Hankinta, optio, Uudenmaan ELY-keskuksesta siirtyvät sopimukset, työllisyyspalveluliikelaitos
Uudenmaan ELY-keskuksesta siirtyneiden sopimusten optioiden käyttöönotto työllisyyspalveluissa
Päätös
Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti ottaa Uudenmaan ELY-keskuksesta siirtyneiden sopimusten optiot käyttöön liitteen 1 mukaisesti.
Sopimusten optiokausien arvioidut arvonlisäverottomat arvot ovat eritelty liitteessä 1.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tausta
Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) mukaan julkiset työvoimapalvelut siirtyivät työvoimaviranomaisten vastuulle 1.1.2025 lähtien. Lain voimaantulon myötä Työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimisto) lakkasivat, ja Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY-keskus) työvoimapalveluiden hankintatehtävät siirtyivät työvoima-viranomaisille.
Hankintatehtävien lisäksi työvoimaviranomaisille siirtyivät myös voimassa olevat työvoimapalveluhankintojen sopimukset. Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaan-panosta annetun lain (383/2023, jäljempänä voimaanpanolaki) 10 §:n mukaan TE-toimisto ja ELY-keskus, jotka vastasivat työvoimapalveluhankinoista vuodenvaihteeseen 2024 saakka, siirsivät työvoimaviranomaisille työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseen liittyvät sopimukset 1 päivästä tammikuuta 2025.
Uudenmaan ELY-keskus yhteistyössä Uudenmaan alueen tulevien työvoimaviranomaisten kanssa on määritellyt voimaanpanolain 10 §:n mukaan sopimukset, jotka on mahdollista siirtää ja joista on mahdollista käyttää optioita sopimusten jatkamiseksi. Koska sopimukset koskevat useampaa Uudenmaan työvoimaviranomaista, siirtyvissä sopimuksissa ovat tilaajina kaikki ne työvoimaviranomaiset, joille sopimukset siirtyvät. Näin ollen sopimusten tilaajien tulee huolehtia keskitetysti siirtyvien sopimusten hallinnasta, kuten sopimuksiin liittyvien optioiden käyttöönotosta.
Optioiden käyttöönotto
Liitteen 1 mukaisten sopimusten optiokaudet otetaan käyttöön, jotta turvataan asiakkaiden riittävä palveluvalikoima ja palveluiden jatkuvuus. Sopimukset eivät sisällä määräostovelvoitetta eivätkä palveluntuottajalle yksinoikeutta myydä sopimuksen sisältävää palvelua tilaajalle.
Liitteeseen 1 on arvioitu puitesopimusten optiokausien ennakoidut kokonaisarvot koko Uudellemaalle. Helsingin työllisyyspalveluiden käytössä oleva sopimuskohtainen arvioitu arvo on noin 40 prosenttia koko ennakoidusta kokonaisarvosta. Sopimuskohtainen hankintojen lopullinen arvo määräytyy puitesopimusten käytön, tarpeen ja Helsingin työllisyyspalveluiden käytössä olevan budjetin mukaisesti.
Tällä päätöksellä johtokunta jatkaa liitteen 1 mukaisesti sopimuksia optiokausille tällä hetkellä voimassa olevien sopimusehtojen mukaisesti.
Uudenmaan työllisyysalueet huomioivat omissa päätöksentekoelimissään mahdollisten optiopäätösten tekemisestä.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Helsingin työllisyyspalveluliikelaitos on 2.1.2025, 3 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa liikelaitoksen toimitusjohtajalle 1 000 000 euroon (alv 0 %) asti. Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 1 000 000 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.
Detta beslut publicerades 02.10.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Upplysningar
Eeva Kauko, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: +358 9 310 25218