Tutkimuslupa, palveluseteli suun terveydenhuollon julkisten palveluiden järjestämismuotona Suomessa – järjestäjän kokemuksia sen toteutuksesta ja toimivuudesta

HEL 2025-012050
More recent handlings
§ 80

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Palveluseteli suun terveydenhuollon julkisten palveluiden järjestämismuotona Suomessa – järjestäjän kokemuksia sen toteutuksesta ja toimivuudesta”

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Palveluseteli suun terveydenhuollon julkisten palveluiden järjestämismuotona Suomessa – järjestäjän kokemuksia sen toteutuksesta ja toimivuudesta” (väitöstutkimus). Tutkimuksen yhteyshenkilönä on johtajahammaslääkäri ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2026 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut, kuin hakemuksen allekirjoittaneet tutkijat, on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän
päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2025-012050).

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi.

Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää suun terveydenhuollon julkisen sektorin kokemuksia ja näkemyksiä palvelusetelitoiminnan järjestämisestä ja toteuttamisesta. Tavoitteena on tunnistaa toimivan palvelusetelin edellytyksiä, jotta suun terveydenhuollon julkisia palveluita voidaan järjestää laadukkaasti palvelusetelin avulla.

Tutkimuskysymykset ovat:

1) Miten palveluseteliä käytetään julkisten palveluiden järjestämismuotona suun terveydenhuollossa?
2) Minkälaisia hyötyjä ja haasteita julkisten suun terveydenhuollon palveluiden järjestämisessä palvelusetelillä on?

Tutkimuksen kohteena ovat ne hyvinvointialueet, joissa palveluseteli on tai on ollut käytössä tai sen käyttöönottoa ollaan suunnittelemassa. Tutkimusaineisto kerätään haastatteluilla, joihin rekrytoidaan Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon johdon edustajista 1–2 haastateltavaa. Tutkimuksen yhteyshenkilö välittää rekrytointiviestiä. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja perustuu tietoiseen suostumukseen. Osallistujat saavat haastattelukysymykset etukäteen tutustuttavaksi. Yhden haastattelun kesto on noin yksi tunti.

Haastattelut nauhoitetaan ja niiden sisältö litteroidaan ja anonymisoidaan analysointia varten. Aineisto analysoidaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Tutkimusaineiston tietoturvallinen ja tietosuojaa noudattava käytäntö on kuvattu tutkimuksen tietosuojavaikutusten arvioinnissa ja tietosuojaselosteessa.

Johtajahammaslääkäri on puoltanut tutkimuslupaa (6.8.2025).

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 29.7.2025 § 154 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää terveys- ja päihdepalvelujen johtaja kahta tai useampaa palvelukokonaisuutensa palvelua koskevissa tutkimusluvissa.

This decision was published on 19.08.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Minttu Markkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 40196

minttu.markkanen@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 3. Haastattelurunko
The attachment will not be published on the internet.
4. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 6. Eettinen lausunto
The attachment will not be published on the internet.
5. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 4. Tietosuojailmoitus
The attachment will not be published on the internet.
6. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 5. Tietosuojan vaikutusten arviointi
The attachment will not be published on the internet.
7. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 1. Rekrytointiviesti haastatteluun
The attachment will not be published on the internet.
8. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite 2. Informointi ja suostumus tutkimukseen osallistuvalle
The attachment will not be published on the internet.
9. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite, ohjaajan allekirjoitus 1.8.2025
The attachment will not be published on the internet.
10. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite, salassapitosopimus 1.8.2025
The attachment will not be published on the internet.
11. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite, salassapitosopimus 11.6.2025
The attachment will not be published on the internet.
12. Tutkimuslupahakemus 2.8.2025, liite, salassapitosopimus 18.6.2025pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.