Virkasuhteen täyttäminen, Suutarilan peruskoulu, apulaisrehtori, työavain KASKO-01-80-25
Virkasuhteen täyttäminen, Suutarilan peruskoulu, apulaisrehtori, työavain KASKO-01-80-25
Päätös
Perusopetuksen aluepäällikkö päätti ottaa Suutarilan peruskouluun sijoitettuun peruskoulun apulaisrehtorin virkaan (000148) **********
Virantoimitus alkaa 1.8.2025.
Virkaan valitulle ei määrätä koeaikaa.
Rikosrekisteriotetta tai selvitystä terveydentilasta ei tarvitse esittää.
Päätöksen perustelut
Suutarilan peruskouluun sijoitetun peruskoulun apulaisrehtorin virka on julistettu haettavaksi Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa 1.4.2025 – 15.4.2025 työavaimella KASKO-01-80-25.
Viranhaltijan tehtävänä on apulaisrehtorin tehtävät perusopetuksessa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Suutarilan peruskoulu.
Suutarilan ala-aste ja Suutarinkylän peruskoulu yhdistyvät 1.8.2025 Suutarilan peruskouluksi. Koulussa tarjotaan soveltuvuuskoepainotuksena musiikkia vuosiluokilla 3–9.
Apulaisrehtori johtaa koulun toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan yhdessä rehtorin sekä toisen apulaisrehtorin kanssa. Hän osallistuu peruskoulun pedagogisen toiminnan ja talouden sekä tila- ja turvallisuusasioiden johtamiseen sekä sidosryhmäyhteistyöhön. Apulaisrehtori osallistuu myös henkilöstöjohtamiseen toimimalla oman yksikkönsä esihenkilönä.
Johtamistyön raameina ovat Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivet: näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky. Ne kuvastavat, millaista yhtenäistä johtamiskäyttäytymistä ja jokapäiväisiä tekoja kaupunki odottaa johdolta ja esihenkilöiltä. Näkemyksellisyys liittyy ymmärrykseen kaupungin strategiasta sekä sitä tukevista tavoitteista. Innostus viittaa esihenkilön omaan esimerkkiin ja energiaan. Linjakkuuden ytimessä on johdonmukainen ja eettinen johtaminen ja toimeenpanokykyyn kuuluu tavoitteiden saavuttaminen tiimin kanssa ja tehtävien delegoiminen.
Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 2 §:n mukaan rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on ylempi korkeakoulututkinto, asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus, riittävä työkokemus opettajan tehtävissä sekä opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot tai muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.
Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin seuraavaa: ”Toivomme sinulla olevan kokemusta ja osaamista muutos- ja pedagogisesta johtamisesta sekä luemme eduksi kokemuksen apulaisrehtorina toimimisesta.”
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Määräajassa hakemuksen jätti 25 hakijaa, joista hakemuksen perusteella 24 täyttivät viralle asetetut kelpoisuusvaatimukset. Videohaastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella 10 hakijaa, joista yksi ei vastannut määräaikaan mennessä. Videohaastatteluihin kutsuttiin hakijat, joilla on viimeaikaista esihenkilökokemusta perusopetuksesta ja kokemusta erityisesti suomalaisesta yhtenäisestä peruskoulusta. Videohaastattelussa kysyttiin hakijan vahvuuksia ja kehittämisalueita koulun johtamisessa, talousjohtamisen osaamista ja oppimisen tuen lakimuutoksen johtamista.
Videohaastattelujen perusteella ensimmäisiin henkilökohtaisiin haastatteluihin 30.4.2025 kutsuttiin 3 hakijaa. Haastatteluun kutsuttiin hakijat, jotka videovastauksissa toivat esille konkreettisia johtamistekoja virka-apulaisrehtorin työn näkökulmasta.
Haastatteluiden perusteella tilattiin kahdesta hakijasta henkilöarviointi, jonka suoritti Psycon Oy. Henkilöarviointiin valittiin hakijat, jotka toivat haastattelussa esille monipuolista osaamista henkilöstöjohtamisesta yhtenäisessä peruskoulussa. Henkilöarviointien läpikäyntiin Psycon Oy:n edustajan kanssa osallistuivat perusopetuksen aluepäällikkö, rehtori ja hr-asiantuntija. Henkilöarvioinnin jälkeen toiseen haastatteluun 15.5. kutsuttiin kaksi hakijaa. Haastatteluihin osallistuivat perusopetuksen aluepäällikkö ja rehtori.
**********
**********
********** ********** ********** **********
Henkilöarvioinnin ja haastattelujen jälkeen suoritetun hakijoiden ansioiden kokonaisarvioinnin perusteella perusopetuksen aluepäällikkö katsoo, että **********
Toimialajohtajan 14.4.2025 tekemän delegointipäätöksen (§ 27) perusteella perusopetuksen aluepäällikkö ottaa virka-apulaisrehtorin vakituiseen virkaan.
Pöytäkirjanote annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.
Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Detta beslut publicerades 16.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Paula Järnefelt, rehtori, puhelin: 09 310 80767