Puuhala Iltapäiväkerhot Oy:lle maksettava avustus perusopetuslain mukaiseen koululaisten iltapäivätoimintaan lukuvuodelle 2025–2026

HEL 2025-008898
§ 31

Puuhala Iltapäiväkerhot Oy:lle maksettava avustus perusopetuslain mukaiseen koululaisten iltapäivätoimintaan lukuvuodelle 2025–2026

Ekonomi- och planeringsdirektör

Päätös

Talous- ja suunnittelujohtaja päätti, että Puuhala Iltapäiväkerhot Oy:lle (ent. yksityinen elinkeinonharjoittaja Sari Annika Karppinen) maksetaan perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan avustusta lukuvuodelle 2025–2026 yhteensä 516 569 euroa (484 oppilasta)

Myönnettävä avustussumma on laskettu seuraavasti:

-Oppilaskohtainen laskennallinen avustus: 484 oppilasta á 1.268 euroa, yhteensä 613.775 euroa, josta vähennetään kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tilaaman välipalan osuus 121.506 euroa (381 oppilasta á 253,8e, 25 oppilasta á 315,84e ja 52 oppilasta á 325,24e). Oppilaskohtainen laskennallinen avustus yhteensä 492 269 euroa.

-Ryhmäkohtainen laskennallinen avustus: 11 ryhmää á 1300 euroa, yhteensä 14.300 euroa.

-Harkinnanvarainen lisäavustus: 1 uuden ryhmän perustamistukea á 2 000 euroa, yhteensä

2 000 euroa ja vuokra 8 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Yksityinen elinkeinonharjoittaja Sari Annika Karppinen ilmoitti, että lukuvuonna 2025-2026 toiminta aloitetaan uudella nimellä Puuhala iltapäiväkerhot Oy. Palveluntuottaja on lähettänyt patentti- ja rekisterihallituksen 16.2.2025 päivätyn otteen vahvistukseksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 17.6.2025 (§ 245) päättänyt perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan avustusperusteiden mukaiset laskennalliset euromäärät lukuvuodelle 2025–2026. Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti 23.5.2023 (§100) valtuuttaa talous- ja suunnittelujohtajan tekemään avustuksia koskevat järjestökohtaiset maksatuspäätökset sekä päättämään tarvittaessa ennakkoavustusten myöntämisestä.

Avustusta maksetaan talousarvioon varattujen määrärahojen puitteissa ja enintään toiminnasta aiheutuvien todellisten kustannusten verran.

Avustus on tarkoitettu avustuksen saajan järjestämään perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan, jota toteutetaan opetuslautakunnan jaostoissa vuonna 2013 hyväksymän toimintasuunnitelman sekä Helsingin kaupungin ja avustuksen saajan välillä tehtävän sopimuksen mukaisesti.

Koulujen tiloissa tai pihapiirissä toimivien iltapäivätoiminnanryhmien osalta kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii välipalojen tilaamisesta ja maksatuksesta koulukohtaiselle ruokapalvelun tuottajalle.

Puuhala Iltapäiväkerhot Oy (aiemmin yksityinen elinkeinonharjoittaja Sari Annika Karppinen) on hakenut lukuvuoden 2025–2026 perusopetuslain mukaiseen koululaisten iltapäivätoimintaan 915 017 euroa avustusta 27.1.2025 päivätyllä sähköisellä avustushakemuksella 052-0000073.

Palveluntuottaja haki 2025-2026 avustuksen vielä vanhalla nimellä, koska uusi nimi ei ollut tuolloin vahvistettu.

Lukuvuonna 2024–2025 Yksityinen elinkeinonharjoittaja Sari Annika Karppiselle, nyk Puuhala Iltapäiväkerhot Oy:lle myönnettiin perusopetuslain mukaisen koululaisten iltapäivätoiminnan avustusta yhteensä 477 040 euroa.

Perusopetuslain mukaista koululaisten iltapäivätoimintaa koordinoi toimialan perusopetuksen palvelukokonaisuuden vapaa-ajan palveluiden yksikkö. Puuhala Iltapäiväkerhot Oy toimintaan on sijoitettu lukuvuodeksi 2025–2026 484 oppilasta.

Palveluntuottajakohtainen avustussumma tarkistetaan 20.9. oppilasmäärän ja järjestämispaikkojen lukumäärän mukaan. Oppilaiden, joilla on päätös oppilaskohtaisista tukitoimista, lisäresurssien tarve tarkentuu elokuussa toiminnan käynnistyttyä ja avustus myönnetään harkinnanvaraisena lisäavustuksena.

Puuhala Iltapäiväkerhot Oy (ent. Yksityinen elinkeinonharjoittaja Sari Annika Karppinen) on toimittanut avustushakemuksensa liitteenä seuraavat asiakirjat:

- talousarvio (vuodelle, jota hakemus koskee)

- pankkiyhteystiedoista pankin ilmoitus tilinomistajasta

- toimintasuunnitelma (vuodelle, jota hakemus koskee)

- vahvistettu (allekirjoitettu) tuloslaskelma ja tase (edelliseltä tilikaudelta)

- vuokrasopimus (haettaessa vuokra-avustusta)

- jäljennös toiminnantarkastuskertomuksesta (edelliseltä tilikaudelta)

- Toimintakertomus (edelliseltä tilikaudelta)

Edellisen vuoden avustuksen käyttö tarkistetaan toimitetusta tilinpäätöksestä tai viimeisimmästä kirjanpidonraportista, mikäli tilikausi on muu kuin kalenterivuosi.

Lukuvuodelle 2025–2026 myönnetyn avustuksen 1. erä maksetaan voimassa olevan sopimuksen mukaisesti elokuussa. Avustuserä maksetaan tililtä 473000. Avustuserät maksetaan 4 erässä.

Avustuksen saajan tulee noudattaa kaupunginhallituksen 07.04.2025 (§ 222) hyväksymiä avustusohjeita sekä Helsingin kaupungin ja avustuksen saajan välisessä sopimuksessa mainittuja muita ohjeita.

Avustusta saadaan käyttää vain avustuspäätöksessä mainittuun tarkoitukseen. Jos avustuspäätöksessä ei ole käyttötarkoitusta tarkemmin yksilöity, avustus on käytettävä hakemuksessa mainittuun tarkoitukseen.

Avustus myönnetään ehdoin, että avustusvarat on palautettava vaadittaessa, jos niitä käytetään muuhun, kuin anottuun tarkoitukseen tai niiden käytölle asetettuja muita erityisehtoja ei noudateta tai jos avustuksen saaja on antanut kaupungin viranomaiselle virheellistä tai puutteellista tietoa avustusta koskevissa asioissa.

Avustuksen saajien on pidettävä kirjanpitoa kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten edellyttämällä tavalla. Kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata. Avustuksen saajan on järjestettävä tilintarkastus tilintarkastuslain edellyttämällä tavalla.

Jos avustuksen käytölle asetettuja ehtoja ei noudateta, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ryhtyy asian vaatimiin toimenpiteisiin, kuten asettaa määräajan ehdon täyttämiselle, huolehtii maksatuksen keskeyttämisestä tai jo suoritetun avustuksen takaisinperimisestä.

Vuoden 2025 avustuksen käytöstä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee pyytämään selvityksen vuoden 2026 avustushakemuksen yhteydessä.

Detta beslut publicerades 23.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Elina Kauppinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 79 638

elina.kauppinen@hel.fi

Emmi Halmirinne, taloussuunnittelija, puhelin: 09 310 39480

emmi.halmirinne@hel.fi

Beslutsfattare

Tero Vuontisjärvi
talous- ja suunnittelujohtaja