett respektfullt bemötande i vardagen. Det kan övas bland annat genom att bland annat stärka de sociala färdigheterna. Hoppets pedagogik har även främjats med utbildning och evenemang i ämnet. Hoppets pedagogik strävar efter att bygga upp framtidstro, studerandes välbefinnande och resiliens. Ett exempel på hur framtidstro som tema kan främjas är metoden Se det goda inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken.
Mer material med temat fredsfostran publiceras på hösten inom fostrans- och utbildningssektorn. Materialet har producerats i samarbete med CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation. CMI:s hybridinlärningsmiljö Kiista är ett interaktivt, spelbaserat verktyg som är planerat för att hjälpa lärare och elever att öva på konfliktlösning och erbjuda verktyg för att undvika att konflikter eskalerar till våld. Kiista innehåller tre berättelser om ungdomars liv samt uppgifter som kompletterar berättelserna och som eleverna utför i smågrupper. Plattformen innehåller även expertvideor från CMI som skalar upp fenomen som förekommer i vardagliga konfliktsituationer och placerar dem i ett större sammanhang. Fyra klasser i årskursen 7–9 i östra Helsingfors med lärare har deltagit i utvecklingsarbetet. Kiista publicerades den 22 september 2025 med ensamrätt för Helsingfors stads skolor för grundskolans årskurser 7–9. Hösten 2026 publiceras det på riksnivå.
Det material för fredsfostran och de utbildningar som önskas i motionen genomförs redan som en del av det bestående utvecklingsarbetet inom fostrans- och utbildningssektorn. Dessutom kommer förslagen i motionen att främjas också under läsåret 2025–2026 genom att material i anknytning till temat samlas i lärarnas onlinemiljö Opehuone i likhet med tidigare år. Materialen sammanställs till exempel ur det material som Institutet för Fredsfostran producerar med beaktande av bland annat de centrala källor som nämns i motionen. En uppdateringen av onlinemiljön Opehuone pågår. Materialen sammanställs efter uppdateringen.
Kultur- och fritidsnämnden konstaterar att de åtgärder som föreslås i motionen särskilt stöder en av de vägledande principerna i Ungdomstjänsternas grundläggande plan för ungdomsarbete, som styr verksamheten: Vi främjar aktivt jämlikhet och förverkligandet av de mänskliga rättigheterna samt hållbar utveckling. Enligt resultaten i den senaste Ungdomsbarometern har de ungas framtidstro försvagats, och i det nuvarande världsläget är ett fredsfostrande perspektiv av betydelse.
I fullmäktigemotionen föreslås utbildning i fredsfostran för ungdomsarbetare. För att stärka ungdomsarbetarnas kunnande i fredsfostran genomför kultur- och fritidssektorns ungdomsservicehelhet sådana utbildningsåtgärder som föreslås i utlåtandet. Institutet för fredsfostran rf, som är en central expert på fredsfostran i Finland, höll en föreläsning 2.9.2025 om metoder för fredsfostran som riktade sig till hela personalen. Ibruktagandet av verktyg för fredsfostran för personalen inom ungdomsservicehelheten och stärkandet av kompetensen fortsätter tillsammans med Fredsfostransinstitutet rf i RADIX-projektet under åren 2026–2028. Detta görs med hjälp av Institutet för Fredsfostran rf:s utbildningar för ungdomsservicehelhetens personal. Utöver detta utreds ytterligare behov inom ungdomsarbetet och vilka åtgärder som behövs för att stärka kunnandet i fredsfostran.
I fullmäktigemotionen föreslås att en handbok i fredsfostran utarbetas för anställda inom ungdomsområdet. Att utarbeta en handbok för att tillgodose ungdomsarbetets behov anses vara viktigt, och ungdomsservicehelheten utreder genomförandet av den.
Fostrans- och utbildningsnämnden och kultur- och fritidsnämnden har gett utlåtande i ärendet. Motionssvaret baserar sig på utlåtandena.
Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan behandlas svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter i stadsfullmäktige. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.