Terveyshyötyarvion ja asiantuntijapalvelun suorahankinta Kustannus Oy Duodecimilta

HEL 2025-012536
Ärende 6. / 198 §

Terveyshyötyarvion ja asiantuntijapalvelun suorahankinta Kustannus Oy Duodecimilta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

A) Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hankkia Duodecim Terveyshyötyarvion ja siihen liittyvät asiantuntijapalvelut suorahankintana lain hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti Kustannus Oy Duodecimilta.

B) Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tietohallintojohtajan

  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen
  • päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 2 800 000 euroa neljän käyttövuoden kustannusten mukaan laskettuna.

Sopimuskauden on määrä alkaa 1.1.2026 ja sopimus on voimassa toistaiseksi.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Emilia Huikko ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan tausta

Duodecim Terveyshyötyarvio on sovellus, joka yhdistää potilastietojärjestelmässä hajallaan olevat rakenteiset tiedot Käypä hoito- suosituksiin pohjautuviin Duodecim Päätöksentuen sisältöihin ja muuhun tutkimusnäyttöön. Terveyshyötyarvioon sisältyviä osasovelluksia ovat riskilaskurit, hoitovajaustiedot, kliiniset laatumittarit sekä väestön terveydentilaa kuvaavat raportit.

Terveyshyötyarvion avulla voidaan arvioida hoidon toteutumista ja laatua sekä tunnistaa hoitovajeita ja riskitekijöitä yksilö- ja väestötasolla. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialla Terveyshyötyarvio-tietoja on hyödynnetty tiedolla johtamisessa ja toimintakäytäntöjen muuttamisessa. Ennakoivaa terveydenhuoltoa koskevan lainsäädännön toteutuessa Terveyshyötyarviota voidaan käyttää myös yksittäisten hoidon tehostamista tarvitsevien potilaiden tunnistamiseen.

Helsinki on tehnyt yhteistyötä Kustannus Oy Duodecimin kanssa Terveyshyötyarvio-sovelluksen kehittämiseksi keskeytymättä vuodesta 2016. Terveyshyötyarvio-raportteja tuotettiin aluksi Pegasos-potilastietojärjestelmän tiedoista. Vuosina 2021–2024 raportointia ei pystytty toteuttamaan kattavasti, koska Apotti-järjestelmän käyttöönoton jälkeen uusien tietopoimintojen määrittely ja teknisten ongelmien ratkaisu veivät odotettua enemmän aikaa. Vuoden 2025 aikana säännöllinen tiedon tuotanto ja raportointi on saatu käynnistettyä uudelleen.

Kehittämistyö on toteutettu pääosin ulkopuolisella hankerahoituksella. Vuosina 2022–2025 Terveyshyötyarvio on sisältynyt sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaan Helsingin Kestävän kasvun ohjelmaan, jonka tavoitteena on ollut tuloksellinen ja laaja-alaisesti hyödynnettävä palveluiden kehittäminen ja toimintatapojen uudistaminen myös hankkeen päättymisen jälkeen. Terveyshyötyarvion käytön jatkaminen on todettu edelleen tarpeelliseksi, koska Apotin raportointityökalut eivät kykene yhtä laajamittaiseen hoidon laadun ja hoitovajeiden analyysiin näyttöön peilaten. Duodecimin laajaa tietämystä ja verkostoja tarvitaan erityisesti hoidon laatua koskevien analyysien rakentamisessa ja laatutekijöiden määrittämisessä.

Kyseessä oleva hankinta on jatkoa aiemmille Terveyshyötyarviota koskeville hankinnoille vuosina 2016-2022.

Hankinnan kohde ja perustelut hankinnalle

Hankinnan kohteena ovat Duodecim Terveyshyötyarvio -sovellus ja siihen liittyvät asiantuntijapalvelut. Terveyshyötyarviota on aiemmin hyödynnetty Pegasos- ja Apotti-potilastietojärjestelmien rakenteisen tiedon analysoinnissa ja raportoinnissa, joten kyseessä ei ole uuden sovelluksen hankinta, vaan jo käytössä olevan sovelluksen ylläpidosta huolehtiminen sekä sovelluksen käytön laajentaminen ja tehostaminen.

Terveyshyötyarvion tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää tiedolla johtamisessa, esimerkiksi arvioimalla väestön terveydentilaa sekä hoidon laatua ja vaikuttavuutta sekä lainsäädännön sallimissa rajoissa erilaisissa hoito- ja palveluvajeissa olevien asiakkaiden tunnistamisessa yhteydenottoja varten. Terveyshyötyarvio tuo ammattilaisille lisää työkaluja havaita ja tavoittaa korkeassa riskissä tai haastavissa kohderyhmissä olevat asiakkaat ja näkyy siten aikaisempaa nopeampina ja vaikuttavampina sosiaali- ja terveydenhuollon ennakoivina palveluina.

Terveyshyötyarvion aikaisempien eräajojen tuloksia on hyödynnetty Helsingissä

  • terveysasemien hoitotulosten arvioinnissa (esimerkiksi veren rasva-arvoihin ja hyytymiseen sekä keskushermostoon vaikuttavien lääkitysten muutokset)
  • palvelujen kohdentamisessa (esimerkiksi diabeteskeskusten sijoittaminen ja ikääntyneiden liikuntapalvelujen tarpeen selvittäminen, koronarokotusten riskiryhmien tunnistaminen ja kausirokotusten suunnittelu)
  • pitkäaikaissairauksien ennaltaehkäisyssä ja seurannassa (esimerkiksi diabeteksen ehkäisyn pilotointi raskausdiabetes-asiakkaiden osalta ja koronaelpymisprojektin kohderyhmien valinta)
  • terveysasemien tuloskorttitavoitteiden valinnassa ja seurannassa (esimerkiksi valtiolta saatavaan sote-rahoitukseen vaikuttavan kirjaamisen tehostaminen).

Terveyshyötyarviota voidaan hyödyntää usealla eri tavalla johtamisessa ja asiakastyössä. Terveydenhuollon ammattilaisten mahdollisuus seurata oman työn laatua ja oman asiakaskunnan terveystilannetta lisää työn mielekkyyttä ja tukee vaikuttavan ja näyttöön perustuvan hoidon toteutusta. Paremman kokonaiskuvan avulla pystytään kohdentamaan palveluja eniten tarvitseville, sekä vähentämään haittoja ja tarpeettomia tutkimuksia tai lääkityksiä.

Terveyshyötyarvio mahdollistaa vaikuttavuusperusteisen tiedolla johtamisen, Helsingin eri terveysasemien ja eri tiimien väestön hoidon laadun vertailun sekä hoitovastuussa olevien ammattilaisten omien asiakkaiden tarkastelun laaja-alaisesti näyttöön perustuviin kriteereihin peilaten. Näiden tekijöiden merkitys korostuu, kun Helsinki ottaa käyttöön omalääkärimallin kaupunkistrategian 2025–2029 mukaisesti.

Terveyshyötyarvion tuottamaa tietoa ei voida kokonaan korvata esimerkiksi Kansallisten laaturekisterien raporteilla, koska niissä kuvataan vain Helsinki tai Uusimaa-tasoista tietoa, mikä ei tuo esille Helsingin sisäisiä eroja sairastavuudessa tai hoitotuloksissa. Apotti-järjestelmän raporteilla pystytään puolestaan tarkastelemaan vain pienempiä potilasjoukkoja kapealla kysymyksenasettelulla.

Esimerkkejä hoitotulosten parantamisesta ja kustannussäästöistä

Riski sairastua kalliita hoitoja vaativiin sydän- ja verisuonisairauksiin, sydäninfarktiin, aivohalvaukseen tai munuaisten vajaatoimintaan lisääntyy ilman hoidon tehostamistoimia. Kansallisen diabeteksen laaturekisterin mukaan hoidon laatua kuvaavat indikaattorit eivät ole kehittyneet Helsingissä samalla tavalla suotuisasti kuin esimerkiksi Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla. Kyseiset hyvinvointialueet ovat arvioineet lääketieteen aikakauslehti Lancetissa julkaistussa raportissa, että systemaattisen laadun seurannan ja hoidossa toteutettujen paikallisten muutosten avulla 80–100 potilasta säästyy sydän- tai aivoinfarktilta seuraavan viiden vuoden aikana.

Jos Helsingissä saavutettaisiin sama hoitotulosten parannus hyödyntämällä Terveyshyötyarviota, pystyttäisiin sydän- tai aivoinfarkti ehkäisemään 60–70 helsinkiläiseltä vastaavana aikana. Viimeisimmän Terveyshyötyarvio-tiedon mukaan Helsingissä on yli 5 000 diabetespotilasta, joiden riski sairastua valtimotauteihin on korkea. Riskiä voitaisiin pienentää merkittävästi tunnistamalla potilaat, joiden kolesterolia voitaisiin alentaa esimerkiksi lääkitystä tehostamalla.

Terveyshyötyarvion tuottamaa tietoa voitaisiin hyödyntää myös esimerkiksi vaikeaa munuaisten vajaatoimintaa sairastavien potilaiden hoidon tehostamisessa. Viimeisimmän Terveyshyötyarvio-analyysin mukaan Helsingissä on 160 henkilöä, joilla on riski ajautua dialyysihoitoon. Osalla näistä potilaista on korkeita verenpainearvoja tai käytössä tilannetta pahentavia tulehduskipulääkkeitä. Riskitekijöihin vaikuttamalla voitaisiin hidastaa munuaisten vajaatoiminnan etenemistä ja siirtää tai jopa välttää dialyysihoidon aloittaminen. Kyse on myös merkittävistä kustannuksista, koska yksi sairaalassa toteutettava dialyysihoito maksaa noin 70 000 euroa vuodessa ja kotidialyysi 20 000–50 000 euroa vuodessa. Jos kaikki 160 vaikeaa munuaisten vajaatoimintaa sairastavaa henkilöä päätyisivät sairaaladialyysiin, kustannus olisi noin 11 miljoonaa euroa vuodessa. Kotidialyysissa kustannuksia aiheutuisi 3–8 miljoonaa euroa vuosittain.

Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan parhaillaan lainsäädäntöä, joka mahdollistaisi edellä mainittujen ja muidenkin hoidon tehostamista tarvitsevien henkilöiden tunnistamisen, kontaktoinnin ja hoitolinjojen tarkistamisen yhteistyössä asiakkaan kanssa. Tällöin Terveyshyötyarvion avulla voitaisiin parantaa hoidon laatua ja vaikuttavuutta tehokkaasti myös yksittäisten asiakkaiden osalta.

Perustelut suorahankinnalle

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 40 §:n 2 momentin kohdan 2 mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Terveyshyötyarvio-analyysi perustuu Käypä hoito -suosituksiin pohjautuviin Duodecim Päätöksentuen muistutteisiin ja muihin näyttöön perustuviin tutkimustietoihin. Kustannus Oy Duodecim on ainoa palveluntuottaja, joka tietämyskokonaisuutensa ja erityisosaamisensa puolesta täyttää palvelulle asetetut vaatimukset, eikä soveltuvia vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole markkinoilla.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Sopimuskauden on määrä alkaa 1.1.2026 ja sopimus on voimassa toistaiseksi.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimuksen allekirjoittaa tietohallintojohtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on tietohallintojohtajalla.

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 17.12.2024 § 281 päättänyt sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 2 800 000 euroa, mikä ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Hankinnasta päättää siten sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Detta beslut publicerades 29.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 196, 197 (B.), 198 (B), 199 (B), 200 (B.), 201, 203 ja 204 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 198 § (A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Upplysningar

Marja-Liisa Lommi, johtava ylilääkäri:

marja-liisa.lommi@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
3. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.