Tietopyyntö koskien Helsingin kaupungille ja rakennusvalvonnan arkiston asiakas- ja tietopalveluun osoitettuja tietopyyntöjä ja niiden vastauksia
Tietopyyntö koskien Helsingin kaupungille ja rakennusvalvonnan arkiston asiakas- ja tietopalveluun osoitettuja tietopyyntöjä ja niiden vastauksia
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusjohtaja päätti, ettei tietopyytäjän 29.8.2025 ja 1.9.2025 pyytämiä rakennusvalvonnan arkiston asiakas- ja tietopalveluun osoitettuja tietopyyntöjä ja tietopyyntöihin annettuja vastauksia luovuteta tietopyytäjälle.
Päätöksen perustelut
Tietopyytäjä on pyytänyt 29.8.2025 ja 1.9.2025 saada haltuunsa julkisuuslain 34 §:n 1 momentin mukaisesti sähköpostilla kaikki Helsingin kaupungille ja rakennusvalvonnan arkiston asiakas- ja tietopalveluun osoitetut tietopyynnöt asiakirjoista, jotka ovat saatavilla myös Rakennusvalvonnan sähköisessä Lupapisteen kauppapalvelussa ja vastaukset näihin tietopyyntöihin.
Tietopyytäjää on 4.9.2025 ja 16.9.2025 pyydetty tarkentamaan tietopyyntöään, sillä tietopyynnön on katsottu olleen liian laaja ja näin ollen yksilöimätön. Tietopyytäjä on 16.9.2025 todennut, että hänelle riittää tieto siitä, että mitä rakennusvalvonnan dokumentteja – jotka ovat myös myytävissä Lupapiste -kaupassa, on toimitettu ja koska.
Kaupunki on vastannut tähän 16.10.2025, ettei kykene tuottamaan hänelle sellaista asiakirjaa, mistä tiedot kävisivät ilmi. Edelleen kaupunki katsoi, että tietopyyntö on liian yksilöimätön. Tietopyyntö kohdistui koko järjestelmän olemassaoloaikaan, eikä kaupungilla ole mahdollisuutta selvittää, että mitkä kaikki asiakirjat, joihin tietopyynnöillä on vastattu ovat olleet myynnissä myös Lupapiste-kaupassa. Tietopyytäjälle on kerrottu, että tietopyyntöjen määrä vuodesta 2014 alkaen on yli 18000 kpl eikä tällaista massaa joka tapauksessa pystyttäisi toimittamaan hänelle sähköpostilla. Tietopyytäjä on pyytänyt saada asiasta valituskelpoisen päätöksen.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 9 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisella ei kuitenkaan ole julkisuuslain nojalla velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen. Julkisuuslain 13 §:n mukaan pyyntö saada tieto viranomaisen asiakirjan sisällöstä on yksilöitävä riittävästi siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee. Koska tietopyytäjä ei ole yksilöinyt tietopyyntöään siten, että kaupunki voisi toteuttaa pyynnön ei asiakirjoja ole voitu luovuttaa hänelle.
Toimivallan peruste
Hallintosäännön 24 luvun 3 §:n mukaan toimielin voi siirtää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle. Kaupunkiympäristölautakunta on 29.8.2017 (§ 62) siirtänyt toimivaltaa siten, että kaupunkiympäristön toimialalla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen tekee palvelukokonaisuutta koskevissa asioissa palvelukokonaisuuden johtaja. Koko toimialaa ja toimialan hallintoa koskevissa asioissa päätöksen tekee hallintopäällikkö.
Detta beslut publicerades 12.11.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.