Tutkimuslupa, palveluseteli suun terveydenhuollon julkisten palveluiden järjestämismuotona Suomessa – järjestäjän kokemuksia sen toteutuksesta ja toimivuudesta

HEL 2025-012050
Ärendet har nyare handläggningar
§ 80

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Palveluseteli suun terveydenhuollon julkisten palveluiden järjestämismuotona Suomessa – järjestäjän kokemuksia sen toteutuksesta ja toimivuudesta”

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Palveluseteli suun terveydenhuollon julkisten palveluiden järjestämismuotona Suomessa – järjestäjän kokemuksia sen toteutuksesta ja toimivuudesta” (väitöstutkimus). Tutkimuksen yhteyshenkilönä on johtajahammaslääkäri ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2026 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut, kuin hakemuksen allekirjoittaneet tutkijat, on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän
päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2025-012050).

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi.

Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää suun terveydenhuollon julkisen sektorin kokemuksia ja näkemyksiä palvelusetelitoiminnan järjestämisestä ja toteuttamisesta. Tavoitteena on tunnistaa toimivan palvelusetelin edellytyksiä, jotta suun terveydenhuollon julkisia palveluita voidaan järjestää laadukkaasti palvelusetelin avulla.

Tutkimuskysymykset ovat:

1) Miten palveluseteliä käytetään julkisten palveluiden järjestämismuotona suun terveydenhuollossa?
2) Minkälaisia hyötyjä ja haasteita julkisten suun terveydenhuollon palveluiden järjestämisessä palvelusetelillä on?

Tutkimuksen kohteena ovat ne hyvinvointialueet, joissa palveluseteli on tai on ollut käytössä tai sen käyttöönottoa ollaan suunnittelemassa. Tutkimusaineisto kerätään haastatteluilla, joihin rekrytoidaan Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon johdon edustajista 1–2 haastateltavaa. Tutkimuksen yhteyshenkilö välittää rekrytointiviestiä. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja perustuu tietoiseen suostumukseen. Osallistujat saavat haastattelukysymykset etukäteen tutustuttavaksi. Yhden haastattelun kesto on noin yksi tunti.

Haastattelut nauhoitetaan ja niiden sisältö litteroidaan ja anonymisoidaan analysointia varten. Aineisto analysoidaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Tutkimusaineiston tietoturvallinen ja tietosuojaa noudattava käytäntö on kuvattu tutkimuksen tietosuojavaikutusten arvioinnissa ja tietosuojaselosteessa.

Johtajahammaslääkäri on puoltanut tutkimuslupaa (6.8.2025).

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 29.7.2025 § 154 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää terveys- ja päihdepalvelujen johtaja kahta tai useampaa palvelukokonaisuutensa palvelua koskevissa tutkimusluvissa.

Detta beslut publicerades 19.08.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Minttu Markkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 40196

minttu.markkanen@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 3. Haastattelurunko
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 6. Eettinen lausunto
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 4. Tietosuojailmoitus
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 5. Tietosuojan vaikutusten arviointi
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 1. Rekrytointiviesti haastatteluun
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 2. Informointi ja suostumus tutkimukseen osallistuvalle
Bilagan publiceras inte på internet.
9. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite, ohjaajan allekirjoitus 1.8.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
10. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite, salassapitosopimus 1.8.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
11. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite, salassapitosopimus 11.6.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
12. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite, salassapitosopimus 18.6.2025pdf
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.