Avustuksen myöntäminen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kulttuurin ja liikunnan laitosavustukset 2026

HEL 2025-012211
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esitys kaupunginhallitukselle kulttuurin ja liikunnan laitosavustuksista vuodelle 2026

Kultur- och fritidsnämnden

Esitysehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle kulttuurin ja liikunnan laitosavustuksia vuoden 2026 Helsingin kaupungin talousarvioon seuraavasti:

Kulttuurin laitosavustuksetTA 2025Haettu 2026TAE 2026
HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr
6 335 000
6 511 000
6 511 000
- toiminta-avustus
6 300 000
6 426 000
6 476 000
- vuokra-avustus
35 000
85 000
35 000
Helsingin teatterisäätiö sr
14 456 000
15 087 000
14 735 000
- laina- ja korkoavustus
4 862 000
4 872 000
4 872 000
- toiminta-avustus
6 375 000
6 925 000
6 573 000
- vuokra-avustus
3 219 000
3 290 000
3 290 000
Suomen kansallisooppera ja -baletti sr
3 694 000
3 694 000
3 694 000
- toiminta-avustus
3 694 000
3 694 000
3 694 000
UMO-säätiö sr
965 000
1 075 000
1 003 000
- toiminta-avustus
965 000
1 075 000
1 003 000
Kaikki yhteensä
25 450 000
26 367 000
25 943 000
 
Liikunnan laitosavustuksetTA 2025Haettu 2026TAE 2026
Helsinki Stadion Oy
330 000
277 500
277 500
- laina- ja korkoavustus
105 000
52 500
52 500
- vuokra-avustus
51 500
51 500
51 500
- toiminta-avustus
173 500
173 500
173 500
Jääkenttäsäätiö sr
2 351 364
1 838 000
1 838 000
- laina- ja korkoavustus
2 076 000
1 558 000
1 558 000
- vuokra-avustus 
275 364
280 000
280 000
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy
530 000
531 000
531 000
- laina- ja korkoavustus
235 000
211 000
211 000
- toiminta-avustus
295 000
320 000
320 000
Urhea-säätiö sr
268 000
610 000
540 000
Urheiluhallit Oy
4 100 000
6 025 000
6 025 000
- laina- ja korkoavustus
789 000
3 021 000
3 021 000
- toiminta-avustus
3 311 000
3 004 000
3 004 000
Vuosaaren Urheilutalo Oy
2 415 145
2 416 000
2 416 000
- laina- ja korkoavustus
995 000
734 000
734 000
- toiminta-avustus
1 335 145
1 620 000
1 620 000
- kompensaatio Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeista 
85 000
62 000
62 000
Muut liikunnan laitosavustukset 
267 000
522 950
277 400
Kaikki yhteensä 
10 261 509
12 220 450
11 904 900
 

Esittelijän perustelut

Vuoden 2026 kulttuurin ja liikunnan laitosavustusten haku päättyi 25.4.2025.

Kulttuuri- ja kirjastojaosto ja liikuntajaosto antoivat 21.8.2025 laitosavustuksia koskevan ehdotuksensa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle sisällytettäväksi vuoden 2026 Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaa koskevaan talousarvioon.

Jaostot tekevät lopullisen oikaisukelpoisen päätöksen myönnettävistä avustuksista joulukuussa 2025. Laitosavustuksia koskevien hakemusten käsittelyprosessi toteutetaan Helsingin kaupungin hallintosäännön, avustuksia koskevien päätösten ja ohjeiden sekä kaupunginkanslian ohjeiden mukaisesti.

Avustuksen maksamisen edellytyksenä on, että kaupungin hakijalle aiemmin myöntämien avustusten käytössä tai muussa toiminnassa ei ole ilmennyt epäselvyyksiä tai väärinkäytöksiä. Avustus maksetaan sillä ehdolla, että se voidaan periä takaisin, ellei avustusta saaneelta yhteisöltä saada hyväksyttävää selvitystä aikaisempien avustusten käytöstä.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Kulttuurin laitosavustukset

Kulttuurin laitosavustuksiin esitetään 25 943 000 euroa. Esitys on 493 000 euroa enemmän kuin vuonna 2025 (+1,9 prosenttia).

Laitosavustusta saavista toimijoista Helsingin teatterisäätiö sr ja UMO-säätiö sr ovat esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän (VOS) piirissä. Vuonna 2025 näistä vain teatterisäätiön valtionosuutta leikattiin vuonna 2025, leikkaus oli 350 000 euroa (-5 prosenttia). Vuoden 2026 osalta ei kummankaan toimijan osalta ole tiedossa valtionosuuksien uusia leikkauksia.

Kaupunginhallitus myönsi 9.6.2025, § 424 talousarviokohdan 9 01 02 33, lainat kaupunkikonsernin yhteisöille, varoista 8 400 000 euron suuruisen lainan Helsingin teatterisäätiölle päätöksen mukaisin ehdoin. Laina maksetaan takaisin tasalyhennyksin 10 vuoden kuluessa siten, että kaksi ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita. Lainan lyhennyksiin tarvittavat laina- ja korkokulut osoitetaan täysimääräisesti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioon.

Liikunnan laitosavustukset

Laitosavustuksia koskeva esitys sisältää 16 % kasvun vuoden 2025 laitosavustuksiin. Kasvu ylittää strategian mukaisen käyttötalouden kehityksen vastuuperiaatteen mukaisen kasvuprosentin. Merkittävimmän kasvun laitosavustustarpeeseen aiheuttaa Urheiluhallit Oy:n kasvaneet lainanhoitokustannukset koskien Malmin uimahallin laajennushanketta.

Kulttuurin laitosavustuksia koskevat toimijakohtaiset muutokset

HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr

HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr:n avustukseksi esitetään 6 511 000 euroa. Esitys on 176 000 euroa (+2,8 prosenttia) enemmän kuin vuonna 2025. Toiminta-avustuksen kasvu on 126 000 euroa (+2 prosenttia) ja erillisen museokaupan vuokra-avustuksen osuus on 35 000 euroa, sama kuin vuonna 2025.

Taidemuseosäätiö sr:n Tennispalatsissa ja Kokoelmakeskuksessa sijaitsevien toimitilojen tilakustannukset ovat, arvonlisäveron piiriin kuuluvaa museokaupan toimintaa lukuun ottamatta, museolle vastikkeettomia ja sisältyvät toimialan talousarvioon.

Niam Oy vuokraa museotiloja (5 296 m²) kaupunkiympäristön toimialalle, joka edelleen vuokraa tiloja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle, joka luovuttaa tilat HAMin käyttöön vastikkeetta. Vuokranmaksu tapahtuu museotilojen osalta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kehyksestä. Poikkeuksen tähän muodostaa arvonlisäveron piiriin kuuluva HAM Shop, jossa tilan vuokralaisena on suoraan taidemuseon säätiö. HAM Shopin (109 m²) vuokran maksaa HAM, jolle kohdennetaan tarkoitusta varten vuokra-avustus.

Museo suunnittelee myös tiloihin kohdentuvia muutoksia. Tilojen muutoksessa museokauppa HAM Shopin nykyiselle paikalle on tarkoitus perustaa kahvila. Kahvilatoimija tulisi suoraan Niam Oy:n vuokralaiseksi, jolloin myös kahvilalta saatava vuokratuotto on Niamin vuokratuottoa. Tennispalatsin pohjoispäädyn sisääntuloaulasta vuokrattaisiin Niamilta noin 70 m² lisätilaa, joka kohennetaan museon brändin mukaiseksi sisääntuloksi. Samalla suunnitelmissa on HAM Shopin siirto toiseen kerrokseen Jaakonkadun puolelle, missä 73 m²:n tilassa sijaitsevat nykyisin vaatelokerot. Näillä liiketiloihin kohdistuvilla muutoksilla ei ole kustannusvaikutusta laitosavustuksiin. Kuitenkin näyttelytiloihin suunnitelluilla tilamuutoksia olisi arvion mukaan kustannusvaikutus nousseina vuokrina noin 50 000 euroa vuodessa. Näyttelytilojen muutosten toteutuminen edellyttäisi rahoitusta osana kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan budjettikehystä.

Kokonaisuutena taidemuseon toimintamenojen osalta lisäysesitykseen vaikuttavat yleinen kustannustason nousu sekä museon työehtosopimusmuutoksista tulevat kustannuspaineet.

Helsingin teatterisäätiö sr

Helsingin teatterisäätiö sr:n avustukseksi esitetään 14 735 000 euroa, mikä on 279 000 euroa (+1,9 prosenttia) enemmän kuin vuonna 2025. Avustuksesta 6 573 000 euroa (+3,1 prosenttia) kohdennetaan toiminta-avustukseen, vuokra-avustuksen osuus kustannusperusteisesti 3 290 000 euroa (+2,2 prosenttia). Teatterin investointien kuoletuksiin ja korkoihin varataan 4 872 000 euroa (+ 0,2 prosenttia).

Teatterisäätiön valtionosuuksia leikattiin 350 000 euroa vuonna 2025 jonka kaupunki kompensoi siten että se jäi budjetin vertailuluvuksi.

Teatterisäätiön toiminta-avustuksen kasvattamisen perusteena vuodelle 2026 on yleinen kustannustason nousu. Teatterin avustushakemuksessaan esittämää avustustason lisäystä perustuen mahdollisiin tuleviin valtionosuuksien leikkauksiin ei voida pitää perusteltuina. Kaupunki ei myöskään automaattisesti korvaa mahdollisia valtionosuuksien leikkauksia. Säätiön toiminta-avustus sisältää vuosikorjauksiin sekä kalustohankintoihin tarkoitetun osuuden (420 000 euroa).

Vuokra-avustuksiin esitetään 71 000 euron korostusta (+2,2, prosenttia). Vuokra-avustuksilla katetaan teatteritalon, studio Pasilan sekä teatterin käytössä olevien varastotilojen vuokrakustannukset. Lukua voidaan täsmentää lopullisessa päätöksessä, mikäli tiedossa on muutoksia vuokratasoon.

Laina- ja koroavustusta esitetään nostettavaksi 10 000 euroa (+0,2 prosenttia). Kokonaisuuteen sisältyy aiemmin tehdyn peruskorjaushankkeen lainarahoitus Kuntarahoitus Oy:ltä, johon Helsingin kaupunginvaltuusto on myöntänyt yhteensä 67 miljoonan euron omavelkaisen takauksen sekä aiemman lisärahoitustarpeen kattamisen yhteensä 2 miljoonaa euroa. Lainojen takaisinmaksu aloitettiin vuonna 2017. Esityksessä on otettu huomioon kaupunginhallituksen 9.6.2025, § 424 myöntämän 8 400 000 euron suuruisen uuden lainan kahden lyhennysvapaan vuoden ensimmäisen vuoden korkokulujen osuus 92 000 euroa. Kaikkien teatterille myönnettyjen lainojen lyhennykset ja korot katetaan kaupungin laina-avustuksella, jonka suuruus on vuonna 2026 yhteensä 4 872 000 euroa.

UMO-säätiö sr

UMO-säätiö sr:lle esitetään avustuksena 1 003 000 euroa. Esitys on 30 000 euroa (3,1 prosenttia) enemmän kuin vuonna 2025. Lisäysesitykseen vaikuttavat työehtosopimuksen neuvottelutulosten palkkavaikutukset, useisiin kustannuseriin vaikuttava kustannustason nousu.

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:lle esitetään avustuksena 3 694 000 euroa, joka on euromääräisesti samaa tasoa kuin vuonna 2025. Helsingin rahoitusosuus perustuu pääkaupunkiseudun kaupunkien tekemään rahoitussopimukseen kaupunkien osallistumisesta oopperan käyttökustannuksiin vuodesta 2014 lukien. Tämän lisäksi kaupungeilla on yhteistyötä koskeva puitesopimus ja vuosittain vahvistettava yhteistyösopimus. Kukin rahoitukseen osallistuva kaupunki tekee oopperan kanssa oman erillisen sopimuksensa.

Käyttökustannuksia koskevan rahoitussopimuksen mukaan kaupungit maksavat avustuksen Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:lle vuoden 2012 avustuksen suuruisena alennettuna yhdellä (1) prosenttiyksiköllä. Kukin kaupunki vastaa omasta avustusosuudestaan. Helsingin osuus on 68,9 %, Espoon 21,2 %, Vantaan 8,8 % ja Kauniaisten 1,1 %. Sopimus on voimassa viisivuotiskauden 1.1.2023–31.12.2027 ja jatkuu seuraavan viisivuotiskauden, ellei muuta ilmoiteta 31.12.2026 mennessä.

Puitesopimus määrittelee yhteistyön alueiksi muun muassa taidekasvatushankkeet, pienimuotoiset oopperaproduktiot ja konsertit sekä tilojen käyttöön ja viestintään liittyvää yhteistyötä. Nämä yhteistyön muodot määritellään tarkemmin vuosittain vahvistettavassa toimintasuunnitelmassa.

Liikunnan laitosavustuksia koskevat toimijakohtaiset muutokset

Helsinki Stadion Oy

Helsinki Stadion Oy hallinnoi Töölön kaupunginosassa sijaitsevaa stadionrakennusta (Bolt Areena).

Helsinki Stadion Oy:n avustukseksi esitetään 277 500 euroa, joka sisältää 173 500 euroa toiminta-avustuksena sekä 51 500 euroa vuokra-avustuksena stadionkiinteistön maanvuokriin sekä 52 500 euroa yhtiön lainanhoitokuluihin. Helsinki Stadion Oy:lle on myönnetty vuonna 2024 laina Helsingin ulkoilu- ja urheilurahastosta kiinteistön peruskorjausta varten. Avustus on lyhennys- ja korkoavustuksen osalta 52 500 euroa (-50 %) edellisvuotta vähemmän korkotason madaltumisen seurauksena.

Jääkenttäsäätiö sr

Jääkenttäsäätiö sr ja Helsingin liikuntahallit Oy tarjoavat liikuntaseurojen, yleisön ja yritysten käyttöön jääaikaa ympäri Helsinkiä seitsemässä toimipisteessä, jotka ovat Helsingin jäähalli, Herttoniemen jäähalli, Kaarelan jäähalli, Malmin jäähalli, Paloheinän jäähalli, Salmisaaren jäähalli ja Vuosaaren jäähalli. Vuonna 2025 on tarkoitus ottaa käyttöön myös Kivikon uusi harjoitusjäähalli.

Jääkenttäsäätiö sr hakee avustusta Töölön jäähallin maanvuokrakustannuksiin sekä säätiön ja Helsingin liikuntahallit Oy:n lainanhoitokustannuksiin. Säätiö ei hae, eikä sille esitetä toiminta-avustusta. Vuokra-avustuksen osuudeksi esitetään ensi vuonna perittäväksi ennustettujen vuokrien perusteella 280 000 euroa. Jääkenttäsäätiö sr:n ja Helsingin liikuntahallit Oy:n ensi vuodelle ennakoidut laina- ja korkokustannukset ovat 1 558 000 euroa. Laina- ja korkoavustuksen osuus on edellisvuotta 518 000 euroa (-25 %) vähemmän korkotason madaltumisen myötä.

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille uimahalli- ja sisäliikuntapalveluja.

Laitosavustuksilla varmistetaan kuntalaisille mahdollisuus edullisiin uimahallikäynteihin ja niillä katetaan yhtiön vuotuista toiminnallista ja rahoituksellista alijäämää. Vuodelle 2026 esitettävä toiminta-avustus 320 000 euroa on 25 000 euroa (8 %) enemmän kuin edellisvuonna. Korkoihin ja lainanlyhennyksiin esitetään 211 000 euroa, joka on 24 000 euroa (-10 %) edellisvuotta vähemmän. Kokonaisuudessaan laitosavustustarve säilyy vuoden 2025 tasolla.

Urhea-säätiö sr

Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia käynnistyi 2003. Vuonna 2014 perustettiin akatemian kehitystä vahvistamaan Urhea-säätiö sr, joka hallinnoi Urhean urheiluakatemiatoimintaa. Helsingin kaupunki on yksi Urhea-säätiön perustajajäsenistä. Urhea-säätiön lisäksi konserniin kuuluivat Urhea-halli Oy, Urhea-asunnot Oy sekä vuoden 2023 aikana perustettu Urhea-palvelut Oy.

Urhea-säätiö sr hakee toiminta-avustusta pääkaupunkiseudun urheiluakatemiatoimintaan. Vuodelle 2026 avustukseksi esitetään 540 000 euroa, joka tarkoittaa 272 000 suuruista (101 %) lisäystä edellisvuoteen nähden. Merkittävä kasvu avustustarpeessa johtuu Urhean olympiavalmennuskeskuksen kasvaneesta ja kehittyneestä valtakunnallisesta ja kansainvälisestä toiminnasta. Olympiavalmennuskeskus (OVK) Helsinki on nostettu urheilun ja liikunnan tutkimus- ja kehittämistyössä valtakunnallisesti tärkeäksi kesä- ja jäälajien toimijaksi huippu-urheilun instituutti KIHUn rinnalle. Avustustason nostolla pystytään vaikuttamaan niin ikään Urhean tiloja käyttävien urheilijoiden ja liikuntaseurojen maksujen kasvun pysymiseen kohtuullisella tasolla.

Urheiluhallit Oy

Urheiluhallit Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille liikuntapalveluja kuudessa uimahallissa ja liikuntahallissa (Kallio, Kontula, Malmi, Pasila, Siltamäki, Töölö). Urheiluhallit Oy hakee avustusta yhtiön toiminnallisen ja rahoituksellisen alijäämän kattamiseksi.

Vuodelle 2026 esitetään laina- ja korkoavustukseen merkittävää 2 232 000 euron lisäystä johtuen Malmin uimahallin laajennukseen liittyvän lainan lyhennysten alkamisesta vuodesta 2026. Toiminta-avustuksena yhtiö hakee 3 004 000 euroa, mikä tarkoittaa yhteensä 1 925 000 (47 %) lisäystä Urheiluhallit Oy:lle esitettävään laitosavustukseen.

Vuosaaren Urheilutalo Oy

Vuosaaren Urheilutalo Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille uimahalli- ja sisäliikuntapalveluja. Yhtiö hakee avustusta toiminnallisen ja rahoituksellisen alijäämän kattamiseksi sekä kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti Vuosaaren Urheilutalon viereisen Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeisiin.

Toiminta-avustukseen esitetään 284 555 euron (21 %) lisäystä vuodelle 2026, eli toiminnallinen alijäämä on lisääntymässä 1 620 000 euroon. Avustustarve lainanhoitokustannusten osalta pienentyy 261 000 (-26 %) ja Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeet 23 000 euroa (-27 %). Kokonaisuudessaan laitosavustustarve säilyy vuoden 2025 tasolla.

Muut liikunnan laitosavustukset

Laitosavustusta ovat vuoden 2025 tavoin hakeneet kolme kaupunkikonsernin ulkopuolista toimijaa. Uimahallitoimintaan laitosavustusta hakivat Suomalaisen Yhteiskoulun Osakeyhtiö ja Lauttasaaren yhteiskoulun säätiö sr. Näiden lisäksi Nuorisojääkenttä Oy haki avustusta Myllypuron jäähallin toimintaan.

Muut liikunnan laitosavustukset -kohdan avustusten jakamisesta päätetään liikuntajaoston joulukuun kokouksessa. Energiakustannusten ja muun kustannustason nousun sekä uima- ja jäähallitoiminnan erityisen korkeiden ylläpitokustannusten johdosta määrärahaan esitetään vastuuperiaatteen mukaista 3,9 % korotusta vuodelle 2026.

Valtiontukiarvioinnit

Avustusta saavien tahojen osalta on tehty valtiontukiarvioinnit osana lautakuntien antamia lausuntoja. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Toimivalta ja avustustoimintaa koskevat päätökset

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 12.12.2023, § 178 eettisillä periaatteilla täydennetyistä toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista, joiden mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia. Avustukset edistävät helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä. Avustuksin edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa, helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta ja tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajantoimintaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään, sekä niillä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurillisesti kestävää toimintaa.

Lisäksi avustustoiminnassa noudatetaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 15.3.2022, § 47 päättämiä periaatteita koskien Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita, Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita ja avustustoiminnan eettisiä kumppanuusperiaatteita (kaupunginhallitus 7.4.2025, § 222) sekä Euroopan unionin valtiontukia koskevia säädöksiä.

Kulttuuri ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen 28.05.2019, § 14 mukaisesti laitosavustuksen saajien edellytetään vuodesta 2020 lähtien toimittavan avustushakemuksen yhteydessä kolmivuotisen toimintasuunnitelman sekä siihen liittyvän talousarvion Helsingin kaupungin talousarvioesityksen ennustettavuuden parantamiseksi.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti, ja 3 §:n mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 21.08.2025 § 18

21.08.2025 Ehdotuksen mukaan

Föredragande

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Juha Ahonen

Upplysningar

Veikko Kunnas, kulttuurin edistämisen päällikkö, kulttuuripalvelukokonaisuus, puhelin: 09 310 37002

veikko.kunnas@hel.fi

Taina Korell, yksikön päällikkö, liikuntapalvelukokonaisuus, puhelin: 09 310 38038

taina.korell@hel.fi