Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelmasta 1.8.2025 alkaen
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelmasta 1.8.2025 alkaen
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Helsingin kaupungin suomenkielisen esiopetuksen opetussuunnitelman liitteen 2 mukaisesti. Suunnitelmaa noudatetaan kunnallisessa ja kunnan järjestämässä yksityisessä esiopetuksessa 1.8.2025 alkaen.
Käsittely
Esittelijä Miia Kemppi muutti perustelujaan siten, että Lapsivaikutusten arviointi -alaotsikon viimeinen kappale korvataan seuraavalla tekstillä:
Haasteellinen henkilöstötilanne voi lisätä eri toimipisteiden välisiä laatueroja ja vaikuttaa lasten kokemukseen esiopetuksen laadusta. Ilman kelpoisuutta toimivilla opettajilla ei välttämättä ole koulutuksen tuomia valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida esiopetuksen toimintaa, kuten opetussuunnitelmassa ja perusopetuslaissa on määritelty. Esiopetuksen henkilöstön saatavuuden eteen kaupunki tekee edunvalvontaa. Esiopetuksen laadun takaamiseksi on olennaisen tärkeätä saada koulutettua esiopetuksen sisällön tuntevaa henkilökuntaa sekä lisäksi järjestää täydennyskoulutusta ja perehdytystä opetussuunnitelman sisältöihin. Tämä tasaa laatua esiopetuksen järjestämisessä, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä Helsingin kaupungin suomenkielisen esiopetuksen opetussuunnitelman liitteen 2 mukaisesti. Suunnitelmaa noudatetaan kunnallisessa ja kunnan järjestämässä yksityisessä esiopetuksessa 1.8.2025 alkaen.
Kunta päättää kuntakohtaisesta opetussuunnitelmasta perusopetuslain (628/1998) 15 §:n mukaisesti. Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta kaupunkitasoisten opetussuunnitelman hyväksymisestä (luku 15 § 2 mom. 1 kohta).
Opetushallitus on 13.2.2025 antanut muutosmääräyksen (OPH-533-2025) esiopetuksen opetussuunnitelman perusteista koskien lukuja 1–7. Määräyksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön 1.8.2025.
Opetushallituksen määräyksen mukaisten tarkistusten lisäksi Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelma on päivitetty kauttaaltaan (luvut 1–7). Esiopetuksen opetussuunnitelma on muutosten jälkeen yhtenäisempi Helsingin varhaiskasvatussuunnitelman kanssa sekä huomioi nykyiset ja tulevaisuuden tarpeet. Suunnitelma on laadittu yhteistyössä ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen kanssa. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto käsittelee kokouksessaan 24.6.2025 esitystä ruotsinkielisestä esiopetuksen opetussuunnitelmasta, Läroplan för förskoleundervisning i Helsingfors.
Opetussuunnitelman muutokset lukuihin 1–7
Helsingin esiopetussuunnitelma sisältää valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet ja Helsingin paikalliset tarkennukset liitteen 2 mukaisesti.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin on tehty teknisluonteisia muutoksia lukuihin 1,2 ja 4, esimerkiksi tuen järjestämiseen liittyvään terminologiaan liittyen. Lukuun 3 on tehty muutoksia liittyen inklusiivisen toimintakulttuurin ja sen kehittämisen periaatteisiin.
Perusopetuslain oppimisen tuen muutokset tulevat voimaan 1.8.2.2025. Opetushallitus on päivittänyt esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luvun 5 oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuen osalta. Muutoksen myötä nykyisestä perusopetuslain mukaisesta kolmiportaisesta tuesta luovutaan. Ennen 1.8.2025 tehdyt esiopetuksen erityisen tuen päätökset ovat kuitenkin siirtymäajan vuoksi voimassa toimintavuoden 2025–26.
Osallisuus opetussuunnitelman päivitysprosessin aikana
Helsingin esiopetussuunnitelman laadintaan ovat osallistuneet varhaiskasvatuksen johto, varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöt, henkilöstö ja asiantuntijat. Päiväkodin johtajista, varhaiskasvatuksen opettajista, alueellisista S2-opettajista ja kiertävistä varhaiskasvatuksen erityisopettajista muodostuva opetussuunnitelmaverkosto on osallistunut esiopetussuunnitelman eri osioiden laadintaan. Kaupungin esiopetuksesta vastaavat varhaiskasvatuksen opettajat, erityisopettajat ja S2-opettajat ovat kommentoineet esiopetussuunnitelmaa omissa tilaisuuksissaan.
Perusopetuksen ja ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden kanssa on tehty tiivistä yhteistyötä koko prosessin ajan. Opetussuunnitelmaa on kommentoinut sosiaali- ja terveystoimen ammattihenkilöiden verkosto.
Opetussuunnitelmatyötä on esitelty varhaiskasvatuksen johdon tilaisuuksissa, toimialan johtoryhmissä ja henkilöstötoimikunnissa. Paikallisissa tarkennuksissa on huomioitu eri tilaisuuksista saatu palaute ja ehdotukset. Opetussuunnitelman linjauksista on myös neuvoteltu pääkaupunkiseudun kuntien kanssa.
Huoltajien näkemyksiä oppimisen tuesta on kerätty huhtikuussa 2025 tehdyillä esi-, perus- ja toisen asteen yhteisellä verkkokyselyllä. Liitteen 4 mukaiset vastaukset on huomioitu paikallisia opetussuunnitelmia laadittaessa. Huhtikuun huoltajainfossa kerrottiin oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksista eri koulutusasteilla. Lapsia kuultiin 13 suomenkielisessä esiopetus ryhmässä asiantuntijoiden ja esiopetuksen opettajien yhteistyönä. Lasten kuulemisten koonti on osana lapsivaikutusten arviointia liitteessä 3.
Lapsivaikutusten arviointi
Perusopetuslain valmistelun yhteydessä on tehty laaja, valtakunnallinen lapsivaikutusten arviointi. Arvioinnin mukaan lakimuutoksen myötä oppilaiden oikeus saada tukea mahdollisimman varhain osana omaa ryhmäänsä vahvistuu ja oppimisen vaikeuksien kasautumista ennaltaehkäistään.
Helsingin esiopetuksessa toteutettiin laaja lapsivaikutusten arviointi esiopetuksen opetussuunnitelman päivityksestä. Arvioinnissa hyödynnettiin lasten, huoltajien ja henkilöstön kuulemisten tuloksia sekä syksyn 2024 asiakaskyselyn tuloksia ja ajankohtaisia selvityksiä ja tutkimuksia. Lapsivaikutusten arviointi on kuvattu liitteessä 3.
Esiopetussuunnitelman päivitys vahvistaa inklusiivisen toiminnan periaatteita, joka tukee jokaisen lapsen mahdollisuutta osallistua esiopetuksen toimintaan. Päivityksen yhtenä tavoitteena on ollut vähentää lapsikohtaista kirjaamista, jolloin henkilöstölle jää enemmän aikaa olla lasten kanssa ja kohdata jokainen lapsi arjessa. Kuten valtakunnallisessakin lapsivaikutusten arvioinnissa on todettu, ryhmäkohtaisten tukimuotojen tarkoituksena on tasoittaa oppimisvalmiuksien eroja opinpolun alkuvaiheessa. Opetuskielen tukiopetus ja Helsingin paikalliset tarkennukset kieleen ja kulttuuriin liittyen parantavat maahanmuuttajataustaisten lasten oppimista.
Lapsivaikutusten arvioinnissa mahdolliseksi riskiksi on tunnistettu, että varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toimitaan perusopetus- ja varhaiskasvatuslain alaisuudessa. Tämän takia lasten tuen järjestämisessä esiopetuksen ja täydentävän varhaiskasvatuksen aikana on eroja, mikä voi johtaa epäselvyyksiin henkilöstön ja huoltajien kanssa. Viestintään ja täydennyskoulutukseen panostetaan riskien vähentämiseksi.
Haasteellinen henkilöstötilanne lisää eri toimipisteiden välisiä laatueroja ja vaikuttaa suoraan lasten kokemukseen esiopetuksen laadusta. Ilman kelpoisuutta toimivilla opettajilla ei välttämättä ole valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida esiopetuksen toimintaa, kuten opetussuunnitelmassa ja perusopetuslaissa on määritelty.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön (5.2.2025 § 28) mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta kaupunkitasoisten opetussuunnitelman hyväksymisestä (luku 15 § 2 mom. 1 kohta).
Detta beslut publicerades 27.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Essi Stranden, pedagoginen asiantuntija, varhaiskasvatus ja esiopetus, puhelin: 09 310 37639
Piia Nevala, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 34658