Karamzininranta, katusuunnitelma, Kluuvi
Karamzininranta, katusuunnitelma, Kluuvi
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liitteenä 2 olevan Karamzininrannan katusuunnitelman, suunnitelmapiirustus nro 32313/1.
Käsittely
Esteelliset: Kari Pudas
Esteellisyyden syy: yhteisöjäävi (hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohta).
Asian aikana kuultavana oli projektipäällikkö Valtteri Karttunen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Karamzininranta on nykyinen katu, jonka länsipuolella sijaitsee Finlandia-talo. Kadun itäpuolella on Töölönlahdenpuisto, jonka puistosuunnittelu on käynnissä samaan aikaan katusuunnittelun kanssa. Katualue rajautuu pohjoispäästä Töölönlahden vesialueeseen ja eteläosastaan Töölönlahdenkatuun. Karamzininrannan eteläpäästä on ajoyhteydet Eduskunnan huoltotunneliin sekä Töölönlahden pysäköintilaitokseen, joka palvelee myös Finlandia-talon huoltoa.
Karamzininranta on osa kaupunkikuvallisesti arvokasta Töölönlahden kokonaisuutta. Kadun varrella sijaitseva Finlandia-talo kuuluu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin (RKY).
Karamzininrannan alueella on aikaisemmin sijainnut pysäköintialue, ja sen jälkeen vuodesta 2014 väliaikaiset katujärjestelyt, joiden päällä tapahtumakeskus Pikku-Finlandia on palvellut Finlandia-talon asiakkaita rakennuksen perusparannuksen ajan (2022–2025). Pikku-Finlandia puretaan vuoden 2026 alussa, jonka jälkeen katutila on mahdollista jäsennellä uudelleen siten, että se muodostaa Töölönlahdenpuiston kanssa yhtenäisen, toimivan ja viihtyisän julkisen ulkotilakokonaisuuden.
Katusuunnitelma on voimassa olevan asemakaavan nro 10920 mukainen. Kaavassa katu on merkitty pääosin luonnonkivellä kivetyksi katuaukioksi, jolle voi sijoittaa istutuksia. Suunniteltu ratkaisu perustuu myös kohteesta vuonna 2020 laadittuun kadun suunnittelun lähtökohtiin ja periaatteisiin (KYLK 6. / 388 § 16.6.2020), joita on päivitetty vuonna 2024 osana Töölönlahdenpuiston idea- ja konseptisuunnitelmaa (KYLK 5. / 555 § 29.10.2024).
Katusuunnitelmassa otetaan huomioon alueen ominaispiirteet ja arvot, sekä kiinnitetään erityistä huomiota luontoarvoihin osana Töölönlahdenpuiston alueen kokonaisuutta. Merkittävä osa nykyisin kovalla pinnalla päällystetystä alueesta muutetaan istutusalueeksi. Kasvillisuus suunnitellaan monimuotoiseksi, runsaslajiseksi ja pölyttäjäystävälliseksi. Hulevesiä ohjataan kasvillisuudelle.
Töölönlahti on otettu mukaan Helsingin kaupungin luonnonsuojeluohjelmaan. Suojelun toteutustapa on vielä avoinna ja sitä edistetään samaan aikaan puistosuunnitelman kanssa.
Karamzininranta-kadun kanssa yhtäaikaisesti suunniteltua ja vuorovaikutettua Töölönlahdenpuistoa koskeva puistosuunnitelma on valmistelussa ja tuodaan myöhemmin Kaupunkiympäristölautakuntaan päätettäväksi.
Suunnitelma
Karamzininranta, katusuunnitelman piirustus nro 32313/1 (liite 2)
Karamzininrannan katualue on osin tonttikatua, katuaukiota sekä yleiselle jalankululle varattua aluetta. Finlandia-taloa palveleva linja-autojen ja taksien saattoliikenne sallitaan Finlandia-talon sisäänkäynnin kohdalle sijoittuvaan kääntöympyrään asti. Karamzininrannan suuntaisesti kulkee pyöräliikenteen Keskuspuistonbaana. Baana kulkee osin katualueella ja osin kadun itäpuolella. Baana liittyy etelästä Kansalaistorin suuntaan ja pohjoisessa Hakasalmenpuistoon. Baanan varrella jalankulku on eroteltu pyöräliikenteestä omalle jalkakäytävälleen. Karamzininranta liittyy Töölönlahdenkadun jo rakennettuun korotettuun liittymäalueeseen. Töölönlahdenkadun suuntaisesti rakennetaan ylijatkettu, korotettu jalkakäytävä ja pyörätie.
Karamzininrannan eteläpäässä sijaitseva ajorata rajataan reunatuilla ja päällystetään nupukiveyksellä. Pyörätie ja sen rinnalla kulkeva jalkakäytävä päällystetään asfaltilla. Karamzininrannan pohjoispäästä rakentuu aukiomainen ja vehreä oleskelualue, joka päällystetään luonnonkivilaatoilla. Laatoitus sovitetaan yhteen Finlandia-talon pintamateriaalien kanssa siten, että Finlandia-talon arvokkaat marmori- ja graniittipinnat säilyttävät korosteisen asemansa katutilassa. Aukiolle on osoitettu ulkotarjoilualueen tilavaraus. Kadulle tulee uusia puu-, pensas- ja perennaistutuksia. Kaupunkikuvallisesti tärkeiden näkymien säilyminen varmistetaan istutettavien puiden sijoittelulla ja valitsemalla kokoluokaltaan sopivan kokoisia puulajeja. Istutusalueet rajataan luonnonkivimuureilla /-reunakivillä.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 32313/1 (liite 1).
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset. Katusuunnitelmalla on arvioitu olevan myönteisiä vaikutuksia lapsiin. Kadun pohjoisosan uusittava katuaukio on autoton, kaikkien liikkujaryhmien, mukaan lukien lasten, vapaan kuljeskelun mahdollistava jalankulkualue. Katuympäristön leikittävyyttä tukevat suunniteltu vesiaihe ja istutukset reunuksineen. Puiston puolelle jatkuva pyöräbaana saa rinnalleen pyörätiestä erotetun jalkakäytävän, joka tukee turvallista liikkumista. Laajemmin katu liittyy Töölönlahdenpuistoon, joka on kesäpuiston myötä ollut myös lasten ja lapsiperheiden suosiossa. Karamzininrantaa ja Töölönlahdenpuistoa on suunniteltu samanaikaisesti viihtyisän ja toimivan kaupunkitilallisen kokonaisuuden aikaansaamiseksi. Liikennejärjestelyiden ja reittien parantaminen sekä tilan selkeyttäminen mm. pintamateriaalien avulla parantavat kävelyn edellytyksiä ja turvallista liikkumista kaikille liikkujille ja lapsivaikutuksia arvioitaessa myös lapsille.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Lisäksi vastaavaa yhteistyötä on tehty GlobalConnect Oy:n kanssa, jonka YKT-sopimuksen valmistelu on käynnissä. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaa on laadittu yhteistyössä Finlandia-talon, kaupunginmuseon ja Alvar Aalto -säätiön kanssa.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 9.−29.4.2025 välisen ajan. Suunnitelmaluonnoksen esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 10.4.2025 Pikku-Finlandialla. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutiset -sanomalehdessä (2.4. & 9.4.2025).
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 3.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 20.8.−9.9.2025 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona.
Muistutusten käsittely
Suunnitelmasta ei jätetty muistutuksia. Sen sijaan suunnitelmasta jätettiin kaksi mielipidettä.
Mielipide 1
Mielipiteessä ehdotettiin Keskuspuistonbaanan poistoa Töölönlahtea ympäröivistä puistoista. Mielipiteessä otettiin myös kantaa Helsingin kaupungin yleisiin valaistuskäytäntöihin, jotka eivät liity nähtävillä olevaan katusuunnitelmaan.
Esittelijän vastaus mielipiteeseen
Vastauksena toteamme, että katusuunnitelma toteuttaa Helsingin
yleiskaavaan merkittyä baanaverkon kaavamääräystä, jossa baanan sijainti on ohjeellisesti merkitty Karamzininranta-kadulle. Hesperianpuiston ja Hakasalmenpuiston osalta Keskuspuistonbaanasta on päätetty jo aiemmin puistosuunnitelmien hyväksymiskäsittelyssä. Linjausta puiston puolelle esitetään katusuunnitelmassa pysyväksi, jotta Finlandia-talon edusta voidaan jatkossa rauhoittaa riittävän laajalta alueelta hitaampaan liikuskeluun ja oleskeluun. Töölönlahdenpuiston puistosuunnitelmaa on valmisteltu samanaikaisesti ja tiiviissä yhteistyössä Karamzininrannan katusuunnitelman kanssa. Puistosuunnittelussa on arvioitu pyörätien sopivan puistokokonaisuuteen ja linkittyvän hyvin puiston kautta linjattuihin muihin pyöräliikenteen yhteyksiin. Puiston puolella sijaitsevan baanayhteyden tarkemmasta linjauksesta päätetään Töölönlahdenpuiston puistosuunnitelman yhteydessä.
Pyörätien ja yleisesti alueella liikkumisen turvallisuuteen kiinnitetään huomiota Karamzininrannan jatkosuunnittelussa ja Töölönlahdenpuiston suunnittelussa. Välitämme mielipiteen muilta osin eteenpäin kaupunkiympäristön toimialan sisällä.
Mielipide 2
Mielipiteessä esitettiin, että katusuunnitelma tulisi palauttaa uudelleen valmisteltavaksi, kunnes Töölönlahden luonnonsuojelualueen rajauksesta on päätetty. Mielipiteessä esitettiin katusuunnitelman olevan voimassa olevan asemakaavan vastainen osittain puiston kautta linjatun pyörätien ja kadulle esitettyjen istutusten osalta. Pyörätieratkaisun esitettiin olevan myös yleiskaavan ja aiemmin kadulle laadittujen lähtökohtien ja tavoitteiden vastainen. Mielipiteessä esitetään poistettavaksi kadun pohjoisosaan tilavarauksella esitetty ulkotarjoilualue ja tapahtumasähköpiste. Lopulta mielipiteessä todetaan, ettei katusuunnitelma tarjoa mitään myönteistä lapsille. Muilta osin mielipiteessä esitetyt näkemykset eivät ole katusuunnitelmassa päätettäviä asioita.
Esittelijän vastaus mielipiteeseen
Mielipiteeseen toteamme, että kadun pohjoisosan hiekkarannalle esitetään voimassa olevassa asemakaavassa mahdolliseksi merkitty puupintainen laituri, jolla korvataan nykyinen katualueen ulkopuolella sijaitseva vastaavanlainen puupintainen laituri. Laiturin siirrossa ja ranta-alueen läheisyydessä työskennellessä kiinnitetään erityistä tarkkaavaisuutta Töölönlahden luontoarvoihin. Töölönlahden suojelun tavasta ja rajauksesta päätetään myöhemmin.
Pyörätien sijainnista toteamme, että Karamzininrannan kadun alueelle on Helsingin yleiskaavassa (2016) esitetty sijainniltaan ohjeellinen baanaverkon pyöräliikenteen yhteys. Asemakaavassa kadun länsireunaan on sijoitettu vastaavasti ohjeellinen jalankululle ja polkupyöräilylle varattu alueen osa. Vuonna 2020 laadittuja kadun suunnitteluperiaatteita on käytetty tarkemman katusuunnittelun pohjana. Suunnitteluperiaatteita baanan sijainnin osalta on päivitetty vuonna 2024 osana ohjeellisena noudatettavaksi hyväksyttyä Töölönlahdenpuiston idea- ja konseptisuunnitelmaa. Baana on Finlandiatalon peruskorjauksen ajaksi sijoitettu tilapäisjärjestelyillä kadun itäpuolelle osaksi Töölönlahden kesäpuistoa. Kuten ensimmäisen mielipiteen vastauksessa tuotiin esiin, on puistosuunnittelussa arvioitu pyörätien sopivan puistokokonaisuuteen ja linkittyvän hyvin puiston kautta linjattuihin muihin pyöräliikenteen yhteyksiin.
Istutuksista ja ulkotarjoilualueen varauksesta toteamme asemakaavassa määrättävän, että katuaukiolle saa sijoittaa istutuksia. Töölönlahden ympäristöön on toivottu lisää kahviloita. Nykyinen hiekkarannan alue Töölönlahden rannassa halutaan kuitenkin pitää lähtökohtaisesti kaikille avoimena. Katusuunnitelmassa varaudutaan mahdolliseen ulkotarjoilualueeseen tilavarauksella ja sähköpisteellä. Suunnitelmassa on varauduttu nykyisen suositun Pikku-Finlandian ulkotarjoilualueen kokoiseen alueeseen. Nykyiseen tarjoilualueeseen verrattuna suunnitelman tarjoilualueen varaus on kuitenkin esitetty n. 15–20 metriä kauemmas Töölönlahden rannasta. Siirron tavoitteena on selkeämmin erottaa terassitoiminnot pyöräliikenteen baanasta ja ranta-alueesta.
Kadun pohjoisosan uusittava katuaukio on autoton, kaikkien liikkujaryhmien, mukaan lukien lasten, vapaan kuljeskelun mahdollistava jalankulkualue. Katuympäristön leikittävyyttä tukevat suunniteltu vesiaihe ja istutukset reunuksineen. Puistonkin puolelle jatkuvan pyöräbaanan rinnalle rakennetaan erillinen jalkakäytävä, joka tukee eri liikkujaryhmien turvallista liikkumista.
Pyörätien ja yleisesti alueella liikkumisen turvallisuuteen kiinnitetään huomiota Karamzininrannan jatkosuunnittelussa ja Töölönlahdenpuiston suunnittelussa. Välitämme mielipiteen muilta osin eteenpäin kaupunkiympäristön toimialan sisällä.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 7 000 000 euroa, 730 euroa/m² (alv 0 %).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 42 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 27 500 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2026 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Sovelletut säännökset
Alueidenkäyttölaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41–43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Detta beslut publicerades 03.11.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Upplysningar
Valtteri Karttunen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 52747